Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 september 2013, 21:37   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Wordt die zaal enkel gebruikt als eetzaal of doet men er ook nog andere activiteiten ?

Ik vermoed dat dit een manier is om extra geld binnen te halen, punt. Dat de scholen het gaan halen bij de overheid ipv de burgers.
Dit gaat niet over de eetzaal, maar over het toezicht dat de school biedt buiten de lestijden. Het is een soort opvang. Wettelijk mag hiervoor een kleine vergoeding voor gevraagd worden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2013, 21:37   #42
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Dus, mijn vraag:

Er is niemand door de middagpauze beschikbaar die toezicht kan houden binnen zijn of haar werkuren ?

Kortom, een leerkracht gaat enkel lesgeven, een medewerker op het secretariaat enkel de boekhouding doen, een opvoeder...tja, wat doen die mannen eigenlijk daar ?

Heeft de school eigenlijk reeele kosten door het feit dat kinderen smiddags hun boterhammen eten ? Kost dat manuren ? Verwarming ?

Wordt die zaal enkel gebruikt als eetzaal of doet men er ook nog andere activiteiten ?

Ik vermoed dat dit een manier is om extra geld binnen te halen, punt. Dat de scholen het gaan halen bij de overheid ipv de burgers.
Das een goeie
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2013, 21:37   #43
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, de meeste kleuter- en lagere scholen hebben bijkomend personeel hiervoor in dienst. Mensen die slechts over de middag worden ingezet.
Ja en dan , daar krijgen ze geld voor.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2013, 21:39   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Wat een zever. Moet er dan ook betaald worden voor als je uw kind 10 minuten voor de bel brengt ? Of voor het toezicht tijdens de speeltijden ?
Privatiseer dan de hele nest. Ge gaat nogal wat meemaken , ge gaat dan moeten gaan werken voor de helft van de prijs en beter presteren. Wees daar maar zeker van.
We gaan ervoor.
U schijnt te vergeten dat men in het onderwijs niet zomaar dingen kan doen. Er is een strikte reglementering die de overheid heeft opgelegd.

In het schoolreglement staan de uren opvang en de uren schooltijd. Vanaf een bepaald moment stopt 's morgens dan ook de opvang en begint de gewone schooltijd.

Werken voor de helft van de prijs? Geen enkele academisch gevormd persoon werkt voor een dergelijk bedrag.
Oud 2 september 2013, 21:40   #45
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, de meeste kleuter- en lagere scholen hebben bijkomend personeel hiervoor in dienst. Mensen die slechts over de middag worden ingezet.
Serieus ?

In de scholen waar ik regelmatig kom, zijn dit de mensen van het secretariaat die deze taak op zich nemen. Zij kunnen namelijk hun lunch eerder of later nuttigen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2013, 21:40   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja en dan , daar krijgen ze geld voor.
Neen, scholen krijgen daar geen enveloppe voor. Wel kunnen (kunnen!) ze dat halen uit de algemene werkingskosten, maar daarmee moeten ze inleveren op pedagogische en andere ondersteunende taken.
Oud 2 september 2013, 21:41   #47
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN

Eduard Khil's schermafbeelding

Standaard

niet alle personeel in een school wordt betaald door de overheid hé vrind.
Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2013, 21:41   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Serieus ?

In de scholen waar ik regelmatig kom, zijn dit de mensen van het secretariaat die deze taak op zich nemen. Zij kunnen namelijk hun lunch eerder of later nuttigen.
Dat kan ook. Zoals al eerder gezegd: veel hangt af van het geldend arbeidsreglement die in katholieke scholen van inrichtende macht tot inrichtende macht kan verschillen.
Oud 2 september 2013, 21:42   #49
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN

Eduard Khil's schermafbeelding

Standaard

sommige leerkrachten zitten ook niet in die portefeuille, maar worden extra aangeworven om de klassen bvb te verkleinen of het pedagogisch niveau op te trekken. Blijkbaar weet niet iedereen dit
Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2013, 21:42   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
niet alle personeel in een school wordt betaald door de overheid hé vrind.
Inderdaad, opvang voor en na de uren wordt in kleuter- en lagere school vanuit een andere enveloppe betaald. Wel is het zo dat in sommige gemeenten de gemeente per kind een bepaalde subsidie neerlegt, maar dat is heus niet algemeen. Soms gaat het ook om weldoeners die flink in hun portemonnee tasten.
Oud 2 september 2013, 21:44   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
sommige leerkrachten zitten ook niet in die portefeuille, maar worden extra aangeworven om de klassen bvb te verkleinen of het pedagogisch niveau op te trekken. Blijkbaar weet niet iedereen dit
Wel moet dat passen in het puntensysteem waarbij iedere school een pakket punten krijgt om haar pedagogische en ondersteunende taken te kunnen uitvoeren. Er kan daarbij tussen de scholen van eenzelfde scholengemeenschap geschoven worden.

Kortom, het is zoals u schrijft: velen weten gewoon niet welke ingewikkelde materie er allemaal meespeelt.
Oud 2 september 2013, 21:46   #52
Ill Duce
Banneling

Standaard

Citaat:
In het katholiek onderwijs is dat lang zo zeker niet: veel materiaal wordt betoelaagd door oudertcomités, door kloostergemeenschappen, met de opbrengsten van pannenkoekenbak, wafelverkoop, enzovoort.
Misschien kan de cult die het onderwijs onder de katholieke noemer inricht ook eens een bijdrage doen.
Ill Duce is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2013, 21:47   #53
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U schijnt te vergeten dat men in het onderwijs niet zomaar dingen kan doen. Er is een strikte reglementering die de overheid heeft opgelegd.

In het schoolreglement staan de uren opvang en de uren schooltijd. Vanaf een bepaald moment stopt 's morgens dan ook de opvang en begint de gewone schooltijd.

Werken voor de helft van de prijs? Geen enkele academisch gevormd persoon werkt voor een dergelijk bedrag.
Ach kom, de studies leraar lager onderwijs, daar moet ge geniaal voor zijn.
Geen enkele , en luister goed , geen enkele met dat diploma , kan in de privé meer gaan verdienen , tenzij hij kan voetballen of zingen.
Oud 2 september 2013, 21:50   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ill Duce Bekijk bericht
Misschien kan de cult die het onderwijs onder de katholieke noemer inricht ook eens een bijdrage doen.
Leest u wat er staat?

... kloostergemeenschappen...
Oud 2 september 2013, 21:51   #55
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, scholen krijgen daar geen enveloppe voor. Wel kunnen (kunnen!) ze dat halen uit de algemene werkingskosten, maar daarmee moeten ze inleveren op pedagogische en andere ondersteunende taken.
Welke taken zijn dat dan ? Ik zie daar in het lager onderwijs niets van . Een kinesist zonder werk aanwerven misschien, die familie was van iemand van het schoolbestuur , want dat is hier ooit wel gebeurd.
Oud 2 september 2013, 21:51   #56
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat zijn dus keuzes van de directie die een negatieve invloed hebben op het resultaat van de school of zijn/haar rechtspersoon (VZW).

Ik zie niet in waarom de ouders en de kinderen moeten opdraaien voor die keuzes.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2013, 21:51   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ach kom, de studies leraar lager onderwijs, daar moet ge geniaal voor zijn.
Geen enkele , en luister goed , geen enkele met dat diploma , kan in de privé meer gaan verdienen , tenzij hij kan voetballen of zingen.
Eigenlijk best wel grappig hoe hier gesparteld wordt. Pericles, zeg me, waarom vertrouwt u uw kinderen aan ons dan toe? Aan mensen die volgens u "verre van geniaal" zijn? Die buiten het onderwijs niets voorstellen?

Als ik met zo'n idee over onderwijsmensen zou rondlopen, zou ik niet aarzelen: al mijn kinderen van school halen en zelf thuisonderwijs organiseren.

Kortom, u moet weten wat u wilt.
Oud 2 september 2013, 21:55   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welke taken zijn dat dan ? Ik zie daar in het lager onderwijs niets van . Een kinesist zonder werk aanwerven misschien, die familie was van iemand van het schoolbestuur , want dat is hier ooit wel gebeurd.
Ik kan alleen maar concluderen dat u dan niet goed kijkt. Als onderwijzer met een lange dienststaat ken ik in de buurt hier meerdere scholen die bijvoorbeeld moeders hebben aangetrokken om over de middag voor de kleuters te zorgen. Er is daar een, zij het kleine, financiële tegemoetkoming voor voorzien. Daar de meeste scholen hun puntenenveloppe reeds opgebruikt hebben, kan hier geen geld voor gehaald worden uit de werkingstoelagen. Dat moet dan ergens anders gevonden worden.
Oud 2 september 2013, 21:56   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zijn dus keuzes van de directie die een negatieve invloed hebben op het resultaat van de school of zijn/haar rechtspersoon (VZW).

Ik zie niet in waarom de ouders en de kinderen moeten opdraaien voor die keuzes.
Euh, die zaken worden ook niet doorgerekend, daar het hier pedagogische taken betreft.
Oud 2 september 2013, 21:58   #60
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eigenlijk best wel grappig hoe hier gesparteld wordt. Pericles, zeg me, waarom vertrouwt u uw kinderen aan ons dan toe? Aan mensen die volgens u "verre van geniaal" zijn? Die buiten het onderwijs niets voorstellen?

Als ik met zo'n idee over onderwijsmensen zou rondlopen, zou ik niet aarzelen: al mijn kinderen van school halen en zelf thuisonderwijs organiseren.

Kortom, u moet weten wat u wilt.
Jongen , een vuilnisman moet ook gewoon doen wat hij moet doen en dat is het vuilnis ophalen.
Daarvoor moet hij of zij ook niet geniaal zijn.

Laatst gewijzigd door Pericles : 2 september 2013 om 21:59.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be