Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 augustus 2004, 11:34   #41
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door makepeace
idd, nietwaar.
U bent dus iemand die zijn geld niet op tijd moet hebben, die geen bijkomende vergoeding moet hebben voor extra prestaties?

Hebt u gedeeld mijn beste makker?

Een arbeider die 40.000 frank netto verdiend per maand, moet ook zijn facturen op tijd betalen, moet ook zijn huur op tijd betalen, en komt ook op tijd op zijn werk toe.
Een arbeider die tegenwoordig aan 40'000 frank netto per maand werkt is jammer genoeg de ondergewaarde aanwinst van ieder bedrijf.
Ik begrijp dat niet goed hoor, 40'000 frank in 2004?
In 1980 had ik al op mijn kousen een loon van 43000 netto als arbeider, nadien was dat iets in de 60'000frank netto ook als arbeider.
Staat die index wel aan op uw werk? Jullie werken verdorie achteruit in plaats van vooruit!
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2004, 11:38   #42
makepeace
Vreemdeling

makepeace's schermafbeelding

Standaard

Ik verdien meer dan 40.000netto Mambo, maar kom veel in contact met mensen uit andere sectoren.

Ik kan u vertellen dat er mensen zijn in de schoonkmaaksector en in de textielsector die géén 40.000per maand verdienen.

makepeace
Oud 23 augustus 2004, 13:21   #43
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Als vakbondsman, ondervind ik trouwens ALTIJD tegenwerking vd werkgever, bij onderhandelingen voor een nieuwe CAO.
Niet moeilijk. Meestal komen "onderhandelingen voor een nieuwe CAO" op het volgende neer: "wij willen meer geld, minder werken, meer extra voordelen, minder prestatiedruk, meer inspraak, minder verantwoording, en als u niet akkoord bent, gaan we staken".

Citaat:
Zelfs in perioden van hoogconjunctuur, vind de werkgever altijd wel een reden tot "klagen" .
Was dat misschien omdat tijdens de voorbije "hoogconjunctuur" u afkwam met regeltjes als tijdskrediet, loonsverhoging, familiaal verlof, ... terwijl er geen enkele compensatie naar de werkgever was?

Citaat:
40-uren week, is voor mij dus zeker geen optie
Ik kan me dat perfect voorstellen...
Oud 23 augustus 2004, 19:06   #44
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
De slavernij heringevoerd.
Hoe kan meer werken per persoon zonder loonsaanpassing naar boven de werkgelegenheid aanzwengelen?
Dat moet echt een speciaal soort wiskunde zijn, wat die werkgevers hanteren.
De wiskunde van de eigen portemonnee, lijkt mij een mysterieus en cryptisch fenomeen.
Enerzijds steeds meer mensen die werkloos zijn, en toch willen werkgevers steeds minder mensen steeds meer laten werken. Is het dan niet logischer om iedereen deeltijds te laten werken, eventueel aangevuld met een met BTW gefinancierd basisinkomen voor iedereen?

Ik begrijp die kromme werkgeverslogika eigenlijk niet. Werkgevers zijn tegen gratis publieke dienstverlening, maar ze eisen wel dat hun werknemers langer en bovendien gratis werken. En managers zitten schaamteloos hun eigen loon te verhogen terwijl ze hun werknemers vragen om in te leveren of af te vloeien, om ze dan na een aantal inleveringen toch een schop tegen hun gat te geven door ze te ontslaan. En dan zijn ze verwonderd dat ze geen werknemers meer vinden die nog met beloftes op lange termijn genoegen nemen, maar nu en meteen alles willen vergoed worden ("want als je mij niet meer nodig hebt zul je mij toch ontslaan").

Ze zitten voortdurend te klagen dat er teveel werklozen zijn, maar zelf willen ze steeds meer werk door steeds minder mensen laten uitvoeren. Gevolg: aan de ene kant steeds meer mensen die gestresseerd en ongelukkig zijn door te veel werk, en aan de andere kant steeds meer mensen die gestigmatizeerd en ongelukkig zijn omdat ze geen werk hebben. Waardoor beide groepen dan depressief zijn en jaloers zijn van elkaar. Het zou nochtans veel logischer zijn om een grotere groep mensen deeltijds te laten werken. Dan zijn zowel de lusten als de lasten voor iedereen eerlijker en draaglijker verdeeld. Iedereen kan het dan wat kalmer aan doen en toch zijn steentje bijdragen. Dit inkomen uit deeltijds werk kan dan eventueel worden aangevuld met een basisinkomen voor iedereen dat wordt gefinancierd met inkomsten uit belastingen op konsumptie (= BTW), waardoor iedereen die konsumeert of hier verkoopt (ook in het buitenland geproduceerde produkten) meebetaalt (en dus niet alleen degenen die werken). Dan hoeft niemand nog jaloers te zijn van de anderen.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2004, 19:21   #45
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Enerzijds steeds meer mensen die werkloos zijn, en toch willen werkgevers steeds minder mensen steeds meer laten werken. Is het dan niet logischer om iedereen deeltijds te laten werken, eventueel aangevuld met een met BTW gefinancierd basisinkomen voor iedereen?

Ik begrijp die kromme werkgeverslogika eigenlijk niet. Werkgevers zijn tegen gratis publieke dienstverlening, maar ze eisen wel dat hun werknemers langer en bovendien gratis werken. En managers zitten schaamteloos hun eigen loon te verhogen terwijl ze hun werknemers vragen om in te leveren of af te vloeien, om ze dan na een aantal inleveringen toch een schop tegen hun gat te geven door ze te ontslaan. En dan zijn ze verwonderd dat ze geen werknemers meer vinden die nog met beloftes op lange termijn genoegen nemen, maar nu en meteen alles willen vergoed worden ("want als je mij niet meer nodig hebt zul je mij toch ontslaan").

Ze zitten voortdurend te klagen dat er teveel werklozen zijn, maar zelf willen ze steeds meer werk door steeds minder mensen laten uitvoeren. Gevolg: aan de ene kant steeds meer mensen die gestresseerd en ongelukkig zijn door te veel werk, en aan de andere kant steeds meer mensen die gestigmatizeerd en ongelukkig zijn omdat ze geen werk hebben. Waardoor beide groepen dan depressief zijn en jaloers zijn van elkaar. Het zou nochtans veel logischer zijn om een grotere groep mensen deeltijds te laten werken. Dan zijn zowel de lusten als de lasten voor iedereen eerlijker en draaglijker verdeeld. Iedereen kan het dan wat kalmer aan doen en toch zijn steentje bijdragen. Dit inkomen uit deeltijds werk kan dan eventueel worden aangevuld met een basisinkomen voor iedereen dat wordt gefinancierd met inkomsten uit belastingen op konsumptie (= BTW), waardoor iedereen die konsumeert of hier verkoopt (ook in het buitenland geproduceerde produkten) meebetaalt (en dus niet alleen degenen die werken). Dan hoeft niemand nog jaloers te zijn van de anderen.
Uw vestzak-broekzak operatie haalt niets uit op het totaalbeeld. Welvaart komt nog steeds voort uit een combinatie productiefactoren. Het is gezwam te beweren dat we het allemaal kalmer zullen doen, en dat onze welvaart nog steeds even snel zal stijgen.

Of gemakkelijker gezegd: Als ik u vijf frank geef, en gij geeft die vijf frank uit. Dan maakt het geen reet uit dat er in uw uitgave 20% belastingen zat, gij hebt zelf niets bijgedragen.

Vreemde misconcepties op dit forum. Misschien heeft uw vrouw u dat ingesproken? Schatje, ik ga even al ons geld uitgeven, dat zal dan mijn bijdrage zijn aan onze toekomst.
Oud 23 augustus 2004, 19:34   #46
makepeace
Vreemdeling

makepeace's schermafbeelding

Standaard

Waarom niet naar een systeem gaan waar je aan 50 deeltijds kan gaan werken, de bedrijven daar lastenverlaging op te gaan geven.
Wanneer een bedrijf 2 deeltijdse 50+'ers laat vervangen door een jonge werkloze, hoeft hij voor deze geen SZ betalen.

Is geen verlies voor de SZ kas, daar ze de jongere geen uitkering meer moeten betalen.

Wanneer deeltijds vanaf 50 ( is maar een vb.) mogelijk zou zijn, dan is het ook mogelijk om het brugpensioen geleidelijk te gaan optrekken naar 60 jaar, mits uitzondering van bepaalde zware sectoren.

Er moeten gewoon meer mensen aan de slag, en misschien moet de arbeid hierdoor wel wat herverdeeld worden.

Er moet ook een cel komen die zwartwerk bestrijd, hierdoor mogen gerust enkele duizenden werklozen aangesteld worden, het terugverdieneffect zal er toch zijn.

In tijden waarop de activiteitsgraag hoger moet, kan het volgens mij niet dat bepaalde mensen nog steeds een 70-tal uur werken per week, waarvan 30 in het zwart.

Het zijn net die mensen die klagen over frauderende politici, terwijl ze zelf het systeem mee naar de knoppen helpen.

mp
Oud 23 augustus 2004, 19:57   #47
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LA'er
Het personeel van het bedrijf Marichal stemde unaniem tegen de invoering van de 40-urenwerkweek, zonder verhoging van het loon. Het bedrijf maakte vorig boekjaar 1,7miljoen euro verlies. Commentaar van de vakbonden is dat ze het beu zijn dat ze altijd maar moeten inleveren.

De huidige economische stituatie vraagt immers om een 40-urenwerkweek Vele bedrijven wijken uit naar het Oost-blok of Azië. De vakbonden beseffen niet dat hun radicale "neen" zal leiden tot faillisementen en banenverlies. De werkenemers zijn het beu dat ze telkens moeten inleveren, zien ze dan niet in dat ze hun volledig loon zullen moeten inleveren als ze ontslagen worden?

De directie van Marichal staat nu echter nog zwak omdat geen enkel bedrijf in België het aandurft om zo'n voorstel te doen (hier in België is het immers de gewoonte om meteen te staken zonder eerst te praten of te overleggen), maar eens het ook duidelijk wordt voor andere bedrijven dat de verlengde werkweek de enige oplossing is, zal die er hoedanook komen.
[size=6]Bullshit [/size]

DE verlengde werkweek! Ah, wat een glorieus voorstel! (haalt wierookvat boven). Iedereen 2 uur langer laten werken op 38 uur, das grosso modo 5% langer laten werken voor het zelfde geld.
Besparing: ongeveer vijf procent.

Ahja, NU zullen we China eens de markt uit gaan concurreren zie. Die mensen die nu voor achttien dollar per maand zo'n vijftig uur per week kloppen, mogen nu al beginnen beven - want WIJ zullen eens met z'n allen ietsje harder gaan werken.

Hallo? is iemand vergeten dat de overheid 100 procent belastingen legt?

Kom zeg. Als je in China een werknemer 100 dollar per maand betaalt, zou je hem hier 4000 euro moeten geven. Waarvan 2000 belastingen.

Als er een schuldige is voor de hoge loonkost, zal het wel niet de werknemer zijn, laat staan de vakbond. De enige fout van de vakbond is dat ze vaak niet buiten de gegane paden durven gaan in hun zoektocht naar oplossingen.
(en dat ze soms ambetant doen, laat ons eerlijk zijn )

moesten bedrijven én vakbonden nu eens allemaal samen gaan betogen in Brussel, zodat de overheid beslist de sociale lasten te verminderen... dan moeten werkgevers en werknemers niet langer elkaar de schuld geven van de slechte economische toestand.

Ten tweede. Als iedereen harder gaat werken, maar niet meer verdient, stijgt de productie maar blijft de vraag gelijk. Dat betekent dat we met een overaanbod zullen zitten. Resten ons twee mogelijkheden: de boel exporteren om er van af te zijn, of dalende prijzen.
Aangezien de producten die we exporteren dan nog steeds evenveel gaan kosten (remember: we maken er méér, ze zijn daarom niet goedkoper), zal de vraag van het buitenland volgens mij niet meteen vijf procent gaan stijgen.

En zolang je in China iets gedaan krijgt voor een appel en een ei, zullen wij hier blijven zitten met onze veel te dure producten.
Dus krijgen we een overaanbod. Wet van vraag en aanbod: de prijzen dalen dus (tenzij de overheid ze opkoopt... en de staatsschuld weer laat stijgen. Slechte keuze, denk ik). Lagere prijzen, lagere winstmarge.

En binnen de kortste keren vragen de werkgevers om de invoering van de 42-uren week.

Ten derde. Als we nu zo wanhopig bezig zijn in prijs te concurreren met China, wat wil dat zeggen? Dat we in kwaliteit ingehaald zijn!

Wat hebben we dus nodig: creativiteit. We moeten innoveren, vernieuwende producten maken, dingen bedenken waar de Chinezen niet aan denken.

Nogmaals: de loonkost in China is een fractie van de onze. De discussie over de veertigurenwerkweek is belachelijk.

Geloof me, het vivantprogramma is haalbaarder dan de 40-urenweek.
Oud 23 augustus 2004, 20:15   #48
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion
[size=6]Bullshit [/size]

DE verlengde werkweek! Ah, wat een glorieus voorstel! (haalt wierookvat boven). Iedereen 2 uur langer laten werken op 38 uur, das grosso modo 5% langer laten werken voor het zelfde geld.
Besparing: ongeveer vijf procent.

Ahja, NU zullen we China eens de markt uit gaan concurreren zie. Die mensen die nu voor achttien dollar per maand zo'n vijftig uur per week kloppen, mogen nu al beginnen beven - want WIJ zullen eens met z'n allen ietsje harder gaan werken.

Hallo? is iemand vergeten dat de overheid 100 procent belastingen legt?

Kom zeg. Als je in China een werknemer 100 dollar per maand betaalt, zou je hem hier 4000 euro moeten geven. Waarvan 2000 belastingen.

Als er een schuldige is voor de hoge loonkost, zal het wel niet de werknemer zijn, laat staan de vakbond. De enige fout van de vakbond is dat ze vaak niet buiten de gegane paden durven gaan in hun zoektocht naar oplossingen.
(en dat ze soms ambetant doen, laat ons eerlijk zijn )

moesten bedrijven én vakbonden nu eens allemaal samen gaan betogen in Brussel, zodat de overheid beslist de sociale lasten te verminderen... dan moeten werkgevers en werknemers niet langer elkaar de schuld geven van de slechte economische toestand.

Ten tweede. Als iedereen harder gaat werken, maar niet meer verdient, stijgt de productie maar blijft de vraag gelijk. Dat betekent dat we met een overaanbod zullen zitten. Resten ons twee mogelijkheden: de boel exporteren om er van af te zijn, of dalende prijzen.
Aangezien de producten die we exporteren dan nog steeds evenveel gaan kosten (remember: we maken er méér, ze zijn daarom niet goedkoper), zal de vraag van het buitenland volgens mij niet meteen vijf procent gaan stijgen.

En zolang je in China iets gedaan krijgt voor een appel en een ei, zullen wij hier blijven zitten met onze veel te dure producten.
Dus krijgen we een overaanbod. Wet van vraag en aanbod: de prijzen dalen dus (tenzij de overheid ze opkoopt... en de staatsschuld weer laat stijgen. Slechte keuze, denk ik). Lagere prijzen, lagere winstmarge.

En binnen de kortste keren vragen de werkgevers om de invoering van de 42-uren week.

Ten derde. Als we nu zo wanhopig bezig zijn in prijs te concurreren met China, wat wil dat zeggen? Dat we in kwaliteit ingehaald zijn!

Wat hebben we dus nodig: creativiteit. We moeten innoveren, vernieuwende producten maken, dingen bedenken waar de Chinezen niet aan denken.

Nogmaals: de loonkost in China is een fractie van de onze. De discussie over de veertigurenwerkweek is belachelijk.

Geloof me, het vivantprogramma is haalbaarder dan de 40-urenweek.
Als ik overschakel van 38 uur naar 40 uur, ga ik toch niet noodzakelijk meer produceren... ik heb gewoon minder arbeiders nodig om evenveel te produceren. Het besparingspotentieel is enorm.

Maar ik heb geen problemen met een 38 urenweek hoor, we kunnen ook het loon laten zakken om hetzelfde resultaat te bekomen.
Oud 23 augustus 2004, 20:57   #49
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Als ik overschakel van 38 uur naar 40 uur, ga ik toch niet noodzakelijk meer produceren... ik heb gewoon minder arbeiders nodig om evenveel te produceren. Het besparingspotentieel is enorm.

Maar ik heb geen problemen met een 38 urenweek hoor, we kunnen ook het loon laten zakken om hetzelfde resultaat te bekomen.
wet van de dalende winstvoet:
bedrijven gaan meer automatiseren ---> minder personeel nodig ---> evenveel (of meer) productie.

meer werklozen ---> minder koopkracht ---> overschot op aanbod ---> daling winst.

nog méér besparen op personeel etc.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2004, 21:00   #50
Olivier
Banneling

Standaard

Ik begin te begrijpen waarom bedrijven hier wegtrekken.
Olivier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2004, 02:09   #51
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
wet van de dalende winstvoet:
bedrijven gaan meer automatiseren ---> minder personeel nodig ---> evenveel (of meer) productie.

meer werklozen ---> minder koopkracht ---> overschot op aanbod ---> daling winst.

nog méér besparen op personeel etc.
U meent te mogen stellen dat automatisering leidt tot een hogere werkloosheid; dat is complete nonsens. Dergelijke nonsens is bovendien nog gevaarlijk ook want met zulke redenaties zouden we nog steeds leven zoals 200 jaar geleden.

http://bastiat.org/en/petition.html
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2004, 08:58   #52
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Wie komt er nu dat er zoveel klachten zijn IVM werk (depressies, demotivatie, etc...) op het FAN-TAS-TISCHE kutidee om mensen nog langer te laten werken? Weten die dan ni dat het gaat verergeren?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2004, 09:01   #53
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
Wie komt er nu dat er zoveel klachten zijn IVM werk (depressies, demotivatie, etc...) op het FAN-TAS-TISCHE kutidee om mensen nog langer te laten werken? Weten die dan ni dat het gaat verergeren?
jawel.
het kan hun alleen niet zoveel schelen.
Oud 24 augustus 2004, 09:02   #54
Bhairav

Standaard

Dat gaat vonken geven in de toekomst.
Wat wordt het leven de laatste jaren spannend...

Laatst gewijzigd door Bhairav : 24 augustus 2004 om 09:03.
Oud 24 augustus 2004, 09:23   #55
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

't ergens wel grappig, eerst proberen onze politici het volk te paaien door veel kadootjes te geven en met geld te smijten... Maar dan is het geld op, en moeten wij harder en langer werken. Opeens is het de schuld van de sociale zekerheid en de vakbond.
Oud 24 augustus 2004, 09:56   #56
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
Dat gaat vonken geven in de toekomst.
Wat wordt het leven de laatste jaren spannend...
het kapitalisme is onverzadigbaar wanneer het erop aankomt de factor 'arbeid' uit te rekken.
in de jaren '50 dacht men dat we binnen 30 jaar nog maar 4u per dag gingen moeten werken, want de robots en de computers gingen alle werk voor ons doen.
anno 2004, het tijdperk van de computers en de automatisering, schreeuwen ze voor langere werkdagen aan hetzelfde loon 'uit noodzaak'.

nog even en men berekent hoeveel uren slaap een mens gemiddeld nodig heeft en trekt die af van 24 uren 'arbeidsbeschikbaarheid'. of men zoekt middelen om de behoefte aan slaap te verminderen.
men gebruikt de technologie tégen de arbeider. dankzij de technologie registreerd men de hoeveelheid productieve handelingen per uur. iedereen wordt in het oog gehouden met camera's en andere registratietoestellen, en op de vingers gekeken. eventjes uitblazen of naar toilet gaan wordt geregistreerd. voor 15 seconden dagdromen mag je je gaan verantwoorden bij de baas... er zal geen moment rust meer zijn.

en dat allemaal ten bate van de 'efficiëntie'. de efficiëntie die nodig is om bijvoorbeeld playstations, tamagotchi's, barbiepoppen en andere levensnoodzakelijk produkten zo goedkoop mogelijk te produceren.
de markt is verworden tot een allesoverheersend dogma van het consumentisme. deze consumentistische maatschappij werkt het individualisme en de asocialiteit in de hand. men is op de arbeidsmarkt in competitie met iedereen, en men is ook als consument in competitie met iedereen (snobisme). de waardering voor het individu wordt nog louter afgemeten aan zijn professionele status en consumeringsniveau. alle vroegere 'waarden' vervagen in het valse kunstlicht van de markt-materiële en consumentistische heilsleer, dewelke de westerse wereld langzaam tot decadentie en verval zal leiden.
Oud 24 augustus 2004, 10:00   #57
Bhairav

Standaard

Ik vind dat prima, dat verval.
Het is onvermijdelijk en we kunnen alleen maar hopen dat er zoveel mogelijk mensen uit "leren".
Oud 24 augustus 2004, 14:01   #58
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb het, maak van iedere werknemer een aandeelhouder en laat hem delen in de winst en VERLIES ! t'zal rap gedaan zijn met te zeggen "ben moe, ben ziek, heb geen goesting, ben te oud, ben depressief"
Ze zullen er geen 40 werken in de week maar 80 dan!
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2004, 14:20   #59
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

80 uur werken... Goed gevonden, liever gij dan ik.

Het westen zal moeten toegeven dat onze economie niet meer werkbaar is op deze manier. Er IS gewoon niet genoeg werk meer voor iedereen die WIL werken.

Of we passen onze economie aan en zorgen dat mensen die niet werken ook overleven op een menswaardige manier, of we schermen onze markt af voor alles wat van de goedkopere landen komt. Dat laatste hoeft nog niet zo drastisch te zijn, als we bedrijven verplichten om hun werknemers een bepaald minimumloon te geven, te zorgen voor voldoende veiligheid en zulks meer, dan zal het niet meer uit maken waar in de wereld een bedrijf zich vestigd. Zou dat geen goed idee zijn? Daar wordt iedereen toch beter van?
Oud 24 augustus 2004, 14:25   #60
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Ik heb het, maak van iedere werknemer een aandeelhouder en laat hem delen in de winst en VERLIES ! t'zal rap gedaan zijn met te zeggen "ben moe, ben ziek, heb geen goesting, ben te oud, ben depressief"
Ze zullen er geen 40 werken in de week maar 80 dan!
je moet die mensen dan wel nog allemaal overtuigen van het feit dat er niets belangrijker is in het leven dan veel geld verdienen, en dat vrije tijd in feite verloren tijd is.
verder denk ik niet dat de meeste zieke mensen komedie spelen, zoals jij hierboven duidelijk insinueert.

wees blij dat je gezond genoeg bent om te kunnen werken ipv je werkonbekwame medemens door het slijk te halen.
of haat je je job gewoon zo hard?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be