Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 september 2013, 20:09   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Er is vaak een groot verschil in de kwantiteit van het gebruik: wanneer er diensten zijn in moskeeën zijn die bomvol, omwille van het weinige aantal moskeeën, tegenover de tegenwoordig weinige diensten in vele kerken vaak nog geen tien man samenbrengen.
Weinig diensten? Nog geen tien man?

In de meeste federaties is er in iedere parochiekerk ten minste een mis in het weekeinde. In heel veel parochiekerken wordt er ook nog steeds een dagelijkse ochtend- of avondmis opgedragen, tegenwoordig vaak in een zij- of bijkapel van de kerk of, in de winter, in de verwarmde sacristie.

Alhoewel het misbezoek natuurlijk fel is gedaald, kunnen we heus niet stellen dat "nog geen tien man" in een zodagsmis zit.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 20:10   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De oudste parochie's moet men trachten het langst te bewaren. De recentere parochie's uit de jaren '70, '60, '50, '40 tot zelfs het einde van de Ancien Régime mogen voor mijn part direct opgedoekt worden.
Dit gaat niet over parochies, maar over het behoud van kerkgebouwen. En, trouwens, de indeling van de huidige Belgische parochies is veel recenter dan u denkt, hoor.
Oud 8 september 2013, 20:11   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is vaak een groot verschil in de kwantiteit van het gebruik: wanneer er diensten zijn in moskeeën zijn die bomvol, omwille van het weinige aantal moskeeën, ...
Eigenlijk is dat niet de reden. Wel het feit dat de rituele praktijk bij de moslims nog steeds heel groot is. Te vergelijken met het kerkbezoek in de jaren vijftig bij ons.
Oud 8 september 2013, 20:14   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En over de gebouwen: zoveel mogelijk proberen te behouden wat te behouden valt. Veel van die recentere parochie's hebben vrij moderne gebouwen die voor veel andere zaken aangewend kunnen worden. Oudere kerkgebouwen uit pakweg 2de helft 19de eeuw en eerste helft 20ste eeuw hebben soms zowel op architecturaal vlak weinig waarde en zijn vaak op praktisch vlak erg beperkt. Plus dat er zich vaak vele herstellingswerken kunnen aandienen. Maar toch: trachten te behouden wat mogelijk is.
Kunt u mij een paar voorbeelden geven van die kerkgebouwen daterend "2de helft 19de eeuw en eerste helft 20ste eeuw" die naar uw aanvoelen "op architecturaal vlak weinig waarde hebben"?
Oud 8 september 2013, 20:18   #45
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Weinig diensten? Nog geen tien man?

In de meeste federaties is er in iedere parochiekerk ten minste een mis in het weekeinde. In heel veel parochiekerken wordt er ook nog steeds een dagelijkse ochtend- of avondmis opgedragen, tegenwoordig vaak in een zij- of bijkapel van de kerk of, in de winter, in de verwarmde sacristie.

Alhoewel het misbezoek natuurlijk fel is gedaald, kunnen we heus niet stellen dat "nog geen tien man" in een zodagsmis zit.
Het geval van die tien man is de meest opvallende. Ik heb weet van een zeer oude parochie dat recent is opgegeven omdat er in de wekelijkse mis maar een tiental man aanwezig was. Ik ga er wel bij zeggen dat in die omgeving meerdere kerken waren, en dat die kerk deel uit maakte van een federatie.
Oud 8 september 2013, 20:22   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het geval van die tien man is de meest opvallende. Ik heb weet van een zeer oude parochie dat recent is opgegeven omdat er in de wekelijkse mis maar een tiental man aanwezig was. Ik ga er wel bij zeggen dat in die omgeving meerdere kerken waren, en dat die kerk deel uit maakte van een federatie.
Alleen, u wil dan weer die "zeer oude parochie" bewaren, louter omdat ze "zeer oud" is.
Oud 8 september 2013, 20:25   #47
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Moskeeën staan ook leeg. Religieuze gebouwen staan immers voor het grootste deel van de week leeg.

Er gebeuren echter met de regelmaat religieuze plechtigheden in die gebouwen. Ook in de kerken.
Ja maar, met 'leeg staan' bedoelt men hier: ze worden niet meer gebruikt omdat er niet meer voldoende gelovigen zijn. En dus kunnen ze nog functioneel worden gemaakt door burgelijke plechtigheden in de leegstaande kerken te houden. Dat lijkt me wel een goed idee.

Alleen weet ik nu niet of verstokte vrijdenkers in een 'ex-kerk' zullen willen trouwen bijvoorbeeld. Ik heb daar zo mijn twijfels over.

Laatst gewijzigd door system : 8 september 2013 om 20:25.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 20:27   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja maar, met 'leeg staan' bedoelt men hier: ze worden niet meer gebruikt omdat er niet meer voldoende gelovigen zijn. En dus kunnen ze nog functioneel worden gemaakt door burgelijke plechtigheden in de leegstaande kerken te houden. Dat lijkt me wel een goed idee.
Er zijn in België maar weinig parochiale kerken die niet langer gebruikt worden. Alleen al voor de, vaak wekelijks voorkomende, begrafenissen.
Oud 8 september 2013, 20:38   #49
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Er zijn in België maar weinig parochiale kerken die niet langer gebruikt worden. Alleen al voor de, vaak wekelijks voorkomende, begrafenissen.
Minstens 10% van de kerken worden nooit meer gebruikt.En deze kerken zouden kunnen gebruikt worden voor de burgelijke plechtigheden.

Maar, het zou misschien nog beter zijn, moesten zelfs moskees, synagoges, kerken, die nog gebruikt worden, opgesteld worden voor burgelijke plechtigheden op ogenblikken dat ze niet gebruikt worden.

Ik vrees nochtans dat dit weinig realistisch is. Ik denk niet de de joden 'hun' synagoges voor deze doeleinden zouden willen ter beschikking stellen. En de moslims en de katholieken maar evenmin. Bovendien is dit praktisch gezien niet erg haalbaar.

Maar voor kerken die nooit gebruikt meer worden (10%) is dit een goed idee. Als men daar hotels van kan maken of particuliere huizen, of winkels (zoals dit nu al het geval is), dan kan men daar ook een overheidsgebouw van maken waar burgerlijke diensten in door kunnen gaan.

Laatst gewijzigd door system : 8 september 2013 om 20:43.
Oud 8 september 2013, 20:43   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Minstens 10% van de kerken worden nooit meer gebruikt.En deze kerken zouden kunnen gebruikt worden voor de burgelijke plechtigheden.
U schijnt te vergeten dat "10% van de kerken" niet gelijk is aan "10% van de parochiekerken".
Oud 8 september 2013, 20:52   #51
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat moeten we dan verstaan onder "historisch gebouw"? Is een gebouw uit de 19e eeuw "historisch"? Of moet het al uit de 18e eeuw zijn? Of misschien de vijftiende?

En hoe gaat u om met moderne gebouwen van grote architecten? Ik denk dan bijvoorbeeld aan de kerken ontworpen door Corbusier? Afbreken, want volgens uw invulling "niet-historisch"?
Een historisch gebouw is een gebouw dat nog enig is in z'n soort.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 20:54   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Een historisch gebouw is een gebouw dat nog enig is in z'n soort.
Laten we dus maar gauw een paar piramides afbreken. Nu zijn ze volgens u niet historisch.

Of wat bedoelt u nu eigenlijk?
Oud 8 september 2013, 20:59   #53
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U schijnt te vergeten dat "10% van de kerken" niet gelijk is aan "10% van de parochiekerken".
Voor mijn part moet er geen enkele kerk sluiten. En zeker geen parochiekerk. Het gegalm van kerkklokken over de markt en het zien van mensen die naar de mis gaan, is inherent aan onze gemeenten en dorpen. Het behoort tot onze cultuur.

Helaas, ik denk dat er te weinig priesters gaan zijn in de toekomst. Dat de parochiekerk voor te weinig gelovigen financieel niet haalbaar zal blijken op termijn. En er zullen dus heel wat parochiekerken gaan sluiten in de toekomst.

Maar goed, ik hoop dat dit niet zal moeten gebeuren. En ik vermoed dat u dat ook hoopt.
Oud 8 september 2013, 21:04   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor mijn part moet er geen enkele kerk sluiten. En zeker geen parochiekerk. Het gegalm van kerkklokken over de markt en het zien van mensen die naar de mis gaan, is inherent aan onze gemeenten en dorpen. Het behoort tot onze cultuur.

Helaas, ik denk dat er te weinig priesters gaan zijn in de toekomst. Dat de parochiekerk voor te weinig gelovigen financieel niet haalbaar zal blijken op termijn. En er zullen dus heel wat parochiekerken gaan sluiten in de toekomst.

Maar goed, ik hoop dat dit niet zal moeten gebeuren. En ik vermoed dat u dat ook hoopt.
Als de Kerk op hetzelfde pad blijft, zal neergang haar enige lot zijn in Vlaanderen, België, West-Europa. Dit zal dan ook betekenen dat er in heel , wat parochiekerken geen zondagsmis meer zal worden opgedragen. Bij gebrek aan gelovigen, maar ook, zoals u opmerkt, bij gebrek aan priesters. Of het kerkgebouw dan ook geseculariseerd moet worden, is dan weer nog een heel andere stap.
Oud 8 september 2013, 21:08   #55
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alleen, u wil dan weer die "zeer oude parochie" bewaren, louter omdat ze "zeer oud" is.
Deze parochie stond tussen andere al even zeer oude parochie's. In dit gebied is de bevolking niet expansief gegroeid waardoor er geen nieuwe parochie's dienden gesticht te worden. Maar die jonge kerken en parochie's, in van die redelijk recente volkse wijken, ik heb daar een allergie voor. Deze 'kerken' hebben dan ook geen geschiedenis (of enkel een geschiedenis van 1, 2 of drie generatie's.) Da's anders dan die oude parochie's die 1000 jaren geleden gesticht werden en waar wel 40 generatie's er hun geloof, verdriet, vreugde en hoop hebben beleefd. Die oude kerken zijn eigenlijk Heiligdommen.
Oud 8 september 2013, 21:11   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Deze parochie stond tussen andere al even zeer oude parochie's. In dit gebied is de bevolking niet expansief gegroeid waardoor er geen nieuwe parochie's dienden gesticht te worden. Maar die jonge kerken en parochie's, in van die redelijk recente volkse wijken, ik heb daar een allergie voor. Deze 'kerken' hebben dan ook geen geschiedenis (of enkel een geschiedenis van 1, 2 of drie generatie's.) Da's anders dan die oude parochie's die 1000 jaren geleden gesticht werden en waar wel 40 generatie's er hun geloof, verdriet, vreugde en hoop hebben beleefd. Die oude kerken zijn eigenlijk Heiligdommen.
U verwart echt wel "parochie" met "kerkgebouw", hoor. Een parochie kan eeuwen en eeuwen geleden zijn gesticht, maar ondertussen wel een moderne kerk hebben.
Oud 8 september 2013, 21:16   #57
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Als de Kerk op hetzelfde pad blijft, zal neergang haar enige lot zijn in Vlaanderen, België, West-Europa. Dit zal dan ook betekenen dat er in heel , wat parochiekerken geen zondagsmis meer zal worden opgedragen. Bij gebrek aan gelovigen, maar ook, zoals u opmerkt, bij gebrek aan priesters. Of het kerkgebouw dan ook geseculariseerd moet worden, is dan weer nog een heel andere stap.
Ja, maar dat is niet het enige probleem. De meeste kerken zijn nog gebouwd in de tijd dat bijna iedereen katholiek was. Bij manier van spreken. Door de secularisering, het teruglopen van het aantal gelovigen, zijn die kerken veel te groot geworden. Men kan deze gebouwen niet open blijven houden. Men kan dat natuurlijk wel eventueel, maar dat zal stukken van mensen kosten. En wie zal daarvoor moeten opdraaien? Het is een probleem.

Nu, voor wat uw kerk betreft. U kent mijn opvattingen terzake. En toch voorzie ik een toekomst voor uw kerk hier die niet zo dramatisch hoeft te zijn. Uw kerk ( lees hier: gemeenschap der gelovigen) zal kleiner worden, maar authentieker. Teminste indien de leiders van uw kerk geen al te grove blunders noch ernstige misstappen begaan.

Laatst gewijzigd door system : 8 september 2013 om 21:18.
Oud 8 september 2013, 21:21   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, maar dat is niet het enige probleem. De meeste kerken zijn nog gebouwd in de tijd dat bijna iedereen katholiek was. Bij manier van spreken. Door de secularisering, het teruglopen van het aantal gelovigen, zijn die kerken veel te groot geworden. Men kan deze gebouwen niet open blijven houden. Men kan dat natuurlijk wel eventueel, maar dat zal stukken van mensen kosten. En wie zal daarvoor moeten opdraaien?
De eigenaar.
Oud 8 september 2013, 21:22   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu, voor wat uw kerk betreft. U kent mijn opvattingen terzake. En toch voorzie ik een toekomst voor uw kerk hier die niet zo dramatisch hoeft te zijn. Uw kerk ( lees hier: gemeenschap der gelovigen) zal kleiner worden, maar authentieker. Teminste indien de leiders van uw kerk geen al te grove blunders noch ernstige misstappen begaan.
Waarin ziet u de modernistische katholieken dan wel "authentieker" worden?
Oud 8 september 2013, 21:35   #60
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarin ziet u de modernistische katholieken dan wel "authentieker" worden?
Wat is 'modernistisch'? Een scheldwoord?

Indien we moeten doorgaan op het aantal Lefebvre-gelovigen die u zo hoog in het vaandel draagt, dan zullen er nog meer kerkgebouwen moeten sluiten. Want zelfs indien deze strekking wat succes boekt, het blijft een zeer, zéér kleine minderheid van alle katholieke gelovigen.

Laatst gewijzigd door system : 8 september 2013 om 21:36.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be