![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de meeste federaties is er in iedere parochiekerk ten minste een mis in het weekeinde. In heel veel parochiekerken wordt er ook nog steeds een dagelijkse ochtend- of avondmis opgedragen, tegenwoordig vaak in een zij- of bijkapel van de kerk of, in de winter, in de verwarmde sacristie. Alhoewel het misbezoek natuurlijk fel is gedaald, kunnen we heus niet stellen dat "nog geen tien man" in een zodagsmis zit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit gaat niet over parochies, maar over het behoud van kerkgebouwen. En, trouwens, de indeling van de huidige Belgische parochies is veel recenter dan u denkt, hoor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eigenlijk is dat niet de reden. Wel het feit dat de rituele praktijk bij de moslims nog steeds heel groot is. Te vergelijken met het kerkbezoek in de jaren vijftig bij ons.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Alleen weet ik nu niet of verstokte vrijdenkers in een 'ex-kerk' zullen willen trouwen bijvoorbeeld. Ik heb daar zo mijn twijfels over. Laatst gewijzigd door system : 8 september 2013 om 20:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar, het zou misschien nog beter zijn, moesten zelfs moskees, synagoges, kerken, die nog gebruikt worden, opgesteld worden voor burgelijke plechtigheden op ogenblikken dat ze niet gebruikt worden. Ik vrees nochtans dat dit weinig realistisch is. Ik denk niet de de joden 'hun' synagoges voor deze doeleinden zouden willen ter beschikking stellen. En de moslims en de katholieken maar evenmin. Bovendien is dit praktisch gezien niet erg haalbaar. Maar voor kerken die nooit gebruikt meer worden (10%) is dit een goed idee. Als men daar hotels van kan maken of particuliere huizen, of winkels (zoals dit nu al het geval is), dan kan men daar ook een overheidsgebouw van maken waar burgerlijke diensten in door kunnen gaan. Laatst gewijzigd door system : 8 september 2013 om 20:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Helaas, ik denk dat er te weinig priesters gaan zijn in de toekomst. Dat de parochiekerk voor te weinig gelovigen financieel niet haalbaar zal blijken op termijn. En er zullen dus heel wat parochiekerken gaan sluiten in de toekomst. Maar goed, ik hoop dat dit niet zal moeten gebeuren. En ik vermoed dat u dat ook hoopt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Deze parochie stond tussen andere al even zeer oude parochie's. In dit gebied is de bevolking niet expansief gegroeid waardoor er geen nieuwe parochie's dienden gesticht te worden. Maar die jonge kerken en parochie's, in van die redelijk recente volkse wijken, ik heb daar een allergie voor. Deze 'kerken' hebben dan ook geen geschiedenis (of enkel een geschiedenis van 1, 2 of drie generatie's.) Da's anders dan die oude parochie's die 1000 jaren geleden gesticht werden en waar wel 40 generatie's er hun geloof, verdriet, vreugde en hoop hebben beleefd. Die oude kerken zijn eigenlijk Heiligdommen.
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nu, voor wat uw kerk betreft. U kent mijn opvattingen terzake. En toch voorzie ik een toekomst voor uw kerk hier die niet zo dramatisch hoeft te zijn. Uw kerk ( lees hier: gemeenschap der gelovigen) zal kleiner worden, maar authentieker. Teminste indien de leiders van uw kerk geen al te grove blunders noch ernstige misstappen begaan. Laatst gewijzigd door system : 8 september 2013 om 21:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Indien we moeten doorgaan op het aantal Lefebvre-gelovigen die u zo hoog in het vaandel draagt, dan zullen er nog meer kerkgebouwen moeten sluiten. Want zelfs indien deze strekking wat succes boekt, het blijft een zeer, zéér kleine minderheid van alle katholieke gelovigen. Laatst gewijzigd door system : 8 september 2013 om 21:36. |
|
![]() |
![]() |