Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 september 2013, 06:47   #41
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Die zeeduinen met wat kappen ze die?
met een duinenkapmes.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2013, 08:50   #42
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Wie plant er nu een boom op 2 meter van zijn woning ? De wortels reiken even ver als de kruin. En die laat je toch ook niet over je dakgoot groeien ?
Een boom plant je niet. Wel een klein boompje. Bomen die nu groot zijn en hinderen werden meestal één of twee generaties geleden geplant.

Ken je dat? Opa plant een paar dennekes langs de gevel. Mooi uitzicht, hij kan beetje uit de wind zitten. Maar kleine dennekes worden groot. Opa is beetje ziek. Boompjes worden nog groter. Geen probleme als opa dood is zullen de kinderen dat wel omzagen. Maar dan komen een paar 'groenen' die tot hun twintigste bomen enkel kennen van in het stadspark hebben zich moeien en maken ze wetten die op geen kl*ten trekken.

Wist ge trouwens dat men in het verleden doelbewust notenbomen kort bij woningen plantte. Om te genieten van schaduw in de zomer.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2013, 09:03   #43
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Wist ge trouwens dat men in het verleden doelbewust notenbomen kort bij woningen plantte. Om te genieten van schaduw in de zomer.
Als ze op 10 meter staan heb je pas goed schaduw. En geen problemen met je funderingen en verstopte dakgoten.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2013, 10:18   #44
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Als ik 40 euro stort gaat Natuurpunt voor mij een boom planten nabij Lier.
Natuurpunt ontbost meer dan het aanplant, door hun visie dat ze heide,open landschappen waardevoller achten.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2013, 10:43   #45
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Natuurpunt ontbost meer dan het aanplant, door hun visie dat ze heide,open landschappen waardevoller achten.
Geef eens een 1 concreet voorbeeld waar Natuurpunt ontbost heeft.

Laatst gewijzigd door eno2 : 14 september 2013 om 10:44.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2013, 10:53   #46
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Juist !
Vooral de "domme" Westvlamingen kappen er lustig op los.
Ook een aantal zeeduinen moet eraan geloven.

De laatste keren dat ik in W-Vlaanderen was heb ik amper een bos gezien (of toch wat daarvoor moet doorgaan). Als je in Limburg (of op de grens van Vl-Brabant) gaat kijken op een hoger punt zie je precies 1 groot aaneensluitend bos.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2013, 11:03   #47
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Op verschillende plaatsen is al een nieuwe bomensoort ontdekt!

Oud 23 september 2013, 15:32   #48
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rafkaf Bekijk bericht
Het probleem is dat die bossen zich als woonzone zijn ingekleurd. Dus als bouwgrond.
En op bouwgrond mag men veronderstellen dat men mag bouwen, nietwaar?
Als ik het dus goed begrijp zijn het 'oudere stukken' waar bos op staat maar eigenlijk vanwege ruimtelijke ordening, gekapt en bebouwd kunnen worden.

Ja, ik zie soms langs nationale wegen bossen (meestal beperkt in oppervlakte) die gekapt worden en nadien wordt er gebouwd.

En zo zijn er 67.000 hectaren ? Dat is wel erg veel.

Als dat gekapt en bebouwd is, zal men gaan knabbelen aan landbouwgronden. Binnen tien jaar of zo?

Ik zie de tendens niet meteen veranderen.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2013, 15:49   #49
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat er teveel ontbost wordt is een feit.
Een te strikt kapverbod echter van zonevreemd bos kan ook als effect hebben dat men geen bos meer laat ontwikkelen op die ruimten die niet als bosgebied voorzien zijn maar waar wel bos gewenst is in afwachting van de invulling van hun geplande bestemming.
Daar kijk ik toch wel met een cynisch oog naar. Een eik of een beuk plant je niet 'in afwachting van'.

In straten en lanen en langs andere verharde wegen plant de gemeente of de stad vaak jonge bomen, met een ijzeren rooster boven het plantgat, een stevige stok.

Die bomen mogen dan tien jaar groeien, en dan worden ze wat te hinderlijk voor het een of het andere en worden ze alweer gekapt, nog voor die bomen eigenlijk hun volle glorie hebben bereikt. Al die moeite voor niks.

Een berk kan in 'afwachting van', dat zijn pioniersbomen die het op enkelingen na, niet lang volhouden. Dat is hun taak ook niet in de natuur om het lang vol te houden. Maar beuk en eik wel.
Een eik van honderd jaar oud onderhoudt een heel andere microcosmos dan een eik van 10 jaar oud.

Een bos is voor mij nog altijd een verzameling bomen van jong en oud.
Te weinig mensen weten eigenlijk wat een echt bos is. Ik inbegrepen. Maar ik vermoed dat oude bossen veel meer te bieden hebben dan bossen die om de 'haverklap' gerooid worden. De fauna en flora die oude bossen nodig hebben, liggen in de vergeetput.

Ik maak me geen illusies: alles staat in functie van de mens. De natuur zal zich ertussen moeten wringen.
Oud 23 september 2013, 15:52   #50
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
De logica van de politieker. Die dan aansluitend CO2-taks opeist omdat men er bomen kapte. En er nog wil ademen ook.

Neen jongen, zo komen we er niet. Er is verstand op lange termijn nodig.

Wat compleet ontbreekt bij het huidige politieke establishment.
Volledig mee akkoord. En dat verstand is er niet.
Oud 23 september 2013, 16:03   #51
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Wel, wel, wel, in Brazilië kappen ze elke dag tientallen ha. bossen...
Et alors ?
Overal in de wereld wordt er lustig gekapt.

Oeroude bosconstructies zijn echter niet meer 'na te doen' ook al waant de mens zich soms god.

Alles heeft te maken met een beetje kennis en breken met jarenlange cliché's.

Het cliché van de ara in een kooi alleen die geassocieerd wordt met een oude dame (enkele jaren geleden nog tegengekomen in een verhaaltje van op school van mijn dochter.

Ara's zijn kolonievogels en als je zo'n beest duchtig en langdurig wilt laten afzien, dan moet je dat inderdaad alleen in een kooi zetten. Een goudvis in een bolle kom, hoe kleiner, hoe meer het matched met het interior design, roodwangschilpadjes in halve duisternis op de TV, de parkiet alleen in een kooi, ... en dat soort mensen beslist of er een boom blijft staan of niet.

Die hele zaak is vooraf al een verloren zaak.
Oud 23 september 2013, 16:07   #52
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Er wordt te weinig nieuw aangeplant.
En internationaal.
Vraag maar na aan internationale bomenhandelaars.
Vraag is heel veel verminderd in bijna alle landen.

Bomen kweken is geen probleem hoor. Zoveel je maar wil.
Maar ze moeten dan ook gekocht worden.
En dat is het probleem.
Je spreekt over interimbossen, maar dat zijn geen echte bossen. Eer dat de fauna er zich thuis begint te voelen, wordt alles gerooid.
Oud 23 september 2013, 16:13   #53
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Vandaag vastgesteld dat men tussen Hasselt en Diepenbeek (op de universitaire campus aldaar) alweer enkele hectaren bos aan het rooien is.

Allemaal goed en wel, maar wordt er dan ergens nieuw bos aangeplant ?

Is dit geen taak voor de bloempot-gouverneurs om dit in de gaten te houden ? Ze mogen nadien het lintje bij de toegang tot het nieuwe bos knippen.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2013, 16:14   #54
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Misschien, maar het is internationaal de overheid die moet instaan voor bebossing in het algemeen.
Niet direct in voor of achtertuinen.
Bebossing is nu ook geen toverwoord hoor. Een bos heeft een specifieke fauna en flora. Een oppervlakte die niet bebost is, heeft een minstens even interessante fauna en flora, als je het fatsoenlijk laat gedijen.
Oud 24 september 2013, 06:45   #55
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Daar kijk ik toch wel met een cynisch oog naar. Een eik of een beuk plant je niet 'in afwachting van'.
alle beetjes helpen met een beperkte ruimte als gegeven,ruimte tussen percelen, vluchtheuvels,taluds,niet gebruikte industrieterreinen, maar ge hebt gelijk een echt climax-bos kan het op die ruimte niet worden.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2013, 13:19   #56
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
alle beetjes helpen met een beperkte ruimte als gegeven,ruimte tussen percelen, vluchtheuvels,taluds,niet gebruikte industrieterreinen, maar ge hebt gelijk een echt climax-bos kan het op die ruimte niet worden.
Zeer zeker. Ik woon in bebouwde kom en heb een kleine tuin van ongeveer 10 op 15m. Sinds ik er woon ('94) is er een hoek in de tuin waar ik nooit veranderingen aanbreng: een mix van stenen en hout met klimop en oude stronken van struiken. Ik gooi er soms iets op, maar haal er nooit iets weg.
In het begin had ik er wat bosgrond bijgeplaatst, en elk jaar had ik welgeteld één aaronskelk. Het zaad is een rode kolf van rode bessen (zeer giftig).
Nu heb ik er vier of vijf. Dus ze gedijen goed. En de hoop stenen en hout is een veilige overwinteringsplaats voor de bruine kikker en de pad.

En dit jaar had ik in mijn vijvertje (1m50 op 2m) minstens acht libelles (dragonfly) die uitgekomen zijn want ik heb hun lege larveomhulsels tussen de gele lis gevonden.

En deze winter ga ik bij de ouders van mijn vriend in de Limburg (zeer droge, arme grond) in hun bos een vijvertje plaatsen omdat ik er een pad ben tegengekomen. Waar moet dat dier zich voortplanten? Op kilometers afstand is er geen plas.

Alle beetjes helpen en ik doe mijn best. Nu nog hagedis en salamanders introduceren op veilige plekken die langdurig intact kunnen blijven. En de neushoornkever.
Oud 24 september 2013, 13:49   #57
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het verstand en de kennis van de mens beperkt zich tot centjes tellen en er zoveel mogelijk van vergaren. Dit zonder te kijken op lange termijn of rekening te houden met toekomstige generaties. Zoveel mogelijk geld ... NU.

Vandaar de noodzaak van een strenge regelgeving en opvolging.
Oud 24 september 2013, 13:52   #58
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Geef eens een 1 concreet voorbeeld waar Natuurpunt ontbost heeft.
De Kalmthoutse heide bvb. Ook in Oost Vlaanderen, vertelde een collega me, heeft men stuifduinen gemaakt van bebost gebied. Ik weet niet meer hoe het natuurgebied heet.
En ik ben al op honderden plaatsen geweest waar Natuurpunt park boven natuur verkiest. Elke vierkante centimeter moet er uit zien zoals Natuurpunt het wenst.

Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 24 september 2013 om 13:57.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2013, 14:01   #59
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De Kalmthoutse heide bvb. Ook in Oost Vlaanderen, vertelde een collega me, heeft men stuifduinen gemaakt van bebost gebied. Ik weet niet meer hoe het natuurgebied heet.
En ik ben al op honderden plaatsen geweest waar Natuurpunt park boven natuur verkiest. Elke vierkante centimeter moet er uit zien zoals Natuurpunt het wenst.
"Het landschap herstellen in zijn oorspronkelijke staat" heet zoiets.
Soms gaan er hele rijen bomen tegen de vlakte en kan men er inderdaad vragen bij stellen.

Bij ecologische waardevolle bossen bestaande uit loofbomen zoals beuken en eiken zal men zoiets wel niet doen.
Oud 24 september 2013, 14:14   #60
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuur is dan ook wel wat meer dan alleen bos. Om de biodiversiteit zo groot mogelijk te houden, moet er een afwisseling zijn van verschillende biotopen. Die afwisseling ontstaat normaal gezien vanzelf, maar ons ecosysteem is niet meer intact. Zo zijn er hier nog amper grote grazers te vinden die voor die dynamiek zorgen. En dat probeert men met beheer op te vangen.

Bovendien is het zo dat sommige bossen bijna geen natuurwaarde hebben, omwille van de soorten die er staan of de manier waarop het is aangeplant.

En hoewel Natuurpunt idd niet veel aanplantingen doet, sluit dit helemaal niet uit ze in veel van hun natuurgebieden grote stukken spontaan laten bebossen. Dergelijke spontane bebossing is dan ook veel waardevoller dan aanplantingen.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be