![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Burger
|
![]() Wat een overgesimplifieerd gedoe hier. Alsof Wallonië bevolkt zou worden door halve apen met het IQ van een vis en de talenkennis van een driejarige.
Volledig naast de kwestie: ons koningshuis, hoe nutteloos ook, maakt zich best goed uit de voeten in het Nederlands. Dat je een accent hoort is redelijk normaal. Ooit al eens een Vlaming Frans horen praten, dat hoor je ook ineens. Feit is: over de taalgrens beginnen ze te begrijpen hoe belangrijk het is om de tweede landstaal te kennen. Hier in Vlaanderen durven van die verlichte idioten pleiten voor een afschaffing van het Frans. Zonder enige schroom willen ze puur uit politiek geïnspireerde balorigheid onze grootste troeven verkwanselen. Ik begrijp dat niet. Wie beweert dat ze in een professionele context nooit het Frans bezigen hebben nog nooit een internationale context van dichtbij gezien. Dat je ten noorden van Vlaanderen overal terecht kan in het Engels is waar, en dan nog, ook in Zweden en Duitsland ben ik al meer dan eens in contact gekomen met volstrekt eentaligen, ook onder 'gestudeerden' zoals dokters. Ga je ten zuiden van Vlaanderen spreekt geen kat nog Engels. Spanjolen niet, Italianen niet, Portugezen niet, Grieken niet. In de Balkan moet je het zelfs niet proberen of je wordt omver geknald. En in Azië denken ze Engels te spreken, maar in feite is dat heel vaak een soortement onverstaanbaar kikkergekwaak waar geen touw aan vast te knopen is. In Japan spreekt geen hond Engels. In Wallonië, Frankrijk, Algerije, Marokko, Congo, Congo Brazzaville, Guyana, Ivoorkust en nog heel wat landen die ik hier niet opnoem kom je met Frans veel verder dan met Engels. Frans is trouwens een ideale startplaats om andere romaanse talen te leren, zoals het Spaans of Portugees. De Vlaming is als kleine regionale ingezetene op de grens tussen de germaanse en romaanse volkeren gedoemd om zich aan te passen. Dat is altijd al zo geweest en dat zal niet anders zijn in de toekomst. Laten we alsjeblieft de fouten gemaakt door het Franstalige onderwijs hier niet importeren. Er is een reden waarom Vlaanderen het beter doet dan Wallonie... |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op uw stroman na pleit er niemand voor een afschaffing van het Frans.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Logisch, helder, relatief makkelijk te verwerven, en door véél meer mensen gesproken dan het Frans. Waarom doet Duitsland het eigenlijk beter dan Wallonie? Geen hond die daar Frans spreekt. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 27 september 2013 om 18:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Godverdomme Eberhard, waarom kom jij daar nu pas mee af!! ![]() Laatst gewijzigd door Another Jack : 27 september 2013 om 18:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ondanks dat ik indertijd als een van de enigen Engels als tweede taal gekozen had, merkte ik dat ik als 40'er veel beter Frans sprak dan de jongeren (30'ers en 20'ers) uit de groep. Bij mijn laatste reis (eind augstus, Cuba) bleef ik voor het tweede deel van de rondreis alleen achter met een Franstalige. Het Frans en Nederlands van de gids was niet al te best, en ik vertaalde tussen Nederlands, Frans, Spaans (en af en toe nog eens wat Engels en Duits). U raadt het al, die Franstalige sprak niets anders dan Frans. Hij beweerde wel wat Engels te spreken, maar ik heb daar mijn twijfels over. In elk geval, ik kan goed begrijpen dat het Engels als tweede taal de meest gesproken taal is hier.
![]() |
![]() |
#47 | |
|
![]() Citaat:
Maar anderzijds, het is vooral een kwestie van niet willen. Franstaligen putten zich vooral uit in het zoeken van excuses waarom hun Nederlands niet goed is, terwijl de lessen "Nederlands voor Anderstaligen" volzitten met Oosteuropeanen, en ook mensen die als moedertaal een Romaanse taal hebben, net zoals het Frans dus. En die maken wel vorderingen in het Nederlands, en die hebben gedurende heel hun jeugd geen enkel contact met het Nederlands gehad. Maar ja, als je het niet wilt leren, zul je het natuurlijk nooit leren.
![]() |
![]() |
#48 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Hier: mensen die jaren, soms decennia in Vlaanderen wonen en geen woord Nederlands. En dat is voor alle landen en talen zo: de wil om het te doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"verplicht" is onjuist. Elke oudervereniging in elk scholennet kan eisen dat bv Engels mogelijk is als 2de taal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
NERGENS spreekt men over de plaatsen & de personen bij wie de peiling werd afgenomen. Het blijft toch zo algemeen & "neutraal"... Dat zegt al genoeg. Laatst gewijzigd door Boduo : 27 september 2013 om 19:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Wie slim is, kiest voor zijn kinderen in de eerste plaats Engels.
De rest is gewoon bijzaak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
|
![]() Iemand die buiten gevlogen is bij een wapenfabriek?
![]() |
#55 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Banneling
|
![]() |