Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 september 2013, 09:42   #41
microwezen
Parlementsvoorzitter

microwezen's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar microwezen Stuur een bericht via Yahoo naar microwezen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Leer mensen denken. Leer ze niet wat ze moeten denken.
En dat is nu precies wat geloof doet: Je hoeft niet meer te denken, dat is voor je gedaan en dat staat in dit* boekje.

*bijbel, koraan, tora, het werk van de gebroeders Grimm, de samenvatting van Rudolf Steiner etc etc.
Het is het resultaat van denken!
microwezen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2013, 09:46   #42
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Dat is nu net waarover het gaat.

Als je kinderen van kleinsaf aan brainwasht dat kabouters en elfjes bestaan (zoals eeuwenlang de vaste overtuiging was van de natuurmensen), dan GELOVEN ze dat kabouters en elfjes bestaan;

Als er eeuwenlang werd beweerd en de kinderen van kleinsaf aan gehersenspoeld dat de schimmige gassen op een kerkhof geesten waren, dan GELOVEN ze dat er geesten 's nachts rondwaren op het kerkhof.

Als er eeuwenlang werd beweerd en de kinderen van kleinsaf aan gehersenspoeld dat de Griekse goden op de Olympus woonden en dat het orakel Pythia de toekomst kon voorspellen, dan GELOOFDEN de mensen dat.

en nu wordt het ineens een probleem als men kinderen niet meer van kleinsaf aan gaan hersenspoelen dat het ene overblijvende onzichtbare vriendje in feite ook niet bestaat? Waarom in feite? Je kan dat later toch ook nog gaan indoctrineren indien het o zo noodzakelijk is.
Ik vind dat dus heel moeilijk wat ik mijn kinderen moet zeggen. Voor mij is iedereen vrij te geloven waar hij wil, dus ook mijn kinderen. Persoonlijk kan het mij niet schelen of god bestaat, ben niet intelligent genoeg om dat echt een zinnig antwoord op te geven.ik vind de vraag ook wat stom. Ik vermijd bewust bijbelverhaaltjes en hoop bij sprookjes dat ze de vraag over god toch niet stellen, ze zijn namelijk nog wat jong voor een genuanceerd antwoord. Elfjes bestaan wel en sinterklaas ook, teveel fun voor mij om ze niet te laten bestaan.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2013, 09:49   #43
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Heb ik gesteld dat dat onderwezen moet worden op school?
OK, dan zijn we het daar al over eens: Geen godsdienstonderwijs in de scholen.
Wat wel zinvol zou zijn is de geschiedenis/evolutie van de verschillende godsdiensten onderwijzen.

Ach, kom nu weer niet aanzetten met staatsregimes.
De orthodoxe kerk in Rusland is nooit weg geweest en laait nu weer fel op. We zien de gevolgen al.
En de Franse Revolutie ? Enkel de dominerende rol van de Kerk is aangepakt. Napoleon heeft zich zelfs door de paus laten kronen.
O, je bent Pol Pot, China en N.Vietnam vergeten te vermelden.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2013, 09:49   #44
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door microwezen Bekijk bericht
En dat is nu precies wat geloof doet: Je hoeft niet meer te denken, dat is voor je gedaan en dat staat in dit* boekje.
Grappig, het lijkt me dat vele mensen dat idee van wetenschappers ophangen. Zoals U, die leek te denken dat biologen niets beters te doen hadden dan de ganse dag over het niet-bestaan van God te debatteren, omdat Dawkins je gezegd heeft dat het allemaal volledig in orde is, omdat hij een paar boeken over Darwiniaanse evolutie heeft geschreven tegen creationisten. En hij is wetenschapper, dus hij moet het wel weten.

Dat effect heeft geloof nochthans niet op mij, en ik haal hier echte bezwaren aan tegen een algemeen blindelings aanvaarde 'theorie' uit de evolutiebiologie die U klakkeloos overneemt zonder veel nadenken omdat kerels als Dawkins schertsargumenten weerleggen van het niveau YouTube evangelist vs Reddit atheïst.
Citaat:
*bijbel, koraan, tora, het werk van de gebroeders Grimm, de samenvatting van Rudolf Steiner etc etc.
Jij kent veel mensen die hun leven laten leiden door de Gebroeders Grimm?

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 28 september 2013 om 10:00.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2013, 09:54   #45
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Loki Bekijk bericht
Elfjes bestaan wel en sinterklaas ook, teveel fun voor mij om ze niet te laten bestaan.
Dit is de kinderlijke fantasie die nog een loopje kan nemen met feiten en fictie, en daar groeien ze later vanzelf wel uit in het groeiproces. Dit in tegenstelling tot gelovigen die dit proces nog steeds niet voorbij zijn.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2013, 09:58   #46
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
OK, dan zijn we het daar al over eens: Geen godsdienstonderwijs in de scholen.
Wat wel zinvol zou zijn is de geschiedenis/evolutie van de verschillende godsdiensten onderwijzen.
Doe maar.
Citaat:
Ach, kom nu weer niet aanzetten met staatsregimes.
De orthodoxe kerk in Rusland is nooit weg geweest en laait nu weer fel op. We zien de gevolgen al.
De Orthodoxe Kerk is inderdaad extreem weerbarstig, ondanks strenge vervolging op de meest plaatsen waar ze gevestigd is. Dat ze overleefd heeft, wilt niet zeggen dat de vervolging van tafel te vegen is. Anders kan U ook hetzelfde gaan doen voor het gehele Midden-Oosten, waar ze ook de vervolging overleefd heeft.
Waarom geen staatsregimes? Staatsregimes zijn in de geschiedenis zeer belangrijk in het uitvoeren van misdaden tegen de mensheid op basis van ideologie. Vervolging onder atheïsme in Rusland excuseren op basis van 'staatsregime', dat is als de Inquisitie goedpraten. Immers, staatsregime.
Citaat:
En de Franse Revolutie ? Enkel de dominerende rol van de Kerk is aangepakt.
Ja, door wetten uit te vaardigen die het vermoorden van weerstandige priesters op straat geboden.
Citaat:
Napoleon heeft zich zelfs door de paus laten kronen.
Napoleon wordt dan ook door velen een verrader van de Revolutie genoemd.
Citaat:
O, je bent Pol Pot, China en N.Vietnam vergeten te vermelden.
Ik zou het erg appreciëren moest je stoppen met mij te beledigen, of voor te stellen als iets wat ik niet ben door stromannen in mijn richting te werpen (over godsdienstonderwijs, Chinese regimes etc.). Als ik die dingen niet zeg/vermeld/goedkeur, heb ik daar een goede reden voor. Dan moet jij niet gaan insinueren of uit de lucht gaan grijpen dat ik dat wel zou doen. bedankt.

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 28 september 2013 om 10:00.
Oud 28 september 2013, 10:02   #47
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Grappig, het lijkt me dat vele mensen dat idee van wetenschappers ophangen. Zoals U, die leek te denken dat biologen niets beters te doen hadden dan de ganse dag over het niet-bestaan van God te debatteren, omdat Dawkins je gezegd heeft dat het allemaal volledig in orde is, omdat hij een paar boeken over Darwiniaanse evolutie heeft geschreven tegen creationisten. En hij is wetenschapper, dus hij moet het wel weten.

Dat effect heeft geloof nochthans niet op mij, en ik haal hier echte bezwaren aan tegen een algemeen blindelings aanvaarde 'theorie' uit de evolutiebiologie die U klakkeloos overneemt zonder veel nadenken omdat kerels als Dawkins schertsargumenten weerleggen van het niveau YouTube evangelist vs Reddit atheïst.

Jij kent veel mensen die hun leven laten leiden door de Gebroeders Grimm?
Generaties kinderen, over de hele wereld.
Alleen wordt er bij de Gebroeders Grimm op een bepaald moment wel bij verteld dat het allemaal verzonnen is.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 28 september 2013 om 10:02.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2013, 10:03   #48
microwezen
Parlementsvoorzitter

Stuur een bericht via ICQ naar microwezen Stuur een bericht via Yahoo naar microwezen
Standaard

Citaat:
Jij kent veel mensen die hun leven laten leidden door de Gebroeders Grimm?
U kent mensen die elk willekeurig ander sprookjesboek volgen die in diezelfde lijst staan?

De gebroeders Grimm zijn tenminste nog zo eerlijk om het sprookjes te noemen. Bij de rest moet je het zien als waarheid™ omdat dat in die boekjes staat, terwijl het ook gewoon sprookjes zijn.
Of denk jij écht dat een kaal persoon die werd uitgescholden 2 berinnen regelde en een heel schoolklasje liet vermoorden? (dat staat in een van die andere sprookjesboekjes).
Nee, dan maar gewoon een wolf die kleine meisjes in zijn geheel kan doorslikken zodat ze er na verloop van tijd weer in hun geheel eruit kunnen komen als de jager er op tijd bij is.
Oud 28 september 2013, 10:04   #49
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
U kent mensen die elk willekeurig ander sprookjesboek volgen die in diezelfde lijst staan?

De gebroeders Grimm zijn tenminste nog zo eerlijk om het sprookjes te noemen. Bij de rest moet je het zien als waarheid™ omdat dat in die boekjes staat, terwijl het ook gewoon sprookjes zijn.
Of denk jij écht dat een kaal persoon die werd uitgescholden 2 berinnen regelde en een heel schoolklasje liet vermoorden? (dat staat in een van die andere sprookjesboekjes).
Nee, dan maar gewoon een wolf die kleine meisjes in zijn geheel kan doorslikken zodat ze er na verloop van tijd weer in hun geheel eruit kunnen komen als de jager er op tijd bij is.
Je hebt het verschil dus toch door?
Oud 28 september 2013, 10:05   #50
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Generaties kinderen, over de hele wereld.
Welke moraal moet je dan zoal opdoen uit de sprookjes van de gebroeders Grimm? Welke voorschriften moet je volgen? Welk oorsprongsverhaal geven ze? Welke zingeving?

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 28 september 2013 om 10:10.
Oud 28 september 2013, 10:13   #51
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

De gebrouders grimm zijn katholiek met een vleugje heidense mystiek
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2013, 10:18   #52
microwezen
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Zoals U, die leek te denken dat biologen niets beters te doen hadden dan de ganse dag over het niet-bestaan van God te debatteren,
Rare gedachte. Hoe kan je debatteren over iets dat niet bestaat?

Citaat:
Ik loop iets langer mee dan de "beroemdheid" van Dawkins (en het hele internet).
En ook ver voor die tijd is evolutie gewoon aan de gang.
Oud 28 september 2013, 10:21   #53
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Welke moraal moet je dan zoal opdoen uit de sprookjes van de gebroeders Grimm? Welke voorschriften moet je volgen? Welk oorsprongsverhaal geven ze? Welke zingeving?
Weet jij dat dan niet??
Oud 28 september 2013, 10:25   #54
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marnik Bekijk bericht
Gewoon les over de verschillende godsdiensten van uit een cultureel perspectief, met nadruk op de christelijke invloeden voor de Westerse cultuur. Meer moet er over godsdienst in een klaslokaal niet gezegd worden.
Informatie moeten ze krijgen, niet uitgebreid, maar voldoende, dat ze weten wat er is en hoe het er gekomen is.

Weten dat sommigen in een god geloven, in verschillende godsdiensten, en hun argumenten kennen.
Weten dat anderen dat niet doen en ook met hun argumenten.
Leren welke filosofie de verschillende godsdiensten verkondigen en welke de gevolgen die hebben (en/of hebben gehad)

Leren welke filosofie achter, bijvoorbeeld,het humanisme ligt, en achter andere niet-godsdienstige levensopvattingen, wat het atheïsme is en kan zijn. Info over creationisme en over de evolutietheorie.

Mensen (kinderen) met verstand kunnen hier hun weg in vinden.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2013, 10:27   #55
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Weet jij dat dan niet??
Als je niets zinnigs gaat zeggen, reageer dan gewoon niet. Ik ben Demper niet, ik heb geen zin in een trol-war met jou.
Oud 28 september 2013, 10:28   #56
microwezen
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Je hebt het verschil dus toch door?
Waarom zou je kinderen confronteren (hersenspoelen) met de andere sprookjes? (en helemaal als het vol staat met Do's and Dont's volgens dat sprookje)
Dus als de juf of meester in de klas gaat zitten om voor te lezen uit een bijbel, dient het dus aangemerkt te worden als sprookje. Net zoals er gedaan wordt bij de Grimm verhalen.
En helaas, dát is dus niet het geval. (en ja, ik heb op een RK school gewerkt)

Laatst gewijzigd door microwezen : 28 september 2013 om 10:32.
Oud 28 september 2013, 10:30   #57
DewareJakob

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Loki Bekijk bericht
Elfjes bestaan wel en sinterklaas ook, teveel fun voor mij om ze niet te laten bestaan.
Wij hebben onze kinderen altijd gezegd dat sinterklaas niet echt bestaat, maar dat het wel een leuk verhaaltje en traditie is die wij graag meespelen. Onze kinderen hebben even veel genoten van het sinterklaasgedoe als andere kinderen die wel 'geloofden' in Sinterklaas, en nooit achteraf het gevoel gehad dat hun ouders hen iets had voorgelogen.
Oud 28 september 2013, 10:31   #58
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Als je niets zinnigs gaat zeggen, reageer dan gewoon niet. Ik ben Demper niet, ik heb geen zin in een trol-war met jou.
Ik ben gewoon verwonderd dat jij nooit een moraal in sprookjes hebt ontdekt...
Oud 28 september 2013, 10:32   #59
DewareJakob

Standaard

Citaat:
Heb je 'Jack' ooit al iets zinnigs horen zeggen?
Oud 28 september 2013, 10:33   #60
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

En ik maar denken dat Ierland het meest katholieke land in Europa is

Citaat:
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be