Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 oktober 2013, 00:12   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Maar in West-Vlaanderen toch nog meer dan in de rest van Vlaanderen.
Cijfers?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2013, 00:12   #42
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Doe geen moeite, Jan. Dit is net wat ik nodig heb in deze draad. Een West-Vlaming die zijn West-Vlaamse superioriteit komt verkondigen.
Een vreemdeling krijgt in West-Vlaanderen tenminste een eerlijke kans om door eigen verdienste deel te worden van de lokale gemeenschap. Kan niet van jou worden gezegd.
PS : een anti-Westvlaming komt mij ook goed uit in een pleidooi voor Westvlaamse autonomie, hoor. We vullen elkaar perfekt aan.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 3 oktober 2013 om 00:15.
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2013, 00:13   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En verder terug in tijd -tijdens de Spaanse Inquisitie- kwamen de Westvlaamse boerkes in opstand tegen de Spaanse heersers. De Westhoek was een kalvinistisch bolwerk met hagepreken, waar de beeldenstorm heftig woedde. Als reaktie heeft het Spaanse leger de Westhoek geplunderd en uitgemoord. De helft van de toenmalige Westhoek-bevolking was vermoord, verhongerd of gevlucht (vooral naar Leiden). Pas anderhalve tot twee eeuwen later bereikte de Westhoek weer het bevolkingspeil van voor de beeldenstorm.

En? Wat wilt u daarmee nu eigenlijk aantonen?
Oud 3 oktober 2013, 00:15   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een vreemdeling krijgt in West-Vlaanderen tenminste een eerlijke kans om door eigen verdienste deel te worden van de lokale gemeenschap. Kan niet van jou worden gezegd.
Waarom zou dat niet van mij gezegd kunnen worden? Omdat ik uw ideetjes over streektaal afwijs?
Oud 3 oktober 2013, 00:23   #45
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Dit is natuurlijk wel positief.
Nu kunnen ze de Albanezen West-Vlaams leren praten.
Graag meer van dat.

Albanese maffia teistert West-Vlaamse horeca

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...e-horeca.dhtml
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2013, 00:25   #46
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is natuurlijk wel positief.
Nu kunnen ze de Albanezen West-Vlaams leren praten.
Graag meer van dat.

Albanese maffia teistert West-Vlaamse horeca

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...e-horeca.dhtml
Dat zullen die maffiosi misschien hard nodig hebben als de Westvlaamse boerkes het eenmaal in hun kop krijgen om er met hun hooivorken achter aan te zitten. Je hebt zelf gezegd dat ze knettergek zijn en je problemen kunnen bezorgen. Onderschat de Westvlaamse boerkes dus niet.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 3 oktober 2013 om 00:33.
Oud 3 oktober 2013, 00:36   #47
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zullen die maffiosi misschien hard nodig hebben als de Westvlaamse boerkes het eenmaal in hun kop krijgen om er met hun hooivorken achter aan te zitten.
Ik neem aan dat West-Vlamingen de kogels die de Albanezen afvuren met hun tanden kunnen opvangen?
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2013, 00:39   #48
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik neem aan dat West-Vlamingen de kogels die de Albanezen afvuren met hun tanden kunnen opvangen?
Je hebt toch zelf gezegd dat we knettergek zijn en voor problemen zorgen? Ik ben er tamelijk zeker van dat we van die maffiosi binnenkort niet meer veel zullen horen.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 3 oktober 2013 om 00:40.
Oud 3 oktober 2013, 01:45   #49
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...Ziej-mee.dhtml

Dit is nu een van de talrijke redenen waarom ik West-Vlamingen haat.

Hoe achterlijk zijn die boeren eigenlijk?
Als een West-Vlaming zijn dialect spreekt, lijkt het al sterk op varkensgeluiden.
Hoor je een Afghaan al gebroken West-Vlaams praten?
Een marteling voor de oren.
Die provincialen kennen geen schaamte.
Kennen Antwerpenaren schaamte als ze hun klotetaal spreken? Het lijkt er meer en meer op dat NVA staat voor Nieuw Verbond van Antwerpen. Ik ben opgegroeid in West-Vlaanderen als niet-Belg en heb nog steeds veel vrienden daar. Het is helemaal anders dan de rest van Vlaanderen, en ik vrees dat het Vlaanderen van NVA een Groot-Antwerpen wordt, of tenminste volledig gedomineerd zal worden door het verkavelingsvlaams dat gesproken wordt in de driehoek Gent-Brussel-Antwerpen, en bijbehorende bekrompen mentaliteit. Leve de diversiteit van België. West-Vlamingen zijn op zichzelf, net als bvb. Ardennezen. Niets slechts mee, en tussen haakjes ik haat verkavelingsvlaams en spreek dan nog liever Hollands.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2013, 01:52   #50
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In Brugge heeft men vele jaren geleden ook zo'n initiatief gestart. Na twee jaar werd er een groot kruis over gemaakt. Reden: de dialectsprekers vonden het belachelijk dat iemand een soort gebroken dialect sprak; de cursisten zelf bleken meer moeite te hebben met het aanleren van het dialect dan van het AN.
Toch is het onbegrijpelijk dat het West-Vlaams, nog springlevend içn West-Vlaanderen en de moedertaal van de meeste West-Vlamingen, niet officieel erkend wordt, anders dan het Waals in Wallonië (nochtans door veel minder mensen gesproken) of de verschillende streektalen in Nederland.

Puur politiek natuurlijk, flaminganten willen Vlaanderen voorstellen als een monolitisch geheel, dikke onzin natuurlijk.
Oud 3 oktober 2013, 01:54   #51
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het mag duidelijk zijn dat men in West-Vlaanderen vindt dat Westvlaams een andere taal is dan het Nederlands. Het zou dan ook konsekwent zijn om in West-Vlaanderen het Westvlaams een streektaalstatuut naar Fries of Luxemburgs model te geven. In het nochtans erg centralistische en jakobijnse Frankrijk wordt het Westvlaams (dat daar Frans-Vlaams noemt en eigenlijk de Westhoek-variant van het Westvlaams is) al als streektaal erkend. Waarom blijven de Belgische en Vlaamse overheid dit dan tegenhouden in West-Vlaanderen? Omdat het voor zowel belgicisten als flamiganten niet politiek korrekt is om te erkennen dat Westvlaams een volwaardige streektaal is, en geen dialekt van het Nederlands?
Het is duidelijk dat flaminganten Vlamingen willen voorstellen als een volk met een taal. Hoewel iedereen weet dat dat nonsens is.
Oud 3 oktober 2013, 01:57   #52
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vergeet je white power dan maar. West-Vlamingen zijn gemiddeld blanker dan in jouw streek, maar zelfs die mede-blanken kan je al niet luchten (net zoals de blanke Walen). Hoe zou je dan een verenigd blank ras kunnen krijgen?
Vergeet ook je unitair Vlaanderen maar, want West-Vlamingen horen er -net zoals de Walen- blijkbaar niet bij. Ik zeg het al lang : in een onafhankelijk Vlaanderen zullen West-Vlamingen en Limburgers de nieuwe Walen worden die als zondebok voor alles zullen worden gebruikt.

PS: had jij geen blauwtje gelopen bij zelfbewuste Westvlaamse vrouwen die zich niet lieten doen?
zo is het, hopelijk worden meer en meer West-Vlamingen (en Limburgers) zich daarvan bewust en stemmen ze niet langer op partijen als NVA en VB.
Oud 3 oktober 2013, 02:04   #53
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Steeds opnieuw? Zoveel jaar geleden eens in Brugge. Ondertussen echter weer afgevoerd.

Nu in Kortrijk. De kans is groot dat het tot hetzelfde leidt als in Brugge.

Dat was het dan.

Dus, "steeds opnieuw"?
In West-Vlaanderen hoor je vooral West-Vlaams, en alle niet-Belgen die ik ken die daar zijn opgegroeid spreken AN met een West-Vlaamse tongval, of in veel gevallen (mensen die er gebleven zijn en niet naar Gent, Antwerpen of Brussel uitzwermden) gewoon zuiver West-Vlaams. Walen en brusselaars spreken er Frans, Vlamingen uit het "binnenland" verkavelingsvlaams, en Nederlanders Hollands. In West-Vlaanderen word je echter slechts als een van hen beschouwd als je West-Vlaams spreekt, ongeacht de huidskleur of afkomst. Als je aan de vistrap in Oostende de beste vis wil aan een goed prijsje, moet je West-Vlaams spreken (liefst met een Oostendse tongval).

België is een regionalistisch land, altijd geweest, en bestaat in realiteit uit vele regio's, niet enkel 2, 3 of 4, net als bvb. Italië.

Laatst gewijzigd door tomm : 3 oktober 2013 om 02:06.
Oud 3 oktober 2013, 02:14   #54
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
PS : een anti-Westvlaming komt mij ook goed uit in een pleidooi voor Westvlaamse autonomie, hoor. We vullen elkaar perfekt aan.
Klopt, West-Vlamingen zijn nogal star en xenofoob, maar eenmaal je spreekt en je je gedraagt als een van hen, word je opgenomen in de groep, ongeacht je huidskleur, en dat gaat in West-Vlaanderen veel dieper dan bvb. in Antwerpen.

Ik heb al gemerkt dat een Rus of Afghaan, eenmaal geïntegreerd en het lokale dialect beheerst, beter aanvaard wordt dan iemand uit bvb. Antwerpen of de Kempen, of uit Wallonië, die consequent z'n eigen taal blijft spreken.

In Antwerpen of Brussel blijven de meeste gemeenschappen gewoon op zichzelf, elk op z'n eigen eilandje.
Oud 3 oktober 2013, 02:18   #55
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...Ziej-mee.dhtml

Dit is nu een van de talrijke redenen waarom ik West-Vlamingen haat.

Hoe achterlijk zijn die boeren eigenlijk?
Als een West-Vlaming zijn dialect spreekt, lijkt het al sterk op varkensgeluiden.
Hoor je een Afghaan al gebroken West-Vlaams praten?
Een marteling voor de oren.
Die provincialen kennen geen schaamte.

Een varken klinkt eerder als "knorr knorr knorr" of iets dergelijks lol

Nee, ik vind dat dat West-Vlaams wel zijn charme heeft, niet dat ik het mooi klinken vind lol... maar ik verkies het in ieder geval boven plat Antwerps -> dat echt wel klanken heeft die sterk op een gans doen denken...

Plat Brussels vind ik dan wel weer mooi klinken
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2013, 04:37   #56
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

splitseuuuh!!!! West Vlaanderen, Oost Vlaanderen, keizerrijk Antwerpen en rest van Antwerpen, Vlaams Brabant met een randje en Limburg.

Onmiddellijk is Europa 5 landen rijker, om bij te dragen aan de welvaart van Goldman Sachs.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2013, 05:14   #57
Herbstnebel
Burger

Herbstnebel's schermafbeelding

Standaard

Ik haat ook West-Vlamingen, met Filip De Winter op nummer 1 !
Oud 3 oktober 2013, 08:38   #58
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wist je dat artisjok ook van Kortrijk is? Daar viel ook niet mee te praten.
En ik ben ook van Kortrijk!!
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2013, 08:45   #59
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Indien ik een West-Vlaming zou zijn, zou ik geschokt reageren bij het lezen van zo'n bericht.
Nieuwkomers die het AN beheersen het plaatselijk dialect aanleren ?
Hoe laag kan je vallen...
Met het AN kan je in het hele Nederlandstalige gebied terecht, behalve in Kortrijk/West-Vlaanderen ??

Het illustreert het AN-gehalte van 'de' West-Vlaming ten volle uit...

Laatst gewijzigd door job : 3 oktober 2013 om 08:57.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2013, 09:26   #60
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
En keer op keer bewijs je mijn stelling met deze achterlijke prietpraat. Er is toch werkelijk een defect in het hoofd van die arrogante strontboeren. West-Vlamingen zijn knettergek.
De Dempers hebben dan weer iets weg van randdebielen.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be