Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Hoe interpreteert u de groet die Karel Dillen op onderstaande foto bracht?
Het is de Hitlergroet 25 58,14%
Het is de Romeinse groet 7 16,28%
Geen van beiden, het is een rebelse groet 7 16,28%
Ik weet het niet 4 9,30%
Aantal stemmers: 43. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 24 augustus 2004, 17:58   #41
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door radicaal
Wanneer we wat later inzagen dat men die gestrekte arm inderdaad boosaardig kon interpreteren - en met boosaardige interpretatie staat men steeds klaar om er de nationalisten mee om de oren te slaan - lieten we de gestrekte arm voorgoed vallen. We lieten die arm vallen, PRINCIPIEEL EN TACTISCH, TACTISCH EN PRINCIPIEEL.
Inderdaad tactisch en niet omdat ze het verkeerd vinden. Als het VB ooit aan de macht komt, staan ze d'r allemaal weer met die gestrekte arm. Let op mijn woorden.
Oud 24 augustus 2004, 18:01   #42
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Nope, maar ze hebben toen wel z'n tong uitgerukt vermoed ik, want tot op heden heeft niemand meer Dillen horen spreken. De tien eerste jaren, die hij als volksvertegenwoordiger voor het VB in het parlement heeft doorgebracht, hebben hem dan ook terecht de nicknaam Karel de Zwijger opgeleverd.

"Heil Ditler!"
En nog heeft hij teveel gezegd, blijkbaar.

Ze hadden beter de piemel van SS en BA's vader uitgerukt, dan was het populistisch gelul van hun zoons ons vandaag bespaard gebleven.

Heil Hugo!
Oud 24 augustus 2004, 18:03   #43
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
En nog heeft hij teveel gezegd, blijkbaar.

Ze hadden beter de piemel van SS en BA's vader uitgerukt, dan was het populistisch gelul van hun zoons ons vandaag bespaard gebleven.

Heil Hugo!
Heil Knuppel!

[size=1](hoe voelt dat aan, lekker?)[/size]
Oud 24 augustus 2004, 18:05   #44
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het waren de jaren dat wij te Diksmuide en elders de gewoonte hadden tijdens het zingen van de Vlaamse Leeuw de rechterarm te strekken. (Ik herinner me een Dosfelherdenking in de Gruterzaal te Antwerpen. Ik zat naast pater Stracke. Bij het zingen van de Vlaamse Leeuw strekte ook hij de arm.) Ik kan me levendig voorstellen dat de journalisten van De Morgen en Humo en hun bovenmoerdijkse dubbelgangers gewoon kwijlen bij de gedachte een foto te bemachtigen. Ik zal ze maar dadelijk geruststellen : ze bestaat. Het moet niet altijd Daels zijn in 't zwart. Alleen dateert mijn foto van na 1945.

Geef ik nu toe een verschrikkelijk nazistisch monster te zijn? Helemaal niet. Als ik ontken zal men dan over uitvluchten spreken? En dan! Mij gaat het om de waarheid. Eén waarheid. Die gestrekte arm van toen had geen ideologische inhoud, was geen verderzetten van een afgesloten verleden, betekende geen Hitler-aanbidding. Het was gewoon een rebellengeste, een uitdaging, een zich niet neerleggen bij een Vlaamse Beweging van de lauwheid en de makheid, een zich niet neerleggen bij een Vlaamse Beweging die voortaan een C.V.P.-keurslijf moest dragen.

Wanneer we wat later inzagen dat men die gestrekte arm inderdaad boosaardig kon interpreteren - en met boosaardige interpretatie staat men steeds klaar om er de nationalisten mee om de oren te slaan - lieten we de gestrekte arm voorgoed vallen. We lieten die arm vallen, PRINCIPIEEL EN TACTISCH, TACTISCH EN PRINCIPIEEL.

Maar vandaag ben ik er nog altijd niet beschaamd om, en wat die gestrekte arm met Diksmuide en de IJzerbedevaarten te maken heeft is vlug verteld.

"Ja mijnheer Dillen, dat is zeer goed dat gij dat doet. Gij moet dat doen in Diksmuide. U moet begrijpen dat ik als voorzitter van de V.T.B. dit niet kan doen. Maar ik zeg tegen mijn vrouw dat zij het ook moet doen."

Woorden van wijlen Jozef van Overstraeten en "het" was inderdaad de gestrekte arm. Maar ja, het zou nog een eeuwigheid duren voor een V.T.B.-voorzitter verantwoordelijk zou tekenen voor anti-Zuid-Afrika-hetze, voor allerlei gelinksel, voor een verangelsaksisering van het Nederlands en als klap op de vuurpijl voor een monarchistische (con)federatie.

KAREL DILLEN
Wat is hier de bron van? Lijkt me een heel eerlijke uiteenzetting.
Oud 24 augustus 2004, 18:08   #45
PAJOT
Banneling

Standaard

Citaat:
Ah wat, het zijn niet altijd de slimsten die succes hebben. Kijk maar hoe die grote zwijgende stoemmerik van het VB in al zijn domheid de grootste partij van Vlaanderen heeft gemaakt.
Karel Dillen is één der grootste naoorlogse politici die ons land heeft gekend. Hij mengde zich niet veel in parlementaire debatten, want hij had een gezonde afkeer van al dat parlementaire geklooi en uitte dat door zijn stoïcijnse aanwezigheid. Karel Dillen voerde jarenlang protest tegen "de sfeer van kleinheid, kliekjesgeest, en lage berekening, waarin zij -de politiek- vandaag verzand is geraakt door het democratisme en de verzieking van het parlementarisme. De ondergang van de politiek dreigt meteen de ondergang van de maatschappij te betekenen. Zo wil het VLAAMS BLOK een "andere" partij zijn, in programma, optreden en houding wezenlijk verschillend van beschamend bedrijf van de tegenwoordige politieke kleurpartijen", zoals het in de grondbeginselen staat.
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2004, 18:10   #46
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Hij heeft veel inspraak in de partij waar nu 1000 000 Vlamingen voor stemmen, hetgeen dus zeer actueel is.
'Inspraak' in een partij ja, waar intussen een miljoen Vlamingen de grootste partij van heel het land van maakte maar waar Belgique een cordon sanitaire, niet voor niets 'cordon sanitaire' genoemd, rondlegde.

Wegens 'racisme', wordt beweerd...
Oud 24 augustus 2004, 18:11   #47
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Karel Dillen is één der grootste naoorlogse politici die ons land heeft gekend. Hij mengde zich niet veel in parlementaire debatten, want hij had een gezonde afkeer van al dat parlementaire geklooi en uitte dat door zijn stoïcijnse aanwezigheid. Karel Dillen voerde jarenlang protest tegen "de sfeer van kleinheid, kliekjesgeest, en lage berekening, waarin zij -de politiek- vandaag verzand is geraakt door het democratisme en de verzieking van het parlementarisme. De ondergang van de politiek dreigt meteen de ondergang van de maatschappij te betekenen. Zo wil het VLAAMS BLOK een "andere" partij zijn, in programma, optreden en houding wezenlijk verschillend van beschamend bedrijf van de tegenwoordige politieke kleurpartijen", zoals het in de grondbeginselen staat.
Ach ja. Als hij het in het parlement niet kan oplossen, waar dan wel? Of HOE dacht hij zijn problemen op te lossen? Door de Hitlergroet te brengen?

Laatst gewijzigd door Yann : 24 augustus 2004 om 18:11.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2004, 18:12   #48
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Als dat allemaal waar is, dan was hij verkeerd. Zo simpel is dat.
Idd, zo simpel is het.
Oud 24 augustus 2004, 18:13   #49
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'Inspraak' in een partij ja, waar intussen een miljoen Vlamingen de grootste partij van heel het land van maakte maar waar Belgique een cordon sanitaire, niet voor niets 'cordon sanitaire' genoemd, rondlegde.

Wegens 'racisme', wordt beweerd...
Belgique??? Het zijn de Vlaamse partijen die het cordon hebben uitgevonden.
Oud 24 augustus 2004, 18:16   #50
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heil Knuppel!

[size=1](hoe voelt dat aan, lekker?)[/size]
Ik voel er totaal niks bij.
Waarom denk je dat?
Voelde jij misschien datgene dat je graag wil dat jouw eeuwige prooidieren voelen?
Oud 24 augustus 2004, 18:22   #51
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Belgique??? Het zijn de Vlaamse partijen die het cordon hebben uitgevonden.
Neen hoor. Zij hebben het 'cordon sanitair' niet 'uitgevonden'. Dat deed een 'vredesbeweging' die gesteund wordt door de Boudewijnstichting, namelijk VAKA. Maar het is wel waar dat de belgicistische Groenen als eersten op die kar sprongen. Dat de politieke schutkring rond het Vlaams Blok uitgerekend een Franse naam kreeg is echter niet toevallig.
Oud 24 augustus 2004, 18:27   #52
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Als dat allemaal waar is, dan was hij verkeerd. Zo simpel is dat.
Citaat:
Het waren de jaren dat wij te Diksmuide en elders de gewoonte hadden tijdens het zingen van de Vlaamse Leeuw de rechterarm te strekken. (Ik herinner me een Dosfelherdenking in de Gruterzaal te Antwerpen. Ik zat naast pater Stracke. Bij het zingen van de Vlaamse Leeuw strekte ook hij de arm.) Ik kan me levendig voorstellen dat de journalisten van De Morgen en Humo en hun bovenmoerdijkse dubbelgangers gewoon kwijlen bij de gedachte een foto te bemachtigen. Ik zal ze maar dadelijk geruststellen : ze bestaat. Het moet niet altijd Daels zijn in 't zwart. Alleen dateert mijn foto van na 1945.

Geef ik nu toe een verschrikkelijk nazistisch monster te zijn? Helemaal niet. Als ik ontken zal men dan over uitvluchten spreken? En dan! Mij gaat het om de waarheid. Eén waarheid. Die gestrekte arm van toen had geen ideologische inhoud, was geen verderzetten van een afgesloten verleden, betekende geen Hitler-aanbidding. Het was gewoon een rebellengeste, een uitdaging, een zich niet neerleggen bij een Vlaamse Beweging van de lauwheid en de makheid, een zich niet neerleggen bij een Vlaamse Beweging die voortaan een C.V.P.-keurslijf moest dragen.

Maar vandaag ben ik er nog altijd niet beschaamd om, en wat die gestrekte arm met Diksmuide en de IJzerbedevaarten te maken heeft is vlug verteld.

"Ja mijnheer Dillen, dat is zeer goed dat gij dat doet. Gij moet dat doen in Diksmuide. U moet begrijpen dat ik als voorzitter van de V.T.B. dit niet kan doen. Maar ik zeg tegen mijn vrouw dat zij het ook moet doen."

Woorden van wijlen Jozef van Overstraeten en "het" was inderdaad de gestrekte arm. Maar ja, het zou nog een eeuwigheid duren voor een V.T.B.-voorzitter verantwoordelijk zou tekenen voor anti-Zuid-Afrika-hetze, voor allerlei gelinksel, voor een verangelsaksisering van het Nederlands en als klap op de vuurpijl voor een monarchistische (con)federatie.

Zo simpel is het dus NIET.
Oud 24 augustus 2004, 18:39   #53
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo simpel is het dus NIET.
Ik vind van wel. Een hitlergroet is fout, en dat mag u nu draaien of keren. Dat hij dit deed samen met de anderen puur uit provocatie en om dat de politieke situatie anders was, dat kan ik begrijpen. Maar ik betwijfel sterk dat, indien hij zijn leven zou kunnen herdoen met wat hij nu weet, hij deze stunt zou herhalen.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2004, 18:46   #54
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Knuppel,

Citaat:
Het was gewoon een rebellengeste, een uitdaging, een zich niet neerleggen bij een Vlaamse Beweging van de lauwheid en de makheid, een zich niet neerleggen bij een Vlaamse Beweging die voortaan een C.V.P.-keurslijf moest dragen.
Ik vraag mij af: als er duizend-en-één manieren zijn om rebellie te uiten (je moet alleen inspiratie hebben) [size=5]WAAROM [/size]dan juist de Hitlergroet?
Oud 24 augustus 2004, 18:48   #55
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen hoor. Zij hebben het 'cordon sanitair' niet 'uitgevonden'. Dat deed een 'vredesbeweging' die gesteund wordt door de Boudewijnstichting, namelijk VAKA. Maar het is wel waar dat de belgicistische Groenen als eersten op die kar sprongen. Dat de politieke schutkring rond het Vlaams Blok uitgerekend een Franse naam kreeg is echter niet toevallig.
Als ik deze redenering volg, dan zijn alle Vlaamse partijen (buiten het VB) Belgicistisch ingesteld. Ah ja, hoe zou men anders dit anti-Vlaams akkoord hebben kunnen afsluiten????
Oud 24 augustus 2004, 18:54   #56
thePiano

Standaard

Citaat:
Wat is hier de bron van? Lijkt me een heel eerlijke uiteenzetting.
Dat is een statement van Karel Dillen zelf, vele jaren na datum. Totaal ongeloofwaardig dus.
Oud 24 augustus 2004, 18:55   #57
thePiano

Standaard

Citaat:
Ik voel er totaal niks bij.
Waarom denk je dat?
Voelde jij misschien datgene dat je graag wil dat jouw eeuwige prooidieren voelen?
Wat scheelt er Knuppel, ben je weer aan een robbertje pianobashen toe? Het was weer lang geleden zeker?
Oud 24 augustus 2004, 18:58   #58
thePiano

Standaard

Citaat:
Het cordon sanitaire is er wel gekomen naar aanleiding van het verschijnen van het racistische 70-puntenplan.
  • [size=3]Het charter van het cordon sanitaire[/size]:
    Geen samenwerking met het Vlaams Blok
    [size=-1]Oorspronkelijke versie[/size]

Op [size=2]19 november 1992[/size] werd in de Vlaamse Raad door alle partijen - met uitzondering van het Vlaams Blok - een resolutie goedgekeurd waarin het 70-puntenprogramma van het Vlaams Blok (gepubliceerd in juni ´92) inzake migranten scherp wordt veroordeeld.

In deze resolutie staat ondermeer te lezen dat het 70-puntenprogramma flagrant in strijd is met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en met de Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens van de Verenigde Naties.

De Vlaamse Raad stelde ook vast dat ´sommige voorstellen ervan ontleend zijn aan het programma in 50 punten van 16 november ´91 van het Front National en als oogmerk hebben migranten in een apartheidsgroep af te zonderen en stapsgewijs uit het maatschappelijk leven te verbannen, op dezelfde wijze als van 1933 af in nazi-Duitsland de Joodse medeburgers werden behandeld.

Om bovengenoemde reden verbind ik me ertoe geen politieke akkoorden af te sluiten of afspraken te maken met het Vlaams Blok, noch in het kader van democratische raden op het gemeentelijk, provinciaal, nationaal en Europees niveau, noch in het kader van de verkiezingen voor de genoemde niveaus.

Laatst gewijzigd door thePiano : 24 augustus 2004 om 18:59.
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2004, 19:17   #59
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat scheelt er Knuppel, ben je weer aan een robbertje pianobashen toe? Het was weer lang geleden zeker?
Wie vraagt die krijgt van Knuppel, Piano.
Oud 24 augustus 2004, 19:21   #60
PAJOT
Banneling

Standaard

Citaat:
Knuppel,

Ik vraag mij af: als er duizend-en-één manieren zijn om rebellie te uiten (je moet alleen inspiratie hebben) [size=5]WAAROM [/size]dan juist de Hitlergroet?
Dat was slechts één van de methoden. Er waren nog de "geheime" pamfletten die naar kranten werden verstuurd. Het toppunt was een brief van Degrelle!

De kranten pikten daar dan op in. Zodoende dierven de CVP'ers en andere mosselflaminganten zich niet meer op de Vlaamse bijeenkomsten en manifestaties tonen.
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be