![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Als gij denkt dat een verhuurder ermee gediend is dat een verarmde huurder zijn meubels achterlaat ... dat is gewoon een extra last.
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
PS. Je bent niet van die mensen die klagen over het feit dat het 'profitariaat' wel in staat is om een dure TV te betalen, dure Hifi- installatie etc... terwijl ze toch van de ziekenkas leven? Je verbaast me in positieve zin. ![]() ![]() Laatst gewijzigd door solidarnosc : 24 augustus 2004 om 20:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Bijgevolg legt de gemeenschap de last van een malafiede huurder volledig bij de individuele eigenaar. Wanneer de gemeenschap de uitzetting van malafiede huurders zo lang wil rekken moet die gemeenschap dat ook betalen dunkt mij. Zoniet moet die procedure flink verkort worden. In dat geval kunnen verhuurders ook gemakkelijker verhuren aan minder begoede personen. Dat de huurder moet betalen is vrij theoretisch: een kei kan je niet stropen. In heel de discussie nog niets over de huurschade. Deze kan gemakkelijk oplopen tot een jaar huur, zeker bij lage huishuren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
In het begin was er niets, wat ontplofte. Laatst gewijzigd door TomB : 24 augustus 2004 om 20:52. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() PS. Na drie maanden niet betalen van huur spreken de meeste vrederechters de ontbinding van het huurcontract uit ten voordele van de verhuurder. En aangezien de vredegerechten over het algemeen iets sneller draaien dan de andere rechtbanken en aangezien de bewijslast simpel is kan het op 4-5 maanden nadat de huurder is gestopt met betalen afgelopen zijn met de huurovereenkomst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dan terug naar het begin van de discussie. Waarom hebben sommige mensen, die recht hebben op een sociale woning, ook nog het genot daarvan, terwijl anderen, dan weer niet (vandaar de huursubsidies). Trouwens de huisvestingsmaatschappijen zeggen wel dat er 72000 wachtenden zijn, maar de werkelijkheid schijnt eerder 250000 te zijn. En bovenal, om terug op mijn uitgangspunt te komen. Het probleem gaat pas komen, als niemand meer geinterresseeerd is in een eigen woning (waarom een eigen woning om mij blauw te betalen aan aflossingen en taksen, als het via een sociale woning ook gaat). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
|
![]() Citaat:
Toffe vooruitzichten zijn dat zeg.
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door solidarnosc : 24 augustus 2004 om 21:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Herinner mij het geval Willy Claes. Deze is, met zijn ouders, indertijd, door een deurwaarder, uit een huurwoning gezet (dacht dat de dochter van den eigenaar erin wou trekken). Hij heeft dit toen hij reeds minister was, aangehaald als schandalig. En er was dringend een wijziging van de huurwet nodig om dit in de toekomst te vermijden. Nu vele jaren later, en na vele wijzigingen van de huurwet, kan dit nog steeds. Nu zult ge wel gelijk hebben, moest den huurdersbond, de meerderheid hebben in het parlement, dat zij hieromtrend wetswijzigingen zouden doorvoeren. Maar dit zal dan wel tot gevolg hebben, dat de verhuurdersmarkt zal opdrogen. Er zijn trouwens nog wel andere manieren om geld te beleggen, dan dit te investeren in eigendommen in Belgie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#52 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Daarenboven, als het over sociale woningen gaat, zou het debat beter gaan over wat nu juist het midden houdt tussen een sociale krot en een sociale villa...
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Bob : 24 augustus 2004 om 21:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door solidarnosc : 24 augustus 2004 om 21:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
De huurder is ondanks alles zeer goed beschermd door de huurwet. Terecht. Maar er zijn teveel verhuurders (particulieren) die hun buik vol hebben van verhuring door het misbruik van huurders... Gevolg: de markt wordt ingepalmd door professionals die het klappen van de zweep kennen en zelf niet altijd proper te werk gaan... Er wordt echter aan de essentie van de zaak voorbij gegaan. Woonrecht en eigendomsrecht hebben beide bescherming nodig. Is het echt zo dat dat het woonrecht primeert op het eigendomsrecht ? Is het de taak van de staat (wij dus) om een woonrecht te garanderen voor sociaal zwakkeren ? Dan komen we bij de essentie van de zaak: definiëer sociaal zwakkeren ? Is een gezonde twintiger-dertiger, uitkeringsgerechtigde, ingeschreven als werkzoekende, gezond van lijf en leden, een sociaal zwakkere ? Doordenker: er zijn vandaag nog altijd gepensioneerden (en veel) die meer dan dertig jaar 'getoekt' hebben die het moeten rooien met amper 800 € de maand pensioen... Het woonrecht dient mijn inziens benaderd te worden in een veel veel bredere context. Het totale kostenplaatje van een solidaire samenleving (ik zeg bewust niet sociale) dient eerst afgewogen te worden tegen tientallen vragen zoals: - het recht op waardig ouder worden versus pensioenrechten (heeft werken nog zin in dit land ?) - het recht op een waardige begeleiding voor mindervaliden (blinden, doven, rolstoel, muco... en noem maar op) versus het afwegen van de categorieën: wat is het 'ergste' ('t is een vreselijke oefening, ik weet het, maar ze mag eens gesteld worden) De vraag die echt gesteld dient te worden is de volgende: de actieve bevolking en actieve vermogens (inkomsten uit arbeid en binnenlands kapitaal) is de enige mogelijke financiering van een sociaal net. Voor ouderen, zieken, werklozen, kinderen (onderwijs). Net zoals er een maximum factuur in het leven is geroepen voor medicatie en geneeskundige prestaties (nog zo een draak van een dossier) is er meer en meer nood aan een maximum bijdrage ten laste van de actieve bevolking... Er komt een punt dat elke mens met ietwat gezond verstand gaat zeggen: 't zijn zotten die werken...
![]() |
![]() |
#56 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Het algemeen gevolg is dat er nauwlettend wordt toegekeken wie uw huurder zal zijn. De onderkant van de markt vindt dan bijna geen woonst meer of moet verhoudingsgewijs een te dure huur betalen om deze risico's af te dekken. Ook nemen huisbazen het recht in eigen handen: dubbel slot op de deur zodat je er niet meer in kan, extra schakelaar om electriciteit uit te schakelen zodat je geen TV en frigo meer hebt, ... Zo heb ik eens een huurder gehad die van de ene dag op de andere dag naar Duitsland vertrok. In het kort kwam het er op neer dat de procedure om op een wettelijke manier mijn pand terug te krijgen méér koste dan de huurwaarborg. Laat staan mijn wettelijke opzegvergoeding en mijn wettelijke schadevergoeding én het vrijkrijgen van de waarborg waarvoor hij niet wil tekenen. Tja, dan zijn huurbazen natuurlijk slechte mensen. Over de huurschade zal ik dan nog maar zwijgen zeker. Het heeft tot gevolg dat ik niet meer investeer in woningen maar mijn patrimoniumvennootschap laat groeien naar een beleggingsfirma van beursaandelen. Wie staat hier nu in de kou en wie zijn fout is dat nu? Het 'sociale' beleid? Politiekers weten niets van oorzaak en gevolg. Daarom een vrije markt reguleert véél beter dan de glazen bol politiekers.
De verzorgingsstaat is een ongewenste bezoeker die met jouw eigen geld je een cadeau geeft dat je niet wenst en dat gekocht is in een veel te dure winkel. Politicus: bergen beloven en ravijnen maken. Laten we ze een budget geven voor een molshoop om slechts een kuiltje te krijgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
|
![]() Citaat:
Verder denk ik dat het punt ook gemaakt moet worden dat niet alle verhuurders grootkapitalisten zijn. Toen ik 26 was, had ik ook een appartementje te huur staan. Op dat appartementje moest ik maandelijks nog 5000 pattatten zelf bijleggen om de afbetaling te halen. Als ik op dat ogenblik voor een half jaar geen huurinkomsten had gehad, was ik als zelfstandige nooit gelukt.
In het begin was er niets, wat ontplofte. Laatst gewijzigd door TomB : 24 augustus 2004 om 22:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
|
![]() Huursubsidie hier, sociale woning ginder, een beetje werkelozensteun, dan wat kindergeld voor mijne kleine, en mijn vriendin heeft een leefloon, we trekken ook beiden wat van de ziekenkas en volgen cursussen bij de RVA. Gelukkig kunnen we gratis met het openbaar vervoer bij het OCMW nog wat geld trekken en hebben we een electriciteitskorting. Dit zijn de eerste 20 van onze 100 sociale maatregelen, die elk hun administratie hebben. Het is geen wonder dat de sociaal zwakkeren niet kunnen werken, ze hebben verdorie de hele dag nodig om al hun steun te organizeren.
Te veel is gewoon teveel, schaf al die zever af, en geef degenen die het nodig hebben 1 enkele uitkering, komende van 1 enkel herverdelingsorgaan.
![]() |
#59 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
De verzorgingsstaat is een ongewenste bezoeker die met jouw eigen geld je een cadeau geeft dat je niet wenst en dat gekocht is in een veel te dure winkel. Politicus: bergen beloven en ravijnen maken. Laten we ze een budget geven voor een molshoop om slechts een kuiltje te krijgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Banneling
|
![]() [QUOTE DM:]Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Marino Keulen (Open Vld) heeft twijfels of er een juridische basis bestaat voor het opleggen van een taalvereiste bij de aankoop van een sociale woning. "
Het is aan de gemeenten om met juridische argumenten te komen, maar voor de koopsector heb ik ze voor de Wooncode niet gevonden", aldus Keulen. Volgens Vera Dua (Groen!) heeft de Vlaamse regering met de Wooncode, die bepaalt dat kandidaat-huurders bereid moeten zijn Nederlands te leren "een politieke en psychologische grens verlegd". Zij spreekt van een "verontrustende evolutie" dat gemeenten taalvereisten koppelen aan het verkrijgen van een dienstverlening van de lokale overheid. Wooncode staat los van gemeentelijke initiatieven Keulen benadrukte dat de Vlaamse Wooncode los staat van de verschillende initiatieven van de Vlaamse gemeenten. Lees volledig artikel bij de http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...ml]<u>BRON</u>[/quote] |
![]() |
![]() |