Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 oktober 2013, 14:09   #41
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk Bekijk bericht
Wat is dit individu dan? Collateral damage? De pineut?
Hij is idd de pineut, om het met uw woorden te zeggen.
En zoals justitie in België bezig is, zullen steeds vaker slachtoffers een 'oplossing' zoeken buiten het gerecht om.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2013, 14:11   #42
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Mensen zouden beter eens oppassen met zomaar wildvreemden te beschuldigen van pedofilie (cfr. de hoax hier op het kinderdagverblijf in Antwerpen).
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2013, 14:12   #43
Clicquot
Lokaal Raadslid

Clicquot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
Als ik spreek over "het volk stelt vast" is dit niet alleen gebaseerd is op individuele gevallen zoals dit,
maar op een algemene trend van gevoel van machteloosheid, door blunders bij justitie.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Sociologiesche verschijnselen zijn U precies vreemd?
Een minimum aan kennis van geschiedenis moet toch wel helpen dit te begrijpen?

Dus voortaan sluiten we gewoon de ogen en handelen we naar wat we er zelf maar van denken ofzo? Eerder zo van, verstand op nul, beetje bashen en de fik erin dan maar? Lekker makkelijk, dikke pech als het verkeerd uitdraait natuurlijk.
Clicquot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2013, 14:14   #44
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Nog een die de reageert alvorens de draad te lezen. En die het verschil niet kent tussen iets willen, en iets vaststellen.
Anders zou je weten dat dit niet gericht is op individuele gevallen.
Zo ver was ik ondertussen al wel.

Ik vond je stelling 'dat krijg je dan als justitie vierkant draait' nogal morbide. Daar heeft dit individu geen boodschap (meer) aan. Hij is op gruwelijke wijze vermoord door mensen die dachten dat hij iets misdaan had, omdat één of andere snul dacht dat hij foto's maakte van kinderen voor zijn sexueel plezier. Dan mag ik volgend jaar in de Efteling ook geen foto's meer maken van mijn kinderen, want er zou wel eens een kind van een ander op kunnen staan...

Als ze diezelfde persoon met zijn tengels aan een kleuter zien zitten, mogen ze van mij met hem doen wat ze willen. Maar hier werd gewoon een veronderstelling gemaakt.

Jij trekt de discussie open, en er valt veel te zeggen over een falende justitie, maar dit specifieke geval toont gewoon aan dat mob justice niet de juiste manier is. Het recht doen zegevieren moet een monopolie blijven voor mensen die daar wettelijk voor omkaderd zijn (wat niet wil zeggen dat er zich dringend grondige verbeteringen aandienen).

Als het feit dat justitie vierkant draait kan leiden tot excessen zoals die in de openingspost, dan krijg je dit soort situaties weer:

Daar wil toch niemand naar toe, mag ik hopen...?
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2013, 14:18   #45
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clicquot Bekijk bericht
Dus voortaan sluiten we gewoon de ogen en handelen we naar wat we er zelf maar van denken ofzo? Eerder zo van, verstand op nul, beetje bashen en de fik erin dan maar? Lekker makkelijk, dikke pech als het verkeerd uitdraait natuurlijk.
Waar staat dat?
Neen dit moeten we niet doen.
We moeten wel magistraten die niet functioneren en die al of niet bewust procedurefouten maken, harder aanpakken en justitie moderniseren.

Laatst gewijzigd door giserke : 30 oktober 2013 om 14:19.
Oud 30 oktober 2013, 14:30   #46
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Mensen zouden beter eens oppassen met zomaar wildvreemden te beschuldigen van pedofilie (cfr. de hoax hier op het kinderdagverblijf in Antwerpen).
Mensen die schuldig bevonden worden aan laster en eerroof zouden dezelfde straf moeten boven het hoofd hangen als wat de persoon in kwestie zou gekregen hebben.
Oud 30 oktober 2013, 14:33   #47
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk Bekijk bericht
Zo ver was ik ondertussen al wel.

Ik vond je stelling 'dat krijg je dan als justitie vierkant draait' nogal morbide. Daar heeft dit individu geen boodschap (meer) aan. Hij is op gruwelijke wijze vermoord door mensen die dachten dat hij iets misdaan had, omdat één of andere snul dacht dat hij foto's maakte van kinderen voor zijn sexueel plezier. Dan mag ik volgend jaar in de Efteling ook geen foto's meer maken van mijn kinderen, want er zou wel eens een kind van een ander op kunnen staan...

Als ze diezelfde persoon met zijn tengels aan een kleuter zien zitten, mogen ze van mij met hem doen wat ze willen. Maar hier werd gewoon een veronderstelling gemaakt.

Jij trekt de discussie open, en er valt veel te zeggen over een falende justitie, maar dit specifieke geval toont gewoon aan dat mob justice niet de juiste manier is. Het recht doen zegevieren moet een monopolie blijven voor mensen die daar wettelijk voor omkaderd zijn (wat niet wil zeggen dat er zich dringend grondige verbeteringen aandienen).

Als het feit dat justitie vierkant draait kan leiden tot excessen zoals die in de openingspost, dan krijg je dit soort situaties weer:

Daar wil toch niemand naar toe, mag ik hopen...?
'dat krijg je dan als justitie vierkant draait' klinkt misschien morbide, maar dit is wel de correcte uitdrukking.
Zie als grote voorbeeld de excessen na de tweede wereldoorlog.
Oud 30 oktober 2013, 16:16   #48
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Exact, en nu begrijp ik ook wel dat verplichte sterilisatie nogal dubieus is.

Alleen dan is de vraag, wat dan? Wat kan men dan tegen dit soort praktijken doen?

Zoals Another Jack ook al zei: "dit krijg je als het klootjesvolk het recht in eigen handen gaat nemen". Dus wij als maatschappij moeten er voor zorgen dat dat klootjesvolk dat niet meer kan doen.
Hoe ga je dat doen ? Handen afhakken ? Of direct de hoofden ? Ah nee, jij wil hun zaadzak afsluiten, dat ze zich niet meer kunnen voortplanten.
Maar wie gaat beslissen wie zich moet laten steriliseren ?
Stel je voor dat de arabieren/negers het hier voor het zeggen krijgen, dankzij hun galloperende demographie, dan gaan ze die wet misschien toepassen op blanken ?
Of wil je nu zeggen dat je de allochtonen preventief wil steriliseren ?
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2013, 16:17   #49
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Jij bent precies ook niet van de snuggerste hé?
Ik vraag mij af of hij wel snugger genoeg is om zich te mogen voortplanten ?
Oud 30 oktober 2013, 16:19   #50
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor iemand die niet eens weet dat een aanwezigheid van een advocaat bij eerste verhoor een van de basisrechten is in een rechtstaat, bij hier aan het trollen.
En als justitie met dergelijke kwakkel een volledig onderzoek verknald, kun je enkel concluderen, justitie trekt op geen kloten.
Hoeveel mensen zouden durven beweren dat de Belgische justitie goed werkt ?
Oud 30 oktober 2013, 16:20   #51
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Uiteraard, ook justitie maakt dus fouten.

Dat is alleen geen rechtvaardiging voor het verbranden van een "pedo" die achteraf helemaal geen pedo blijkt te zijn.
Wat heeft de alleenstaande actie van twee halve debielen nu te maken met de werking van de justitie in een bepaald land ?
Oud 30 oktober 2013, 16:22   #52
Clicquot
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Waar staat dat?
Een gevolg wat wat je zei, wat ik er uit afleid eigenlijk? -> De trend is dat justitie niet werkt en dat daardoor 'het volk' misnoegd is en dus zelf gaat/wil berechten. Wat dus ook verkeerd is, zoals je weet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
We moeten wel magistraten die niet functioneren en die al of niet bewust procedurefouten maken, harder aanpakken en justitie moderniseren.
Wat is er verkeerd met een jurist/magistraat die een procedurefout aanhaalt om iemand vrij te krijgen? Niets. Hoogstens kan die zich op ethisch/moreel vlak niet goed voelen op dat moment, maar dat soort zaken telt niet op dat moment. Het ware probleem ligt niet bij die jurist/magistraat die de wet toepast, maar bij het politiek systeem/diegene die de wet maakt en ter beschikking stelt van...
Oud 30 oktober 2013, 16:25   #53
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
Wat heeft de alleenstaande actie van twee halve debielen nu te maken met de werking van de justitie in een bepaald land ?
Niets,

Vandaar dat het ook zo offtopic is.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2013, 16:29   #54
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Dat klopt. Anders gaat die term volledig uitgehold worden, zoals bvb " racist ".
Dat woord moet vooral niet gebanaliseerd worden, en men moet geen heksenjacht beginnen op vermeende pedo's.
Kindermisbruikers zouden echter uiterst streng moeten aangepakt worden, vanaf het moment dat hun schuld bewezen is natuurlijk, en voor te beginnen al niet op straat gelyncht worden .
Als de justitie zijn werk naar behoren doet, zullen bepaalde zwakbegaafde geweldenaars misschien ook minder snel overgaan tot zelfrecht.
Oud 30 oktober 2013, 16:31   #55
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoeveel mensen zouden durven beweren dat de Belgische justitie goed werkt ?
Ik zeker niet.
Oud 30 oktober 2013, 16:48   #56
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Een gevolg wat wat je zei, wat ik er uit afleid eigenlijk? -> De trend is dat justitie niet werkt en dat daardoor 'het volk' misnoegd is en dus zelf gaat/wil berechten. Wat dus ook verkeerd is, zoals je weet.
Zoals ik eerder ook aanhaalde.

Citaat:
Wat is er verkeerd met een jurist/magistraat die een procedurefout aanhaalt om iemand vrij te krijgen? Niets. Hoogstens kan die zich op ethisch/moreel vlak niet goed voelen op dat moment, maar dat soort zaken telt niet op dat moment.
We hebben het niet over de verdediging.
Advocaten van de verdediging mogen natuurlijk alle mazen in het net opzoeken.

Dit ligt wel anders bij magistraten. Zij moeten hun werk doen waarvoor ze door de belastingbetaler wordt betaald.

Citaat:
Het ware probleem ligt niet bij die jurist/magistraat die de wet toepast, maar bij het politiek systeem/diegene die de wet maakt en ter beschikking stelt van...
Het is een gedeelde verantwoordelijkheid.
Bij een magistraat die vastgelegde procedures niet opvolgt, en het bijgevolg verknald, mag je nog een perfect politieke visie naast zetten, dat zal nog niet werken.
Naar mijn mening zijn te meeste procedurefouten hoofdzakelijk wel de oorzaak van een slechtwerkende magistraten bij justitie.
Ik spreek nog niet over corrupte magistraten die ook weelderig aanwezig zijn.
Oud 30 oktober 2013, 17:02   #57
Clicquot
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
We hebben het niet over de verdediging.
Advocaten van de verdediging mogen natuurlijk alle mazen in het net opzoeken.

Dit ligt wel anders bij magistraten. Zij moeten hun werk doen waarvoor ze door de belastingbetaler wordt betaald.
We hebben het hier nog altijd over mensen hé. Die maken nu eenmaal fouten. En nu kan je zeggen, je mag geen fouten maken op zo'n postjes, maar zoiets is moeilijk uit te sluiten. Alleen, als men dan een fout maakt moet men dat kunnen afwegen tov de grond van de zaak, 'redelijk' zijn dus. Maar, omwille van procedure kan/mag dat niet, dát is het debiele. En waarom kan/mag het niet, omdat het voorgeschreven ligt, in terug... dat vodje papier aka de wet. En dan komen we dus terug bij die bron.

Magistraten die hun gat vegen aan het werk dat ze naar behoren moeten uitvoeren, en daardoor fouten maken, corrupte sloebers etc, die moet men weren ja. Ik denk dat het allemaal simpeler gezegd dan gedaan is.
Oud 30 oktober 2013, 17:06   #58
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
We hebben het hier nog altijd over mensen hé. Die maken nu eenmaal fouten. En nu kan je zeggen, je mag geen fouten maken op zo'n postjes, maar zoiets is moeilijk uit te sluiten. Alleen, als men dan een fout maakt moet men dat kunnen afwegen tov de grond van de zaak, 'redelijk' zijn dus. Maar, omwille van procedure kan/mag dat niet, dát is het debiele. En waarom kan/mag het niet, omdat het voorgeschreven ligt, in terug... dat vodje papier aka de wet. En dan komen we dus terug bij die bron.

Magistraten die hun gat vegen aan het werk dat ze naar behoren moeten uitvoeren, en daardoor fouten maken, corrupte sloebers etc, die moet men weren ja. Ik denk dat het allemaal simpeler gezegd dan gedaan is.
Als men al zou kunnen beginnen met dit heerschap en de loge buiten te vegen, zou een groot deel van de wantoestanden opgelost zijn.

Voor bestaand personeel is dit inderdaad niet simpel, maar komende jaren gaan veel magistraten met pensioen.
Voor nieuwe magistraten kan men nieuwe personeelsstatuten uitwerken, met evaluaties en grotere controles.

Laatst gewijzigd door giserke : 30 oktober 2013 om 17:08.
Oud 30 oktober 2013, 17:06   #59
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Sociologiesche verschijnselen zijn U precies vreemd?
Een minimum aan kennis van geschiedenis moet toch wel helpen dit te begrijpen?
Over welk exact sociologisch verschijnsel hebben we het dan?
Welk feit/periode/verschijnsel in de geschiedenis staaft uw constructie?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2013, 17:07   #60
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat moet je aan giserke vragen.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be