Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 november 2013, 23:50   #41
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Beste medeforummers,

Aangezien vele handelaars in Vlaanderen het blijkbaar niet de moeite vinden om tot 100 te leren tellen in het Nederlands of vaak zelfs een 'dankuwel' er niet af kan het volgende initiatief;

Onderstaande link leidt u naar een google map met al enkele zulke handelaars aangeduid. Dit initiatief heeft als doel:
- De handelaars in hun portomonnee raken, wat hen hopelijk zal aansporen om Nederlands te leren.
- Het probleem van respectloosheid tov het Nederlands in kaart brengen.
- Om sommige naïeve Vlamingen eens op te feiten te wijzen.
- Omdat ik en anderen graag in het Nederlands bedient worden en dan even deze kaart kunnen checken alvorens te vertrekken.

Dit topic is waarschijnlijk vooral handig voor mensen die in de Vlaamse rand wonen.
Als je nog zulke handelaars kent gelieve de naam van de zaak, het adres en een korte beschrijving van het probleem door te mailen naar [email protected].

Dit is de link:
https://mapsengine.google.com/map/ed...4.kMckDTdSkftM

Brussel volgt misschien later maar we beginnen met Vlaanderen, wat voor ons toch een groter probleem is.
Totaal zielig!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 23:51   #42
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De volgende stap is Nederlandstalige bediening in Vlaanderen.
Akkoord maar een boycot is totaal belachelijk.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 00:14   #43
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Akkoord maar een boycot is totaal belachelijk.
Elementaire beleefdheid en respect! Als je je binnen een taalgebied vestigt, gebruik dan de taal van dat gebied, dat je als zelfstandige ook andere talen kent is meer dan prima. Maar als je binnen het Vlaams gebied weigert de taal van dat gebied te spreken, of niet eens de moeite doet, is dit een verregaande arrogantie en onbeschaamdheid. In geen enkel ander gebied dan in Vlaanderen wordt dat getolereerd of verwacht dat het wordt getolereerd.

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 12 november 2013 om 00:16.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 03:52   #44
ouwe knar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manneken pis Bekijk bericht
Wat weet jij van Wiekevorst?
heel veel ,het gastgezin in geel ten aard waar sjakie verblijft en verpleegd word is ni zo ver van wiekevorst,en soms gaat sjakie samen met jefke met zijn vier duimen wiekevorst en aanpalende gemeentes verkennen ,mits toelating van de arts
ouwe knar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 05:40   #45
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Totaal zielig!
Jij als Belgicist vindt dat, en dat is je goed recht, maar heel veel mensen vinden het totaal zielig dat je ergens gaat wonen met meer dan 90% Nederlandstaligen en resoluut weigert om de taal te leren.

Wat nog zieliger is zijn de Vlamingen die dat slikken en vervolgens braaf Frans spreken in hun eigen dorp/stad. Totaal plat met de buik op de grond, als een goede onderdanige Vlaming.
Oud 12 november 2013, 05:41   #46
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ouwe knar Bekijk bericht
heel veel ,het gastgezin in geel ten aard waar sjakie verblijft en verpleegd word is ni zo ver van wiekevorst,en soms gaat sjakie samen met jefke met zijn vier duimen wiekevorst en aanpalende gemeentes verkennen ,mits toelating van de arts
Oud 12 november 2013, 06:23   #47
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Bol af, lelijke trol.
We zouden ook een soort van kaartje moeten hebben met medeforummers die als eerste in een draad scheldwoorden beginnen te gebruiken.

Waarom doe je dat feitelijk ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 06:27   #48
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beste medeforummers,

Aangezien vele handelaars in Vlaanderen het blijkbaar niet de moeite vinden om tot 100 te leren tellen in het Nederlands of vaak zelfs een 'dankuwel' er niet af kan het volgende initiatief;

Onderstaande link leidt u naar een google map met al enkele zulke handelaars aangeduid. Dit initiatief heeft als doel:
- De handelaars in hun portomonnee raken, wat hen hopelijk zal aansporen om Nederlands te leren.
- Het probleem van respectloosheid tov het Nederlands in kaart brengen.
- Om sommige naïeve Vlamingen eens op te feiten te wijzen.
- Omdat ik en anderen graag in het Nederlands bedient worden en dan even deze kaart kunnen checken alvorens te vertrekken.

Dit topic is waarschijnlijk vooral handig voor mensen die in de Vlaamse rand wonen.
Als je nog zulke handelaars kent gelieve de naam van de zaak, het adres en een korte beschrijving van het probleem door te mailen naar [email protected].

Dit is de link:
https://mapsengine.google.com/map/ed...4.kMckDTdSkftM

Brussel volgt misschien later maar we beginnen met Vlaanderen, wat voor ons toch een groter probleem is.
Goed zo.
Ik zou je aanraden om je initiatief bekend te maken via facebook in de groepen die rond de v-partijen en rond de Vlaamse Volksbeweging hangen.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 08:58   #49
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat is appelen met peren vergelijken, het kan voor mijn part een jaar duren voordat de kaart wat voller staat. Het kost mij niks.
Als ik het goed begrepen heb is dit een kliklijn die ook kan gebruikt worden om terecht of onterecht de concurentie te pesten. Welke procedures hanteer jij om na te gaan of hetgeen men jou doorgeeft waar is?
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 09:28   #50
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Als ik het goed begrepen heb is dit een kliklijn die ook kan gebruikt worden om terecht of onterecht de concurentie te pesten. Welke procedures hanteer jij om na te gaan of hetgeen men jou doorgeeft waar is?
Goed punt Speurneus, als ik het doorgegeven krijg van een onbekende of anonieme persoon zal ik het eerst zelf checken of door iemand laten checken die er in de buurt woont.
Oud 12 november 2013, 11:38   #51
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Ik ga gewoon buiten en laat mijn aankoop liggen als men mij niet in het Nederlands te woord staat. Ik spreek vloeiend Frans (woon ook in Wallonië) maar in Vlaanderen en Brussel wil ik in het Nederlands worden te woord gestaan. Als het enigszins kan, laat ik de grote baas erbij halen om mijn klacht over te brengen en/of iemand te zoeken die mij wel in het Nederlands kan bedienen.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 11:59   #52
Athelas
Minister

Standaard

Ik draai mij meestal gewoon om als ik een winkel binnenstap in Halle voor uitleg/service ivm een product en niemand het nederlands machtig is. Zij willen mij wat verkopen terwijl ik de meeste zaken wel op verschillende adressen vind. Ik wil de uitleg krijgen in de taal waar ik mij het beste thuis in voel. Dat vind ik nu echt doodnormaal. In Brussel ben ik minder streng voor de kassa's maar voor uitleg geldt dezelfde regel.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 12:25   #53
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Moesten onze naïeve knecht-Vlamingen die zichzelf als 'open-minded' beschouwen maar eigenlijk gewoon plat op de buik gaan nu ook eens op hun strepen staan zouden we overal onze moedertaal kunnen spreken.
Oud 12 november 2013, 12:41   #54
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goudbever Bekijk bericht
Zielig
wat vind je daar zielig aan?

het feit dat een handelaar de moeite niet wenst te doen om de taal van zijn klanten te spreken? Of het feit dat de klanten het beu zijn om zich aan te passen aan de taalonkundigheid van degene die hem iets wil verkopen?

Recent kwam ik in Antwerpen in een zaak binnen.

De vraag was (en français bien sür):

spreekt U Frans mevrouw?

Ik antwoordde:
Ik ken inderdaad Frans , maar hier is het Antwerpen en hier spreek ik Nederlands.

Ik heb nadien nog in het Nederlands toegevoegd: als ik in Parijs een winkel open, dan neem ik aan dat de klanten er ook van uit zullen gaan dat zij in het Frans bediend zullen worden en niet dat ze eerst Nederlands moeten leren alvorens iets te komen kopen?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 13:09   #55
DewareJakob

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
We zouden ook een soort van kaartje moeten hebben met medeforummers die als eerste in een draad scheldwoorden beginnen te gebruiken.

Waarom doe je dat feitelijk ?

.
Ieder gebruikt de argumenten die hij meester is.
Oud 12 november 2013, 13:45   #56
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Ik ga gewoon buiten en laat mijn aankoop liggen als men mij niet in het Nederlands te woord staat. Ik spreek vloeiend Frans (woon ook in Wallonië) maar in Vlaanderen en Brussel wil ik in het Nederlands worden te woord gestaan. Als het enigszins kan, laat ik de grote baas erbij halen om mijn klacht over te brengen en/of iemand te zoeken die mij wel in het Nederlands kan bedienen.
Twee jaar geleden of zo ben ik iets gaan eten op een terras in de Muntstraat in Leuven en de kelner kende het woord 'asbak' niet.
Nu kijk ik eerst wie de bediening doet en hoe de bediening 'klinkt'.

Vorige zomer was ik in een sportzaak in de Diestse winkelstraat in Leuven. Aan de kassa vroeg de (Poolse?) verkoopster mij of ik een zak wilde hebben. Ik zeg ja, en dan rekent ze me 1.70 aan voor de zak. Ik heb haar gezegd dat ze die prijs onmiddellijk had moeten aangeven bij haar voorstel. Ze wuifde het (op z'n Pools zeker?) weg. Die zaak is niet meer wat het was.

Bediend worden in deftig Vlaams is een gat in de markt aan het worden. Voor mijn part mag daar actieve reclame voor gemaakt worden. Er is een vragende partij.
Winkels die bv oudere dames als kooppubliek hebben passen dat toe: Veritas, Damart. Ze nemen geen mensen aan die gebrekkig Nederlands spreken. Bediening in eigen taal maakt deel uit van goede marketing.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 13:50   #57
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Prima initiatief.

Een van de (potentiele) zegeningen van het internet: consumenteninformatie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Bediend worden in deftig Vlaams
Die taal heet tot nader order : Nederlands

Daar begint het probleem al natuurlijk. Veel mensen die niet eens weten hoe hun eigen taal heet en die deze niet goed weten uit te spreken (ondertitels!).

Behalve bij de Franstalige ondernemers is er ook bij de Vlaam zelf veel, héél veel, werk te verrichten.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 12 november 2013 om 13:54.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 13:52   #58
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

KBC - "Wij spreken uw taal"
Oud 12 november 2013, 13:54   #59
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Prima initiatief.

Een van de (potentiele) zegeningen van het internet: consumenteninformatie.

Die taal heet tot nader order : Nederlands

Daar begint het probleem al natuurlijk. Veel mensen die niet weten hoe hun eigen taal heet en die deze niet goed weten uit te spreken (ondertitels!)

Behalve bij de Franstalige ondernemers is er ook bij de Vlaam zelf veel, héél veel, werk te verrichten.
voor iemand die zelfs niet weet dat Vlaams (Zuid-Nederlands) een vorm van Nederlands is, maar die wel consequent het zelfgevonden woord "vlaam" blijft gebruiken heb je wel veel noten op uw zang.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 14:04   #60
DewareJakob

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
voor iemand die zelfs niet weet dat Vlaams (Zuid-Nederlands) een vorm van Nederlands is, maar die wel consequent het zelfgevonden woord "vlaam" blijft gebruiken heb je wel veel noten op uw zang.
En het klinkt dan nog altijd vals ook...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be