Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 30 december 2013, 18:26   #41
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
...
Leert men het verkeerd aan dan helpt verkeerde ervaring ook niets, erger nog men leert het niet meer af. Knal... men dacht dat men goed kon rijden...
Hoe hebben die rijinstructeurs van de rijscholen hun slechte gewoontes dan afgeleerd ?

Ernstig nu:
- professionele rijinstructeurs kunnen wel een aantal nuttige zaken bijbrengen, dat wordt niet betwist;
- maar niet iedereen van de kandidaten voor een rijbewijs hebben de ambitie om toppiloot te worden in alle omstandigheden. Een braaf schuchter meiske die kassierster is in de Aldi van Adinkerke vlak bij haar appartement heeft geen boodschap aan druk verkeer op de ring van Brussel ....
En zelfs al leidt gij haar op dat ze er wel kaas van gegeten zou hebben, dan zal haar kunde en kennis na slechts een paar jaar volledig weg zijn, en dan sta je even ver.

Ik kan niet anders dan bij mijn gedacht blijven: het zit tussen de oren.
Als iemand blijft puberen, zelfs tot zijn 70°, ook in zijn auto, dan is die een groter risico dan zijn/haar meer bedaarde kameraad.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 30 december 2013 om 18:37.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2013, 19:02   #42
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Als ik het allemaal zo lees, dan ben ik al blij dat ik mijn rijbewijs lang geleden in de tankschool heb behaalt, mijn burgerrijbewijs kreeg ik dan voor 250 frank aan zegels.
Oud 30 december 2013, 19:12   #43
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Als ik het allemaal zo lees, dan ben ik al blij dat ik mijn rijbewijs lang geleden in de tankschool heb behaalt, mijn burgerrijbewijs kreeg ik dan voor 250 frank aan zegels.
Vroeger was zich in het verkeer begeven dan ook een stuk makkelijker, er reden gewoon veel minder auto's rond en er was minder bebouwing. Nu is het allemaal vele complexer geworden en onze rijopleiding is daarop nog steeds onvoldoende aangepast. Een gemiddelde dorpskern in Vlaanderen heeft nu vaak het verkeerspatroon van een centrumstad enkele decennia geleden en een centrumstad van nu heeft steeds meer de drukte van een grootstad van twintig jaar geleden. Over de 'agressieve' situatie in Antwerpen, Brussel of Luik vandaag de dag zwijgen we dan maar beter.

Bovendien moet het verkeer nu verantwoorder verlopen dan dertig of veertig jaar geleden toen er nog meer dan 3.000 dodelijke slachtoffers per jaar in ons verkeer te betreuren vielen voor een pak minder voertuigkilometers per capita dan nu. Mentaliteitsverandering kan men enkel creëeren door jonge mensen degelijk en aangepast intensief te begeleiden, dan gaan de cowboys er over een tweetal generaties wel uit zijn. Jonge chauffeurs zijn overigens flexibeler en makkelijker van aannemen dan oude bestuurders die hun rijbewijs nog bij de smeerkaas hebben gekregen.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2013, 19:24   #44
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Niemand dus, dat dacht ik al.
Maar je zei toch dat ervaring "begint bij het -goed - aanleren ook in de slechtste en moeilijkste omstandigheden"? Dat geldt dan niet voor jou?

Laten we ernstig zijn: ervaring dat gaat over het correct leren inschatten van verkeerssituaties, van wat de ander gaat doen, van wat er zich kan aandienen. Dat leer je niet tijdens een rijopleiding.
Ik begrijp je betoog niet. Begrijpend lezen aub, het begint... .

Wat leert men dan tijdens de praktische rijopleiding ? Rijden toch ?

Rijervaring begint met de eerste minuten rijden, daar krijg je geen speld tussen.

Google best maar een YT-video met Fahrschule . Dan heb je een idee tussen een D-rijopleiding en een Belgische.

Ik ken het verschil.
Je kunt ook eens googlen op Sicherheitstraining of het zich vervolmaken van rijtechnieken (heb ik overigens 2 x gedaan, ja in D op de nieuwe Nürburgring , zowat 30 jaar geleden).

Laatst gewijzigd door Micele : 30 december 2013 om 19:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2013, 19:32   #45
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hoe hebben die rijinstructeurs van de rijscholen hun slechte gewoontes dan afgeleerd ?
Door een vergevorderde rijopleiding voor rij-instructeurs mss ?

Citaat:
Ernstig nu:
- professionele rijinstructeurs kunnen wel een aantal nuttige zaken bijbrengen, dat wordt niet betwist;
- maar niet iedereen van de kandidaten voor een rijbewijs hebben de ambitie om toppiloot te worden in alle omstandigheden.
Een Be-rijbewijs is nochtans internationaal geldig, maar als ik soms zie hoe bepaalde mensen rijden zou men eens moeten nadenken het officieel Be-watjes-rijbewijs te beperken tot enkel... Vlaanderen.
Met een degradatie tot enkel provincie en verbod in steden boven 15.000 inwoners. Die kriijgen dan specifieke 1- L-.... nummerplaten, die beginletter is nog niet aan de beurt.

En dan kunnen we met verse lei een rijopleiding-BE invoeren die aan buitenlandse standards voldoet. Die mogen ook in het buitenland rijden of een auto in het buitenland huren. Parijs, Berlijn, Londen, Rome, Athene, Heraklion...

Laatst gewijzigd door Micele : 30 december 2013 om 19:48.
Oud 4 januari 2014, 23:22   #46
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Daarom dat het ook belangrijk is dat jongeren een langere proefperiode met een voorlopig rijbewijs ondergaan. Men zou na een eerste examen de geslaagden een voorlopig rijbewijs van pakweg drie jaar kunnen geven, dit zonder feitelijke beperkingen, maar wel met een soort van volgtraject, zodat men die jongeren dan op die termijn kan evalueren en hun opgedane ervaring kan nagaan. Na een paar jaar dienen die jongeren dan een nieuw en meer veeleisend examen af te leggen. Indien men dan niet slaagt, krijgt men uiteraard nog een of meerdere herkansingen, lukt het dan nog niet kan men de jongere verplichten opnieuw wat lessen te nemen en bij te spijkeren waar nodig.

Ook ouderen (65 +) mogen van mij gerust elke drie of vijf jaar aan een rijexamen onderworpen worden, want vele oude mensen die nu nog achter het stuur van hun wagen kruipen, horen daar in feite niet meer thuis.

Een onvoorwaardelijk rijbewijs voor het leven is in feite niet meer van deze tijd.
Eén zaak moet duidelijk zijn: alleen verse chauffeurs hebben een verhoogd risico, ouderen hebben dat niet.
Ouderen hebben dat niet omdat ze zich aanpassen aan hun mogelijkheden en bepaalde zaken niet meer durven, zoals bijvoorbeeld verre reizen maken of zich begeven in druk verkeer.
Er is geen enkele reden om oudere chauffeurs te onderwerpen aan rijtesten die totaal niet relevant zijn voor hun leef- en rij-omgeving.

Wat de verse chauffeurs betreft is een langere proefperiode best een goed idee. Die moet dan vroeger beginnen en wat cruciaal is: begeleiding vereisen.
Nu kan men beginnen vanaf 17, ik zou dat vervroegen naar 16, eventueel zelfs 15. De leeftijd om zelfstandig te rijden blijft wel op 18.

Ikzelf heb leren rijden op mijn 16. Ik was de oudste bij ons thuis. Mijn jongste zus heeft leren rijden van zodra ze aan de pedalen kon op haar 13de of zo.
Jong geleerd is oud gedaan, altijd en overal, ook bij autorijden.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2014, 19:24   #47
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Eén zaak moet duidelijk zijn: alleen verse chauffeurs hebben een verhoogd risico, ouderen hebben dat niet.
Ouderen hebben dat niet omdat ze zich aanpassen aan hun mogelijkheden en bepaalde zaken niet meer durven, zoals bijvoorbeeld verre reizen maken of zich begeven in druk verkeer.
Er is geen enkele reden om oudere chauffeurs te onderwerpen aan rijtesten die totaal niet relevant zijn voor hun leef- en rij-omgeving.

Wat de verse chauffeurs betreft is een langere proefperiode best een goed idee. Die moet dan vroeger beginnen en wat cruciaal is: begeleiding vereisen.
Nu kan men beginnen vanaf 17, ik zou dat vervroegen naar 16, eventueel zelfs 15. De leeftijd om zelfstandig te rijden blijft wel op 18.

Ikzelf heb leren rijden op mijn 16. Ik was de oudste bij ons thuis. Mijn jongste zus heeft leren rijden van zodra ze aan de pedalen kon op haar 13de of zo.
Voor mij is dat geen plausibel argument om ouderen te ontzien. Soms zijn ze echt een gevaar op de baan, minstens een verplichte ogentest boven een bepaalde leeftijd zou al een zegen kunnen zijn, met daaraan de verplichting om een (aangepaste) bril te dragen. Ook een soort van Alzheimertest zou van mij gerust mogen ingevoerd worden, want sommige ouderen zijn vaak vergeetachtig t.o.v. verkeersregels.

Ouderen die niet meer voldoen aan de tests, moet men wat mij betreft niet resoluut hun rijbewijs afnemen, maar bepaalde restricties opleggen (bijvoorbeeld verbod om nog de autostrade te nemen of zich in het centrum van een drukke stad te begeven of na een bepaald uur te rijden).

Mij maak je niet wijs dat ouderen nog voeling hebben met het hedendaagse verkeer als ze al vijfentwintig jaar zondagsrijder zijn met zo'n oude peugeot of mercedes en die dan af en toe eens van stal halen om naar de plaatselijke supermarkt te rijden. Zo'n mensen die maar een paar duizend kilometer per jaar rijden zijn vaak een gevaar op de weg en een grote ergernis voor andere chauffeurs.

Jongeren nog jonger leren autorijden: ik weet het zo nog niet. Je hersenen zijn dan nog niet helemaal vergroeid en voor de wagen is toch een zekere maturiteit nodig.
Oud 7 januari 2014, 18:13   #48
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:

Nu willen ze (FEBIAC) 'kindjes' al zelfs op veertien jaar met de brommer laten rijden. Dat lijkt me toch geen goed idee, er gebeuren nu al enorm veel ongevallen met jonge bromfietsrijders. Zulke leeftijd is nog niet matuur genoeg om zich al gemotoriseerd in het verkeer te begeven. Hun hersenen kunnen het gevaar nog onvoldoende inschatten en niet anticiperen op andere weggebruikers.
Oud 7 januari 2014, 18:50   #49
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu willen ze (FEBIAC) 'kindjes' al zelfs op veertien jaar met de brommer laten rijden. Dat lijkt me toch geen goed idee, er gebeuren nu al enorm veel ongevallen met jonge bromfietsrijders. Zulke leeftijd is nog niet matuur genoeg om zich al gemotoriseerd in het verkeer te begeven. Hun hersenen kunnen het gevaar nog onvoldoende inschatten en niet anticiperen op andere weggebruikers.
Bromfiets Klasse A dan... rijbewijs dan nodig, verzekering en helm verplicht, begrensd op 25 kmh.
Blijkbaar ook klasse B.
http://www.vandaag.be/binnenland/143...f-14-jaar.html

Een 14-jarige fietser daarentegen...

Er zijn landen waar het 15 jaar is, wel enkel klasse A tot 25 kmh (met rijbewijs). Duitsland ook Oostenrijk* enz...
*
Citaat:
http://www.startup-drexel.at/deine-a...fuehrerschein/
mopedführerschein
voraussetzungen
15. Lebensjahr (Ausbildungsbeginn bereits ab 14,5 Jahren möglich)
rijbewijsopleiding Moped vanaf 14,5 jaar

Laatst gewijzigd door Micele : 7 januari 2014 om 19:07.
Oud 8 januari 2014, 17:07   #50
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zal daardoor veel meer tijd kosten
Het zal waarschijnlijk vooral duurder worden. Dat is waarschijnlijk de prioritiet geweest. Melk de bevolking.

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2014, 20:13   #51
pdm
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor mij is dat geen plausibel argument om ouderen te ontzien. Soms zijn ze echt een gevaar op de baan, minstens een verplichte ogentest boven een bepaalde leeftijd zou al een zegen kunnen zijn, met daaraan de verplichting om een (aangepaste) bril te dragen. Ook een soort van Alzheimertest zou van mij gerust mogen ingevoerd worden, want sommige ouderen zijn vaak vergeetachtig t.o.v. verkeersregels.

Ouderen die niet meer voldoen aan de tests, moet men wat mij betreft niet resoluut hun rijbewijs afnemen, maar bepaalde restricties opleggen (bijvoorbeeld verbod om nog de autostrade te nemen of zich in het centrum van een drukke stad te begeven of na een bepaald uur te rijden).

Mij maak je niet wijs dat ouderen nog voeling hebben met het hedendaagse verkeer als ze al vijfentwintig jaar zondagsrijder zijn met zo'n oude peugeot of mercedes en die dan af en toe eens van stal halen om naar de plaatselijke supermarkt te rijden. Zo'n mensen die maar een paar duizend kilometer per jaar rijden zijn vaak een gevaar op de weg en een grote ergernis voor andere chauffeurs.

Jongeren nog jonger leren autorijden: ik weet het zo nog niet. Je hersenen zijn dan nog niet helemaal vergroeid en voor de wagen is toch een zekere maturiteit nodig.
Je hebt een punt wat betreft de ouderen, tel vanaf 70j. Ik en collega's merken dat vaak op de weg: ze begrijpen o.a. de aanwijzingen niet enz...
Vorig jaar nog bij een omleiding ging zo een dame de oprit van snelweg op en plots bedenkt ze zich dat ze fout zit. Het was gelukkig pas enkele meters de oprit en ze gooit hem zo in de achteruit. We waren bezig met om te leiden ivm wegwerken. Dus ik leg alles stil en collega heeft ze de goede kant uit geleid. Ook onze coördinator bij de politie is die mening toegedaan zeker voor de tachtigers, uitzondering daar ge laten. Maar je moet het per persoon bekijken.
pdm is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be