Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2014
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014

Discussietools
Oud 29 december 2013, 02:30   #41
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Ik sluit niet uit dat er Franstaligen of vrouwen zouden kunnen bestaan met de nodige capaciteiten om premier te worden, ik zie er alleen geen opdagen in de politiek. Zie jij Marianne Thyssen, Caroline Gennez of Freya Vandenbossche al premier worden? Liesbeth Homans misschien als Vlaamse minister-president, dat zou nog net kunnen.
Homans is dan weer iemand die totaal onbekwaam is. De Block zie ik bijvoorbeeld wel als een potentiële goede eerste minister.
Robinus V is offline  
Oud 29 december 2013, 05:36   #42
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Di Rupo heb ik liever als premier dan Peeters. En ik ben een Vlaming. Dat ik er niet op kan stemmen, daar kan ik niets aan doen.
Als Di Rupo interesse zou hebben voor uw stem dan kan zijn partij perfect een lijst indienen......

"Bovendien verbiedt geen enkele Belgische wet de partijen om op te komen in beide taalgebieden. Dat gebeurt ook, en al enkele decennia, door de Union Francophone. Vanuit democratisch oogpunt wordt er op gewezen dat een kieswetgeving neutraal hoort te zijn: het idee van de federale kieskring beoogt de versterking van België en wil dus op die manier een politiek doel bevorderen. "

bron :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Federale_kieskring
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá
nabat54 is offline  
Oud 29 december 2013, 05:38   #43
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Nog slechter. D�*�*r is het in de regel goed weer.
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá
nabat54 is offline  
Oud 29 december 2013, 08:12   #44
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Ik sluit niet uit dat er Franstaligen of vrouwen zouden kunnen bestaan met de nodige capaciteiten om premier te worden, ik zie er alleen geen opdagen in de politiek. Zie jij Marianne Thyssen, Caroline Gennez of Freya Vandenbossche al premier worden? Liesbeth Homans misschien als Vlaamse minister-president, dat zou nog net kunnen.
Geen enkele van die vier kan dat.

Laatst gewijzigd door peter1962 : 29 december 2013 om 08:13.
peter1962 is offline  
Oud 29 december 2013, 11:25   #45
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Geen enkele van die vier kan dat.
Babytobback wel.
Vrijheideerst is offline  
Oud 29 december 2013, 11:30   #46
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
In tegenstelling tot Geens vind ik het niet “normaal” dat de premier van België altijd een Vlaming zou moeten zijn. En in tegenstelling tot Geens meen ik wat ik stel.

Ik vind dat het, ongeacht de moedertaal of de afkomst, absoluut iemand moet zijn met voldoende capaciteiten om eerste minister van de federale staat België te zijn, en bovendien iemand die minstens volkomen drietalig is en die in naam van en middels de steun van de meerderheid der Belgen – zowel Nederlandstaligen als Franstaligen – handelt.

Het probleem is dat dergelijk iemand, althans bij mijn weten, eenvoudigweg niet bestaat in de Belgische politiek.

Maar in ieder geval is het vanuit democratisch oogpunt een absolute noodzaak dat de federale regering middels het parlement gesteund wordt door een meerderheid van de grootste bevolkingsgroep in België, zegge dus door een meerderheid volksvertegenwoordigers binnen de Nederlandse taalgroep in de Kamer. Dat is momenteel niet het geval, en dat had voor Geens en zijn partij ruim voldoende reden moeten zijn om nooit/jamais/never aan de huidige federale regering deel te nemen, eerder dan achteraf de kiezers te proberen wijsmaken dat men democratisch, logisch, redelijk, laat staan Vlaamsvoelend is…….
De woorden van een zelfingenomen Franse chauvinisme die kritiek heeft op het Frans van Jean-Luc Dehaene en zelf een president heeft die geen Engels durft te spreken opdat het teveel Franglais is. Naar zijn achternaam te oordelen spraken de voorouders van Uw president vroeger ook een Germaanse taal.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 29 december 2013 om 11:32.
ViveLaBelgique is offline  
Oud 29 december 2013, 12:17   #47
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
@ System: moet een Vlaming altijd de Premier zijn, omdat jullie de meerderheid uitmaken. Dat vooruitzicht lijkt me weinig democratisch voor de Franstaligen of Duitstaligen (hebben jullie die groep al gehad ). Verder kan het partijpolitiek ook handig zijn om eens de Franstaligen partijen met de mogelijke last of roem op te zadelen. De premier leveren is meestal een bonus, maar men kan er een partij ook op afrekenen.
Dat beweer ik ook nergens. Ik zeg alleen dat ik het normaal vind, dat de meerderheid in een land de premier levert. Maar ik stel eveneens dat het voor mijn part ook eens een anderstalige mag zijn. Op voorwaarde nochtans dat hij de landstalen beheerst.

Niet normaal echter zou zijn dat het steeds de minderheid zou zijn die de premier levert. En dat is in België zeker niet het geval. De Nederlandstalige Belgen ofte de Vlamingen hebben na WO II bijna altijd de premiers geleverd. En, zoals gezegd, dit vind ik de normale gang van zaken.

Laatst gewijzigd door system : 29 december 2013 om 12:20.
system is offline  
Oud 29 december 2013, 12:59   #48
system
Banneling

Standaard

Dubbel.

Laatst gewijzigd door system : 29 december 2013 om 13:03.
system is offline  
Oud 31 december 2013, 10:38   #49
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat beweer ik ook nergens. Ik zeg alleen dat ik het normaal vind, dat de meerderheid in een land de premier levert. Maar ik stel eveneens dat het voor mijn part ook eens een anderstalige mag zijn. Op voorwaarde nochtans dat hij de landstalen beheerst.

Niet normaal echter zou zijn dat het steeds de minderheid zou zijn die de premier levert. En dat is in België zeker niet het geval. De Nederlandstalige Belgen ofte de Vlamingen hebben na WO II bijna altijd de premiers geleverd. En, zoals gezegd, dit vind ik de normale gang van zaken.
Neen, wat telt zijn het aantal zetels en de bekwaamheid. Al moet ik eerlijk bekennen dat bekwaamheidvaak op de tweede plaats zal eindigen en dat de premierschap vooral te maken heeft met de relatieve zwaarte van het aantal zetels.

In die context zal een Vlaming vaker Premier worden omdat de Vlaamse partijen doorgaans de meeste zetels binnen de meerderheid brengen. Maar er is geen enkele reden om te stellen dat de Eerste Minister een Vlaming moet zijn omdat de Vlamingen demografisch "de meerderheid" zijn... In casu brengen de Vlamingen beduidend minder zetels dan de Franstaligen en is het dus niet abnormaal dat een Franstalige Premier is.

Dat een Premier daarnaast tweetalig, of zelfs drietalig moet zijn, daar kan ik mee inkomen. Eigenlijk zou dit voor alle Ministers moeten gelden, trouwens...
Oud 8 januari 2014, 00:31   #50
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
In aanloop naar de verkiezingen gaan de tjeven zich weer eens Vlaams opstellen. Maar zoals Marianne Thijsen al zei: '' Voor de verkiezingen moeten we ons Vlaams profileren, na de verkiezingen moeten we regeren.
Na al hun bochten gelooft dat toch geen kat meer hoop ik.

Geens: "Normaal dat Vlamingen premier leveren".

http://www.demorgen.be/dm/nl/17103/V...-leveren.dhtml
Ja ja. En volgens de tsjeven zouden ze ook een regering met een Vlaamse minderheid bestrijden van Aarlon tot De Panne.

En de tsjeven zouden zonder de N-VA ook geen regering vormen. Maar wat deden ze?

Ze VORMDEN al twee regeringen waarin niet eens 50% van de Vlaamse meerderheid vertegenwoordigd wordt, én
ze namen bovendien genoegen met een premier die door niet één Vlaming verkozen werd maar wél door een Francofone vvorst werd aangesteld.

België is het enigste, zichzelf een "democratie" noemend land ter wereld waar zoiets als een "cordon sanitaire bestaat". Op die manier wordt een extra aantal Vlamingen NOOIT vertegenwoordigt.

België is het enige land ter wereld dat zijn Vlaamse meerderheid in de boeien sloeg met grendels, pariteitswetten en vetorechten.

België is één van de laatste drie landen dat zijn burgers dwingt om te gaan stemmen.

Ik kan nog bladzijden lang doorgaan, maar hou het op: Geens is een tsjeef, en tsjeven hebben tot in den treure bewezen dat ze leugenachtige hypocrieten, jassendraaiers en volksverraders zijn.
Oud 8 januari 2014, 00:34   #51
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In die context zal een Vlaming vaker Premier worden omdat de Vlaamse partijen doorgaans de meeste zetels binnen de meerderheid brengen.

In casu brengen de Vlamingen beduidend minder zetels dan de Franstaligen en is het dus niet abnormaal dat een Franstalige Premier is.
Zoek de contradictie.
Oud 9 januari 2014, 22:59   #52
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
In aanloop naar de verkiezingen gaan de tjeven zich weer eens Vlaams opstellen. Maar zoals Marianne Thijsen al zei: '' Voor de verkiezingen moeten we ons Vlaams profileren, na de verkiezingen moeten we regeren.
Na al hun bochten gelooft dat toch geen kat meer hoop ik.

Geens: "Normaal dat Vlamingen premier leveren".

http://www.demorgen.be/dm/nl/17103/V...-leveren.dhtml
Ik begrijp vooral niet waarom de modale vlaming er iets aan zou hebben dat de premier een vlaming is. Precies alsof die dan automatisch de 'vlaamse' verzuchtingen en belangen zou gaan verdedigen. De geschiedenis wijst eerder op het tegenovergestelde.

Enkel de vlaamse politici die op dat postje azen hebben daar iets aan...
Oud 10 januari 2014, 09:10   #53
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Zoek de contradictie.
En vind er geen.
Oud 10 januari 2014, 21:16   #54
MORPHEUS
Minister-President

MORPHEUS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Di Rupo's premierschap was en is nog steeds een aanfluiting daar de man met moeite Nederlands spreekt.

.
Di Rupo heeft met zijn premierschap voor de spiegel gestaan.

Even toelichten. Di Rupo is van Italië. Zowat 2000 jaar geleden was er een keizer die zei “ verdeel en heers”.

Elio domineert al drie decennia de Belgische regeringen.;met een simpele tactiek.
Wij PS, leveren niet de premier. Wie van de Vlaamse partijen wil de premier leveren ? De prijs die u moet betalen ? zoveel mogelijk toestemmen met de PS eisen en zoveel mogelijk Vlaams geld voor Wallonië

Deze taktiek viel in elkaar op het moment dat Dewever strategisch zei dat de NVA geen ambitie had om te premier te leveren.
De wever zette Di Rupo voor de spiegel en Elio moest premier worden en toegevingen slikken. In Wallonië is men nu al van oordeel dat Elio en te rechts beleid aan het voeren is.
De valzetter trapt dus is zijn eigen val. Knap van Dewever. Want die zal nu winnen na de regering Di Rupo 1

Laatst gewijzigd door MORPHEUS : 10 januari 2014 om 21:18.
MORPHEUS is offline  
Oud 10 januari 2014, 21:17   #55
Ja_an
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Ze VORMDEN al twee regeringen waarin niet eens 50% van de Vlaamse meerderheid vertegenwoordigd wordt, én
ze namen bovendien genoegen met een premier die door niet één Vlaming verkozen werd maar wél door een Francofone vvorst werd aangesteld.
De Vlaamse premiers werden ook door geen enkele Waal verkozen. Maar blijkbaar is dat geen probleem.

Citaat:
België is het enigste, zichzelf een "democratie" noemend land ter wereld waar zoiets als een "cordon sanitaire bestaat". Op die manier wordt een extra aantal Vlamingen NOOIT vertegenwoordigt.
Wordt vertegenwoordigd. Zo zagen over Elio zijn Nederlands en uw eigen moedertaal nog niet beheersen
Er zijn overigens genoeg cordons sanitaires in de wereld lijkt mij. FN, Martijn, UKIP, AfD. Ik zie die nog niet zo rap met andere partijen samenwerken.

Citaat:
België is het enige land ter wereld dat zijn Vlaamse meerderheid in de boeien sloeg met grendels, pariteitswetten en vetorechten.
Tenzij ik mij hard vergis is België ook het enige land ter wereld met een Vlaamse meerderheid.

Citaat:
België is één van de laatste drie landen dat zijn burgers dwingt om te gaan stemmen.
En wat is daar mis mee?

Citaat:
Ik kan nog bladzijden lang doorgaan, maar hou het op: Geens is een tsjeef, en tsjeven hebben tot in den treure bewezen dat ze leugenachtige hypocrieten, jassendraaiers en volksverraders zijn.
Gelukkig hebben we de Messias BDW. De kracht van verandering!
Ja_an is offline  
Oud 10 januari 2014, 21:23   #56
Ja_an
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS Bekijk bericht
Deze taktiek viel in elkaar op het moment dat Dewever strategisch zei dat de NVA geen ambitie had om te premier te leveren.
De wever zette Di Rupo voor de spiegel en Elio moest premier worden en toegevingen slikken. In Wallonië is men nu al van oordeel dat Elio en te rechts beleid aan het voeren is.
De valzetter trapt dus is zijn eigen val. Knap van Dewever. Want die zal nu winnen na de regering Di Rupo 1
Wow. Kwestie van de geschiedenis te herschrijven kan dit wel tellen.

Bart De Wever heeft dus meer dan een jaar lang de nationale politiek lamgelegd en keihard zitten falen, alleen om een val te spannen voor Elio? Om dan vier jaar later een echte verkiezingsoverwinning te boeken want die 30% in 2010 was niet genoeg?

Overigens, het is een programma dat, niet een programma die. U gaat best ook eens op een cursus Nederlands met Elio.
Ja_an is offline  
Oud 11 januari 2014, 22:44   #57
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Even toelichten. Di Rupo is van Italië. Zowat 2000 jaar geleden was er een keizer die zei “ verdeel en heers”.

Elio domineert al drie decennia de Belgische regeringen.;met een simpele tactiek.
Wij PS, leveren niet de premier. Wie van de Vlaamse partijen wil de premier leveren ? De prijs die u moet betalen ? zoveel mogelijk toestemmen met de PS eisen en zoveel mogelijk Vlaams geld voor Wallonië
De splitsing van 20% van de sociale zekerheid, van het onderwijs, van substantiële delen van de arbeidsmarkt, van de infrastructuur, van landbouw ... waren geen PS-desiderata.
BWarrior is offline  
Oud 12 januari 2014, 10:39   #58
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De analyse dat wij de linkse, instabiele regering te danken hebben aan Bart De Wever is hier al jaren geleden op dit forum gemaakt. Je loopt achter. Bart De Wever heeft zich al uitgelaten als het aan hem liegt dat we ons aan Elio Di Rupo II mogen verwachten.

De analyse die Open VLD maakt is dat de Vlaming zijn meerderheid niet kan doen gelden in een confederalistische logica.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
Oud 12 januari 2014, 10:40   #59
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zijn juist confederale aspecten van België.

Oud 12 januari 2014, 10:42   #60
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoek de contradictie.
Er is geen contradictie. Vlamingen zijn zo stom om te geloven in een cordon sanitaire.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be