Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Abortus moord : ja of neen
ja 12 23,53%
neen 21 41,18%
ieder zijn goesting 6 11,76%
in bepaalde omstandigheden wel... 12 23,53%
Aantal stemmers: 51. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 1 september 2004, 16:58   #41
doggy
Parlementsvoorzitter

doggy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Vwalla, de statistieken, hebben trouwens aangetoond, dat sinds de wetsversoepeling, NIET MEER abortussen werden uitgevoerd als voordien, met dat verschil, dat ze nu onder deskundige controle gebeuren. En iedere vrouw, moet voor zichzelf uitmaken wat haar beslissing zal zijn.
niet vergeten dat er waarschijnlijk nog een heel deel "thuisabortussen" zijn ook...

schrijnend,
maar daarom, naar mijn mening, des te belangrijker om het uit de illegaliteit te houden.
Oud 1 september 2004, 17:00   #42
Tzuvar Raemborr
Minister

Tzuvar Raemborr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doggy
dat is nu eenmaal het nadeel van de techniek, om het slaagpercentage van bevruchting te bevorderen. dan creëer je een heel nieuw probleem als je het aantal bevruchte eicellen wil indijken, bijvb...
Anderzijds heb je in Laudi's strikt ethisch model (dat mij ook net een brug te ver is overigens) genoeg kinderen om te adopteren als het via de natuurlijke weg niet wil lukken.
But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay,
I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet.
Tzuvar Raemborr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2004, 17:01   #43
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
niet vergeten dat er waarschijnlijk nog een heel deel "thuisabortussen" zijn ook...

schrijnend,
maar daarom, naar mijn mening, des te belangrijker om het uit de illegaliteit te houden.
Ok, maar dat soort toestanden, bestonden ook toen er nog een verbod op stond.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2004, 17:03   #44
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Baktru
Erg, te beseffen dat je elke maand, indien je niet zwanger wordt, weer een leven in de beginfase van zijn ontwikkeling om zeep brengt. En zeggen dat er vrouwen zijn die gewetenloos de pil nemen, condooms gebruiken, enzovoorts...
Erger nog: er zijn zelfs vrouwen die weigeren zich te laten neuken op dat cruciale moment! Ze moesten de kogel krijgen, de volksverraadsters!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Baktru
Vrouwen moeten kinderen baren dedju! En aan de haard zitten.
En ze moeten het nog leuk vinden ook!
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2004, 17:07   #45
doggy
Parlementsvoorzitter

doggy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tzuvar Raemborr
Anderzijds heb je in Laudi's strikt ethisch model (dat mij ook net een brug te ver is overigens) genoeg kinderen om te adopteren als het via de natuurlijke weg niet wil lukken.
inderdaad.
[size=1](maar dan zijn we hier eigenlijk twee ethische kwesties tegelijk aan het behandelen, en dat is voor mij toch nen héél zware boterham...)[/size]

eigenlijk zijn er nu zelfs al "genoeg" kinderen om te adopteren, en toch blijft adoptie de �*llerlaatste oplossing voor kinderloze koppels, heb ik de indruk.

plus dat adoptie ook voor alle betrokken partijen een slopende en langdurige procedure is, die zeker niet te onderschatten valt.
dat dit dan een "drempelverlagende" maatregel zou zijn naar adoptie toe, zou ik dan ook ten zeerste willen betwijfelen.
Oud 1 september 2004, 17:08   #46
doggy
Parlementsvoorzitter

doggy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Erger nog: er zijn zelfs vrouwen die weigeren zich te laten neuken op dat cruciale moment! Ze moesten de kogel krijgen, de volksverraadsters!
spreek JIJ uit ervaring?!

Oud 1 september 2004, 17:11   #47
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
spreek JIJ uit ervaring?!

Ja. Straf hé?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2004, 08:28   #48
Laudi
Schepen

Laudi's schermafbeelding

Standaard

Iedereen zou eens een video moeten bekijken van hoe het er aan toe gaat , een abortus !!
Laudi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2004, 08:31   #49
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Zal wel voos zijn, maar andere operaties zijn dat ook.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2004, 08:43   #50
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
plus dat adoptie ook voor alle betrokken partijen een slopende en langdurige procedure is, die zeker niet te onderschatten valt.
Dit laatste is een grote schande.

Wanneer je door een speling van de natuur 'gezegend' bent met de twijfelachtige capaciteiten om je op de geëigende weg voort te planten, mag je ongehinderd door paperassen, examens, onderzoeken, een heel leger de wereld inschieten.

Mensen die daarentegen bewust, een ouderloze sukkelaar, een behoorlijk bestaan willen bezorgen (al dan niet om hun kinderwens-een maatschappelijk opgedrongen urge, te bevredigen) wacht een heuse kalvarie.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 2 september 2004 om 08:43.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2004, 08:52   #51
Laudi
Schepen

Laudi's schermafbeelding

Standaard

@iedereen : afrukken , condooms , de pil , niet vrijen als je vruchtbaar bent etc etc
kan je bezwaarlijk gelijk schakelen met abortus !! ik hoop dat dat toch duidelijk moge zijn .
Ik ben zeker de paus niet die voorbehoedsmiddelen zou willen verbieden.
Mijn strikt ethisch model , zoals Tzuvar beweerd , is ook overdreven : ik denk dat het alleszins bespreekbaar moet blijven , maar de hele discussie is op gang gekomen omdat het aantal abortussen stijgt (pietje!) , ondertussen worden 1 op 8 zwangerschappen afgebroken !! Dat is veel !!!!!!
Elke (gezonde) foetus heeft het in zich om uit te groeien tot een mens die perfect gelukkig kan zijn : slechts in uiterste nood kan er over gedacht worden dit teniet te doen : het kan toch niet zijn dat 12.5 % van de zwangerschappen in uiterste nood zijn

Laatst gewijzigd door Laudi : 2 september 2004 om 08:53.
Oud 2 september 2004, 08:58   #52
Laudi
Schepen

Laudi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf

En ze moeten het nog leuk vinden ook!
Ik vind dit wel zeer laag bij de grond !
Ik geef grif toe dat deze discussie me sterk aangrijpt , maar om er nu weeral datzelfde afgezaagde vooroordeel over het blok bij te sleuren ....
Oud 2 september 2004, 09:02   #53
Bhairav

Standaard

Ik vind niet dat anderen te beslissen hebben over een vrouw haar zwangerschap.
Oud 2 september 2004, 09:22   #54
Laudi
Schepen

Laudi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
Ik vind niet dat anderen te beslissen hebben over een vrouw haar zwangerschap.
Dan nog kan je zwangere vrouwen erop wijzen wat de gevolgen zijn en proberen te ontmoedigen
Oud 2 september 2004, 09:23   #55
Bhairav

Standaard

Doe maar. Werk eraan. En faal.
Oud 2 september 2004, 11:23   #56
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Niemand hoort graag dat Abortus eigenlijk neerkomt op moord. Het is doding met voorbedachtheid... Alle ronddepotdraaierij en geneuzel over het precieze moment waarop je een embryo een "mens" mag noemen leiden enkel tot puur arbitraire regeltjes die niks, maar dan ook niks afdoen aan de principiële vaststelling dat we het hier hebben over het beëindigen van een menselijk leven.

En nu kunnen we wél praten over mogelijke verschoningsgronden (leven van moeder of kind in gevaar, levensvatbaarheid onwaarschijnlijk, verkrachting van de moeder (?)), maar wat in deze discussie te vaak gebeurt is dat men de onontkoombare waarheid niet onder ogen wil zien. Hypocrisie en leugen; en is dat nu net niet hetgeen "men" de tegenstanders van abortus zo graag naar het hoofd slingert?

Als je de recente cijfers bekijkt en eens polst naar de beweegredenen, soms ook eens ondervindt hoe ondraaglijk "licht" sommige jongedames omspringen met die "beslissing" of "keuze"... Dan overvalt je pas de ijzige kilte van de moderne "comfortmoraal".

Maar ja, mensen sensibiliseren, voorlichten, een ethisch gevoelen trachten bij te brengen, een stukje zelfbeheersing en -controle aanleren... D�*t is ofwel "ouderwets" of "conservatief"; ofwel gewoon te vermoeiend (?)

... men zou bvb al eens kunnen duidelijk maken dat seksualiteit ook verantwoordelijkheid betekent en dat het gebruik van (niet abortieve) voorbehoedsmiddelen essentieel is in dit verhaal.
Oud 2 september 2004, 11:34   #57
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Niemand hoort graag dat Abortus eigenlijk neerkomt op moord. Het is doding met voorbedachtheid... Alle ronddepotdraaierij en geneuzel over het precieze moment waarop je een embryo een "mens" mag noemen leiden enkel tot puur arbitraire regeltjes die niks, maar dan ook niks afdoen aan de principiële vaststelling dat we het hier hebben over het beëindigen van een menselijk leven.

En nu kunnen we wél praten over mogelijke verschoningsgronden (leven van moeder of kind in gevaar, levensvatbaarheid onwaarschijnlijk, verkrachting van de moeder (?)), maar wat in deze discussie te vaak gebeurt is dat men de onontkoombare waarheid niet onder ogen wil zien. Hypocrisie en leugen; en is dat nu net niet hetgeen "men" de tegenstanders van abortus zo graag naar het hoofd slingert?

Als je de recente cijfers bekijkt en eens polst naar de beweegredenen, soms ook eens ondervindt hoe ondraaglijk "licht" sommige jongedames omspringen met die "beslissing" of "keuze"... Dan overvalt je pas de ijzige kilte van de moderne "comfortmoraal".

Maar ja, mensen sensibiliseren, voorlichten, een ethisch gevoelen trachten bij te brengen, een stukje zelfbeheersing en -controle aanleren... D�*t is ofwel "ouderwets" of "conservatief"; ofwel gewoon te vermoeiend (?)

... men zou bvb al eens kunnen duidelijk maken dat seksualiteit ook verantwoordelijkheid betekent en dat het gebruik van (niet abortieve) voorbehoedsmiddelen essentieel is in dit verhaal.
Vexi, dit meen je niet!
Dan pleegt elke vrouw, die maandstonden heeft telkens een moord.
Waar haal je het, man!

Je weet best dat het Romeins recht voorziet dat een ongeboren leven als geboren wordt beschouwd, telkens het in zijn voordeel is.
Welnu, welk voordeel heeft een zwaar gehandicapt embryo bij een geboorte?
Welk voordeel heeft een ongewenst kind, verwekt door verkrachting, bij een geboorte?

Neen, de Vexille, dit is uw standaard onwaardig! Daarvoor schat ik u te hoog in.
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2004, 11:46   #58
Laudi
Schepen

Laudi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille

Ik heb een traantje weggepinkt
Oud 2 september 2004, 11:53   #59
Laudi
Schepen

Laudi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
Vexi, dit meen je niet!
Waar haal je het, man!

Je weet best dat het Romeins recht voorziet dat een ongeboren leven als geboren wordt beschouwd, telkens het in zijn voordeel is.
Welk voordeel heeft een ongewenst kind, verwekt door verkrachting, bij een geboorte?

Neen, de Vexille, dit is uw standaard onwaardig! Daarvoor schat ik u te hoog in.
Ben je serieus of zwans je ?
Die opmerkingen over maandstonden hangen me zwaar de keel uit!
En waar ligt de grens tss gehandicapt en zwaar gehandicapt ?
Moeten we opnieuw beginnen over ongewenste kinderen ?
Wat zou een ongewenst kind (bvb 7 - 8 jaar) prefereren : ongewenst zijn of niet bestaan ?
Oud 2 september 2004, 13:01   #60
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
Vexi, dit meen je niet!
Waar haal je het, man!

Komaan Dorus... waar haal je dat verhaal over die maandstonden vandaan? We hebben het over een bevruchte eicel, niet? Het leven begint bij de bevruchting; niet eerder en niet later. Simpel toch?

Bovendien zijn de voorbeelden die je aanhaalt (verkrachting, zware handicap,...) mogelijke verschoningsgronden... maar doen NIKS af aan het principe dat er nog altijd sprake is van doding met voorbedachtheid (moord dus).

Klinkt dat te hard in de weke oortjes? Goed zo... misschien zullen er dan alvast enkelen even nadenken vooraleer ze voor die "handige" oplossing kiezen. (hetzelfde geldt trouwens ook voor de "moordpillen")

Het wordt nu maar eens tijd dat "verantwoordelijkheidszin" en "respect" terug hun plaats krijgen in deze maatschappij. De "brave" burgers mogen best weten dat naïviteit, onnozelheid, niet-willen-weten of -beseffen geen excuus is voor de rotzooi die ze aanrichten in naam van hun eigen comfort.

Je stelt me teleur in deze toch wel veel te snelle reply, Dorus.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be