![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb eens van iemand gehoord dat het in Scandinavië in de zomer krioelt van de muggen, is dat ook zo in Noorwegen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar sinds wij op reis gaan met 2 kinderen is dat iets minder evident. En zelfs dan nog: wij reisden ooit naar Jamaica met enkel een vliegticket op zak. Vrienden van ons deden net hetzelfde maar dan met vliegticket en 14 dagen hotel op zak. Het vreemde was dat zij goedkoper af waren dan wij. Bovendien werden wij op de luchthaven verplicht alsnog een hotel te boeken voor de eerste nacht. Dus zelfs al ga je zelf op trektocht in zo'n verre landen: het kan altijd interessant zijn om de reisorganisaties eens uit te checken. Een volledige reis (vlucht+hotel) kan soms goedkoper zijn dan enkel de vlucht…
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vergeten te vragen!
Maar de tip voor de Ferry herinner ik me wel: neem de avondferry, dan heb je 's morgens een volle dag. Neem je de dagferry dan ben je je eerste dag verlof kwijt.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zéér interessant: daar zijn heel wat standen van privé-personen die aan iedereen hun persoonlijke reiservaringen meedelen en evt ook allerlei adressen geven. Er gaat daar veel volk naartoe want bijna alle landen v.d. ganse wereld komen er aan bod. Voor zover ik weet is dit uniek in Vlaanderen. Anders gezegd: reizigers informeren reizigers zonder commerciële bijbedoelingen. Als je niet te lang wilt aanschuiven,maak je best dat je er bent tussen 12u. en 13u. Er zijn daar weinig of geen reisagentschappen aanwezig. Laatst gewijzigd door Boduo : 20 januari 2014 om 21:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op die verbinding dacht ik niet dat er een dag- of avondferry was…
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zou dat echt uniek zijn voor Vlaanderen want Brugge is nu niet direct bij de deur voor mij (150km)… Ik ga voor de zekerheid de datum toch maar in mijn agenda aanstippen. Thx voor de tip!
![]() |
![]() |
#49 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Noorwegen is prachtig. Ben er in augustus 2011 geweest. Wel een ander type reis dan wat jij op oog hebt. Wij waren met 5 koppels, met de motor. Bedoeling was om 8 dagen te gaan rondtoeren, dus van punt tot punt elke dag een ander hotel. Het is fantastisch meegevallen. We hebben een maat die heel sterk is in het voorbereiden van dergelijke motortrips en dat scheelt wel veel. In ons geval : motoren door een nederlander laten transporteren naar daar met afspraak dat alles moest klaar staan als wij met de vlieger zouden toekomen. Dus motorpakken, helmen, botten enz allemaal mee op de camion. Die nederlander heeft daar zijn vakantiehuisje, en zo is zijn eigen week vakantie met zijn vrouw niet alleen gratis, hij verdient er nog aan. Wij namen een goedkope vlucht met enkel onze bagage.
Noorwegen is door de olie een zeer rijk land, en heeft een ongelooflijk goed uitgewerkt en onderhouden wegennet. Neem de tijd, en plan je route op kaart en PC met Garmin waarbij je TOTAAL de autostrades kunt vermijden. Doodsaai, en je mist de mooiste zaken. In zo een uitgestrekt land moet je kunnen genieten van de rit, en dat is onmogelijk op autostrades. Voordeel hier is dat zelfs de kleine lokale wegen in de meest afgelegen dorpjes in heel goede staat zijn. Er is ook weinig verkeer, files hebben wij zo goed als niet gezien behalve aan Oslo. Voor mij is het de mooiste trip geweest die ik al gedaan heb. De natuur en de bergen zijn met geen enkel land te vergelijken. Zwitserland is mooi, maar in Noorwegen leer je pas wat berglandschap is. Het aantal watervallen dat je kunt zien langs de kleine landwegen is echt indrukwekkend. En het is nooit saai, door de vele hoogteverschillen. Je vertrekt 's morgens in een streek met dichte bossen, langzaam omhoog over een platteau waar je zelfs boven de boomgrens komt. Enkel nog wat korstmossen en een uitzicht dat kilometers ver loopt. Dezelfde dag dan helemaal via slingerwegen en haarspeldbochten naar de fjorden toe. Drie types van natuur in één dag. Als je de snelwegen uitsluit en enkel via landelijke wegen gaat zie je volgens mij het echte noorwegen, een land van kleine dorpjes en houten huizen. De eerder door travis gegeven tip sluit ik me zeker bij aan : Oslo MOET je bezoeken. Best voor te bereiden met een goede toeristische gids want er is vrij veel te zien. Het weer : wij hebben toen enorm veel geluk gehad. Op 8 dagen hebben we 7 droge dagen gehad, en één dag hebben we 300 km gereden in de kletsende regen. Op de motor, met twee dus. Het gekste was dat we op een twintigtal km van Bergen (de stad die de reputatie heeft dat het daar het meest regent ter wereld) plots terug in het zonnetje zaten. Toen we daar rond 16u toekwamen, was het daar prachtig. Artiesten staan langs de promenade met hun teken en schilderkunst (?) en de straatmuzikanten zijn er ook. Prachtige terrasjes, de oude houten huizen moet je gewoon gezien hebben. Als je in Oslo bent, zeker het viking museum gaan bekijken. Niet groot, zelfs integendeel. Maar een trip naar Noorwegen zonder dat je het Gokstad en het Osseberg schip hebt gezien is niet af. Met dat type Gokstad schip hebben die gasten nog de helft van de toen gekende wereld afgevaren. Met de wagen : opletten voor de wachttijden aan de ferry's, dat kan al wel eens oplopen. (hadden wij geen last van, in Noorwegen mogen de weinige motards altijd vooraan de wachtrij plaatsnemen ![]() De verhalen kloppen over het dure leven daar, maar toch niet overdrijven. Wie naar Rome of Parijs gaat zal geen euro minder uitgeven, in tegendeel. Plan je reis grondig, durf afwijken van het standaard aanbod. Als je met twee bent is het echt niet zo duur om een hotel per dag te boeken. (hotels vullen daarmee hun 'gaatjes' op in hun boekingsrooster) en dan heb je regelmatig iets nieuws. Het eten is er zelden echt bijzonder te noemen, maar wel altijd lekker. Beetje vergelijkbaar met duitse kost. Op geen enkel moment hebben wij eigenlijk klachten gehad. Een pint gaan pakken kost inderdaad geld. Bier is gewoon heel duur maar ook hier weer : geen overdrijving aub. Als je wil weten wat afzetterij is, ga dan een pint drinken in italie of frankrijk. Over de middag een snack of een kleine maaltijd gaan eten is best haalbaar. Wanneer mogelijk, neem vis. De scandinavische keuken is heel bedreven met het klaarmaken van vis en je leert enkele smaken die bij ons minder gekend zijn. Ik denk dat je idee om via een organisatie een blokhut-route te doen niet slecht is, maar zou toch zeggen : leg er als alternatief eens een zelfgeplande route naast met zelfgeboekte hotels voor één of meerdere nachten. Het prijsverschil zal je volgens mij verrassen, in positieve zin. Oh ja, het verhaal van de muggen. Wij hebben in 8 dagen waarbij we toch kriskras door noorwegen zijn gereden niet één mug gezien. Toeval ? Puur geluk ? Door de periode ? (begin augustus, droog weer) |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Noorwegen van Zuid naar Noord is, in vogelvlucht, méér dan 1000 km. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#53 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Bovendien ken ik Noorwegen niet. Om dan eerst op eigen houtje een route uit te stippelen (met het risico dat die dik tegenvalt) en dan zelf nog alle overnachtingsplaatsen te gaan zoeken en boeken is me voor een reis van 2, max 3 weken een beetje teveel. Ik moet nog gaan werken ook. Vandaar dat ik zou kiezen voor een door een reisorganisatie uitgestippelde route (die je nog niet perse hoeft te volgen) met vooraf vastgelegde overnachtingsplaatsen. Gemak dient de mens eh. Citaat:
It's just a ride. Laatst gewijzigd door BigF : 22 januari 2014 om 10:05. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Minister-President
|
![]() Ik was nog maar 1x in Noorwegen, midden maart enkele jaren geleden. Ik ben toen uit Zweden naar Oslo gereisd, de stad wat bezocht, maar het was behoorlijk grijs en snel donker. In de zon zal het wellicht wel een aangename stad zijn...
Daarna met de trein naar Bergen, een schitterende reis, wat mij betreft. Op een dag van zeeniveau naar zeeniveau over een plateau van meer dan 1000 meter en eeuwige sneeuw, het had iets. En het was meestal zeer zonnig. Bergen is inderdaad een geweldige stad, en met de kabelbaan naar boven is een fijne belevenis. Daarna ben ik met de ferry naar Denemarken teruggevaren. IK zou er wel graag terugkeren, misschien in april of mei, eens.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Volgens mij is Noorwegen en zo zeer geschikt voor kabeljauw te vangen en dergelijke. Voor de rest moet je daar niet zijn want in een sauna slaan ze met tengels op uw rug.
Niet voor niks dat daar niet veel mensen wonen. Wat eenzame en rare types aarden daar wel. Enfin ebbe ne terre in un gat.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 26 januari 2014 om 01:35. |
![]() |
![]() |