Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 januari 2014, 12:30   #41
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Nee, hij heeft het bij het rechte eind. Als je zelf niet de minste biologische of medische kennis hebt, is het gevaarlijk om af te gaan op wat andere zonder die kennis daarover schrijven (Hautekiet als bron... serieus?). Maar ik weet dat jij graag gelooft wat in jouw kraam past. Het doet je geloofwaardigheid alvast geen goed.

In je bloed zijn altijd wel wat stamcellen te vinden en dus kan men door bloed af te nemen, ook bepalen welk weefseltype die stamcellen hebben. Maar als je dan daadwerkelijk stamcellen moet gaan doneren, dan moet men die ofwel uit je beenmerg halen, ofwel uit je bloed nadat je een aantal dagen bent behandeld met beenmerggroeifactoren die ervoor zorgen dat er meer stamcellen worden aangemaakt en dus ook meer stamcellen in je bloed terecht komen. Het gaat dus niet om een bloedtransfusie, maar om een stamceltransplantatie.
ik heb nergens beweerd dat het om een bloedtransfusie ging lieverd, ik had het over bloedplaatjes.
Citaat:
Ik hoor net het zeer schrijnende probleem van een Kongolees geadopteerd kindje dat bloedplaatjes nodig heeft maar ze hier niet kan vinden omdat blanken nu eenmaal "ander" bloed hebben dan zwarten.
Ik heb trouwens een collega gekend die stamceldonor was en heb daar heel veel over gehoord zonder dat ikzelf medische studies heb gedaan.

Blijft toch dat witte mensen blijkbaar niet kunnen doneren aan zwarte mensen. En dat terwijl het negerbloed exact hetzelfde is zoals de linkiewinkies toch altijd beweren, anders was halfbloed toch niet zo'n foute uitdrukking? Ge gaat het toch eens moeten komen verduidelijken aan de professor die ze op VRTlieten horen.

En waarom willen ze dan ook geen transfusiebloed afnemen bij een halfbloed vrijwilliger die 7 jaar in Kongo had gewoond? Wat een racistische bedoening is me d�*t zeg! Is het niet Edina? zou je geen klacht neerleggen?

Citaat:
Ik ben half Congolees half Belgisch,
Ik zou Rachel graag willen helpen.
In het verleden melde ik mij reeds aan bij het Rode Kruis om stamceldonor te worden, maar door mijn geboorte land (Congo) en doordat ik daar 7 jaar woonde, kwam ik niet in aanmerking... Ik vrees dat ik deze keer ook niet in aanmerking kom (gemengd ras).
LVD
Ik ben er zeker van dat Edina hier haar privé medische verklaring voor zal kunnen geven. Misschien ook even een verklaring waarom "LVD" zomaar van "gemeng ras" kan spreken, terwijl er toch helemaal geen rassen zijn?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door Maarten Malaise : 13 september 2017 om 22:38.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2014, 12:48   #42
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Wat grappig is, is hoe jij hier alles op een hoopje gooit zonder de minste achtergrondkennis. Wat heeft de DNA-variatie binnen Afrikanen en Europeanen in hemelsnaam te maken met het feit dat het geschikte weefseltype van stamcellen makkelijker te vinden is wanneer de verwantschap groter is? Wat hebben bloedplaatjes met stamcellen te maken? En nog nooit gehoord van het feit dat het verblijf in bepaalde landen je tijdelijk uitsluit van het geven van bloed, om de kans op besmetting met bepaalde ziektes uit te sluiten? Jezus!

Je stelling dat witte mensen niet kunnen doneren aan zwarte mensen klopt simpelweg niet. Wel is het zo dat de kans dat men een geschikte blanke stamceldonor vindt voor een zwart persoon, veel kleiner dan gemiddeld is. Maar ik vrees dat het praat voor de vaak zal zijn...

Laatst gewijzigd door Edina : 21 januari 2014 om 12:53.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2014, 13:31   #43
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik hoor net het zeer schrijnende probleem van een Kongolees geadopteerd kindje dat bloedplaatjes nodig heeft maar ze hier niet kan vinden omdat blanken nu eenmaal "ander" bloed hebben dan zwarten.

Tiens.

Zoiets mochten we toch nooit denken, laat staan zeggen?

Ik begrijp ook de arts die vertelt dat door de verhoogde migratie, ze nu met tekorten zitten voor afrikaans bloed.

We mogen tot hiertoe nog niet weten of Aziatisch bloed ook zo apart is, en indien niet of het dan "blank" bloed dan wel "afrikaans" bloed zal wezen.

Maar ik vraag me nu wel af: hoe zit het met de halfbloedjes? Mogen we die term terug gebruiken? en welk bloed hebben die halfbloedjes dan?

Nooit gedacht dat de term "halfbloed" ooit nog eens zo letterlijk terug zou opduiken. Weer een fout puntje voor de poco's.
denk dat je hier behoorlijk uit de bocht gaat circe ...

wetenschappelijk, medisch was er nooit een probleem om zoiets te zeggen ... alleen wie daar nu racistische toestanden aan wil koppelen, die heeft een probleem.

waar wilde je nu eigenlijk heen met deze draad ??

Laatst gewijzigd door Anna List : 21 januari 2014 om 13:32.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2014, 14:32   #44
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Nice try but WRONG. Zucht......
Uw interperetatie van de situatie is gewoon verkeerd.

U slaat een hoop dingen door elkaar, en maakt er een domme brei van.

Stamcellen zijn geen bloed, noch een bloedcomponent.

Om het simpel te houden Stamcellen zijn basiscellen, die geen specifieke taak hebben, maar daartoe aangezet kunnen worden.

Dat meneer Hauttekiet na het woordje stamcel de gevleugelde uitspraak doet dat Afrikaans bloed verschild van Blank bloed doet wil nog niet zeggen dat het zo is.

Als een Pikzwarte Zulu dezelfde bloedgroep heeft als een hoogblonde ijslandse visser, dan kan je dat met een simpele directe transfusie overhevelen. En dat zou zonder specifieke complicaties moeten kunnen , als de donator geen andere pathogenen meedraagt.

Met stamcellen is het een ander verhaal. Als die niet accuraat genoeg zijn, gaat het afweersysteem die gewoon opruimen, en daar draait het hele verhaal rond. Da's al bijna even gevoelig als met orgaandonaties.
Oud 21 januari 2014, 18:20   #45
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Wat grappig is, is hoe jij hier alles op een hoopje gooit zonder de minste achtergrondkennis. Wat heeft de DNA-variatie binnen Afrikanen en Europeanen in hemelsnaam te maken met het feit dat het geschikte weefseltype van stamcellen makkelijker te vinden is wanneer de verwantschap groter is?
Een linkschdraaiende anti-racist heeft me nochtans ooit wijsgemaakt dat blanken in feite dichter bij Afrikanen aanleunen dan Afrikanen onderling, omdat het Afrikaanse DNA veel gevarieerder is.

Citaat:
Wat hebben bloedplaatjes met stamcellen te maken?
Read all about it: http://www.sanquin.nl/bloed-geven/ik...bocyten-geven/

Citaat:
En nog nooit gehoord van het feit dat het verblijf in bepaalde landen je tijdelijk uitsluit van het geven van bloed, om de kans op besmetting met bepaalde ziektes uit te sluiten? Jezus!
vertel dat dan maar snel aan die halfbloed uit het citaat.

Citaat:
Je stelling dat witte mensen niet kunnen doneren aan zwarte mensen klopt simpelweg niet. Wel is het zo dat de kans dat men een geschikte blanke stamceldonor vindt voor een zwart persoon, veel kleiner dan gemiddeld is. Maar ik vrees dat het praat voor de vaak zal zijn...
a) waarom vragen ze dan specifiek naar Afrikaanse donor?
b) zijn er niet genoeg blanken voorradig dan
c) misschien kan je het best beter aan de behandelende artsen gaan uitleggen?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 21 januari 2014 om 18:21.
Oud 21 januari 2014, 18:26   #46
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
denk dat je hier behoorlijk uit de bocht gaat circe ...

wetenschappelijk, medisch was er nooit een probleem om zoiets te zeggen ... alleen wie daar nu racistische toestanden aan wil koppelen, die heeft een probleem.

waar wilde je nu eigenlijk heen met deze draad ??
a) mensen duiden op het feit dat net omdat men zulke verschillen als racistisch beschouwt, geen extra voorzorgen heeft genomen om Afrikaanse mensen in Europa op te voorzien van bloed-derivaten (plasma, stamcellen, bloedplaatjes etc.)

b) ik denk dat ik mijn punt heel duidelijk heb gemaakt, want heel het forum valt over me, terwijl ik gewone informatie van VRT en kranten vermeldde.

Of men nu de stamcellen rechtstreeks uit het bloed haalt, of uit het beenmerg: feit blijft dat men AFRIKAANS bloed zoekt.

Hoezeer onze huisprofessor me dan nog wil aantonen dat het over "familiale vrbintenis" gaat en "meer kans bij familie": waarom vragen ze dan geen KONGOLEES bloed? Me dunkt dat Kongolezen onderling toch wel méér "onderlinge verbintenissen" hebben dan Senegalezen of Zimbabwezen. Het zal d�*�*r dus niet om draaien.

Oud 21 januari 2014, 18:27   #47
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Uw interperetatie van de situatie is gewoon verkeerd.

U slaat een hoop dingen door elkaar, en maakt er een domme brei van.

Stamcellen zijn geen bloed, noch een bloedcomponent.

Om het simpel te houden Stamcellen zijn basiscellen, die geen specifieke taak hebben, maar daartoe aangezet kunnen worden.

Dat meneer Hauttekiet na het woordje stamcel de gevleugelde uitspraak doet dat Afrikaans bloed verschild van Blank bloed doet wil nog niet zeggen dat het zo is.

Als een Pikzwarte Zulu dezelfde bloedgroep heeft als een hoogblonde ijslandse visser, dan kan je dat met een simpele directe transfusie overhevelen. En dat zou zonder specifieke complicaties moeten kunnen , als de donator geen andere pathogenen meedraagt.

Met stamcellen is het een ander verhaal. Als die niet accuraat genoeg zijn, gaat het afweersysteem die gewoon opruimen, en daar draait het hele verhaal rond. Da's al bijna even gevoelig als met orgaandonaties.
Ik denk dat U me dan EXACT gaat kunnen vertellen waarom men gericht naar Afrikaans bloed zoekt.

Zou het komen omdat daar ANDERE specificaties voor gelden? nee hoor! d�*t is racistische praat die rechtstreeks naar het vierschaar leiden.

Is het vermelden van het bloedgroep verschil dan ook racisme? heu.... daar hebben onze anti-racisten nog niet bij stilgestaan sé! Iemand met bloedgroep A is niet hetzelfde als iemand met bloedgroep B, AB of O. Men kan zelfs potdood vallen als men bloed krijgt van iemand met de verkeerde bloedgroep. nee hoor! dat vinden ze niet racistisch. Behalve als je durft zeggen dat het verschilt per etnie.... oei!

Citaat:
Niet elke bloedgroep komt even vaak voor. In Nederland is 0+ de meest voorkomende en AB- de minst frequent voorkomende bloedgroep. Tevens is er een verschil in de verdeling tussen etnische groepen. Zo komt bij mensen van Afrikaanse origine vaak bloedgroep A voor en bij Aziaten komt vaak bloedgroep B voor.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedgroep
Iemand met een ander HLA bloedgroep? een HLA bloedgroep die in Europa niet voorkomt ? Helemaal racistisch!

http://www.sanquin.nl/bloed-geven/ik...LA-bloedgroep/

nogmaals:

Citaat:
Gezocht wordt naar donoren van de Afrikaanse gemeenschap die bloed willen geven met het oog op een match met het bloed van dochter Rachel, om haar het broodnodige juiste beenrugmerg te kunnen leveren, zodat ze haar levensbedreigende leukemie onder controle kan krijgen en zelfs ervan genezen.

Daarom doen we een warme oproep naar de Afrikaanse gemeenschap om zich te registreren op http://www.stamceldonor.be en nadien bloed te laten trekken.
Volgens Edina heeft het NIKS maar dan ook NIKS met zwarte huidskleur te maken : ook witte mensen kunnen stamcellen leveren voor dit Congolees meisje. Alleen is de kans dan maar 1 op 3 miljard neem ik aan.

Laatst gewijzigd door circe : 21 januari 2014 om 18:55.
Oud 22 januari 2014, 00:20   #48
Bad Tölz
Provinciaal Statenlid

Bad Tölz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik heb nergens beweerd dat het om een bloedtransfusie ging lieverd, ik had het over bloedplaatjes.
Bloed bestaat o.a. uit bloedplaatjes of trombocyten. Die worden ook geregeld toegediend via bloedtransfusie. Je kletst uit je nek.

Laatst gewijzigd door Bad Tölz : 22 januari 2014 om 00:21.
Bad Tölz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2014, 00:31   #49
Bad Tölz
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
nogmaals:

Volgens Edina heeft het NIKS maar dan ook NIKS met zwarte huidskleur te maken : ook witte mensen kunnen stamcellen leveren voor dit Congolees meisje. Alleen is de kans dan maar 1 op 3 miljard neem ik aan.
Bij beenmergtransplantaties gaat het vooral om de mate van genetische verwantschap. Zwarte huidskleur boeit op zich inderdaad geen reet. Aboriginals in Australië zijn ook donker gepigmenteerd. Dat maakt de kans echter niet groter dat er in die bevolkingsgroep een geschikte donor van stamcellen voor een meisje van Afrikaanse afkomst gevonden zal worden. Er is m.a.w. een correlationeel verband tussen huidskleur en het vinden van een geschikte donor en geen causaal verband zoals jij hier zit te insinueren.

De medische wereld aanvaardt al heel lang het belang van genetische verschillen tussen bevolkingsgroepen bij specifieke behandelingen. Informeer je eerst eens deftig voordat je hier je idiote politieke conclusies gaat toepassen op zaken waar je blijkbaar nog niet eens de basis van kent.
Oud 22 januari 2014, 01:09   #50
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Tölz Bekijk bericht
Bij beenmergtransplantaties gaat het vooral om de mate van genetische verwantschap. Zwarte huidskleur boeit op zich inderdaad geen reet. Aboriginals in Australië zijn ook donker gepigmenteerd. Dat maakt de kans echter niet groter dat er in die bevolkingsgroep een geschikte donor van stamcellen voor een meisje van Afrikaanse afkomst gevonden zal worden. Er is m.a.w. een correlationeel verband tussen huidskleur en het vinden van een geschikte donor en geen causaal verband zoals jij hier zit te insinueren.

De medische wereld aanvaardt al heel lang het belang van genetische verschillen tussen bevolkingsgroepen bij specifieke behandelingen. Informeer je eerst eens deftig voordat je hier je idiote politieke conclusies gaat toepassen op zaken waar je blijkbaar nog niet eens de basis van kent.
u bent grappig. Lees misschien eerst even waarover het gaat.

Waarom zoekt men Afrikanen en geen Congolezen? Me dunkt dat ik Afrika meer variatie te vinden is dan enkel in Congo. Me dunkt zijn Aboriginals geen Afrikanen. Maar volgens Edina kunnen die best ook wel stamcellen leveren voor dit meisje, alleen is de kans daar misschien wel 1 op 10 miljard.

En ik weet al lang dat de verschillen tussen de etnieën inderdaad ook specifieke verschillende behandelingen nodig hebben. Alleen noemen sommigen dat racisme. En daarom opende ik dit topic.
Blijkbaar heb je dat nog steeds niet door.

Laatst gewijzigd door circe : 22 januari 2014 om 01:14.
Oud 22 januari 2014, 01:12   #51
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bloed bestaat o.a. uit bloedplaatjes of trombocyten. Die worden ook geregeld toegediend via bloedtransfusie. Je kletst uit je nek.
ik heb al drie links geplaatst met de correcte uitleg. Over welke nek heb je het?

Oud 22 januari 2014, 01:34   #52
Bad Tölz
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
u bent grappig. Lees misschien eerst even waarover het gaat.

Waarom zoekt men Afrikanen en geen Congolezen? Me dunkt dat ik Afrika meer variatie te vinden is dan enkel in Congo. Me dunkt zijn Aboriginals geen Afrikanen. Maar volgens Edina kunnen die best ook wel stamcellen leveren voor dit meisje, alleen is de kans daar misschien wel 1 op 10 miljard.

En ik weet al lang dat de verschillen tussen de etnieën inderdaad ook specifieke verschillende behandelingen nodig hebben. Alleen noemen sommigen dat racisme. En daarom opende ik dit topic.
Blijkbaar heb je dat nog steeds niet door.
Het gaat om genetische verwantschap van mogelijke donoren. De behandelende artsen in kwestie zullen gegronde redenen hebben om te opteren voor Afrikaanse donoren en niet enkel een oproep te doen aan Congolezen. De medische wereld werkt volgens wetenschappelijke methodes, niet volgens de onderbuiksociologie van het Pallieterke.

Het voorbeeld van de aboriginals is om aan te duiden dat genen die instaan voor pigmentering geen reet te maken hebben met de genen die instaan voor de ontwikkeling van het beenmerg en de aanmaak van stamcellen en dus ook bloedplaatjes. Dat is zelfs het punt niet eens. Genetische verwantschap is in de eerste plaats belangrijk om reacties van het immuunsysteem op lichaamsvreemde stoffen zo beperkt mogelijk te houden.

Degenen die dat racisme noemen zijn idioten. Als je je topic begint met vage beweringen over poco's en vervolgens wat wetenschappelijke termen door elkaar gaat gooien, moet je niet verwachten dat mensen je gezwam serieus gaan nemen.

Laatst gewijzigd door Bad Tölz : 22 januari 2014 om 01:43.
Oud 22 januari 2014, 01:41   #53
Bad Tölz
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
ik heb al drie links geplaatst met de correcte uitleg. Over welke nek heb je het?
Dan heb je blijkbaar weinig van die uitleg begrepen.
Oud 22 januari 2014, 01:58   #54
Troubadour
Parlementslid

Standaard

Not sure if crazy or just stupid.
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2014, 08:38   #55
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... de onderbuiksociologie van het Pallieterke.

...

Dit kenmerkt 95% van de schrijfsels op dit forum.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2014, 08:54   #56
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Ik denk dat U me dan EXACT gaat kunnen vertellen waarom men gericht naar Afrikaans bloed zoekt.
Men zoekt niet naar bloed voor de patiente, men zoekt stamcellen. EEn heel ander verhaal.
En als men binnen een genotype (ras als het ware) gaat zoeken is de kans op een bruikbare donor een pak groter.
Citaat:
Zou het komen omdat daar ANDERE specificaties voor gelden? nee hoor! d�*t is racistische praat die rechtstreeks naar het vierschaar leiden.
U maakt er een racistisch verhaal van.
Voor een Eskimo die stamcellen of een orgaan nodig heeft, zoekt men ook beter onder Eskimo's, niet tussen de pygmeën of Amazone-indianen. Niks racistisch aan, gewoon logica.
Citaat:
Is het vermelden van het bloedgroep verschil dan ook racisme? heu.... daar hebben onze anti-racisten nog niet bij stilgestaan sé! Iemand met bloedgroep A is niet hetzelfde als iemand met bloedgroep B, AB of O. Men kan zelfs potdood vallen als men bloed krijgt van iemand met de verkeerde bloedgroep. nee hoor! dat vinden ze niet racistisch. Behalve als je durft zeggen dat het verschilt per etnie.... oei!
Maar dat schrijven we toch, als de bloedgroep overeenkomt maakt het geen drol uit als het een hoogblonde noorse is, of een diepzwarte Tutsi.
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedgroep
Iemand met een ander HLA bloedgroep? een HLA bloedgroep die in Europa niet voorkomt ? Helemaal racistisch!
Nope, gewoon de natuur.
Citaat:
Dan is moeder natuur racistisch. Meld dat maar mij het CGKR.

Over het algemeen hebt U een meer nuchtere kijk op de situatie, maar hier gaat U wel ferm uit de bocht, en wil U door een paar termen te mixen een bevestiging fabriceren waarmee de verschillen tussen bevolkingsgroepen zodanig uitvergroot kunnen worden waarmee zelfs Hitler zijn grootmoeder had laten vergassen.

Sorry , maar zover moet U niet gaan om het feit te benadrukken dat ongebreidelde import van bananenbladvlechters, maniokstampers, reetkevervangsters en wroetvrouwen geen positief effect sorteerd om een maatschappij die in de 21ste eeuw zit.
Oud 22 januari 2014, 11:07   #57
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Djeezes!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Men zoekt niet naar bloed voor de patiente, men zoekt stamcellen. EEn heel ander verhaal.
En als men binnen een genotype (ras als het ware) gaat zoeken is de kans op een bruikbare donor een pak groter.
Men zoekt specifiek naar AFRIKAANS BLOED omdat de nodige stamcellen niet (of amper volgens Edina)- bij blanken voorkomen.

Citaat:
U maakt er een racistisch verhaal van.
Voor een Eskimo die stamcellen of een orgaan nodig heeft, zoekt men ook beter onder Eskimo's, niet tussen de pygmeën of Amazone-indianen. Niks racistisch aan, gewoon logica.
Ik maak er niks racistisch van. Dat zijn de anti-racisten die weigeren te accepteren dat er effektief verschillen bestaan tussen de (zogenaamde)- rassen. Iets wat we vooral niet mogen denken of beweren van diezelfde anti-racisten. Het gevolg is dus dat dit kind GEEN stamcellen vindt omdat men hier geen rekening mee heeft (willen) houden.
Ik vraag me trouwens af waarom ze "afrikaans" bloed willen en geen specifiek "Kongolees". Me dunkt zou mogelijk verwantschap dan toch eerder in de Kongolese gemeenschap te vinden zijn en niet in de Senegalese of Keniaanse. Dus zal het daar niet echt mee te maken hebben vrees ik. Het is niet dat er geen Congolezen in Belgique zijn. Een reisje naar Kinshasa is ook snel gemaakt.

Citaat:
Maar dat schrijven we toch, als de bloedgroep overeenkomt maakt het geen drol uit als het een hoogblonde noorse is, of een diepzwarte Tutsi.
waar schrijf ik het tegendeel? Ik breng net de verschillende bloedgroepen aan om aan te tonen dat het evenmin racistisch is om te zeggen dat we buiten bloedgroep O toch ook wel bloedgroep A en B en AB in voorraad moeten hebben.

Citaat:
Nope, gewoon de natuur.

Dan is moeder natuur racistisch. Meld dat maar mij het CGKR.
Och? het licht is gekomen?

Citaat:
Over het algemeen hebt U een meer nuchtere kijk op de situatie, maar hier gaat U wel ferm uit de bocht, en wil U door een paar termen te mixen een bevestiging fabriceren waarmee de verschillen tussen bevolkingsgroepen zodanig uitvergroot kunnen worden waarmee zelfs Hitler zijn grootmoeder had laten vergassen.
U glijdt terug af: is het omdat afrikaans bloed verschilt van blank bloed dat ik racistisch ben? Of is het omdat afrikanen zwart zijn en chinezen geel dat ik racistisch ben? Misschien ben ik racistisch omdat ik zie dat de meeste Afrikanen kroeshaar hebben en de meeste Aziaten glad zwart haar? Graag uw onderbouwde reactie hierover.

Citaat:
Sorry , maar zover moet U niet gaan om het feit te benadrukken dat ongebreidelde import van bananenbladvlechters, maniokstampers, reetkevervangsters en wroetvrouwen geen positief effect sorteerd om een maatschappij die in de 21ste eeuw zit.
Ik ben tegen de multiculturele maatschappij. Dat is één.
Men drijft het toch door, dus moeten WIJ ons aanpassen. Dat aanpassen houdt in dat ook onze bloedbanken voorzien worden van bloed van verschillende etniën vermits dat verschilt. Blijkbaar heeft men daar in al zijn anti-racisme geen rekening mee willen houden. De professor die VRT aan het woord liet vindt alvast ook dat "we" hier in de fout zijn gegaan. Nu de helft van dit forum nog.

Men is zo vol van de non-verschillen tussen de non-rassen, dat men willens wetens mensen in levensgevaar brengt om toch maar niet te moeten toegeven dat er wèl verschillen zijn.

En wie is dan de racist?

(noteer: Aziaten hebben meestal een probleem met lactose, zij kunnen geen of amper zuivel eten, Zwarte Amerikanen (ook wel die uit Afrika zeker) krijgen speciale medicatie voor hartproblemen omdat ze op de andere "blanke" medicatie niet reageren. Sommige indianenstammen krijgen 90% diabetes eenmaal ze de westerse leefwijze aannemen. Tibetanen hebben een meer uitgebreid bloedstelsel met meer haarvaatjes zodat ze in de ijle lucht kunnen blijven presteren.
Al deze dingen zijn een gevolg van aparte ontwikkeling en aparte evolutie. Maar laten we dat vooral niet erkennen en blijven beweren dat er geen verschillen zijn. Net zoals er verschillen zijn tussen een Deense dog en een Chiwawa.)

Laatst gewijzigd door circe : 22 januari 2014 om 11:23.
Oud 22 januari 2014, 13:03   #58
Bad Tölz
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ik maak er niks racistisch van. Dat zijn de anti-racisten die weigeren te accepteren dat er effektief verschillen bestaan tussen de (zogenaamde)- rassen. Iets wat we vooral niet mogen denken of beweren van diezelfde anti-racisten. Het gevolg is dus dat dit kind GEEN stamcellen vindt omdat men hier geen rekening mee heeft (willen) houden.
Heb je enig idee hoe moeilijk het is om een gepaste donor te vinden? De HLA-weefseltypering is een pak complexer dan het ABO-bloedgroepensysteem. In België is de kans om een gepaste donor onder het eigen volk te vinden 1 op 50.000. (indien er bij directe familieleden onvoldoende overeenkomst is qua HLA-weefseltypering gaat men op zoek naar een donor buiten de familie) Ook voor witte mensen is een geschikte donor vinden al erg lastig.

Donorbanken hier werken ook samen met internationale donorbanken, maar die bevinden zich doorgaans in rijke industrielanden met vooral een Kaukasische of Aziatische populatie. (m.a.w., donorbanken met meer eenzijdige HLA-weefseltyperingen) Ook in de VS, waar een grote zwarte minderheid leeft heeft men een tekort aan specifieke donoren van Afrikaanse afkomst, voornamelijk door gebrek aan onderwijs, informatie en aan gezondheidszorg voor arme mensen in het algemeen.

In Afrika zijn er slechts twee donorbanken, eentje in Zuid-Afrika en eentje in Nigeria. Bovendien is er meer genetisch verschil onder Afrikanen onderling, wat een juiste donor vinden nog eens extra lastig maakt.

Stamceltransplantatie is ook iets relatief jong. Dankzij gevallen als deze groeit het bewustzijn en hopelijk laten meer mensen zich dan ook registreren als potentiële stamceldonor. Gebrek aan achtergrondkennis is ook een groot probleem. Veel mensen weten niets eens dat bloedplaatjes standaard in menselijk bloed zitten, bijvoorbeeld.

Citaat:
Ik vraag me trouwens af waarom ze "afrikaans" bloed willen en geen specifiek "Kongolees". Me dunkt zou mogelijk verwantschap dan toch eerder in de Kongolese gemeenschap te vinden zijn en niet in de Senegalese of Keniaanse. Dus zal het daar niet echt mee te maken hebben vrees ik. Het is niet dat er geen Congolezen in Belgique zijn. Een reisje naar Kinshasa is ook snel gemaakt.
Me dunkt dat jij geen hol kent van genetica en fysiologie. De Afrikaanse genenpoel is heel divers, wat het vinden van een juiste donor lastiger maakt. Hoe meer mensen hun HLA-weefseltypering laten bepalen, hoe meer kans op een juiste donor.

Citaat:
waar schrijf ik het tegendeel? Ik breng net de verschillende bloedgroepen aan om aan te tonen dat het evenmin racistisch is om te zeggen dat we buiten bloedgroep O toch ook wel bloedgroep A en B en AB in voorraad moeten hebben.
Qua complexiteit valt het ABO-systeem echt niet te vergelijken met HLA-weefseltypering. Bovendien is dat tweede systeem nog niet eens volledig in kaart gebracht. De juiste HLA-combinatie 'in voorraad hebben' is alles behalve evident, niet alleen voor Afrikanen. Je blijft maar doen alsof je weet waarover je praat terwijl het nu wel overduidelijk is dat je aan het zeveren bent. Het begint zielig te worden.

Citaat:
Ik ben tegen de multiculturele maatschappij. Dat is één.
Men drijft het toch door, dus moeten WIJ ons aanpassen. Dat aanpassen houdt in dat ook onze bloedbanken voorzien worden van bloed van verschillende etniën vermits dat verschilt. Blijkbaar heeft men daar in al zijn anti-racisme geen rekening mee willen houden. De professor die VRT aan het woord liet vindt alvast ook dat "we" hier in de fout zijn gegaan. Nu de helft van dit forum nog.
Stop met naar idiote dingen te kijken zoals de VRT en verdiep je ergens in voordat je lukraak een mening vormt over dingen.

Citaat:
Men is zo vol van de non-verschillen tussen de non-rassen, dat men willens wetens mensen in levensgevaar brengt om toch maar niet te moeten toegeven dat er wèl verschillen zijn.
Het gebrek aan Afrikanen die hun HLA-weefseltypering laten typeren is een complot van antiracistische poco's. Objectieve factoren zoals gebrekkige voorlichting over potentieel donorschap of het feit dat het hele HLA-verhaal nog niet zo duidelijk is uitgeklaard als pakweg het ABO-systeem hebben daar helemaal niks mee te maken.

Elke regel die je typt is idioter dan de vorige.
Oud 22 januari 2014, 13:17   #59
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

het zit hier vol sukkelaars die zelfs een eenvoudig gegeven niet onder de knie krijgen.

Het gaat hem niet over het bepalen van bloedgroep, bloedtransfusie, HLA, DNA of gelijk wat. U mag voor mijn part uw beperkte kennis daarover hier tentoonspreiden, ik heb het daar niet over.

Ik heb het ook niet over "conspiracy" dat is eerder iets voor de idioten uit uw omgeving.

Ik heb het gewoon over het feit dat men migratie aanmoedigt en de hemel inprijst, zonder rekening te houden met de specifieke noden van bepaalde doelgroepen (verstaat ge die taal dan beter? ik bedoel net hetzelfde hoor).

Laten we de warrige naast-de-kwestie-taal dus nog wat verder uitwerken:

Kurt B, een geadopteerde Noor, die vondeling was heeft stamcellen nodig. Daarom gaat men over héél Europa bloeddonoren zoeken omdat ze iemand moeten vinden die dicht tegen zijn bloedtype, stamceltype, bloedplaatjestype bloedgroep DNA groep whatever (streep door naar keuze).
Voor sommigen is er blijkbaar meer kans dat een verwant type met deze Scandinavische jongen in Portugal gaat gevonden worden dan in Scandinavië.

Het heeft namelijk NIKS met zijn zogenaamd ras te maken, en al helemaal NIKS nog minder met de lengte van zijn grote teen.

Daarom zoeken ze ook in Afrika naar mogelijke stamceldonors.

Heb ik het goed begrepen zo?

Ik sluit hier af, wat een interessante item voor discussie had kunnen worden is weeral eens verworden tot een gescheld wegens bevoordeligen van zogenaamd ras.

IK ben er alvast van overtuigd dat de aanwezige witte forummers hier een pak minderwaardiger zijn dat hun Afrikaanse medemensen.
Zuig daar maar een punt aan! Want d�*t mag ik dus wel zeggen van Yussuf. En ik meen het nog ook.

Achterlijke Oikofoben!

Laatst gewijzigd door circe : 22 januari 2014 om 13:19.
Oud 22 januari 2014, 13:20   #60
six
Banneling

Standaard

six is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be