Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 januari 2014, 10:04   #41
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Vind je dan niet dat dikke verlegen vrouwen evenveel recht hebben op hetzelfde loon als een normaal gebouwde sociale man, als zij identiek hetzelfde werk verrichten?
onderscheid maken op basis van uiterlijke kenmerken, ras, geslacht,.. zijn nochtans verboden.. iets met rechten van de mens of zoiets, al van gehoord?
Oud 29 januari 2014, 10:09   #42
Duvelke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door december Bekijk bericht
En alle concurrentie valt weg. Waarom zouden mensen nog hun best doen, als ze toch niet meer kunnen verdienen? Hoe kunnen bedrijven concurreren als men geen werknemers kan wegplukken tegen een hoger loon. Dat is puur communisme . Er zou juist heel veel wrevel ontstaan.
Je slaat de bal mis. We hebben het hier over twee personen die identiek hetzelfde werk doen, dezelfde competenties bezitten, en dezelfde bijdrage kwa kunnen leveren aan het bedrijf.
Alleen is persoon A een dikke kleine lelijke vrouw, en en is persoon B een grote socialere slanke man.
Op dat vlak zouden er geen loonsverschillen mogen zijn.
Oud 29 januari 2014, 10:14   #43
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je slaat de bal mis. We hebben het hier over twee personen die identiek hetzelfde werk doen, dezelfde competenties bezitten, en dezelfde bijdrage kwa kunnen leveren aan het bedrijf.
Alleen is persoon A een dikke kleine lelijke vrouw, en en is persoon B een grote socialere slanke man.
Op dat vlak zouden er geen loonsverschillen mogen zijn.
Neen, daar gaat het niet over. Vrouwen werken in verhouding veel minder uren dan mannen per week (ze kiezen massaal voor 4/5 of 3/5) en vaak nemen ze meer huishoudkundige taken op zich waardoor ze sneller weg zijn op de werkvloer. Daarlangs komen ze ook nog eens massaal uit studierichtingen die minder waard zijn op de arbeidsmarkt. Dat is de oorzaak van de loonkloof, geen discriminatie.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2014, 10:25   #44
Duvelke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Neen, daar gaat het niet over. Vrouwen werken in verhouding veel minder uren dan mannen per week (ze kiezen massaal voor 4/5 of 3/5) en vaak nemen ze meer huishoudkundige taken op zich waardoor ze sneller weg zijn op de werkvloer. Daarlangs komen ze ook nog eens massaal uit studierichtingen die minder waard zijn op de arbeidsmarkt. Dat is de oorzaak van de loonkloof, geen discriminatie.
Niet alle vrouwen werken deeltijds omdat ze in het gezin werken.
ik heb het over vrouwen die identiek hetzelfde doen als de mannen op het werk, evenveel uren kloppen , maar toch minder loon krijgen.

mijn vrouw is ook ingenieur, en kreeg bij aanvang van haar job (pas afgestudeerd) een pak minder loon dan haar collega (een pas afgestudeerde man, met hetzelfe diploma)
Waarom zou zij niet evenveel mogen verdienen als haar mannelijke collega's?

Ik begrijp dat in der loop van de carriere de lonen kunnen verschillen, naarmate prestaties, maar bij aanvang vind ik het toch erg dat ze met een achterstand moet starten.
Oud 29 januari 2014, 10:31   #45
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
ik heb het over vrouwen die identiek hetzelfde doen als de mannen op het werk, evenveel uren kloppen , maar toch minder loon krijgen.

mijn vrouw is ook ingenieur, en kreeg bij aanvang van haar job (pas afgestudeerd) een pak minder loon dan haar collega (een pas afgestudeerde man, met hetzelfe diploma)

Ik begrijp dat in der loop van de carriere de lonen kunnen verschillen, naarmate prestaties, maar bij aanvang vind ik het toch erg dat ze met een achterstand moet starten.
Diploma zegt niks. Het is de rol die ze uitvoeren die van belang is (en nee, het is niet omdat ze beide ingenieur zijn, dat ze daarom hetzelfde werk doen).

En zelfs al doen ze exact hetzelfde, beiden net afgestudeerd, beiden zelfde diploma: als die vent zichzelf een beter loon onderhandeld heeft en de vrouw die moeite niet deed, wat dan?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2014, 10:44   #46
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En hadden ze dan ook identiek hetzelfde CV? Hadden ze dezelfde studieresultaten? Allebei dezelfde ervaring op de werkvloer? Hebben ze allebei hetzelfde onderhandeld?
Oud 29 januari 2014, 11:23   #47
Duvelke

Standaard

@savatage en Sfax:
Laat me het zo zeggen: Zij was niet een alleenstaand geval. ELKE vrouw die daar begon (niet dat er zoveel vrouwelijke ingenieurs zijn), zeer goed cv of niet, begon aan een lager loon dan de mannelijke collega's.
Overigens, er werd een basispakket voorgesteld, en dat was niet voor onderhandelingen vatbaar. Alleen als er bij geslacht M stond, kreeg je dat tikkeltje meer. Vreemd toch, niet?
Oud 29 januari 2014, 12:14   #48
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
@savatage en Sfax:
Laat me het zo zeggen: Zij was niet een alleenstaand geval. ELKE vrouw die daar begon (niet dat er zoveel vrouwelijke ingenieurs zijn), zeer goed cv of niet, begon aan een lager loon dan de mannelijke collega's.
Overigens, er werd een basispakket voorgesteld, en dat was niet voor onderhandelingen vatbaar. Alleen als er bij geslacht M stond, kreeg je dat tikkeltje meer. Vreemd toch, niet?
Indien dat echt zo was, is dat uiteraard niet rechtvaardig.

Maar anekdotes kunnen nooit bewijzen dat die 10% inkomensverschil waar dit topic over gaat door discriminatie en niet door andere zaken veroorzaakt worden.
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2014, 12:58   #49
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
@savatage en Sfax:
Je antwoordt niet op de vraag...

As said, niet het diploma doet er toe, wel wat ze doet tov wat andere collega's doen, welke voorgeschiedenis ze meebrengt (maar aangezien je suggereert dat het direct na de studies was, mag dat er an sich nog niet al te veel toe doen) en welke onderhandeling ze deed voor het tekenen van het contract (als je iets te bieden hebt kan onderhandeling altijd).

Gezien mijn eigen achtergrond ken ik genoeg ingenieurs,inclusief een hele berg vrouwelijke ingenieurs, en geen één van hen begon standaard aan minder dan haar mannelijke tegenpolen.
Oud 29 januari 2014, 13:40   #50
Duvelke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Je antwoordt niet op de vraag...

As said, niet het diploma doet er toe, wel wat ze doet tov wat andere collega's doen, welke voorgeschiedenis ze meebrengt (maar aangezien je suggereert dat het direct na de studies was, mag dat er an sich nog niet al te veel toe doen) en welke onderhandeling ze deed voor het tekenen van het contract (als je iets te bieden hebt kan onderhandeling altijd).

Gezien mijn eigen achtergrond ken ik genoeg ingenieurs,inclusief een hele berg vrouwelijke ingenieurs, en geen één van hen begon standaard aan minder dan haar mannelijke tegenpolen.
Uiteraard ga je meer verdienen als je meer ervaring/kennis/opleiding hebt dan een collega. Dat vind ik ook logisch van loon naar werk.

Misschien spreken je vrouwelijke collega's niet graag over hun loon, ik weet dat het voor hen ook frustrerend is, en er ook niet te koop mee lopen dat ze minder verdienen. Mijn vriendin praat er ook niet over met haar collega's, maar ze weet het wel. En dat is zeer jammer
Oud 29 januari 2014, 13:53   #51
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
@savatage en Sfax:
Lijkt mij een broodje aap dat ze jou verkocht hebben.
Oud 29 januari 2014, 14:44   #52
Duvelke

Standaard

Citaat:
Lijkt mij een broodje aap dat ze jou verkocht hebben.
was het dat maar zo, ik zie de loonbrief thuis ook verschijnen hoor.
Oud 29 januari 2014, 15:29   #53
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Gaan we hier nu serieus een discussie voeren rond een anekdote waarvan niemand kan weten of ze correct is en die zelfs �*ls ze correct zou zijn nog steeds absoluut niets bewijst?
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2014, 16:58   #54
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Uiteraard ga je meer verdienen als je meer ervaring/kennis/opleiding hebt dan een collega. Dat vind ik ook logisch van loon naar werk.

Misschien spreken je vrouwelijke collega's niet graag over hun loon, ik weet dat het voor hen ook frustrerend is, en er ook niet te koop mee lopen dat ze minder verdienen. Mijn vriendin praat er ook niet over met haar collega's, maar ze weet het wel. En dat is zeer jammer
Nope, problemen hebben ze er niet meer daar over te praten.
Misschien is jouw vriendin gewoon een uitzondering... Daar al bij stilgestaan?
Oud 29 januari 2014, 17:09   #55
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
was het dat maar zo, ik zie de loonbrief thuis ook verschijnen hoor.
En de loonbrieven van haar collega's komen ook aan in je brievenbus zeker?
Oud 29 januari 2014, 18:41   #56
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
En de loonbrieven van haar collega's komen ook aan in je brievenbus zeker?
Kern van de zaak. Heb nog nooit van een bedrijf gehoord waar iedereen je salaris kent, ook niet als beginner. Zelfmoord zou dat zijn.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2014, 18:57   #57
december
Banneling

Standaard

Citaat:

Misschien ligt de oorzaak dan net daar ??? U zegt het zelf : ze zegt niets.

En toegegeven, als starter en pas afgestudeerd persoon, bent u niet in een sterke positie om te onderhandelen. Maar na een paar maand kon ze gerust bij haar baas aankloppen en de vraag naar meer loon stellen. Ik zou het eerlijk gezegd zelfs niet pikken als een collega die hetzelfde werk doet, dezelfde referenties heeft, meer zou verdienen dan ik (al zou dat vreemd zijn dat ze dat überhaupt weet hoeveel anderen verdienen, zoals andere posters dat hierboven stellen). Als uw vrouw dat wel doet, tja, dan is ermee akkoord dat ze minder verdient en dat is 100% rechtvaardig.

Nogmaals : een loon onderhandel je, en gelukkig maar. Zwijgen (en daar is niks mis mee) is toestemmen.

Laatst gewijzigd door december : 29 januari 2014 om 18:59.
december is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2014, 20:08   #58
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

jaja, maar een man die krijgt meestal standaard al een beter loon, terwijl een vrouw ongeveer verplicht wordt van te 'onderhandelen' anders kan ze op haar kin kloppen. En het gaat hier niet om 3/4 de of 4/5 hé, maar om 2 dezelfde personen die enkel omwille van geslacht niet eenzelfde verloning krijgen.

En het is wel degelijk een realiteit die vandaag de dag nog bestaande is - die cijfers waar men die 10% op baseert zijn heus niet verzonnen hoor.
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2014, 20:11   #59
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
jaja, maar een man die krijgt meestal standaard al een beter loon, terwijl een vrouw ongeveer verplicht wordt van te 'onderhandelen' anders kan ze op haar kin kloppen. En het gaat hier niet om 3/4 de of 4/5 hé, maar om 2 dezelfde personen die enkel omwille van geslacht niet eenzelfde verloning krijgen.

En het is wel degelijk een realiteit die vandaag de dag nog bestaande is - die cijfers waar men die 10% op baseert zijn heus niet verzonnen hoor.
Leeftijd, ervaring, ziekte, onbetaald verlof,.... spelen een rol. Daarbij is de functie ook belangerijk, men kan dan wel arbeider zijn maar de taakverdeling kan anders zijn waardoor het loon ook anders is.
Oud 29 januari 2014, 20:14   #60
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Heb ik niet ooit eens gelezen dat dat komt doordat vrouwen minder voltijds werken, wat een effect heeft op de verloning ? Blijkbaar is dat de moeite niet om te vermelden ? Of heb ik weer mislezen en is het toch zuiver sexisme ?
In gelijke omstandigheden môet de verloning gelijk zijn maar over die omstandigheden wordt er weer eens gezwegen.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be