Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 februari 2014, 19:02   #41
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Aangezien het achtergestelde schulden zijn kan de betaling van "coupons" worden opgeschort als de continuïteit van de bedrijfsactiviteiten in gedrang komt.

Als je de contracten met betrekking tot de leningen van Groenkracht aan Electrawinds kan bemachtigen : Ik ben enorm geïnteresseerd. Er zijn verschillende soorten achtergestelde leningen.
Hetgeen gemakkelijk te bekomen is, dat is de jaarrekening van Groenkracht op de webside van de nbb. Is nogal boekhoudkundig.
Er is wel min of meer uit te halen dat Groenkracht 17,8miljoen kapitaal heeft (stortingen van de aandeelhouders) en 1miljoen schulden.
Daartegenover staan financiele bezittingen (obligaties) ten waarde van 16,5 miljoen (het laatste jaar nog meer dan 7miljoen (electrawinds ?)aangekocht)
en 1,5miljoen zichtrekening.
Weet ook niet uit wat de financiele bezittingen juist bestaan. Men zegt voor 90% uit olbigaties Electrawind.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2014, 21:26   #42
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Akkoord. Maar ook nogmaals. De obligatiehouders (of tenminste 50% hiervan) kunnen overeenkomen om hun obligaties gedeeltelijk af te boeken (tot een waarde van ... - cfr De Rouck wegenkaarten...) in de hoop zo het bedrijf terug de nodige zuurstof te geven, en tenminste het resterende gedeelte van hun obligaties te redden.
Het is niet omdat de aandeelhouders laatst komen dat er voor de houders van achtergestelde obligaties anders nog veel gaat overschieten (de houders van achtergestelde obligaties komen wel tweede laatst).
Het is wel zo dat als er nog iets overschiet voor de aandeelhouders de obligatiehouders al hun centen terugzien.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2014, 07:26   #43
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Heb een paar Groenkrachtaandelen, maar denk er ook, min of meer, zo over.
Ben wel eens benieuwd, hoe het met de, dubieuze, toegekende staatswaarborg voor de Arcoaandeelhouders gaat aflopen. Gaat men hier uiteindelijk de belastingsbetaler het gelag laten betalen ? Men is het in elk geval van plan.
De voorstellen om de Arcoaandeelhouders via de staat te vergoeden zijn reeds door Europa teruggefloten.
En ik vrees voor de Groenkrachtaandeelhouders, dat zij hetzelfde gaan meemaken.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2014, 07:41   #44
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is wel zo dat als er nog iets overschiet voor de aandeelhouders de obligatiehouders al hun centen terugzien.

De schulden van Groenkracht zijn te verwaarlozen, die zullen Groenkracht niet naar de afgrond sturen, maar het feit dat er geen geld in kas zit en alles uit aandelen bestaat kan wel een doodsteek geven.

Of de coöperanten nog een cent gaan terug zien, hangt er vanaf hoeveel Groenkracht kan recupereren van het in Electrawinds geïnvesteerde geld.
Het probleem is dat Groenkracht op één paard aan het wedden was en geen controle uitvoerde op wat er met dat paard gebeurde.
Oud 3 februari 2014, 09:52   #45
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De schulden van Groenkracht zijn te verwaarlozen, die zullen Groenkracht niet naar de afgrond sturen, maar het feit dat er geen geld in kas zit en alles uit aandelen bestaat kan wel een doodsteek geven.
Groenkracht heeft geen aandelen op haar balans staan.

Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
Oud 3 februari 2014, 10:06   #46
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De voorstellen om de Arcoaandeelhouders via de staat te vergoeden zijn reeds door Europa teruggefloten.
Hetgeen men met Arco heeft gedaan (staatswaarborg voor de Arcoaandeelhouders, om alzo het verlies af te wentelen op de belastingsbetaler) was niet netjes. En zie Europa dit ook niet goedkeuren.
Maar voor de Groenkrachtaandeelhouders is dit nooit ter sprake gekomen, en zal mi nooit ter sprake komen.
Oud 3 februari 2014, 10:13   #47
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Groenkracht heeft geen aandelen op haar balans staan.
Heb nooit hun balans in detail gezien. Goed mogelijk dat er een (niet onaanzienlijk) gedeelte Electrawinds tussen staan. Maar nogmaals. Als den inboedel moet verdeelt worden, dan komen de houders van achtergestelde obligaties, weliswaar voor de aandeelhouders, maar wel achter heel de rest.
De praktijk wijst uit dat er voor hun dan ook meestal niet veel meer overschiet.
NB de term achtergesteld, wil zeggen dat men achtergesteld is tov van de andere schuldeisers.
Oud 3 februari 2014, 10:32   #48
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
tis toch een duidelijke wet vind ik anders
het is een cooperatieve, en de aandeelhouders hebben recht op die regeling

Laatst gewijzigd door brother paul : 3 februari 2014 om 10:33.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2014, 11:01   #49
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
tis toch een duidelijke wet vind ik anders
het is een cooperatieve, en de aandeelhouders hebben recht op die regeling
Kijk, een coöperatieve is nog steeds een bedrijf.
Ook Lernout & Hauspie was dat.
En alle aandeelhouders hebben recht op een deel van de winst.
Maar daar staat tegenover dat de aandeelhouders ook moeten opdraaien voor de verliezen.

Dus als ik investeer in een bedrijf, onder welke vorm dan ook, ben ik medeverantwoordelijk op de goede werking van dat bedrijf.

Groenkracht is een coöperatieve, het is dus aan alle aandeelhouders om te waken over de goede werking van dat bedrijf.
Dit om de heel eenvoudige reden, dat dit bedrijf met hun geld werkt.

Je kan niet zeggen, ik steek geld in een bedrijf en ben er zeker van dat ik mijn geld steeds zal terug zien, want als het in faling gaat, zal de overheid mij wel terugbetalen.

Bij faling hebben de aandeelhouders dus recht op een regeling. Die regeling houd in dat zij het recht hebben om de overschot van het geld na verkoop van alle goederen en na aflossing van alle schulden, de rest onder hen te verdelen.
De aandeelhouders hebben niet het recht om na faling door wanbeleid of welke andere reden dan ook, te eisen dat zij hun geld terugkrijgen van de overheid.
De aandeelhouders van Groenkracht hadden er dus moeten op toezien dat hun bedrijf niet alles op Electrawinds inzette en hadden via hun bedrijf Electrawinds een halt in zijn uitgaven moeten toeroepen.

Je kan en mag geen derde doen opdraaien voor de fouten gemaakt door de aandeelhouders en hun aangestelde verantwoordelijke.
Oud 3 februari 2014, 11:58   #50
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Een zaak is zeker, hier maken de banken geen verlies mee, want de Vlaamse regering heeft haar subsidie bijdragen afgeschoven op de belastingbetaler, door hem garant te stellen voor die aan Electrawinds betaalde subsidies en beleggingen, bij de banken die dat geld hebben uitbetaald.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2014, 13:52   #51
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk, een coöperatieve is nog steeds een bedrijf.
Ook Lernout & Hauspie was dat.
En alle aandeelhouders hebben recht op een deel van de winst.
Maar daar staat tegenover dat de aandeelhouders ook moeten opdraaien voor de verliezen.

Dus als ik investeer in een bedrijf, onder welke vorm dan ook, ben ik medeverantwoordelijk op de goede werking van dat bedrijf.

Groenkracht is een coöperatieve, het is dus aan alle aandeelhouders om te waken over de goede werking van dat bedrijf.
Dit om de heel eenvoudige reden, dat dit bedrijf met hun geld werkt.

Je kan niet zeggen, ik steek geld in een bedrijf en ben er zeker van dat ik mijn geld steeds zal terug zien, want als het in faling gaat, zal de overheid mij wel terugbetalen.

Bij faling hebben de aandeelhouders dus recht op een regeling. Die regeling houd in dat zij het recht hebben om de overschot van het geld na verkoop van alle goederen en na aflossing van alle schulden, de rest onder hen te verdelen.
De aandeelhouders hebben niet het recht om na faling door wanbeleid of welke andere reden dan ook, te eisen dat zij hun geld terugkrijgen van de overheid.
De aandeelhouders van Groenkracht hadden er dus moeten op toezien dat hun bedrijf niet alles op Electrawinds inzette en hadden via hun bedrijf Electrawinds een halt in zijn uitgaven moeten toeroepen.

Je kan en mag geen derde doen opdraaien voor de fouten gemaakt door de aandeelhouders en hun aangestelde verantwoordelijke.
De cooperatieve is groenkracht, en heeft gewoon geld geleend aan het bedrijf electrawinds. Een lening voor het bouwen van windmolens zelfs al is die achtergesteld moet normaal 0.0 euro risico inhouden.. Die windmolens staan daar weldegelijk nog. Geef groenkracht zijn windmolens en niemand zal nog tutten hoor.

In feite kunnen we electrawinds een 'bad bank' product maken die alleen nog de slechte dingen bevat, en de risico's en wat geen risico heeft de geplaatste windmolens mag voor groenkracht izjn. Zo is het logisch en correct. Er is niemand in groenkracht die gevraagd heeft om de goktent van electrawinds te worden

Laatst gewijzigd door brother paul : 3 februari 2014 om 13:53.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2014, 14:06   #52
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
De cooperatieve is groenkracht, en heeft gewoon geld geleend aan het bedrijf electrawinds. Een lening voor het bouwen van windmolens zelfs al is die achtergesteld moet normaal 0.0 euro risico inhouden.. Die windmolens staan daar weldegelijk nog. Geef groenkracht zijn windmolens en niemand zal nog tutten hoor.

In feite kunnen we electrawinds een 'bad bank' product maken die alleen nog de slechte dingen bevat, en de risico's en wat geen risico heeft de geplaatste windmolens mag voor groenkracht izjn. Zo is het logisch en correct. Er is niemand in groenkracht die gevraagd heeft om de goktent van electrawinds te worden
Maar zo werkt het wel niet. Bij een faillissement zal groenkracht niet de enige schuldeiser zijn, en zal zijn plaats in de rangorde toebedeeld krijgen. Dit wil zeggen, achtergesteld, met andere woorden, achteraan (juist voor de aandeelhouder). Het zullen de andere schuldeisers van electrawind zijn, die dan al lang met de windmolens weg zijn.
Oud 3 februari 2014, 14:26   #53
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Rechtstreeks investeren in windmolens is niet zonder risico:

http://www.youtube.com/watch?v=2hJeaPzDnOE

Achthuizen -- Op dinsdagmiddag 29 oktober 2013 rond 15:45 uur ontstond in een windturbine op Windpark Piet de Wit van Cooperatie Deltawind aan de Mariadijk te Ooltgensplaat brand terwijl vier monteurs

Oud 3 februari 2014, 15:38   #54
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Rechtstreeks investeren in windmolens is niet zonder risico:

http://www.youtube.com/watch?v=2hJeaPzDnOE

Achthuizen -- Op dinsdagmiddag 29 oktober 2013 rond 15:45 uur ontstond in een windturbine op Windpark Piet de Wit van Cooperatie Deltawind aan de Mariadijk te Ooltgensplaat brand terwijl vier monteurs
Dat zijn dan twee doden meer, dan in het nucleaire luik van Fukushima.
Oud 6 februari 2014, 02:41   #55
JJoseph
Vreemdeling

Standaard

Louter ter info:
https://www.youtube.com/watch?v=8iXbd0QgNCE
JJoseph is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be