![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de spits kan ik niet inhalen. Maar zo een traktor wel ![]()
![]() |
![]() |
#42 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
8.2. Onverminderd de bij het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs voorgeschreven leeftijden voor de afgifte van de rijbewijzen is de vereiste minimumleeftijd vastgesteld op : 1° 21 jaar voor de bestuurders van autobussen, trolleybussen en autocars, alsook voor de bestuurders van andere auto's dienend voor bezoldigd vervoer van personen. 2° 21 jaar voor de bestuurders van andere auto's en slepen, wanneer de maximale toegelaten massa meer dan 7,5 ton bedraagt. Die leeftijd wordt echter teruggebracht op : a) 17 jaar voor de bestuurders die de opleiding "bestuurders van vrachtwagens" volgen in de derde graad van het secundaire beroepsonderwijs; b) 18 jaar voor de bestuurders van voertuigen van de categorieën C en C+E, houders en dragers van een bewijs van vakbekwaamheid C bedoeld in het koninklijk besluit van 4 mei 2007 betreffende het rijbewijs, de vakbekwaamheid en de nascholing van bestuurders van voertuigen van de categorieën C, C+E, D, D+E en de subcategorieën C1, C1+E, D1, D1+E, alsook voor de bestuurders die zich onderwerpen aan de scholing en zich aanbieden voor het praktisch examen met het oog op het behalen van een rijbewijs geldig voor de categorieën C of C+E overeenkomstig de bepalingen van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs of die houder zijn van een voorlopig rijbewijs vakbekwaamheid geldig voor de categorie C of C+E, bedoeld in voormeld koninklijk besluit van 4 mei 2007; c) 18 jaar voor de bestuurders van de voertuigen van de categorie G, zoals omschreven in het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, waarvan de maximaal toegelaten massa meer dan 20 ton bedraagt; d) 16 jaar voor de bestuurders van de voertuigen van de categorie G, zoals omschreven in het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 20 ton en voor de bestuurders van voertuigen van de categorie G die een opleiding volgen en zich aanbieden voor het praktisch examen voor het bekomen van een rijbewijs geldig voor de categorie G, overeenkomstig de bepalingen van dit besluit; Citaat:
Laatst gewijzigd door lohabra : 7 februari 2014 om 09:10. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als je graag mee discussieert, zou het je sieren mocht je het artikel lézen hé Jan. En "het artikel" : welnu, dat is die tekst onder de foto. Laatst gewijzigd door lohabra : 7 februari 2014 om 09:16. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens, eens te meer wordt deze berichtgeving geïnstrumentaliseerd om nog maar eens te pleiten voor de vrije weg voor de automobilist. In eerdere berichten was het de fietser die als hinderlijk werd ervaren; niet is het de tractor. "O, onverantwoord! We mogen remmen en wat trager rijden! Enerverend! Grrrr!" Daar gaat het eens te meer over. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Qua lading-afmetingen is een boer uit Bocholt veroordeeld - gerechterlijke uitspraak # - voor de schuld aan het doden van 4 fietsers en 3 (1 zwaar)gewonden, ook omdat hij met strobalen vooraan - die hem het zicht wegnamen - inreed op een groepje van maar liefst 10 fietsers ! op de rijbaan. Tja als dat vb nog niet dik genoeg is weet ik het echt niet meer. Dan zijn ook verdere pogingen nutteloos hier met "negeer-Jan". # ik ga er nog wat originele foto´s bijplaatsen uit hbvl.be Citaat:
hln.be idem, hier zie je de andere strobaal aan de kant waar het gebeurd is.Was natuurlijk het thema op het 19hr journaal die dag: Citaat:
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 7 februari 2014 om 12:35. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En alweer verkoop je onzin zonder iets te citeren of enige bron.
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 7 februari 2014 om 12:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hun aanhangers moeten zelfs niet naar de keuring. Er kan dus NOOIT een probleem zijn met de keuring. Dat ze vaak niet voldoen aan het technische regelment zal ik NOOIT ontkennen. En dat hun ladingen vaak een gevaar opleveren is reeds jaren geweten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 7 februari 2014 om 12:59. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er staat verdomme zelfs in het rood aangegeven dat jongeren reeds van hun 16 met landbouwvoertuigen tot 20 ton mogen rijden. En nee, je staat niet op mijn negeerlijst, die is blanco. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In ´t rood staat jouw onzin van die 21 jaar, kijk nog maar eens op post 42 #. Het gaat over JOUW 21 jaar voor een CE rijbewijs, wat vanaf 18 jaar ook kan. Lohabra heeft die betreffende tekst exta in het vet-blauw gezet bij het citeren. Citaat:
b) 18 jaar voor de bestuurders van voertuigen van de categorieën C en C+E, houders en dragers van een bewijs van vakbekwaamheid C bedoeld in het koninklijk besluit van 4 mei 2007 betreffende het rijbewijs, de vakbekwaamheid en de nascholing van bestuurders van voertuigen van de categorieën C, C+E, D, D+E en de subcategorieën C1, C1+E, D1, D1+E, alsook voor de bestuurders die zich onderwerpen aan de scholing en zich aanbieden voor het praktisch examen met het oog op het behalen van een rijbewijs geldig voor de categorieën C of C+E overeenkomstig de bepalingen van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs of die houder zijn van een voorlopig rijbewijs vakbekwaamheid geldig voor de categorie C of C+E, bedoeld in voormeld koninklijk besluit van 4 mei 2007;
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 7 februari 2014 om 13:13. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je heb in Vlaanderen het enorme aantal van 6 scholen die deze opleiding aanbieden. En hebben dan een gemiddelde van < 10 leerlingen per schooljaar. Je hebt dus <50 nieuwe bestuurders die op hun 18de mogen rijden met een vrachtwagen. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Je geeft daar trouwens een bron waarin staat: Citaat:
![]() Ik had met 19 jaar al een rijbewijs C (in de jaren 70´s, dienstplicht). Dus ik was zeker niet alleen, elke dienstplichtige die dat wou kon het halen. ![]()
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 7 februari 2014 om 13:57. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zij moest er zelfs geen examen voor afleggen, maar kreeg het zo op het gemeentehuis. Ik had in 1976 reeds mijn rijbewijs CE en ben in 1959 geboren. Maar dat waren en zijn uitzonderingen. Net als zij die vandaag voor hun 21ste hun CE kunnen gaan halen. Je moet namelijk eerst een rijbewijs B hebben, voor je mag opgaan om de theorie van een C af te leggen. En dan moet je nog eens een vakbekwaamheidsattest gaan halen. Enkel leerlingen van de BSO-opleidingen vrachtwagenbestuurder mogen beide tegelijk gaan behalen op het einde van hun 6de jaar secundair onderwijs. Is het zo moeilijk om te snappen dat er een uitzonderingsregel is gemaakt voor de scholen, maar dat mensen de eerst een deftige opleiding volgen en pas daarna hun rijbewijs CE moeten wachten tot hun 21ste en er dan nog eens veel geld voor moeten betalen. Ik werf trouwens zelf liever iemand aan met een technische opleiding die daarna zijn rijbewijs CE gaat halen, dan iemand met een opleiding tot vrachtwagenbestuurder, die daarna nog moet leren wat techniek is. En ook in de wegenbouw werven de bedrijven liever mensen aan met kennis van bouwtechnieken en bouwmachines ( deze mensen hebben vaak reeds hun G rijbewijs behaald op hun 16de) dan mensen met een opleiding tot baanchauffeur. Want de mensen van de BSO-opleiding vrachtwagenbestuurder, kunnen wel deftig op de baan rijden, maar zijn in de wegenbouw op los zand en keien geen knip voor hun neus waard. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Schepen
|
![]() Slaapwel, Jan. Zie posting Micele hierboven.
Laatst gewijzigd door lohabra : 7 februari 2014 om 15:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||||
Schepen
|
![]() Citaat:
Ik heb jou speciaal in het vet en blauw geciteerd, en daarop de juiste wettekst geciteerd. En in die juiste en toepasselijke wettekst, heb ik dan in 't rood gezet waarom je uitleg van 21 jaar dikke onzin is. Je kent er duidelijk geen snars van. En als ik je dan de juiste wettekst citeer, en het toepasselijke deel in het rood zet, wil je het NOG niet snappen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
De folders van GOCA aangaande de rijbewijzen C1/C1E + vakbekwaamheid en C/CE + vakbekwaamheid vind je overigens >>> hier en >>> hier. Daarin kan u lezen: U wenst het rijbewijs C of C1 (C1+E of C+E in de andere folder) te behalen + een bewijs van vakbekwaamheid. Deze examens kunnen gezamenlijk afgelegd worden. De examens bestaan uit: * een theoretische proef met 3 onderdelen. * een praktische proef met 3 onderdelen. Of denk je mss nog dat ze het op 't examencentrum ook niet zouden (kunnen) weten ? Men kan perfect via de rijschool rij-examens mét vakbekwaamheid afleggen voor z'n 21e. Laatst gewijzigd door lohabra : 7 februari 2014 om 16:24. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dan mag die nog steeds slechts met een beperkt aantal ladingen rijden. Want voor veel ladingen moet je ook nog eens enkele andere attesten op zak hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Voor een gans opleidingstraject inclusief alle examens voor rijbewijs C+E mét vakbekwaamheid, mag je overigens gerust de prijs van 1.000 euro vermenigvuldigen met factor 3. Iemand die zijn rijbewijs op 21e of later behaalt, zal ook die andere attesten moeten behalen. Dit argument doet dus niet terzake over de leeftijd waarop een rijbewijs behaald kan worden. Laatst gewijzigd door lohabra : 7 februari 2014 om 16:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ja, het hindert me. Indien iemand met paard en kar tijdens de spits op een grote verkeersader rijdt vind ik dit totaal onverantwoord. Het gaat er niet om dat boeren niet op de openbare weg zouden mogen rijden maar men moet de hinder tot het minimale beperken. De traktor is bedoeld om het land te bewerken en zware lasten tussen de akkers en het erf te vervoeren. Ik denk niet dat de akkers van een boer 50km ver liggen. Nog zaken die me hinderen zijn:
De weg is inderdaad van iedereen, dus heb ik ook recht om deze te gebruiken en er een fatsoenlijke snelheid (al is het maar 70km/uur) te halen. |
|
![]() |
![]() |