![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014 |
|
|
Discussietools |
|
|
#41 | |
|
Minister
|
Citaat:
Als je per brief wil stemmen dan zend je het gepaste document terug. Je wordt toegevoegd aan de kiezerslijst van de Belgische gemeente die je het laatst verlaten hebt. Een week voor de stemming ontvang je de lijst van partijen en kandidaten. Hier op stem je en je zendt jouw stembulletin op tijd naar de gemeente. Bij de stemgang op de verkiezingsdag wordt jouw naamloos kiesbulletin geopend en bij de uitslag geteld. De stemming is geheim voor de stemopname en is niet geheim bij het invullen, dat doe je thuis waar anderen kunnen meekijken. De buitenlandse Belg is niet gelijk voor de wet. Hij mag alleen stemmen voor de federale lijst, niet voor de regionale en niet voor de gemeente. Voor de gemeente stemt hij volgens de lokale wetgeving in zijn buitenlandse woonplaats en voor de buitenlandse Europese lijst. Verder heeft de buitenlandse Belg geen opkomstplicht noch kiesplicht. Bij het verkrijgen van een Europese nationaliteit, naast een andere, verwerft men het kiesrecht volgens de de wetten van dat land. Wat de landen van je tweede of derde nationaliteit toelaten of beslissen heeft geen invloed op de Belgische nationaliteit.
|
|
|
#42 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#43 | |
|
Burger
|
Citaat:
Als ik naar de urne ga, valt mijn blad in de urne, tussen de andere, en wordt de urne pas op het einde geopend. Daar ben je in meer of mindere mate verzekerd van het geheim (die verplicht is in België). Maar per brief, heh ik zo meer mijn twijfels. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Niet gaan stemmen, ongeldig stemmen, blanco stemmen: op de VRT was er géén politieker die écht wist hoe het in elkaar zit met de blanco stemmen.
(Ik ook niet) |
|
|
|
|
#45 |
|
Burger
|
Hoe zit het nu eigenlijk voor 2014, zullen ze de mensen die niet gaan stemmen nu vervolgen of niet?
|
|
|