Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 21 maart 2014, 22:08   #41
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als ze het batterijprobleem oplossen, denk ik dat de e-car vertrokken is. Minder uitstoot en ook veel minder lawaai op de wegen.
Eens de "normale" auto (er zijn uitzonderingen) wat snelheid heeft (en warm=> diesel) komt het lawaai vooral van de banden (ondertussen ook geminderd), dus van het afrolgeluid, meestal door "slechte wegen". Het windgeruis (aerodynamica) is ook zeer fel verminderd.
Auto´s hebben steeds strengere geluidsnormen (naar buiten), ook het comfort spreekt voor zich (# geluid binnen # ).
Banden hebben ook labels voor geluid ondertussen.

Voor de veiligheid kan men de electrische auto een geluid doen maken als er kwetsbare weggebruikers in de buurt zijn ( bvb bebouwde kom)

EU richtlijnen geluid zijn inmiddels strenger geworden, sinds 1996 waren die normen onaangepast, wat niet wil zeggen dat de doorsneewagen niet algemeen stiller geworden is:
Citaat:
http://www.standaard.be/cnt/vrods_9444

Europa wil geluid van auto's beperken

23/12/2011

Als het voorstel goedgekeurd wordt door het Europees Parlement en de lidstaten, wordt het geluid in twee fases beperkt. In de eerste fase (twee jaar na de publicatie van de wettekst) moet het geluid met 1 dB naar beneden voor vrachtwagens en met 2 dB voor personenwagens, bestelwagens, bussen en autocars. De tweede fase (drie jaar na de publicatie) legt een bijkomende reductie van 2 dB op voor alle categorieen.

25 procent minder lawaai

Deze maatregelen lijken misschien niet zo ingrijpend, maar zullen de geluidshinder met 25 procent verminderen. De Europese Commissie kondigde ook een nieuwe testmethode aan die het geluid betrouwbaarder kan meten. Elektrische auto's zullen dan weer in optie verkrijgbaar moeten zijn met een systeem dat geluid produceert, zodat je hoort dat er een auto aankomt.

De geluidsnormen werden niet meer aangepast sinds 1996.
# Qua geluidsmeting binnen # bvb is een Tesla Model S ietsje luider - 2db net hoorbaar - als bvb een BMW 330 i, test ADAC bij 130 kmh.
Citaat:
http://www.adac.de/_ext/itr/tests/Au...erformance.pdf
Tesla_Model_S_Performance
Innengeräusch 130km/h 69,0 dB(A)
http://www.adac.de/_ext/itr/tests/Au...Steptronic.pdf
BMW_330i_Coupe_Steptronic
Innengeräusch 130km/h 67dB(A)
Zelfs een kleine moderne benzine bvb VW Polo 1,2 TSI is bij 130 kmh (70 dB) maar ietsje luider (eigenlijk niet hoorbaar) als de Tesla Model S (ook bron ADAC).
Citaat:
http://www.adac.de/_ext/itr/tests/Au...DSG_7_Gang.pdf
VW_Polo_1,2_TSI_Highline
Innengeräusch 130km/h 70dB(A)
Om een vb van wegbedekking te geven op het geluid iedereen kent "fluisterasfalt":
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeer_Open_Asfalt

Een extra voordeel van ZOA(B) is dat het geluidsabsorberend werkt: de vele holtes absorberen het rolgeluid van de banden van de voertuigen. De geluidreductie bij 120 km/h is ongeveer 4 dB(A) bij enkellaags ZOA(B) en 6 dB(A) bij TZOAB.[1]

Laatst gewijzigd door Micele : 21 maart 2014 om 22:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2014, 22:53   #42
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En als je nu eens "opladen electrische auto" of zoiets ingeeft in je browser ?

Even mijn browser testen:

Ik neem: http://www.oplaadpunten.org/

Ik kies West-Vlaanderen, dan bvb Oostende, en ik krijg dit , p/c enkel oplaadpunten auto:

Of De Haan:

Ik kies een grotere stad langs de snelweg bvb Gent:

Of Brugge op een koffietje:

Gaat toch ?

Wil je heel snel opladen, dus met een supercharger ?
Ik neem de Tesla-website en kijk wat einde 2014 voorzien is langs welke hoofdwegen, de as door BE is alleszins voorzien, ik schat langs de E40:

Ga je snel wat eten 30-40 minuten heb je een volle accu, op 30 minuten kun je 270 extra kms aan (volgens grafiek site met 120 kW supercharger), met een normaal laadstation 50 kW heb je in 30 minuten 136 extra kms.

ook:
Wel , dat noem ik nu eens een degelijk antwoord. Anders dan het antwoord van de vorige zuurpruimen. Bedankt!
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2014, 23:07   #43
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
De versie met P85 batterijpakket haalt ongeveer 500 km. als je heel voorzichtig bent en ongeveer 350 km. bij een realistisch gebruik.
Een andere vraag die ik me stel is hoe zulke wagen zich gedraagt bij langdurige hevige koude. Batterijen zijn zeer gevoelig voor de kou.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 maart 2014 om 23:07.
Oud 21 maart 2014, 23:34   #44
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Blijkbaar wordt de wagen gefaseerd goedkoper tot het punt dat men hoopt dat in 2022 massaal 25000€ aan een wagen kan geven. Slim gezien alvast van hun en voor hun.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2014, 18:29   #45
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Net een ritje gedaan met een Tesla Model S. Godmiljaar, wat een bak! Ik snap niet waar de auto-industrie op wacht.

Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2014, 19:05   #46
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Een andere vraag die ik me stel is hoe zulke wagen zich gedraagt bij langdurige hevige koude. Batterijen zijn zeer gevoelig voor de kou.
Over welk land heb je het ?

Er zijn eigenaars in Canada die bij -10 �* -20 °C weinig problemen hadden, natuurlijk hadden ze een ingecalculeerd reikwijdteverlies van pakweg 10-20 % of meer. Met de truk de auto voor te verwarmen terwijl hij nog oplaadt kon dit verlies tot 5-10 % beperkt worden.
Dit alles heb ik hier gelezen:
http://www.teslamotors.com/forum/for...old-conditions

Als men een auto heeft van pakweg € 90.000 heeft men meestal een garage (al dan niet in het huis, dus nog niet te koud)

Maar een normale brandstofmotor verbruikt ook veel meer bij hevige koude.
Die zijn daar ook zeer gevoelig voor (hogere slijtage).

Bij relatief korte afstanden verbruikt mijn benzineauto ca. 20-30 % meer in een (koude) winter als in de zomer. Bij een dieselmotor evenzo, wslk nog veel erger, zelfs van een verdubbeling verbruik in stadsverkeer:
Citaat:
http://www.vab.be/nl/nieuws/2011/3/23/verdieselijking
Nieuw onderzoek

VAB en VITO (Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek) hebben het verbruik en de uitstoot van de eerste gezinswagen die in drie verschillende brandstofvarianten bestaat (Toyota Auris) getest in het gewone verkeer. VITO bouwde in de testwagens speciale apparatuur in om continu metingen te doen naar verbruik, snelheid en locatie. Het testparcours startte in Antwerpen, liep over de E19 en eindigde in Brussel en werd afgelegd tijdens de ochtendspits. Emissies van NOx en fijn stof werden gesimuleerd.
[...]

Sterkte van de diesel

Een dieselmotor presteert goed wanneer hij aan een constante snelheid aan een laag toerental kan draaien. Zijn habitat is de snelweg buiten de spits. De dieselmotor bereikt wel minder snel zijn bedrijfstemperatuur en zijn optimaal verbruik. In het stadsverkeer bereikt een diesel pas na 20 minuten zijn ideale bedrijfstemperatuur en op de snelweg na 10 minuten. Dit verklaart waarom een dieselwagen absoluut niet geschikt is voor korte trajecten. Het verbruik en de uitstoot zijn dan opmerkelijk hoger.

2. De combinatie van een koude motor en druk stadsverkeer verdubbelt het verbruik van een dieselwagen

Een opmerkelijk resultaat: een korte rit in de stad met veel stilstaand verkeer, een lage gemiddelde snelheid en een koude motor is zeer nefast voor het verbruik:

De dieselwagen wordt de grootste slokop. Het verbruik verdubbelt ongeveer t.o.v. vlot stadsverkeer met een warme motor: + 93%
De hybridewagen kan zijn voordeel niet halen met een koude motor. Hij blijft wel de zuinigste, maar echt spaarzaam wordt de hybride pas vanaf het moment dat de motor warm is.
Gemiddeld verbruik en CO2 uitstoot in druk stadsverkeer met koude motor
Testwagen Toyota Auris
liter/100 km Benzine Diesel Hybride
koude motor in druk stadsverkeer 8,56 8,74 7,59
warme motor in druk stadsverkeer 5,72 4,52 3,08
g/km uitstoot CO2 Benzine Diesel Hybride
koude motor in druk stadsverkeer 205 231 181
warme motor in druk stadsverkeer 137 119 74

Meerverbruik en uitstoot in percentage + 49,7% + 93,3% + 146,4%
ook andere nadelen (bvb EGR-klep en roetfilter enz...):
Citaat:
http://www.vab.be/nl/nieuws/2014/1/2...gverdiendiesel

Maar ook wat betreft onderhoud kan een dieselwagen een foute keuze zijn. Wie geen lange afstanden doet, is ook beter af met een benzinewagen. Door met een dieselwagen vaak korte afstanden af te leggen, kan de motor niet goed op temperatuur komen, wat voor extra roetafzetting zorgt. Omdat bij korte ritten onvoldoende temperatuur wordt bereikt om dit roet te verbranden en er te weinig tijd is om de roetfilter te regenereren, raakt het roetfiltersysteem verstopt met nefaste gevolgen voor de filter, de EGR-klep, de turbo en de oliekwaliteit.
Bij een electrische auto is het ook niet anders, maar wslk in mindere mate.
Dus niet teveel de nadelen van een E-auto uitvergroten en de nadelen van een brandstofmotor bij koude motor en-of korte afstanden "vergeten"...

Eens de electrische auto rijdt zal de accu wel snel zelf op temperatuur komen aangezien ze stroom moet leveren, mss wel veel sneller als een klassieke motor. De Tesla-accu´s moeten namelijk vloeistofgekoeld worden om zo op ideale werktemperatuur te blijven zoals een brandstofmotor even:
Citaat:
http://www.teslamotors.com/it_CH/for...cooled-battery

I can't (yet) comment on the Model S battery, but the Roadster battery is also liquid cooled. I believe the cells are in small sealed compartments, with standard anti-freeze coolant circulating around them. There is a small reservoir and pump. The main purpose is to keep the cells at an EVEN temperature, to prevent bad cells and/or thermal runaway. If the temperature goes too high, the air conditioning unit switches on too, and the coolant goes through a heat exchanger to actively cool the cells. Mostly I've heard this happen during charging, only a few times when driving.
Het gematigd West-Europees klimaat met milde winters en niet te hete zomers is redelijk ideaal voor een E-auto.

Laatst gewijzigd door Micele : 22 maart 2014 om 19:33.
Oud 22 maart 2014, 19:49   #47
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Over welk land heb je het ?

Er zijn eigenaars in Canada die bij -10 �* -20 °C weinig problemen hadden, natuurlijk hadden ze een ingecalculeerd reikwijdteverlies van pakweg 10-20 % of meer. Met de truk de auto voor te verwarmen terwijl hij nog oplaadt kon dit verlies tot 5-10 % beperkt worden.
Dit alles heb ik hier gelezen:
http://www.teslamotors.com/forum/for...old-conditions

Als men een auto heeft van pakweg € 90.000 heeft men meestal een garage (al dan niet in het huis, dus nog niet te koud)

Maar een normale brandstofmotor verbruikt ook veel meer bij hevige koude.Die zijn daar ook zeer gevoelig voor (hogere slijtage).

Bij relatief korte afstanden verbruikt mijn benzineauto ca. 20-30 % meer in een (koude) winter als in de zomer. Bij een dieselmotor evenzo, wslk nog veel erger, zelfs van een verdubbeling verbruik in stadsverkeer:

ook andere nadelen (bvb EGR-klep en roetfilter enz...):

Bij een electrische auto is het ook niet anders, maar wslk in mindere mate.
Dus niet teveel de nadelen van een E-auto uitvergroten en de nadelen van een brandstofmotor bij koude motor en-of korte afstanden "vergeten"...

Eens de electrische auto rijdt zal de accu wel snel zelf op temperatuur komen aangezien ze stroom moet leveren, mss wel veel sneller als een klassieke motor. De Tesla-accu´s moeten namelijk vloeistofgekoeld worden om zo op ideale werktemperatuur te blijven zoals een brandstofmotor even:

Het gematigd West-Europees klimaat met milde winters en niet te hete zomers is redelijk ideaal voor een E-auto.
Ja, maar toch. Ik kan me inbeelden dat men gaat werken met een Tesla wanneer het -16° is. Gedurende de dag staat de wagen buiten en na de werkuren rijdt men dan terug naar huis. Men moet het verlies aan vermogen dan incalculeren. Bij sommige electrische auto's (met een kleinere actieradius) raadt men zelfs aan om tijdens barkoude dagen zo zuinig mogelijk gebruik te maken van de radio en van de verwarming...
Oud 22 maart 2014, 22:17   #48
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, maar toch. Ik kan me inbeelden dat men gaat werken met een Tesla wanneer het -16° is. Gedurende de dag staat de wagen buiten en na de werkuren rijdt men dan terug naar huis. Men moet het verlies aan vermogen dan incalculeren. Bij sommige electrische auto's (met een kleinere actieradius) raadt men zelfs aan om tijdens barkoude dagen zo zuinig mogelijk gebruik te maken van de radio en van de verwarming...
En dat doet men ook, niet zozeer aan vermogen maar wel het rijbereik.

Ge leest blijkbaar de links niet, in Canada vriest het soms tot -30 °C...
Citaat:
Hey Carl. I live in Ottawa as well and have been a proud owner of a model S performance signature edition since mid/late December of 2012.

It is by far the best car purchase I have ever made and last year was a real winter. I can happily say I have never had a car that performed this well in those types of conditions.

I would budget a 30% loss of range in extreme cold weather. If you plug into 120V overnight that should take care of any loss (but you won't get much charge, if any).
You can also turn the heat on while the car is plugged in, 15mins before driving. Then you can drive for a while w/o the heat on and this will save battery.

Not that Toronto (Mississauga) has the same winter as Ottawa does, but in my experience the car was fine. I had about 20% range loss in winter, which is fairly consistent across people I've spoken with.

All,

Thank you for your replies. The 20-30% range loss in extreme cold is not as severe as I had initially feared. Given those numbers it appears cold weather driving range is in the “ball park” of 180 – 210 miles at 55mph highway equivalent driving, or 160 – 185 miles EPA certified range. Neither of these range “guessimates” makes allowance for range loss due to cabin heating which the website indicates is about 10%. The actual range will be proportionately less. So while not trivial this extreme cold weather performance loss still renders the car eminently usable to me for winter weather urban and short range interurban trip scenarios. There would certainly be no major interurban trips away from the supercharger network with this range (superchargers are still non-extant in Canada as of this date), but then again such trips are far less frequent in the winter anyway. Nevertheless I do have other purpose-specific ICE vehicles which could “stand-in” for the Model S when the occasion required long winter interurban driving ranges.
Sommige electrische auto´s ? , hoeveel kW accu´s hebben die ?

We hebben het hier over De Tesla Model S en het 85 kWh model - het meest verkochte - heeft een autonomie van streng geteste 426 km (EPA).

Gaan werken met een Tesla S in Belgie OK. -16 °C gebeurt uitzonderlijk ook wel eens (enkele jaren geleden). OK

Zeggen we heen en terug 200 km. Tijdens het werk kan men hem eventueel nog wat bijladen aan normaal stopkontact.

Ik zie het probleem niet hoor met een autonomie van ... 335 km en 426 km (getest EPA 60/85kWh versie#) trek daar zelfs nog 20 % vanaf, en je hebt nog altijd een rijbereik van 268 en 340 km.

#
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S
Standard Performance
60 kW·h 85 kW·h
Actieradius
370 km(Tesla Motors) 480 km(Tesla Motors)
390 km(NEDC) 502 km(NEDC)
335 km(EPA) 426 km (EPA)

Laatst gewijzigd door Micele : 22 maart 2014 om 22:32.
Oud 22 maart 2014, 22:27   #49
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
u
Gaan werken met een Tesla in Belgie OK. -16 °C gebeurt uitzonderlijk ook wel eens (enkele jaren geleden). OK

Zeggen we heen en terug 200 km. Tijdens het werk kan men hem eventueel nog wat bijladen aan normaal stopcontact.

Ik zie het probleem niet hoor met een autonomie van ... 335 km en 426 km (getest EPA 60/85kW versie#) trek daar zelfs nog 20 % vanaf, en je hebt nog altijd een rijbereik van 268 en 340 km.
Toch wel, maar eigenlijk past een wagen zoals een Tesla het best in een warm of middellands zeeklimaat.
Oud 22 maart 2014, 22:34   #50
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch wel, maar eigenlijk past een wagen zoals een Tesla het best in een warm of middellands zeeklimaat.
Te warm is ook slecht voor de accu.

Hoe kan het dan dat de Tesla Model S soms beter verkocht als de VW Golf in Noorwegen ?
Dom zijn die Noren niet hé. En koud is het daar ook.

Citaat:
http://www.reuters.com/article/2013/...0HX1CH20131008

Tesla's Model S overtakes VW Golf as Norway's best-selling car
BY JOACHIM DAGENBORG

OSLO Tue Oct 8, 2013 7:07am EDT

Oct 9 (Reuters) - Tesla Motor Inc.'s all-electric Model S became the top-selling car in Norway last month, with drivers in the country of 5 million people paying a premium to buy the award-winning luxury car second-hand to avoid having to wait five months for a new one, dealers said on Tuesday.

The high performance Tesla S, which went on sale in Europe in August, had a market share in Norway of 5.1 percent last month, pushing the conventionally-powered Volkswagen Golf into second place with 4.6 percent, according to the latest official figures.
Ze krijgen daar wel een serieus hulpje van de staat:
Citaat:
http://www.theguardian.com/environme...tric-cars-sale

Norway has fallen in love with electric cars – but the affair is coming to an end

Free parking, incentives and driving in bus lanes push Tesla Model S and Nissan Leaf to top of best-seller lists

Norway's traffic jams are becoming the cleanest and quietest in the world due to a flood of drivers buying electric cars which now power around the country's cities on hydro-electricity, competing for free charging points.

For three months at the end of 2013, the luxury electric sports car the Tesla Model S and Nissan Leaf family electric car were the best-selling models among all cars sold in the country, beating popular and conventionally-fuelled cars including the VW Golf.

The latest figures suggest that over 21,000 all-electric vehicles (EVs) are now registered in the country of 5 million people with sales running at over 1,200 a month, or over 10% of all sales. That compares with a total of around 70,000 EVs registered in the US with a population of 313 m, and just 5,000 in the UK with apopulation of 63m. Dealers expect there to be more in Oslo than in Los Angeles and San Francisco combined within a year.

The Nordic rush for zero-emission vehicles, which have a range of just over 100 miles in the case of the Leaf, is less inspired by concern for the environment than for the chance of free commuting in the bus lane and generous incentives, says the industry.

Battery-powered cars in the world's fourth richest country are not just exempt from high rates of purchase tax, and VAT, but pay no road and ferry tolls or parking fees, cost less to insure and can be charged up for free electricity from thousands of points. Local government will also subsidise the installation of charging points in homes. Research suggests the subsidies could be worth nearly £5,000 a year per car.

"You can buy a Nissan leaf for 280,000 NOK (£26,500) which compares with 300,000 (£29,400) for a VW Golf. Over 10,000 km, it costs about 1,800 Nok (£176) to run, but the same for a petrol car would be 8,000 Nok (£784). On top of that I save save 35Nok (£3.20) a day on tolls but some people are saving far more," says Snorre Sletvold, president of the Norwegian electric vehicle association.

"We needed a new family car. We got a Nissan Leaf because it was really cheap and we did not want to pollute the air", says Maren Esmark, ceo of Friends of the Earth Norway. "We felt we were supporting the technology but the reason why most Norwegians are buying them is because they have a lot of money and can afford two cars, and because they can use them in the bus lanes.

"At the start we got comments like 'do you really think you can save the envirornment with that car?' but now they are so common that they are not noticed."

By far the two most popular are the Sunderland-built Nissan Leaf which was Norway's third best-selling passenger car last year, selling over 3,500, and the more expensive Tesla Model S which was the country's best-selling car in September and December. Volkswagen and BMW are now rushing to introduce their versions of electric cars.

"A boatload of Nissan Leafs arrives in Norway each week and is sold almost immediately. It is astonishing. We did not expect this. Electric cars started as an Oslo phenomenom but they are now selling all over Norway. By the end of Ferbruary we expect to be the first country in the world where 1 in 100 cars on the road are electric," said Sletvold.

But, says the govermnment, the Norwegian love affair with electric cars may end sooner than expected. Incentives will be withdrawn, or reconsidered, when 50,000 zero emission cars have been registered or come 2018, whichever is the earliest. At the current rate of sales, the 50,000 figure could be reached within 18 months.

Besides, the allure of quick commuting and free fuel is wearing thin as they become more popular and defeat the purpose for which people bought them. The vehicles are now so popular that they dominate the bus lanes into Oslo, making up to 75% of the vehicles alowed in them. In addition, it's getting harder and harder to find unoccupied public charging facilities.

Laatst gewijzigd door Micele : 22 maart 2014 om 22:49.
Oud 22 maart 2014, 22:48   #51
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Te warm is ook slecht voor de accu.

Hoe kan het dan dat de Tesla Model S soms beter verkocht als de VW Golf in Noorwegen ?
Dom zijn die Noren niet hé. En koud is het daar ook
.

Ze krijgen daar wel een serieus hulpje van de staat:
http://www.theguardian.com/environme...tric-cars-sale
Ja, akkoord. Als ie de test in Noorwegen doorstaat, dan trek ik mijn woorden terug. In België zouden ze beter er aan doen ook een flinke subsidie geven aan dit soort wagens. En eens beginnen met overal laadpalen te installeren. Want er zijn er onvoldoende.

Maar er is nog een ander probleem: indien ik een Tesla koop en ik heb een probleem, ik doe vervolgens beroep op de Wegenhulp, kunnen die me helpen?

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 maart 2014 om 22:49.
Oud 22 maart 2014, 22:51   #52
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar er is nog een ander probleem: indien ik een Tesla koop en ik heb een probleem, ik doe vervolgens beroep op de Wegenhulp, kunnen die me helpen?
Ik denk dat Tesla daar een eigen hulpservice voor heeft, ik denk zelfs online via de auto.

Citaat:
http://www.teslamotors.com/nl_BE/service

21E EEUW SERVICE
Technologie ontmoet gemak.

We ontwierpen Model S om jaarlijkse inspecties en routine software-updates gemakkelijk te maken. Plus, Model S is slim: hij controleert zichzelf periodiek en waarschuwet Tesla, met uw toestemming, om zo problemen snel en eenvoudig op te kunnen lossen. Veel problemen kunnen op afstand worden opgelost, maar als uw Model S persoonlijke aandacht vereist, kunt u hem naar een Tesla Service Center brengen of een Tesla Ranger bezoek plannen. Ongelooflijke service betekent, voor een deel, hem niet nodig hebben. Maar als u dit nodig hebt, zijn wij er voor u.
De rest kan je lezen in de link...

Laatst gewijzigd door Micele : 22 maart 2014 om 23:00.
Oud 23 maart 2014, 01:08   #53
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Het Tesla-verhaal lijkt mij nog lang niet ten einde. Ik denk dat ik over een 3-tal jaar ook Amerikaans ga rijden ...
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2014, 12:36   #54
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat Tesla daar een eigen hulpservice voor heeft, ik denk zelfs online via de auto.

De rest kan je lezen in de link...
Als het maar allemaal waar is...
Oud 23 maart 2014, 14:35   #55
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als het maar allemaal waar is...
En waarom zou dat niet waar zijn ? Is bij jouw huidig voertuigonderhoud dan "alles waar" ?

Moest het niet "waar" zijn zal Tesla dat wel rap voelen...

vergeet niet dat Tesla een redelijk ruime garantie biedt: (maar of dat wel waar is ? )

Citaat:
Garantie

4 jaar of 80.000 kilometer constructeursgarantie

De 60kWh batterij heeft een 8 jaar of 200.000 km garantie, bepaald door wat als eerste wordt bereikt.

De 85kWh batterij heeft een 8-jarige garantie zonder kilometerlimiet.

Beide batterijgaranties dekken schade door foutieve laadprocedures danwel brand in de batterij, zelfs als deze tijdens het rijden wordt veroorzaakt.

Download garantiebepalingen:
http://www.teslamotors.com/sites/def...for_europe.pdf
(veel leesplezier)

http://www.teslamotors.com/nl_BE/models/specs

Laatst gewijzigd door Micele : 23 maart 2014 om 14:38.
Oud 23 maart 2014, 18:06   #56
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En waarom zou dat niet waar zijn ? Is bij jouw huidig voertuigonderhoud dan "alles waar" ?Moest het niet "waar" zijn zal Tesla dat wel rap voelen...

vergeet niet dat Tesla een redelijk ruime garantie biedt: (maar of dat wel waar is ? )
Eigenlijk wel. Maar als mijn wagen in panne valt langs de weg, dan lost de Wegenhulp vrij snel het probleem op ter plaatse. Indien dit niet kan, dan sleept die hem weg naar mijn garage die zich op enkele kilometers van mijn huis bevindt. Ik vraag me af naar welke garage een defecteTesla moet worden gesleept.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 23 maart 2014 om 18:10.
Oud 23 maart 2014, 18:20   #57
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eigenlijk wel. Maar als mijn wagen in panne valt langs de weg, dan lost de Wegenhulp vrij snel het probleem op ter plaatse. Indien dit niet kan, dan sleept die hem weg naar mijn garage die zich op enkele kilometers van mijn huis bevindt. Ik vraag me af naar welke garage een defecteTesla moet worden gesleept.
Daar hebt ge een app voor. Effe updaten en hup rijden maar. Als dat niet lukt zijn hier de service centers.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2014, 18:40   #58
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Daar hebt ge een app voor. Effe updaten en hup rijden maar. Als dat niet lukt zijn hier de service centers.
Tot nu toe één service center in België... Wat als die me niet kunnen helpen. Moet ik dan te voet naar huis?
Oud 23 maart 2014, 19:19   #59
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tot nu toe één service center in België... Wat als die me niet kunnen helpen. Moet ik dan te voet naar huis?
Wat als ? Waarom zouden net die je niet kunnen helpen, en als je met een andere auto in panne valt wel ?

Al ooit van een vervangwagen gehoord die je dan kunt krijgen van een garage ? Dus waarom zou je dan -te voet- naar huis moeten ?

Citaat:
De wagen van Jens is binnen voor onderhoud. Zijn garagist leent hem een vervangwagen. ...

http://www.slimdoordedag.be/de-exper...oor-ongevallen
Heb je nu nog een wat als ?

Hier vind je er genoeg:
https://www.google.be/search?q=Wat+a...s+%3F&tbm=isch

Laatst gewijzigd door Micele : 23 maart 2014 om 19:48.
Oud 23 maart 2014, 20:07   #60
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Net een ritje gedaan met een Tesla Model S. Godmiljaar, wat een bak! Ik snap niet waar de auto-industrie op wacht.
Die zitten zeker niet stil te wachten tot Tesla de hele E-markt van topwagens inpalmt. # Audi spreekt bvb van een autonomie van 500-600 km met een R8 of Q8 E-tron die vanaf 2015/2017 gaat uitkomen. Blijkbaar zijn er nog betere accu´s aan ´t proefstomen, enkel de duurzaamheid en sowieso de productie moet voldoende opgedreven worden.

#
Citaat:
http://www.telegraaf.nl/autovisie/au...e_serie__.html
Dat Audi de R8 met elektrische aandrijflijn er komt, is zeker en wel in 2015. Het hele R8 e-tron-project werd in eerste instantie afgeblazen. Volgens de toenmalige ontwikkelingsbaas van Audi was de actieradius ontoereikend. De autobouwer geeft aan dat dat probleem nu is opgelost. In plaats van de eerdere 215 km haalt de auto nu 500 km.
Met de R8 e-tron zwaait Audi feitelijk de huidige R8 uit. Na de bouw van de elektrische R8 start de fabrikant de productie van de tweede generatie R8.
#
Citaat:
http://www.telegraaf.nl/autovisie/au...oering___.html
R8 techniek

De insiders melden dat de Q8 e-tron een actieradius van ongeveer 600 kilometer moet krijgen*, zodat deze zonder problemen voor dagelijks gebruik is in te zetten. Veel van de technologie voor de elektrische aandrijving komt uit de R8 e-tron supercar, die Audi volgend jaar al op de markt wil brengen. Audi zelf wil officieel nog niets loslaten over deze toekomstplannen.
*Die performantere batterijen zijn er al (staat in een ander topic). Zouden 50-60 % meer W/kg geven als de huidige Tesla Accu´s (en aan de helft van de prijs....)

Ook de oplaadtechniek of -systeem staat niet stil:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140307_01014233

Laatst gewijzigd door Micele : 23 maart 2014 om 20:16.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be