Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 maart 2014, 13:23   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Mijn standpunt is te lezen tussen de lijnen Jan.
En dat standpunt luidt?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2014, 13:26   #42
Dutch_Strawberry
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Euh, die lessen bestaan, wat niet verhindert dat er ook confessioneel onderwijs mogelijk is. Waarom zou u die grondwettelijke vrijheid willen inperken? Omdat godsdienst u niet zint of u een afkeer hebt van gelovigen?

Uw kinderen opvoeden met het idee dat er geen God is, is evenzeer "hersenspoelen", hoor. U geeft immers een bepaalde wereldvisie mee. Dat is juist eigen aan opvoeding. Opvoeding is altijd meer dan alleen maar eten, drinken en kleren geven.
Dus uw kinderen in hun hoofdje rammen dat er ergens een grote denkbeeldige smurf bestaat maakt deel uit van de opvoeding? Dat noem ik een kind blaasjes wijsmaken. Op een bepaalde leeftijd komt een kind erachter dat ook Sinterklaas, de Kerstman en de tandenfee niet bestaan.

Laatst gewijzigd door Dutch_Strawberry : 15 maart 2014 om 13:26.
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2014, 18:28   #43
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Lees er eens een gemiddelde vacature op na. Het gaat over niets anders dan 'vaardigheden': sociaal, communicatief, klantvriendelijk, flexibel, etc.

In die context wordt het ASO-onderwijs, in navolging van het TSO en BSO, steeds meer afgestemd op de arbeidsmarkt: er mag immers geen 'talent' verloren gaan - lees: geen 'werkkracht'.

In verband daarmee lijkt het me ook niet verwonderlijk dat meisjes tegenwoordig succesvoller zijn op school dan jongens.
Vaardigheden zijn inderdaad cruciaal, maar zonder de nodige kennis zijn deze slechts een lege doos.

Waarom er steeds een of-of verhaal van willen maken, kennis en vaardigheden hoeven geen contradicties te zijn, maar net additionele elementen. Het onderwijs moet de beiden uitdragen als één cognitief geheel.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2014, 18:43   #44
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Het vak geschiedenis heeft geen enkel nut. Al die zever vanbuiten leren, jaartallen in uw kop rammen die je 24u daarna vergeten bent, een lerares die je vertelt hoe slecht het Vlaams Blok is en hoe België bij elkaar moet blijven, niets over de geschiedenis van Vlaanderen te horen krijgen.

Mij is daar niets van bijgebleven. Een gigantische tijdverspilling is het.
Er scheelt inderdaad iets aan de manier waarop geschiedenis gegeven wordt.

Echter, welke geschiedenis van Vlaanderen? De vorming van een even artificiële politieke entiteit als België? Dat schijnen veel flaminganten te vergeten.
Vlamingen wonen in het Westen, ik zie niet waarom die hun geschiedenis prioriteit moet krijgen in deze omstreken van het graafschap Loon en prinsbisdom Luik.
Oud 15 maart 2014, 18:44   #45
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Bepaalde ideeën, zoals het fascisme worden teveel negatief benaderd op school en te weinig objectief. Er waren ook goede zaken aan het fascisme en de andere stromingen uit de Nieuwe Orde.
Goede zaken? Zoals?

Nu had ik graag wat meer geleerd over bv. Strasserisme in geschiedenis, maar hoe relevant dat is om hier te geven, gegeven dat het maar een 2-uurs vak is, is de vraag. Die vraag kan natuurlijk ook over andere onderwerpen gesteld worden.
Oud 15 maart 2014, 18:53   #46
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Niet noodzakelijk. Vaak heeft die neiging om alles "van buiten" te blokken en het dan weer te vergeten ook te maken met een attitudeprobleem: leerlingen worden vooral extrinsiek gemotiveerd (punten halen) i.p.v. instrinsiek (kennis willen opdoen, de wereld willen begrijpen). Die verschillen in motivatie hangen nauw samen met de sociale en culturele achtergrond: komen leerlingen thuis veel in aanraking met actualiteit, geschiedenis, kennis of hangt de schoolse kennis maar wat in het ijle? Denk alleen al aan verschillen in reisgedrag: sommige ouders slepen hun kinderen mee naar steden of plaatsen waar ze kennismaken met andere culturen, geschiedenissen, etc.; andere ouders gaan liever met hun kinderen op een strand liggen niksen.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2014, 21:57   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
Dus uw kinderen in hun hoofdje rammen dat er ergens een grote denkbeeldige smurf bestaat maakt deel uit van de opvoeding? Dat noem ik een kind blaasjes wijsmaken. Op een bepaalde leeftijd komt een kind erachter dat ook Sinterklaas, de Kerstman en de tandenfee niet bestaan.
Geloof ramt men niet in het hoofd. Geloof laat zich niet dwingen. Je geeft het geloof door, maar iedereen neemt het in vrijheid aan of verwerpt het.
Oud 15 maart 2014, 22:00   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Echter, welke geschiedenis van Vlaanderen? De vorming van een even artificiële politieke entiteit als België? Dat schijnen veel flaminganten te vergeten.
Vlamingen wonen in het Westen, ik zie niet waarom die hun geschiedenis prioriteit moet krijgen in deze omstreken van het graafschap Loon en prinsbisdom Luik.
Wat vergeten flaminganten dan wel? Bij mijn weten is iedere staat, iedere overheid, iedere bestuurlijke indeling, ieder overheidsapparaat... 'artificieel', tenzij u me natuurlijk die boom of plant kan aanduiden waar er staten en overheden aan hangen.

In het geschiedeniscurriculum voor het middelbaar zit de geschiedenis van de Nederlanden. Vlaanderen, Brabant, Luik, Henegouwen, Holland... Enzovoort. Ik heb bijgevolg het gevoel dat u niet goed weet wat er in onze scholen onderwezen wordt.
Oud 15 maart 2014, 22:43   #49
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De geschiedenis van de Nederlanden is de relevante geschiedenis in deze, daar kun je meer dan duizend jaar op terug. De 'geschiedenis van de Nederlanden' is ook een vak in de meeste geschiedenisopleidingen. Er ligt wel meer nadruk op het graafschap Vlaanderen, maar dat komt omdat dat graafschap nu eenmaal belangrijker was dan pakweg het prinsbisdom Luik.

Citaat:
De geschiedenis van het graafschap Vlaanderen is evengoed de geschiedenis van iemand uit Ieper dan van iemand uit Antwerpen of Amsterdam.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2014, 22:48   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlamingen wonen in het Westen, ...
Blijkbaar staat de geschiedenis in uw ogen vanaf een bepaalde datum stil. Vanaf dan is er niets meer veranderd en kan het volgens u ook niet meer veranderen.
Oud 15 maart 2014, 22:53   #51
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat vergeten flaminganten dan wel? Bij mijn weten is iedere staat, iedere overheid, iedere bestuurlijke indeling, ieder overheidsapparaat... 'artificieel', tenzij u me natuurlijk die boom of plant kan aanduiden waar er staten en overheden aan hangen.
Dat 'artificiële' is van toepassing op zo goed als elk Europees land, denk maar aan Italië waar migranten uit Napels na decennia terug keerden en de taal die er gesproken werd nauwelijks herkenden. Iedereen met de minste notie van geschiedenis weet dat natiestaten constructen zijn. Dat ontkent de Vlaamse beweging bij mijn weten ook niet, het waren de Belgicistische historici van de 19de-20e eeuw die gewag maakten van een mythisch 'Belgisch volk' dat tot vroege Oudheid was terug te brengen. Dat alles neemt niet weg dat Vlaanderen vandaag veel meer dan Belgie een sociologische realiteit is, en het is dat dat vandaag politiek relevant is.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2014, 23:09   #52
Dutch_Strawberry
Banneling

Standaard

Citaat:
Geloof ramt men niet in het hoofd. Geloof laat zich niet dwingen. Je geeft het geloof door, maar iedereen neemt het in vrijheid aan of verwerpt het.
Ga dat eens tegen een conservatief moslimgezin vertellen, als je durft.

Trouwens, jij als conservatieve christen, wat zou jij doen als één van je kinderen je doodleuk komt vertellen dat God 'n verzinsel is?
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2014, 23:12   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ga dat eens tegen een conservatief moslimgezin vertellen, als je durft.
Waarom zou ik dat niet durven? Wat is er immers beledigend, aanvallend of zo aan die invalshoek?
Oud 15 maart 2014, 23:12   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Trouwens, jij als conservatieve christen, wat zou jij doen als één van je kinderen je doodleuk komt vertellen dat God 'n verzinsel is?
Praten, natuurlijk. Of wat dacht u misschien?!
Oud 15 maart 2014, 23:34   #55
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Een jongen kan evengoed een goed voorbeeld nemen aan zijn hardwerkende moeder die voor haar mening opkomt. Het hebben van een penis is daarvoor echt niet noodzakelijk, hoor. Of voelen al die jongens uit éénoudergezinnen zich dan teniet gedaan of zo? De tijd dat jongens enkel blauw als kleur leuk mogen vinden is voorbij, hoor.
Neen.

Mannen en vrouwen zijn evenwaardig, maar niet gelijk. Ze benaderen zaken zoals opvoeding en onderwijs op een andere, maar complementaire manier.

Als je de mannelijke component eruit snijdt, zoals nu het geval is in het onderwijs doe je vooral jongens geen plezier. Hoe komt het dat jongens slechter presteren, meer uitvallen, minder goed doorstromen naar het hoger onderwijs ? Dit terwijl er geen verschil kwa intelligentie is....

Ik hoop dat mijn zoon nog meesters zal mogen meemaken.

Ik ben een zeer grote voorstander van gescheiden onderwijs. Ik heb er nog van mogen genieten, en het was echt beter.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2014, 23:48   #56
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ben een zeer grote voorstander van gescheiden onderwijs. Ik heb er nog van mogen genieten, en het was echt beter.
Kun je dat eens concreet maken? Ik heb zelf geen ervaring met gemengd lager/secundair onderwijs; ik kan derhalve moeilijk inschatten of en waarom dat zoveel slechter is.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2014, 23:50   #57
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet noodzakelijk. Vaak heeft die neiging om alles "van buiten" te blokken en het dan weer te vergeten ook te maken met een attitudeprobleem: leerlingen worden vooral extrinsiek gemotiveerd (punten halen) i.p.v. instrinsiek (kennis willen opdoen, de wereld willen begrijpen). Die verschillen in motivatie hangen nauw samen met de sociale en culturele achtergrond: komen leerlingen thuis veel in aanraking met actualiteit, geschiedenis, kennis of hangt de schoolse kennis maar wat in het ijle? Denk alleen al aan verschillen in reisgedrag: sommige ouders slepen hun kinderen mee naar steden of plaatsen waar ze kennismaken met andere culturen, geschiedenissen, etc.; andere ouders gaan liever met hun kinderen op een strand liggen niksen.
De geschiedenislessen die ik gekregen heb, hadden niets te maken met kennis opdoen of de wereld te willen begrijpen. Het vak werd gegeven door een roddeltante en de inhoud interesseerde mij absoluut niet. Wat dat mens zat af te ratelen was echt niet interessant. Ik viel in slaap tijdens haar lessen. Dat mens gaf van die pestdetails over bepaalde feiten, die ze dan vroeg op testen. Dan zit je zodanig te stressen op die details dat de essentie van een gebeurtenis in de geschiedenis volledig verloren gaat.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2014, 23:52   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kun je dat eens concreet maken? Ik heb zelf geen ervaring met gemengd lager/secundair onderwijs; ik kan derhalve moeilijk inschatten of en waarom dat zoveel slechter is.
Als onderwijzer kan ik dat beamen. Overal het algemeen hangt er in een jongensklas een grotere rust, ongeacht de grootte van het kwajongensgehalte. Er is ook sprake van een gezonde, ongecomplexeerde compititiedrang en er wordt onder elkaar veel meer gerelativeerd. Zodra er meisjes in een klas komen, verandert de sfeer.
Oud 15 maart 2014, 23:53   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
De geschiedenislessen die ik gekregen heb, hadden niets te maken met kennis opdoen of de wereld te willen begrijpen. Het vak werd gegeven door een roddeltante en de inhoud interesseerde mij absoluut niet. Wat dat mens zat af te ratelen was echt niet interessant. Ik viel in slaap tijdens haar lessen. Dat mens gaf van die pestdetails over bepaalde feiten, die ze dan vroeg op testen. Dan zit je zodanig te stressen op die details dat de essentie van een gebeurtenis in de geschiedenis volledig verloren gaat.
Euh, uw opmerkingen gaan over het lesgeven; niet over de inhoud van de les.
Oud 15 maart 2014, 23:58   #60
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Euh, uw opmerkingen gaan over het lesgeven; niet over de inhoud van de les.
Mijn opmerkingen gaan over de manier van lesgeven en de inhoud.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be