Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 23 maart 2014, 01:02   #41
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Kan ook aan de tester zijn rijstijl liggen uiteraard.
Alleszins rijdt hij niet met een fietssnelheid zoals in de EU-testcyclus.

Hangt er vanaf in welke mode hij rijdt, puur electrisch is 0 liter verbruik:
(met 12 kW accu zal hij echter niet ver komen...)

Citaat:
De twee elektromotoren worden gevoed door een 300V Lithium-ion batterij met een capaciteit van 12 kW. De 2.0 liter benzinemotor met 89 kW is gekoppeld aan een 70 kW generator die beide elektromotoren van stroom voorziet of uw voorwielen aandrijft. Alles gaat volledig automatisch, de Outlander PHEV kiest zelf de benodigde modus.

Door de combinatie van de verbrandingsmotor en de elektromotoren is uw reisafstand onbeperkt. Zolang er maar brandstof aan boord is uiteraard.

Automatisch de meest efficiente aandrijfmodus

Als bestuurder hoeft u niet zelf de aandrijfmodus te kiezen, dit gebeurt volledig automatisch. De Outlander PHEV beschikt over drie drive modes.

PURE EV-MODE:
De elektromotoren drijven het voertuig aan door elektriciteit van de batterij te gebruiken. Dit resulteert in een brandstofverbruik van 0 l/100km en een CO2-emissie van 0 g/km. Deze rijmodus is geruisloos, milieuvriendelijk en krachtig (maximale snelheid = 125 km/u). De batterij zal in deze mode 82 pk leveren aan de beide elektromotoren.

SERIES HYBRID MODE:
Indien de vraag naar vermogen hoger ligt dan 82 pk zal de verbrandingsmotor gestart worden en kan de generator 95 pk aan vermogen leveren. In totaal is er in deze mode 163 pk beschikbaar. De wagen kan ook overschakelen op de series hybride mode indien het batterijniveau laag is.

PARALLEL HYBRID MODE:
De parallel hybride mode kan gebruikt worden vanaf 65 km/u, maar onder normale omstandigheden kan de wagen worden aangedreven door de elektrische motoren tot 125 km/u (EV mode). Indien het batterijniveau laag is zal de wagen automatisch naar deze modus overschakelen van zodra je 65 km/u bereikt. Bij hoge snelheden, en wanneer de batterij voldoende opgeladen is kan de motor 121 pk (direct op de wielen) leveren en zal de batterij 82 pk leveren aan de elektrische motoren. In deze modus is er dus een maximum vermogen mogelijk van 203 pk.
Zo nu weet je hoe men aan die 1,9 liter/100 km komt, de formule staat in post 24.

Citaat:
Hoe dan ook BP heeft op een punt gelijk: de meerprijs is er teveel aan.
Tja als je het geld hebt...

Laatst gewijzigd door Micele : 23 maart 2014 om 01:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2014, 08:48   #42
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Maarnee lolbroek, die verbruikt maar 1,9 liter benzine/100 km volgens de EU-testcyclus:

Schrijf nu maar naar huis.
Kunt ge misschien op de post reageren wijsneus ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2014, 09:16   #43
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een rechter zal deze ganse klacht eenvoudig van tafel vegen gezien de betreffende persoon niet zal kunnen bewijzen dat hij gereden heeft overeenkomstig de testopstelling....

Uit reacties van de autosector mag echter blijken dat men ook daar graag een aanpassing wil zien van de "wettelijk ingekaderde" methodieken.

Dit is uiteraard mondelinge lippendienst,want als men "realistischer" methoden zou moeten toepassen (stad/gemiddeld/autostrade) zou iedereen,inclusief de autosector, wel eens heel onaangenaam verrast kunnen worden omtrent de "vooruitgang" die zogezegd de laatste 5 jaar bekomen werd.....

Maar kom,meetsystemen en afspraken mogen regelmatig eens onder het vergrootglas.

Laatst gewijzigd door kelt : 23 maart 2014 om 09:16.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2014, 10:49   #44
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Een rechter zal deze ganse klacht eenvoudig van tafel vegen gezien de betreffende persoon niet zal kunnen bewijzen dat hij gereden heeft overeenkomstig de testopstelling....

Uit reacties van de autosector mag echter blijken dat men ook daar graag een aanpassing wil zien van de "wettelijk ingekaderde" methodieken.

Dit is uiteraard mondelinge lippendienst,want als men "realistischer" methoden zou moeten toepassen (stad/gemiddeld/autostrade) zou iedereen,inclusief de autosector, wel eens heel onaangenaam verrast kunnen worden omtrent de "vooruitgang" die zogezegd de laatste 5 jaar bekomen werd.....

Maar kom,meetsystemen en afspraken mogen regelmatig eens onder het vergrootglas.
De vooruitgang is toch groot hoor, de wagens zijn zuiniger maar je hebt gelijk dat ondanks dat men ons meer blaasjes wijsmaakt dan werkelijkheid.
Maar ja weeral, op papier lijkt het we alsof we goed bezig zijn maar in de praktijk is het toch nog altijd klein beetje ander verhaal.

En mensen geven niet graag iets toe, zeker niet als ze met open voeten in een marketing val gelopen zijn of vaststellen dat ze in iets geloofd hebben dat nadien niet waar blijkt te zijn of niet helemaal zoals het voorgesteld was..
Daarom geloof ik ook niet in dat geblaas hier dat sommigen niet kijken naar het verbruik van hun wagen. Zeker die niet van een tankkaart 'du societe" kunnen genieten maar hun eigen brandstof moeten betalen.

Tenslotte ondanks dat het verbruik licht of spectaculair gedaald is wordt de stijgende kostprijs van het bezit van een wagen voor de modale mens een steeds zwaarder wordende opgave daar de hap uit het budget groter en groter wordt.
800euro huur of aflossing lening woning
75euro HDTV en internet
150euro gas&elek
20euro water
25euro gsm abo
400euro lening auto
250euro aan brandstof auto
sparen voor verzekeringen, taksen, onderhoud aan wagen en huis, voeding, extra luxe (restaurant cafe, bioscoop,..) en god, de kost van kinderen nog niet meegeteld:
1720euro aan vaste kosten per maand - 2 lonen van elk 1500euro netto noodzakelijk of niet rondkomen en zeker geen wagen.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2014, 11:43   #45
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Tenslotte ondanks dat het verbruik licht of spectaculair gedaald is wordt de stijgende kostprijs van het bezit van een wagen voor de modale mens een steeds zwaarder wordende opgave daar de hap uit het budget groter en groter wordt.
800euro huur of aflossing lening woning
Te laag in vele gevallen.
Citaat:
75euro HDTV en internet
Goe zot van dat uit te geven. €26 is genoeg.
Citaat:
150euro gas&elek
Da's het gevolg van de lage huur/afbetaling. Een deftig geisoleerde woning met moderne electrische apparatuur is een pak zuiniger dan dat.
Citaat:
20euro water
is ongeveer juist voor een klein gezin.
Citaat:
25euro gsm abo
Per persoon? Of per gezin?
Citaat:
400euro lening auto
Ook dit is een raar getal. Er zijn mensen die geen lening aangaan voor een wagen, en er zijn er die er een klein maandloon aan uitgeven.
Citaat:
250euro aan brandstof auto
Auw, als wij tegenwoordig aan €75 komen is het een veelrijdende maand geweest.

Citaat:
sparen voor verzekeringen, taksen, onderhoud aan wagen en huis, voeding, extra luxe (restaurant cafe, bioscoop,..) en god, de kost van kinderen nog niet meegeteld:
1720euro aan vaste kosten per maand - 2 lonen van elk 1500euro netto noodzakelijk of niet rondkomen en zeker geen wagen.
Bah neen gij, ge kunt gerust rond komen met 2 leeflonen en kindergeld van 4 klein mannen.
Oud 23 maart 2014, 14:37   #46
AsGardSGO
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Te laag in vele gevallen.
Ga dan ook uit van een minimum. Weet maar al te goed dat velen rond de 1000€ en hoger, veel hoger soms, zitten!
Citaat:
Goe zot van dat uit te geven. €26 is genoeg.
Ja in theorie wel maar ge moet toch TV hemme oem mee te kunne klappe? En dan heb ik de 26.000 film en sportkanalen nog niet meegeteld
Citaat:
Da's het gevolg van de lage huur/afbetaling. Een deftig geisoleerde woning met moderne electrische apparatuur is een pak zuiniger dan dat.
Wederom een gemiddeld genomen bedrag voor 2 -4 personen huishouden.
Ik woon momenteel groot, te groot, 115m² totaal oppervlakte met thermoglas en voldoende andere isolatie. Mijn gas en elektriciteits rekening is toch behoorlijk hoog ze. En zit dan nog bij de goedkoopste leverencier...
Soit ik weet niet wat jij betaald in de maand en wat uw afrekening is dan maar kom, heel veel mensen kunnen die hoge rekening niet betalen en dat zijn lang niet alleen die in een slecht geïsoleerd pand wonen.
Citaat:
is ongeveer juist voor een klein gezin.
Hoe meer was en hoe langer de douchekraan open hoe hoger uiteraard

Citaat:
Per persoon? Of per gezin?
per gezin zeer optimistisch mssch; ik ging idd maar uit van hoogstens 2 abootjes (ma en pa) omdat kinderen slechts in uitzonderlijke gevallen een gsm behoeven. En ja dat ze dan "uit de 'sociale' boot vallen" is dan maar zo.

Citaat:
Ook dit is een raar getal. Er zijn mensen die geen lening aangaan voor een wagen, en er zijn er die er een klein maandloon aan uitgeven.
inderdaad dat is sterk variërend.
Ging dan ook vanuit dat het een afbetaling is voor een degelijke en jonge okazie. En zelfs al kon je da wagen cash betalen zonder lening; het bedrag moet ook teruggespaard.

Citaat:
Auw, als wij tegenwoordig aan €75 komen is het een veelrijdende maand geweest.
Uiteraard mogelijk maar dan hebben jullie de luxe om 'vlot' met het OV overal te raken en de kinderen geen 4 dagen in de week moet rondrotsen van her naar der en dus ook geen veel lange afstanden te moeten doen.

Citaat:
Bah neen gij, ge kunt gerust rond komen met 2 leeflonen en kindergeld van 4 klein mannen.
Hoop dat dit sarcastisch bedoeld is:
1.089,82 € netto per maand voor een persoon die samenwoont met een gezin te zijnen laste.
544,91 € netto per maand voor een samenwonende
817,36 € netto per maand voor een alleenstaande
kinderbijslag: als werknemer voor 4 kinderen zo pakweg 966 €
Dus dat geeft netto 2600€. ja daar kun je idd van redelijk van overleven.
Maar kinderen kosten geld, veel geld. En dat zou jij beter moeten weten als ik me dunkt; Kledij, schoolgelden, school-materrialen, eten en drinken, zakgelden, (als het dan toch moet GSM of ander bling bling).
En dan mag er niemand ernstig ziek worden.

Conclusie is hetzelfde.
Zolang je voldoende cashflow kunt genereren kun je basis overleven en hoe meer luxe of zogenaamde moderne levensstandaard je wil hebben hoe meer cashflow of loon je moet hebben.
Voor getrouwde mensen met of zonder kinderen is het in theorie nog doenbaar maar dan spreken we over optimale omstandigheden. Toch ook is de kost van het leven ook daar vaker merkbaar, enkel de grootverdieners kunnen zich nog 2 auto's en bijkomende luxe veroorloven. Voor alleenstaanden is dat ondertussen totaal onmogelijk geworden en dus een constante strijd.
- Albert Einstein
Oud 23 maart 2014, 23:21   #47
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Heb vandaag eens met hybride mitsubishi outlander gereden, hij rijdt inderdaad merkwaardig stil, soepel, krachtig, verbruikt 5.3liter benzine. Er is totaal geen connectie als het ware tussen de motor en de snelheid waarmee je rijdt. Ze visualiseren continue of je rijdt op motor, of batterij, of in charge mode. Hij rijdt dus echt wel fantastich. De enige fout die ik kan ontdekken is zijn prijs.. Je kunt dus nooit die meerprijs terugverdienen, zelfs niet met huidige fiskale stimuli of minder belastingen die je zou betalen of met lager verbruik aan huidige energieprijzen, of met verschil in verbruik aan toekomstige energieprijzen.
Van hybride weet ik het niet zeker, maar volledig electrisch heeft een belasting voordeel van 120%
Om die reden, en om de reden dat ze bijna niks verbruiken worden ze gekocht.
Weliswaar door mensen die deze belasting voordeel feitelijk niet nodig hebben, maar ja speelgoed is altijd voor de rijken.
En voor die maken ze die regeltjes.
Oud 23 maart 2014, 23:53   #48
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Ja in theorie wel maar ge moet toch TV hemme oem mee te kunne klappe? En dan heb ik de 26.000 film en sportkanalen nog niet meegeteld
Waarom?

Citaat:
Wederom een gemiddeld genomen bedrag voor 2 -4 personen huishouden.
Ik woon momenteel groot, te groot, 115m² totaal oppervlakte met thermoglas en voldoende andere isolatie. Mijn gas en elektriciteits rekening is toch behoorlijk hoog ze. En zit dan nog bij de goedkoopste leverencier...
Soit ik weet niet wat jij betaald in de maand en wat uw afrekening is dan maar kom, heel veel mensen kunnen die hoge rekening niet betalen en dat zijn lang niet alleen die in een slecht geïsoleerd pand wonen.
Bewoonbaar oppervlak van Huize Chaos, verdeeld over gelijkvloer, eerste verdiep en bewoonbare zolder 140m². Isolatie, nie slecht, maar het dubbel glas is verouderd. (staat op het vervanglijstje). Maandelijkse afrekening gas en electriciteit minder dan €100. En dan krijgen we nog terug ook.
En dat met mijn werkplaats erbij.
Citaat:
per gezin zeer optimistisch mssch; ik ging idd maar uit van hoogstens 2 abootjes (ma en pa) omdat kinderen slechts in uitzonderlijke gevallen een gsm behoeven. En ja dat ze dan "uit de 'sociale' boot vallen" is dan maar zo.
Huidig abo €8 in de maand voor mezelf en €15 voor mijn ega (zij wil wel mobiel surfen)

Citaat:
Inderdaad dat is sterk variërend.
Ging dan ook vanuit dat het een afbetaling is voor een degelijke en jonge okazie. En zelfs al kon je da wagen cash betalen zonder lening; het bedrag moet ook teruggespaard.
Ik weet niet in welke klasse U denkt, maar de afbetaling van onze kleine monovolume was een pak minder dan €400/maand, op minder dan 4 jaar, en met een minimaal voorschot.

Citaat:
Uiteraard mogelijk maar dan hebben jullie de luxe om 'vlot' met het OV overal te raken en de kinderen geen 4 dagen in de week moet rondrotsen van her naar der en dus ook geen veel lange afstanden te moeten doen.
Wij blijven van het OV af. Da's gewoon onbruikbaar voor ons, zelfs al rijden er constant bussen door't straat.
En lange afstanden in Blegië, waar moet je die vinden?

Citaat:
Maar kinderen kosten geld, veel geld. En dat zou jij beter moeten weten als ik me dunkt
??? ik heb nog nooit kinderen gehad.
Oud 24 maart 2014, 08:15   #49
AsGardSGO
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PieterTje Bekijk bericht
Ik wil de mensen die als tweeverdieners voor een inkomen van gelijk of minder dan 3000 netto gaan werken geen eten geven. Ook niet de singles met 1500 of minder.
Dan bent u blijkbaar toch een van de weinigen die dat toch ook beseffen.
Citaat:
Veelal zelfs twee wagens nodig om hun inkomen te verwerven. En toch kunnen velen ervan goed wonen , luxe ervaren, kinderen opvoeden,...
Juist maar dat ze -allemaal- de dingen kunnen doen die je zegt geloof ik niet. En dat weet ik niet alleen uit tweede maar ook uit eerste hand.
Als jij anders kent wil ik dat niet betwisten.
Citaat:
Maar denk niet dat ze 250€ aan brandstof betalen per maand! Er zijn mensen die constant op de baan zijn voor hun werk (met tankkaart) die daar nog niet eens aankomen!
Er zijn mensen die dichtbij werk wonen en/of met het OV kunnen; laag verbruik wagen, lage brandstof kost. Niet iedereen heeft die luxe.
de ene doet 60km per dag woon/werk verkeer de andere 130km. 650km per week; in beste geval slechts om de anderhalve week of 2 wekelijks tanken; 1.28€/liter - 650 km woon/werk; 50km prive - 5l/100km - 35l verbruikt met 50l tank... 128€ per maand.
En dan zijn er nog de grote inkopen, de bezoeken aan de familie, kinderen wegvoeren en terughalen... en ok grotendeels kun je dat met OV opvangen maar niet altijd en het OV kost ook altijd geld, zelfs met een abo.

Constant op de baan:
maandag naar luxemburg; 480km
dinsdag naar Oostende: 280km
woensdag naar Ieper en Mons: 370km
donderdag her en der regio Antwerpen en VL brabant: 180km
vrijdag naar Turnhout en Hasselt: 220km
totaal km van de week: 1530 - 2 tankbeurten op 1 week
Dit en nog zottere verplaatsingen gedaan vroeger en toen stond de diesel zot goedkoop.
Neem nu nog slechts de helft voor iemand die veel op de baan is... een volle bak per week is geen zottigheid voor echte baanvreters (field technicians, delivery services, werfleiders, bouwvakkers, vertegenwoordigers,...).
60l tank aan 6l/100km (vaak in file) is theoretisch 1000km met volle tank en we weten allemaal dat je dat niet altijd zal halen; rijstijl, files, verhoogde rijweerstand,...

Citaat:
Overconsumptie en gemakzucht? Dat energieverbruik voor 115m²: zeker dat je bij de juiste leverancier zit?, verlies?, nutteloos verbruik?
Essent. Buiten mijn PC en een oudere diepvriezer geen enkele grootverbruiker die teveel stroom vreet nee. Voor de rest de knip erop hoor. Hou zelfs de WC in het oog dat die geen water verspilt door defecte vlotter)...

Citaat:
We weten allemaal dat een wagen veel geld kost, ook al rijd je er niet mee, zelfs los van de aankoop. Verbruik heb je echter zelf in de hand. Naar de bakker 500m verder? Wissel eens af met stappen, fiets, OV.
Doe ik ook, zeg dat gerust maar eens tegen anderen... zijn er zelfs die aggressief worden als je hun dat zegt.

Citaat:
Iedereen weet dat die officiele cijfertjes van verbruik niet helemaal kloppen en enkel bruikbaar zijn als een soort vergelijking bij aankoop. Was 30j geleden zo, nu ook: eigen ervaring en eens rondhoren bij de andere ervaringsdeskundigen. Kan mij niet tevreden stellen met de huidige regels wat betreft testen maar vrees dat de perfecte regels niet op te stellen zijn.
Blijkbaar is niet iedereen daar van op de hoogte. Hoogstens realisitscher maar zal altijd een gemiddelde blijven.
- Albert Einstein

Laatst gewijzigd door AsGardSGO : 24 maart 2014 om 08:17.
Oud 24 maart 2014, 09:56   #50
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Wellicht zijn de cijfers voor schadelijke uitstoot even accuraat als de verbruiksgegevens van de constructeurs. Gaat iemand ook daarvoor naar de rechtbank stappen?
Oud 24 maart 2014, 18:31   #51
AsGardSGO
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Waarom?
Om niet uit de sociale boot te vallen, dat is toch wat de mensen van elkaar verwachten, dat men heeft wat iedereen heeft en kan meeklappen over eurosong, wauters vs waes, familie,....
Dat je dat weer zelf niet kunt uitvissen...
Citaat:
Bewoonbaar oppervlak van Huize Chaos, verdeeld over gelijkvloer, eerste verdiep en bewoonbare zolder 140m². Isolatie, nie slecht, maar het dubbel glas is verouderd. (staat op het vervanglijstje). Maandelijkse afrekening gas en electriciteit minder dan €100. En dan krijgen we nog terug ook.
En dat met mijn werkplaats erbij.
uw lage afrekening kan kloppen maar nog terugkrijgen op einde jaar en een werkplaats hebben...? zonder eigen opwekking elektriciteit en zeer hard de vinger op de knip te houden no way...
Maar hey.. als gij het zegt...
Citaat:
Huidig abo €8 in de maand voor mezelf en €15 voor mijn ega (zij wil wel mobiel surfen)
idd 23€ permaand - zeer economisch maar er zijn meer mensen die daar niet met toekomen als je me volgt. Dat het normaal is hoor je me niet zeggen maar ze komen niet toe.. en daar zit mijn eerste punt achter.
Citaat:
Ik weet niet in welke klasse U denkt, maar de afbetaling van onze kleine monovolume was een pak minder dan €400/maand, op minder dan 4 jaar, en met een minimaal voorschot.
Astra - stockprijs 21.098 - met KBC groene balonlening idd 355€/m gedurende 48 maanden (verhoogde aflossing van 5605€)
tweedehands astra - 12500 - 299€/m (48m looptijd)
400€ is voor hogere aankoop bedragen.
Citaat:
Wij blijven van het OV af. Da's gewoon onbruikbaar voor ons, zelfs al rijden er constant bussen door't straat.
En lange afstanden in Blegië, waar moet je die vinden?
Daar geloof ik u nu wel in; het OV wordt vaak als alternatief opgeworpen maar vaak is dat het niet.
In vergelijking met de USA, Afrika, Indië of zelfs Duitsland en Frankrijk stellen de afstanden hier niet veel voor nee. Maar zoals ik in ander voorbeeld al aangaf; rij maar eens regelmatig het landje door als zelfstandige, technieker, vertegenwoordiger of anders... zult de km zien aanvliegen en naftbakken leeglopen!
Citaat:
??? ik heb nog nooit kinderen gehad.
Dat was dan ook in reactie op uw uitspraak:
In mijn reply vermelde ik dan ook: hoop dat het sarcastisch bedoeld was en heb dan ook een voorbeeld opgesteld.
- Albert Einstein
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be