Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 april 2014, 12:04   #41
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SMI94 Bekijk bericht
Precies, Belgen. En België is bij mijn weten nog altijd een land waar er drie officiële talen zijn, waarvan Frans er één van is. Dus nogmaals: wat is het probleem?! Het interesseert mij geen hol hoor, welke taal die voetballers onder elkaar spreken...
Inderdaad, Frans is er maar één van, ik zie dus niet waarom het uitsluitend Frans moet zijn in groep.

Moesten het alleen die voetballers zijn zou het mij ook geen hol interesseren, ik gaf echter aan dat het een uitwas van het algemene probleem in België is.
Oud 23 april 2014, 12:10   #42
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.W.T.P. Bekijk bericht
Ze begrijpen het niet ...
Ze weten dat het een voedingsbodem is voor Vlaams-Nationalisme, daarom schuiven ze het probleem liever onder de mat of doen ze alsof het niet bestaat.

Als ze echter het Vlaams-Nationalisme een halt willen toeroepen zouden ze beter de problemen onderkennen en er iets aan proberen doen. Ik zou bijvoorbeeld niet anti-België zijn als het taalrespect van twee kanten kwam.

De andere mogelijkheid is natuurlijk dat ze denken 'open-minded' te zijn door braaf Frans te spreken.
Oud 23 april 2014, 12:14   #43
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Dus van U mogen ze allemaal Nederlands met elkaar spreken.
Bravo,dat is gesproken ,zie
Natuurlijk mogen ze ook Nederlands spreken. Zeg ik ergens van niet misschien?
SMI94 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2014, 12:16   #44
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Inderdaad, Frans is er maar één van, ik zie dus niet waarom het uitsluitend Frans moet zijn in groep.
Zouden we dat anders niet beter aan die groep overlaten om te beslissen in welke taal ze met elkaar spreken en ons voor de rest alleen maar wat bemoeien met dingen die wel onze zaken zijn? Zou dat eigenlijk geen topidee zijn?!
Oud 23 april 2014, 12:19   #45
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zouden we dat anders niet beter aan die groep overlaten om te beslissen in welke taal ze met elkaar spreken en ons voor de rest alleen maar wat bemoeien met dingen die wel onze zaken zijn? Zou dat eigenlijk geen topidee zijn?!
Doe jij gerust, ik bemoei me graag.
Oud 23 april 2014, 12:47   #46
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Wees maar gerust dat dit bij de volgende regeringsonderhandelingen niet meer het geval zal zijn
Maakt niet veel uit aangezien hij op voorhand al aan de kant gezet is. Het theater van vorige keer gaan de regeringspartijen niet meer opvoeren schat ik. Dus de onderhandelingen zullen naar goede onderdanige gewoonte in het Frans verlopen.

Trouwens, zelfs al zou men officieel de twee talen laten meespelen (enkel Nederlands is natuurlijk uitgesloten in dit land) dan verplaatsen de echte onderhandelingen zich gewoon naar de Franstalige achterkamertjes is te verwachten. Wat dat gaat zoveel 'vlotter' weet je wel.

Eigenlijk zou men niet moeten voorstellen de onderhandelingen in de twee talen te laten verlopen, maar voor de afwisseling uitsluitend in het Nederlands, zoals dat tot nu toe uitsluitend in het Frans gebeurde. Eens zien hoe daar op gereageerd zou worden. De hypocrisie zou vlug ontmaskerd worden schat ik.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 23 april 2014 om 12:58.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2014, 12:48   #47
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Ja dat weet ik. Het zou moeten dat de Franstaligen opeens allemaal Nederlands beginnen spreken als de camera's weg zijn.
Ik vermoed eerder dat je veronderstelt. Ofwel uit een vooroordeel dat Franstaligen geen Nederlands kunnen, ofwel gewoon vanuit kwade bedoelingen om toch maar aan bashing te kunnen doen.

Ik zal iets anders veronderstellen: Franstalige voetballers die jarenlang in Vlaanderen en/of Nerderland hebben gespeeld, zoals Chadli of Poccognoli, zullen meer dan waarschijnlijk een mondje Nederlands kunnen. Vlaamse voetballers die jarenlang in Wallonië hebben gespeeld, zoals Defour, zullen meer dan waarschijnlijk een mondje Frans kunnen. Franstalige voetballers die met moeite in België/Nederland hebben gespeeld, zoals Hazard of Mirallas zullen waarschijnlijk geen Nederlands kunnen. Vlaamse voetballers die met moeite in België hebben gespeeld, zoals Vermaelen of Alderweireld, zullen waarschijnlijk geen Frans kunnen. De rest zal voor een deel eentalig zijn, en voor een deel tweetalig zijn.

Dus herhaal ik mijn vraag: hoe weet jij welke taal er op welk ogenblik gesproken wordt bij de Rode Duivels?
Oud 23 april 2014, 12:51   #48
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Ik vermoed eerder dat je veronderstelt. Ofwel uit een vooroordeel dat Franstaligen geen Nederlands kunnen, ofwel gewoon vanuit kwade bedoelingen om toch maar aan bashing te kunnen doen.

Ik zal iets anders veronderstellen: Franstalige voetballers die jarenlang in Vlaanderen en/of Nerderland hebben gespeeld, zoals Chadli of Poccognoli, zullen meer dan waarschijnlijk een mondje Nederlands kunnen. Vlaamse voetballers die jarenlang in Wallonië hebben gespeeld, zoals Defour, zullen meer dan waarschijnlijk een mondje Frans kunnen. Franstalige voetballers die met moeite in België/Nederland hebben gespeeld, zoals Hazard of Mirallas zullen waarschijnlijk geen Nederlands kunnen. Vlaamse voetballers die met moeite in België hebben gespeeld, zoals Vermaelen of Alderweireld, zullen waarschijnlijk geen Frans kunnen. De rest zal voor een deel eentalig zijn, en voor een deel tweetalig zijn.

Dus herhaal ik mijn vraag: hoe weet jij welke taal er op welk ogenblik gesproken wordt bij de Rode Duivels?
Kijk naar "iedereen duivel" op één en zie het met je eigen ogen. Ik vind dit echt niet uit. Dat is in mijn ervaring trouwens altijd zo dat het taalrespect van één kant komt. Kom je niet vaak in de Vlaamse rand of Brussel?

Geloof jij echt dat er veel Franstaligen de moeite doen om Nederlands te spreken? Zelfs een intelligent en 'open-minded' man als Di Rupo kon er niks van voordat hij premier werd.

Ik veronderstel inderdaad dat het taalgebruik niet opeens overschakelt naar Nederlands als de camera's weg zijn. Dat zou maar raar zijn.

Laatst gewijzigd door Snerror : 23 april 2014 om 12:58.
Snerror is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2014, 12:53   #49
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
In het basketbal is de voertaal het Engels, ook in Wallonië. ook in buitenlandse clubs zoals Real Madrid of Moskou spreekt men vooral Engels of zit er een tolk bij die alles vertaald in het Engels.
Engels zou een goed compromis zijn voor het voetbal in België. Zeker aangezien dat ondertussen de tweede taal is in het zuiden, uit vrije keuze, zouden ze daar geen probleem mee mogen hebben. De overheid zou een initiatief in die richting kunnen nemen in het kader van een antidiscriminatie maatregel of bijvoorbeeld in het kader van een initiatief om 'de eenheid in het land te bevorderen' door een gelijke behandeling van de twee landstalen in de sport.

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2014, 13:04   #50
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... dingen die wel onze zaken zijn ...
Zolang ik leef en niet begin te dementeren, blijf ik zo verschrikkelijk onuitstaanbaar & hardnekkig arrogant dat ik de héle planeet Aarde en alles - werkelijk ALLES - wat daar gebeurt wil (kunnen) beschouwen als een 'ding dat wél mijn zaak' is.

Bovendien ben ik zo verschrikkelijk onuitstaanbaar & hardnekkig arrogant dat het mij geen zak - GEEN ZAK - kan schelen wat u of om het even wie anders daarover meent te (moeten) denken.

En nu gij weer

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2014, 13:09   #51
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk mogen ze ook Nederlands spreken. Zeg ik ergens van niet misschien?
U misschien niet,maar de Belgicisten zullen het in elk geval niet graag horen.

Een Nationale Ploeg van Belgique/België waar de voertaal het Nederlands is?
"Quelle horreur"
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2014, 13:35   #52
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Bovendien ben ik zo verschrikkelijk onuitstaanbaar & hardnekkig arrogant dat het mij geen zak - GEEN ZAK - kan schelen wat u of om het even wie anders daarover meent te (moeten) denken.
Goed voor jou!

Citaat:
En nu gij weer
Euh, is dat géén contradiction in terminis met uw vorige stoere quote?
Oud 23 april 2014, 13:55   #53
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...

Euh, is dat géén contradiction in terminis met uw vorige stoere quote?
Ik zou niet weten waarom.

't Is niet omdat ik mij veroorloof mij met ALLES te bemoeien dat niemand anders dat ook mag doen, hé.

Ik zou zelfs zeggen: hoe méér mensen zich met ALLES bemoeien, hoe beter.

Wie kan daar nu iets tegen hebben?

Oud 23 april 2014, 15:21   #54
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Wie kan daar nu iets tegen hebben?
Diegenen die nog niet gepensioneerd zijn?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2014, 16:00   #55
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Diegenen die nog niet gepensioneerd zijn?
Als diegenen die nog niet gepensioneerd zijn - en dat is voor zover ik er iets van begrepen heb nog altijd 'de meerderheid' - zich niet met ALLES willen bemoeien, ziet het er al bij al nog véél slechter uit dan wat mijn somberste toekomstvisioenen mij tot nu toe voor ogen toverden.

Oud 23 april 2014, 16:44   #56
Goudbever
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Marginale topic
Goudbever is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2014, 17:04   #57
Goudbever
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Nee denk dat de meesten hier geen Frans spreken laat staan schrijven
Oud 23 april 2014, 17:12   #58
Goudbever
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Pizarro Bekijk bericht
Dat is dan het bewijs dat de Vlaming volwassen is geworden.

Wie is nu nog fier op de taal van armoezaaiers?
We kunnen niet allemaal Duits spreken he Theo daar hebben we voor gevochten in de jaren 40
Oud 23 april 2014, 19:22   #59
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Onzin. Want we moeten smeken of zo, voor wat lesuurtjes Nederlands?

Laat die mensen hun eigen zaken regelen.

En steek de hand in eigen boezem.
Dat heeft met onzin niks te maken

Ik geef gewoon mijn mening. Indien Franstaligen belgie willen, horen zij de taal van de meerderheid te leren. Voor alle duidelijkheid, als het aan mij ligt wordt belgie morgen onmiddellijk opgedoekt. M.a.w. zij mogen hun eigen zaakjes regelen als dat betekent dat ze hun eigen weg gaan. Zolang we in een belgische constructie blijven, hoeven Vlamingen niet aanvaarden dat Walen uit superioriteitsgevoel geen Nederlands willen leren.

Citaat:
Weer onzin.

De meeste belgicisten zitten in Vlaanderen. Voor Franstaligen (de naam zegt het al) is Belgie gewoon een subidentiteit van Frans zijn.
In het zuiden googlet men ook met google.fr, in Vlaanderen met google.be
Nee, de meeste belgicisten zitten in het zuiden van het land. In Wallonië zijn er geen partijen die zich duidelijk beroepen op de Waalse identiteit. In Wallonië zie je veel meer belgische vlaggen dan in Vlaanderen op de nationale feestdag, het koningshuis is populairder in Wallonië, Waalse partijen pakken uit met slogans ala 'l'union fait al force', enz.... Het is belachelijk te beweren dat er meer belgicisten in Vlaanderen zijn dan in Wallonië. Op dat soort onzin ga ik niet meer reageren, tenzij je met overtuigend cijfermateriaal komt (= / = ''Vl radio 90% Engels'')
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2014, 19:25   #60
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
Je mag dat niet verengen tot een taaltoestand. Als je goed Nederlands en Frans spreekt heb je vandaag de dag heel wat meer kansen.

Enkel Frans wordt gesproken daar waar de verpaupering toeslaat. Da's geen toeval. Leer je kinderen Belgie te verlaten. Vlamingen hebben wat dat betreft meer troeven.
Als je vandaag Spaans kent i.p.v. Frans, heb je nog veel meer kansen. De ''troef'' is dat Franstaligen erin geslaagd zijn het Nederlands uit te roeien in Brussel, delen van Frankrijk en Wallonië, en stilaan delen van Vlaanderen.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be