Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 6 mei 2014, 16:30   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het gebruik van openbaar vervoer vergt zorgvuldige planning, en de hoop dat er geen vertragingen, stakingen of andere gebruikelijke oponthouden zijn. En dan moet het allemaal nog een beetje uitkomen kwa tijd.
Als er een ongeluk gebeurt en je daardoor vastzit in het verkeer, heb je ook problemen. Blokkeert een woedende menigte naar aanleiding van een sociaal conflict de weg - denk maar aan de acties van de landbouwers in het verleden -, dan sta je ook stil.

Met een auto kan je ook pech hebben, een lekke band, enzovoort. Er zijn altijd een reeks onzekere factoren. Ook bij de wagen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 16:34   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar iemand met eigen transport een kwartier over doet, doet diezelfde persoon met het OV gemakkelijk een half uur. En dan spreken we over een goeie verbinding. Een afstandje van 5.5 km in vogelvlucht kost met het ov meer dan een uur als de verbinding wat tegenslaat.
Zoals U zelf hebt aangetoont, en de schampere opmerking bijmaakte "neem dan de fiets".
Soms is de reistijd inderdaad korter, maar met de wagen komt daar vaak een probleem bij: je moet ergens parkeren.

Uw stelling dat het OV altijd trager is, kan ik alvast tegenspreken. Met het gezin gaan we om de zoveel tijd naar de Antwerpse Zoo.

In Waregem hebben we een rechtstreekse trein: iets meer dan een uurtje (1:14). Met de wagen is dat volgens de routeplanner een klein uurtje (0:56). In Antwerpen moet ik evenwel op zoek naar een parkeerplaats. Dan te voet naar de zoo. Resultaat: we zijn al vlug anderhalf uur kwijt.
Oud 6 mei 2014, 16:35   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ik dacht niet het ooit te moeten toegeven, maar ik begin u nog sympathiek te vinden ! In ieder geval haalt u hier wederom een bijzonder goed punt aan.
Mensen hebben soms meer met elkaar gemeen dan ze denken...
Oud 6 mei 2014, 16:38   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die stelling is dus een open deur intrappen. Daarom net dat we in het OV meer moeten investeren om het beter te maken en zeker geen blinde besparingen gaan opleggen zoals nu al het geval is.
Eerlijk gezegd vind ik het OV in België niet duur. Door allerlei formules kan je dan nog eens flink besparen. Als groot gezin hebben we recht op 50% op alle treinbiljetten. Als lid van de Gezinsbond krijgen we een spaarkorting op alle treinkaarten. Daarnaast reizen kinderen tot twaalf jaar volledig gratis.
Oud 6 mei 2014, 16:39   #45
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Waarom moet je je kind "afzetten"?

Waar ik woon (Zwitserland) gaat dat zo: kinderen gaan te voet naar school. Zelfs kleuters. Bevordert de zelfstandigheid. En die zelfstandige kinderen nemen dan zodra ze een jaar of 10 zijn ook zelfstandig het OV als ze eens naar de stad of naar vriendjes willen.
En zo leren ze dat OV eigenlijk best leuk is. He is een plek waar je niet van je ouders afhankelijk bent, waar je vrienden kan ontmoeten. Kan SMS'en of op faceboek posten. Als je in Bern 's avonds schoon volk wil zien, ga dan naar het station.
En dus doen steeds meer jongeren niet eens meer de moeite om nog een rijbewijs te halen. Onder 18 to 24 jarigen heeft maar de helft nog een rijbewijs. Tendens dalend...

Maar dan moet je natuurlijk wel een OV hebben dat functioneert. En dat vooral ook s' avonds laat nog rijd. In mijn stad dus rijden bussen overdag elke 6 of 10 minuten. 's avonds elke 15 minuten. In de week tot kort na middernacht, in het weekeinde langer. Ook de treinen rijden tot middernacht.

Het is voor en deel politieke wil, en voor een deel gewoon slimmer met je OV bedrijven omgaan. In het vervoerscontract dat de NMBS me de overheid heeft staat hoeveel treinenkm de NMBS moet rijden. En de NMBS heeft besloten geen km meer te doen, en concentreert die km op de drukste routes. Het lijkt me vaak alsof de NMBS eigenlijk liever geen treinen zou doen rijden, en zich liever bezighoud met het organiseren van lucratieve bouwwerven voor bevriende aannemers...
In Zwitserland heeft de SBB een ander soort contract. Gewoon een lijst van stations waar van 5 uur 's ochtends to middernacht minstens een keer per uur een trein moet stoppen. Als je je OV bedrijven de juiste prikkels geeft, maar ze verder met rust laat dan kan je best goed OV krijgen, zonder dat het de staat een vermogen moet kosten.
Ik ben heel blij dat ze in Zwitserland goed openbaar vervoer hebben, mss kunnen ze een paar tips naar belgie sturen. Hier is het niet altijd even leuk of zelfs haalbaar om met het openbaar vervoer te gaan.

Niet dat alles zomaar de schuld is van De Lijn of zo, maar soms zijn overstappen niet evident en duurt een rit ellendig lang, langer dan nodig en zeker langer dan met de auto.
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 16:39   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Waarom zou er perse een mentaliteitsverandering moeten komen dan?
Verhogen al die auto's dan onze levenskwaliteit? Ik dacht het niet...
Oud 6 mei 2014, 16:41   #47
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als er een ongeluk gebeurt en je daardoor vastzit in het verkeer, heb je ook problemen.
Tof, een ongeval vergelijken met het normale functioneren van het openbaar vervoer.
Citaat:
Blokkeert een woedende menigte naar aanleiding van een sociaal conflict de weg - denk maar aan de acties van de landbouwers in het verleden -, dan sta je ook stil.
Komt net iets minder voor dan een staking bij het OV.
Citaat:
Met een auto kan je ook pech hebben, een lekke band, enzovoort. Er zijn altijd een reeks onzekere factoren. Ook bij de wagen.
En ook met de fiets, motorfiets enzoverder. Wel geniaal dat u, net zoals een ongeval, pech met eigen vervoer vergelijkt met het normale functioneren van het Blegische OV.
Oud 6 mei 2014, 16:43   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik snap die keuze volledig ! Daarom zou het doel moeten zijn op termijn een OV te hebben waarbij je op dezelfde tijd naar je werk geraakt als met de wagen.
Soms is dat evenwel niet mogelijk. Het OV kan nu eenmaal niet inspelen op alle mobiliteitsbehoeften. Je kan nu eenmaal niet tussen alle dorpen bijvoorbeeld een rechtstreekse lijn leggen, daar de mobiliteitsstromen soms te klein zijn. Beter lijkt me dan een soort taxicheques voor te stellen. Veel goedkoper dan de nu, veel te dure belbus.
Oud 6 mei 2014, 16:43   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tof, een ongeval vergelijken met het normale functioneren van het openbaar vervoer.
Er zijn ook dagelijks ongevallen op de weg.
Oud 6 mei 2014, 16:44   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En ook met de fiets, motorfiets enzoverder. Wel geniaal dat u, net zoals een ongeval, pech met eigen vervoer vergelijkt met het normale functioneren van het Blegische OV.
U vergist zich. Staken is helemaal niet "normaal functioneren van het OV".
Oud 6 mei 2014, 16:45   #51
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Soms is de reistijd inderdaad korter, maar met de wagen komt daar vaak een probleem bij: je moet ergens parkeren.

Uw stelling dat het OV altijd trager is, kan ik alvast tegenspreken. Met het gezin gaan we om de zoveel tijd naar de Antwerpse Zoo.

In Waregem hebben we een rechtstreekse trein: iets meer dan een uurtje (1:14). Met de wagen is dat volgens de routeplanner een klein uurtje (0:56). In Antwerpen moet ik evenwel op zoek naar een parkeerplaats. Dan te voet naar de zoo. Resultaat: we zijn al vlug anderhalf uur kwijt.
Die Antwerpse zoo ligt dan ook vlak naast Antwerpen-Centraal. Voor bestemmingen die niet vlak naast een treinstation liggen (en dat is nog steeds het merendeel van de bestemmingen), is de auto bijna altijd sneller.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 16:47   #52
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eerlijk gezegd vind ik het OV in België niet duur. Door allerlei formules kan je dan nog eens flink besparen. Als groot gezin hebben we recht op 50% op alle treinbiljetten. Als lid van de Gezinsbond krijgen we een spaarkorting op alle treinkaarten. Daarnaast reizen kinderen tot twaalf jaar volledig gratis.
Als gewone werkende mens zonder koters kom ik niet in aanmerking voor een hele hoop van dat korting en gratis gebeuren. (het wordt ten slotte toch grotendeels betaald door subsidies, dus ik betaal zowiezo mee voor uw follieke.)

U mag het Blegische OV niet duur vinden, maar ik vind het een extra kost die ik gerust kan vermijden.
Voor verplaatsingen die geen vracht vergen nemen we gewoon de motorscooter, ook geen parkeergezeik, files zijn een grappig iets, en het is nog plezant ook.
En voor vervoer met vracht, veel plezier met uw buffetkast op de trein.
Oud 6 mei 2014, 16:50   #53
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U vergist zich. Staken is helemaal niet "normaal functioneren van het OV".
Ik zou anders durven denken. Bij elk "incidentje" op een bus is er wel een verstoring van de dienstregeling.
En bij de NMBS is het wel een paar keer per jaar raak.
Oud 6 mei 2014, 16:50   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Die Antwerpse zoo ligt dan ook vlak naast Antwerpen-Centraal. Voor bestemmingen die niet vlak naast een treinstation liggen (en dat is nog steeds het merendeel van de bestemmingen), is de auto bijna altijd sneller.
Neen, ook dan niet "bijna altijd". U gaat immers van de verkeerde veronderstelling uit dat u kan parkeren voor de plaats waar u moet zijn. In toenemende mate wordt dit steeds beperkter in stedelijke omgevingen.
Oud 6 mei 2014, 16:50   #55
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn ook dagelijks ongevallen op de weg.
Toch is het een ongeval. Geen normaal functioneren.
Oud 6 mei 2014, 16:50   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou anders durven denken. Bij elk "incidentje" op een bus is er wel een verstoring van de dienstregeling.
En bij de NMBS is het wel een paar keer per jaar raak.
En hoeveel ongevallen doen er zich jaarlijks voor op onze wegen?
Oud 6 mei 2014, 16:51   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch is het een ongeval. Geen normaal functioneren.
Uw criterium was "het komt voor, dus dat is normaal functioneren". Welnu, ongevallen doen zich voor op ons wegennet.
Oud 6 mei 2014, 16:51   #58
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En hoeveel ongevallen doen er zich jaarlijks voor op onze wegen?
Staken=ongeval?
Oud 6 mei 2014, 16:52   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als gewone werkende mens zonder koters kom ik niet in aanmerking voor een hele hoop van dat korting en gratis gebeuren. (het wordt ten slotte toch grotendeels betaald door subsidies, dus ik betaal zowiezo mee voor uw follieke.)
U betaalt ook mee voor kinderbijslag, voor cultuursubsidies aan evenementen waar u misschien nooit aan deelneemt, voor straten voor u misschien nooit inkomt, enzovoort.

Zijn dat ook alle "folliekes"?
Oud 6 mei 2014, 16:53   #60
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Ik bedoel: een trein die om 4u vetrekt met één paardenkop op he

Dergelijk raar antwoord ben ik van u niet gewoon

Wat ik bedoel is dat men niet naar de rendabiliteit, maar naar de meerwaarde dient te kijken. Een bus of trein die leeg is, heeft inderdaad geen meerwaarde. Maar goed OV heeft wel een eerwaarde. Op dezelfde manier heeft een lift in een flatgebouw ook een meerwaarde. Maar meestal stelt men daar ook niet de vraag of ie rendabel is.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be