Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2014
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014

Bekijk resultaten enquête: Welk scenario komt er uit de bus?
Di Rupo II zonder vlaamse meerderheid (Open vld, Cd&v, spa) 10 20,41%
Di Rupo II met vlaamse meerderheid (Open vld, Cd&v, spa en groen) 15 30,61%
Een regering met NVA, of een De Wever I met BDW als premier (Nva, open vld, cd&v en eventueel spa) 4 8,16%
Er komt voorlopig geen regering, wel grote politieke impasse... 20 40,82%
Aantal stemmers: 49. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 25 mei 2014, 22:28   #41
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Meest waarschijnlijke scenario lijkt me:

Vlaams: N-VA en CD&V. Weinig twijfel over, denk ik. De liberalen erbij om wat meer overschot te hebben? Ik denk dat de CD&V dat niet zal zien zitten omdat de coalitie dan té liberaal wordt. Gelet op de Oosterweelbocht van de VLD zal de N-VA misschien ook niet aandringen.
OpenVLD wil besturen en de centjes voor Arco moet federaal worden geregeld.
OpenVLD uitsluiten op Vlaams niveau maakt de CD&V zwakker op federaal niveau waar ook MR een goede score haalt.

Rutten heeft in het debat niet willen verklaren dat Oosterweel hét breekpunt zal zijn voor hen. Dat is toch wat ik begrepen heb.

Citaat:
Minister-president: Bart De Wever. Voor Homans is die post wellicht te hoog gegrepen. Zij wordt de nieuwe burgemeester van Antwerpen.
Ook hier kan het alle kanten op. In de eerste plaats omwille van de gekozen coalitie en indien N-VA mee mag doen zal haar strategie mee bepalen wie MP wordt.

Citaat:
[b]Federaal:... Het kan alle kanten uit.
Agree

Laatst gewijzigd door hamac : 25 mei 2014 om 22:30.
hamac is offline  
Oud 25 mei 2014, 22:30   #42
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

paars-groen is perfect mogelijk
Oud 25 mei 2014, 22:31   #43
Otherwise
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Want jij denkt dat als het linkser wordt, dat prive initiatief ter plekke blijft maar als het rechtser wordt, dat ze dan pas hun valies pakken ?
Van de autofabrieken zijn alleen Volvo en Audi nog niet weg. Zou mij verwonderen dat deze 2 nog 5 jaar zullen zijn, ongeacht de kleur van de meerderheden die er al dan niet zullen gevormd worden.
Als men op het paard gokt dat niet deelneemt zal men alleszins niet winnen...
Otherwise is offline  
Oud 25 mei 2014, 22:33   #44
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing Bekijk bericht
paars-groen is perfect mogelijk
Coalitie CD&V-NVA in Vlaanderen en paars groen op federaal niveau

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline  
Oud 25 mei 2014, 22:33   #45
Otherwise
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Want jij denkt dat als het linkser wordt, dat prive initiatief ter plekke blijft maar als het rechtser wordt, dat ze dan pas hun valies pakken ?
In een andere draad heb ik je al uitgelegd dat links quasi niet bestaat in Vlaanderen of zelfs Wallonie. Men heeft alleen rechts en de profiteurs van rechts die zich links noemen...
Otherwise is offline  
Oud 25 mei 2014, 22:37   #46
fbpolitics
Gouverneur

fbpolitics's schermafbeelding

Standaard

Mijn eerste gevoel voor de verkiezing:
Vlaams
NVA + CD&V + Groen

** Federaal wordt de NVA buiten gehouden, en doet het er dus niet toe wat het wordt.

Na de verkiezing:
NVA + CD&V zijn samen groot genoeg zonder de nood aan Groen, zowel Vlaams + federaal.
Als CD&V moeilijk doet, kan CD&V worden vervangen door OVLD + Groen

Maar federaal **

.

- Als iedere Belg gelijk is voor de wet, waarom hebben de Walen dan superieure rechten nodig?
- rood + groen = SAMEN bruin links. Dank u bruin links voor de geslaagde integratie. Hoe lang nog?
fbpolitics is offline  
Oud 25 mei 2014, 22:42   #47
Eurosceptic
Minister

Standaard

Citaat:
N-VA militanten organiseren geen rellen. Dat deden hun vijanden, van 't VB.
De Vlaming heeft heel duidelijk gesproken en dient gehoord te worden.
Is dat niet zo, dan breken we met zijn allen het kot af. Terecht

Het moet heel duidelijk zijn dat we geen tweede regering Di Rupo pikken.
Als CD&V of gelijk welke Vlaamse partij in een regering stapt zonder NVA, komt er een opstand en daar zal ik zeker bij zijn
Eurosceptic is offline  
Oud 25 mei 2014, 22:45   #48
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht

Als CD&V of gelijk welke Vlaamse partij in een regering stapt zonder NVA, komt er een opstand en daar zal ik zeker bij zijn
Als er een tripartite wordt gevormd, heeft die de steun van een meerderheid in Vlaanderen, hoor.
Den Duisteren Duikboot is offline  
Oud 25 mei 2014, 22:57   #49
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Vlaams: N-VA en CD&V. Weinig twijfel over, denk ik. De liberalen erbij om wat meer overschot te hebben? Ik denk dat de CD&V dat niet zal zien zitten omdat de coalitie dan té liberaal wordt. Gelet op de Oosterweelbocht van de VLD zal de N-VA misschien ook niet aandringen.
Minister-president: Bart De Wever. Voor Homans is die post wellicht te hoog gegrepen. Zij wordt de nieuwe burgemeester van Antwerpen.

Federaal: Klassieke tripartite. De Wever gaat het CDH nooit kunnen overtuigen. Een minderheid aan Franstalige kant zou denkbaar zijn in een regering die niét door de N-VA werd gedomineerd, maar lijkt in de huidige situatie weinig waarschijnlijk. Mocht Dewever Lutgen toch kunnen overhalen is er trouwens nog steeds geen meerderheid aan Franstalige kant en komt zelfs FDF in zicht als mogelijke coalitiepartner. Het communautaire kan dan wel definitief in het vriesvak.
Premier: Elio DiRupo? Didier Reynders? Kris Peeters? Het kan alle kanten uit.
Redelijk juiste analyse.
Zeno! is offline  
Oud 25 mei 2014, 23:01   #50
nr7
Vreemdeling

Standaard

Prognose:

De formatie duurt tot eind dit jaar en dan gaat men simpelweg voor Di Rupo II gaan.
Hiervoor zal men (trad. partijen) op Vlaams niveau de formatie zodanig lang rekken dat het federale niveau op dezelfde snelheid vooruitgaat. Dit scenario is reeds lang besproken tussen Di Rupo en de Vlaamse minderheidspartijen.
Alleen de publieke opinie nog wat masseren. Men ZAL 1/3 van de Vlaamse kiezer gewoon langs de kant schuiven, want PS zal NIET 5 jaar oppositie voeren met een PTB die enkel sterker wordt.

Indien bovenstaande waarheid wordt, zal een socio-economisch herstelregering niet aan de orde zijn. T.t.z. Vlaanderen wordt herleid tot economisch kerkhof ten gunste van Wallonie dat niet mag verarmen. Hierdoor zal in 2019 N-VA nog sterker staan in Vlaanderen.

De overwinning van vandaag van N-VA is volgens mij slechts één onderdeel van hun confederale strategie, voor een veel groter globaal plan. De "alles of niets" methode, doelt erop dat men vandaag een sterk mandaat vraagt om in 2019 nog sterker te zijn.

Het worden spannende tijden alleszins.
nr7 is offline  
Oud 25 mei 2014, 23:02   #51
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht

Wat een onnozele praat! Wie zijn die 'we'? Een tripartite heeft zowel gewestelijk als federaal een meerderheid in Vlaanderen. Dus in principe zit er niks in de weg om Di Rupo II op poten te zetten. Tenzij er nog een andere coalitie uit de bus komt.

Trouwens: met uw relletjes, uw nick 'eurosceptic' (en u stemt N-Va???) zou je wss beter op uw plaats zitten bij het Vlaams Belang. Ze kunnen élke steun gebruiken!
SMI94 is offline  
Oud 25 mei 2014, 23:05   #52
Ambiorix1
Partijlid

Standaard

Citaat:
Als er een tripartite wordt gevormd, heeft die de steun van een meerderheid in Vlaanderen, hoor.
Fout..48,4% is nog altijg geen meerderheid van de vlaamse kiezer.
Die fake meerderheid in zetels kan me gestolen worden.

Als ze NVA er gewillig weer afrijden de volgende periode dan kom ik echt wel de straat op.

Laatst gewijzigd door Ambiorix1 : 25 mei 2014 om 23:07.
Ambiorix1 is offline  
Oud 25 mei 2014, 23:12   #53
fbpolitics
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SMI94 Bekijk bericht
Wat een onnozele praat! Wie zijn die 'we'? Een tripartite heeft zowel gewestelijk als federaal een meerderheid in Vlaanderen. Dus in principe zit er niks in de weg om Di Rupo II op poten te zetten. Tenzij er nog een andere coalitie uit de bus komt.
...
Ja, ook dit is democratie, in de letterlijke zin van het woord: de winnaar wordt buiten spel gezet (voor de 3e keer: VB, NVA 2010 en NVA 2014).
Samen met het cordon sanitaire + het aantal stemmen nodig/zetel in Vlaanderen, Brussel, Wallonië ** + de faciliteitengemeenten waar de Waalse minderheid (lees: in werkelijkheid een meerderheid) maakt dit allemaal een mooi samenraapsel die men alleen in België aantreft onder de noemer 'democratie', doch ongelijkheid inboezemt waarbij er dus 'discriminatie' staat geschreven in de (grond)wet.

-> En kan u antwoorden waarom vele Vlamingen dit goed vinden?
Indien u niet voor de vele Vlamingen kan antwoorden, misschien voor uzelf?

**
http://forum.politics.be/showthread.php?t=202731

.

- Als iedere Belg gelijk is voor de wet, waarom hebben de Walen dan superieure rechten nodig?
- rood + groen = SAMEN bruin links. Dank u bruin links voor de geslaagde integratie. Hoe lang nog?

Laatst gewijzigd door fbpolitics : 25 mei 2014 om 23:16.
fbpolitics is offline  
Oud 25 mei 2014, 23:36   #54
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

De drie traditionele partijen verkopen hun principes aan de hoogste bieder, net als 1 of andere goedkope hoer. De grootste hoer wint. Als je echt een goede succesvolle politieker wil zijn moet je gewoon geen principes hebben, dan win je.
Oud 25 mei 2014, 23:39   #55
Miauw!
Europees Commissaris

Miauw!'s schermafbeelding

Standaard

Waarom is de keuze tussen
Di Rupo II zonder vlaamse meerderheid (Open vld, Cd&v, spa)
Di Rupo II met vlaamse meerderheid (Open vld, Cd&v, spa en groen)

terwijl de klassieke tripartite wél een Vlaamse meerderheid in de federale regering haalt?
Miauw! is offline  
Oud 25 mei 2014, 23:45   #56
fbpolitics
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miauw! Bekijk bericht
terwijl de klassieke tripartite wél een Vlaamse meerderheid in de federale regering haalt?
Omdat de NVA de winnaar is... En dus geen Di Rupo II of enig ander volgnummer. Di Rupo vond het zelfs niet nodig om de Vlaming die het geld ophoest, te woord te staan voor de verkiezingen.
Indien twijfel, mag u een poging doen op het antwoorden van mijn post #53 bovenstaand.

.

Laatst gewijzigd door fbpolitics : 25 mei 2014 om 23:46.
fbpolitics is offline  
Oud 25 mei 2014, 23:48   #57
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Op het eerste zicht lijkt N-VA en CD&V een logische coalitie voor de Vlaamse Regering. Echter, federaal heeft N-VA Open Vld nodig om het gewenste centrumrechtse beleid te voeren. Gegeven de visie van Open Vld op de symmetrie van regeringen, maar nog meer gegeven het feit dat Open Vld echt niet nog vijf jaar Vlaamse oppositie zal willen voeren, zal Open Vld regeringsdeelname in Vlaanderen eisen in ruil voor deelname aan de Federale Regering.

Nu, vanaf dat moment is het voor zowel CD&V als Open Vld interessanter om sp.a als derde partner te hebben in beide regeringen i.p.v. N-VA: CD&V kan dan namelijk de leiding nemen (inclusief het minister-presidentschap), en beide partijen krijgen dan relatief meer zeggenschap (een grote partner minder, een kleinere partner erbij) én postjes.

Het wordt volgens mij vijf jaar lastige oppositie voor N-VA, tegen beide regeringen. Vijf jaar zonder nationale verkiezingen is een eeuwigheid. Zeker gegeven het feit dat veel voormalige VB-kiezers zullen denken: "Het VB geraakt niet in de regering, maar N-VA ook niet; dan kan ik net zo goed terug voor het VB kiezen."

Het perfecte voorbeeld om het begrip pyrrusoverwinning te illustreren.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  
Oud 25 mei 2014, 23:55   #58
Dade
Parlementsvoorzitter

Dade's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Denk ik niet, De Wever komt niet op Vlaams, al ben ik niet zeker of je moet verkozen zijn en Homans heeft significant meer voorkeurstemmen dan Peeters

Federaal: Klassieke tripartite. De Wever gaat het CDH nooit kunnen overtuigen. Een minderheid aan Franstalige kant zou denkbaar zijn in een regering die niét door de N-VA werd gedomineerd, maar lijkt in de huidige situatie weinig waarschijnlijk. Mocht Dewever Lutgen toch kunnen overhalen is er trouwens nog steeds geen meerderheid aan Franstalige kant en komt zelfs FDF in zicht als mogelijke coalitiepartner. Het communautaire kan dan wel definitief in het vriesvak.
Premier: Elio DiRupo? Didier Reynders? Kris Peeters? Het kan alle kanten uit.
Denk ik niet, De Wever komt niet op Vlaams, al ben ik niet zeker of je moet verkozen zijn en Homans heeft significant meer voorkeurstemmen dan Peeters
Federaal is het koffiedik kijken .

Laatst gewijzigd door Dade : 26 mei 2014 om 00:02.
Dade is offline  
Oud 26 mei 2014, 00:10   #59
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miauw! Bekijk bericht

Enquête classement vertical
eno2 is offline  
Oud 26 mei 2014, 00:11   #60
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

N-VA
Cd&V & CdH
Open VLd & MR

Reynders premier ...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be