Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2014
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014

Discussietools
Oud 28 mei 2014, 21:06   #41
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
.. waarom zou iedere kiezer hetzelfde gewicht moeten hebben en hou denkt u om de kiezer dit op te kunnen dringen ? in een andere thread wou u luierikken in hun hangmatten schoppen .. ik ben ervan overtuigd dat u dat allemaal wel goed bedoelt doch wat heeft uw medemens u toch aangedaan om hem/haar te belagen ?
Begijpend lezen is uw sterkste kant niet blijkbaar.
Ik ga niemand in zijn hangmat schoppen, maar eruit.
Fundamenteel verschil. Werken nondedju!
Iedere kiezer een gelijk gewicht is gewoon fundamentele eerlijke democratie of wil u terug naar het cijns systeem. Of hoe sostalistischer je bent hoe meer stemmen je krijgt.

Laatst gewijzigd door stuyckp : 28 mei 2014 om 21:08.
stuyckp is offline  
Oud 28 mei 2014, 21:24   #42
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
De nationalisten zijn juist voor.
N-VA is tegen een federale kieskring.
Vlaams Belang is ook tegen.
Hoeveel nationalistische partijen ken je nog?

Laatst gewijzigd door Robinus V : 28 mei 2014 om 21:24.
Robinus V is offline  
Oud 28 mei 2014, 21:29   #43
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Een eerlijkere verdeling zou trouwens zijn zetels op basis van stemgerechtigden, dan zou Vlaanderen drie �* vier zetels meer hebben.
Het gebeurt al evenredig met het aantal stemgerechtigden, per provincie. Welke verdeling lijkt jou eerlijker? Welke provincie heeft een zetel te veel?

Als je een provincie met iets meer dan gemiddeld stemgerechtigden per zetel een zetel bijgeeft, dan is het plots een provincie met verhoudingsgewijs weinig stemgerechtigden per zetel. Een zetel minder bij weinig stemgerechtigden per zetel geeft dan weer te veel stemgerechtigden per zetel. Het zal nooit helemaal kloppen. Het kan alleen kloppen bij een federale kieskring.
Robinus V is offline  
Oud 28 mei 2014, 21:34   #44
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa Bekijk bericht
Daar zouden de franstaligen tegen zijn want dan halen enkel MR en PS de kiesdrempel.
Wat mij betreft verdwijnt de kiesdrempel ook en als daar niet iedereen in wilt meegaan, een verlaging van de kiesdrempel is al een stap in de goede richting.
Robinus V is offline  
Oud 28 mei 2014, 21:44   #45
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
N-VA is duidelijk bij monde van BDW niet tegen een allesoverkoepelende federale kieskring als iedere stem even zwaar weegt (gelijkwaardig is) en allerlei ondemocratische grendels of vooraf bepaalde quota opgeruimd worden. Helaas onze franstalige medelandgenoten willen hiervan niet weten en wensen hun huidig privilege behouden. Dit laatste is trouwens reeds een eeuw hun politiek. Zij hebben zich steeds verzet tegen de aanpassing van de zetelaantallen, die demografisch volgens de Grondwet de Nederlandstaligen in dit land toekwamen.
fcal is offline  
Oud 28 mei 2014, 22:20   #46
Doge
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Omdat het geen gelijkwaardige kieskring zou worden, de kieskringen zelf zouden ook aangepast moeten worden naar gelijke inwoneraantallen. Nu zijn die verdeeld naar grondgebied wat eigenlijk volledig achterhaald is.
Doge is offline  
Oud 29 mei 2014, 00:48   #47
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Wat is eigenlijk de bron voor deze uitspraak?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pour_le...%C3%AAme_chose

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline  
Oud 29 mei 2014, 01:19   #48
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
N-VA is duidelijk bij monde van BDW niet tegen een allesoverkoepelende federale kieskring als iedere stem even zwaar weegt (gelijkwaardig is) en allerlei ondemocratische grendels of vooraf bepaalde quota opgeruimd worden. Helaas onze franstalige medelandgenoten willen hiervan niet weten en wensen hun huidig privilege behouden. Dit laatste is trouwens reeds een eeuw hun politiek. Zij hebben zich steeds verzet tegen de aanpassing van de zetelaantallen, die demografisch volgens de Grondwet de Nederlandstaligen in dit land toekwamen.
Als je gewoon al een federale kieskring realiseert voor alle zetels zonder vastgelegde verhouding van taalgroepen, dan is het probleem van de zetelverdeling ook al opgelost. Daarbovenop nóg bijkomende eisen stellen, wijst er volgens mij enkel op dat het voorstel eigenlijk toch ongewenst is.

En ik heb die uitspraak van De Wever daarover nooit gezien. Enkel uitspraken van N-VA'ers die ertegen zijn.
Robinus V is offline  
Oud 29 mei 2014, 01:20   #49
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doge Bekijk bericht
Omdat het geen gelijkwaardige kieskring zou worden, de kieskringen zelf zouden ook aangepast moeten worden naar gelijke inwoneraantallen. Nu zijn die verdeeld naar grondgebied wat eigenlijk volledig achterhaald is.
In mijn voorstel gaat het om een federale kieskring voor alle 150 zetels, he. Er zijn dan geen andere kieskringen meer.
Robinus V is offline  
Oud 29 mei 2014, 06:12   #50
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

België dus toch maar best 'splitsen' de beste optie?

Of ik heb het weer niet goed begrepen dat kan ook best.
Oud 30 mei 2014, 15:43   #51
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Die cijfers kloppen niet.
...
Ik heb de tabel niet zelf gemaakt, maar ik weet wel dat hij gemaakt is op het ogenblik dat er voor de laatste tellingen nog troubles waren met de informatica.

Voor de rest klopt het algemene plaatje wel degelijk.

Ik post hier trouwens met de regelmaat van een klok het cijfertabelletje van de vorige verkiezingen, dus van 2010:
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  verkiezingsuitslag20100613.JPG‎
Bekeken: 57
Grootte:  65,3 KB
ID: 94371  

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 30 mei 2014, 15:56   #52
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb de tabel niet zelf gemaakt, maar ik weet wel dat hij gemaakt is op het ogenblik dat er voor de laatste tellingen nog troubles waren met de informatica.

Voor de rest klopt het algemene plaatje wel degelijk.

Ik post hier trouwens met de regelmaat van een klok het cijfertabelletje van de vorige verkiezingen, dus van 2010:
Weken geleden heb ik de klagers hier een tip gegeven hoe ze gemakkelijk en zonder enige wetswijziging konden voorkomen dat een Nederlandstalige zetel meer stemmen nodig zou hebben. En het statistische evenwicht hersteld zou zijn.
Thuis blijven, of blanco stemmen was de boodschap.

Wie niet wil luisteren moet de gevolgen maar zelf dragen.

Laatst gewijzigd door pajoske : 30 mei 2014 om 15:56.
pajoske is offline  
Oud 30 mei 2014, 17:18   #53
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
wikipedia is geen wetenschappelijk werk. in welk dagblad, soldatenbrief, dagboek ... kan men deze zinsnede terugvinden?
BWarrior is offline  
Oud 30 mei 2014, 17:26   #54
Niko457
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Weken geleden heb ik de klagers hier een tip gegeven hoe ze gemakkelijk en zonder enige wetswijziging konden voorkomen dat een Nederlandstalige zetel meer stemmen nodig zou hebben. En het statistische evenwicht hersteld zou zijn.
Thuis blijven, of blanco stemmen was de boodschap.

Wie niet wil luisteren moet de gevolgen maar zelf dragen.
Is dat nu de truk, die 900.000 niet-stemmers, en daarboven ik weet niet hoeveel blanko, zijn grotendeels Walen ?
Niko457 is offline  
Oud 30 mei 2014, 17:40   #55
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Begijpend lezen is uw sterkste kant niet blijkbaar.
Ik ga niemand in zijn hangmat schoppen, maar eruit.
Fundamenteel verschil. Werken nondedju!
Iedere kiezer een gelijk gewicht is gewoon fundamentele eerlijke democratie of wil u terug naar het cijns systeem. Of hoe sostalistischer je bent hoe meer stemmen je krijgt.
.. de splinter en de balk .. afijn .. de vraag was feitelijk waarom wil u persé mensen schoppen ? .. zelfs voor een vlaems-nazionalist vind ik dat een verontrustende idee .. dus Pé, nogmaals .. waarom wil u zonodig mensen schoppen ?

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate
4x10E6 is offline  
Oud 30 mei 2014, 17:41   #56
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wikipedia is geen wetenschappelijk werk. in welk dagblad, soldatenbrief, dagboek ... kan men deze zinsnede terugvinden?
Ik denk "In den Volkschmond"

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline  
Oud 30 mei 2014, 17:48   #57
Niko457
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Wiki staat toch wel op een zeker niveau, neen ? Kan je daar zomaar zever uploaden, ik denk het niet.
Niko457 is offline  
Oud 30 mei 2014, 17:50   #58
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niko457 Bekijk bericht
Wiki staat toch wel op een zeker niveau, neen ? Kan je daar zomaar zever uploaden, ik denk het niet.
Ik heb er nochtans nog al historische onzin op gelezen ...
BWarrior is offline  
Oud 30 mei 2014, 17:51   #59
schietboog
Minister

schietboog's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
.. de splinter en de balk .. afijn .. de vraag was feitelijk waarom wil u persé mensen schoppen ? .. zelfs voor een vlaems-nazionalist vind ik dat een verontrustende idee .. dus Pé, nogmaals .. waarom wil u zonodig mensen schoppen ?
U gebruikt wel heel erg graag de . toets, nietwaar ?
Governments don´t want a population capable of critical thinking, they want obedient workers, people just smart enough to run the machines and just dumb enough to passively accept their situation (George Carlin)
schietboog is offline  
Oud 30 mei 2014, 18:10   #60
Niko457
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik heb er nochtans nog al historische onzin op gelezen ...
Betwist ik niet, maar toch blijft het een redelijk betrouwbare bron. Gazetten lijken mij niet direct van een hoger niveau te zijn ... dus, wat is er dan wel betrouwbaar ?
Niko457 is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be