![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Versta me niet verkeerd, wie niet WIL werken en daar fysiek en mentaal toe in staat is moet ook door de gemeenschap niet onderhouden worden maar moet UNIZO dat controleren? Ik dacht het niet.... Laatst gewijzigd door Skobelev : 9 juli 2014 om 05:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Banneling
|
![]() Hoog opgeleiden die verplicht moeten gaan werken als ramenwasser of straatveger omdat ze na 6 maanden werkloos alles moeten aanvaarden wat de VDAB hun zegt... ik denk dat daar veel nepsollicitanten bijzitten.
Anderzijds wil de N-VA door duizenden werklozen te schorsen hun werkloosheidscijfers opkrikken. Geschorste werklozen tellen nietmeer mee in de statistieken, ze zijn al het ware onzichtbaar en verdwijnen uit de maatschappij. De VDAB gebruikt ook "shockeffecten" zoals een fictieve vacature tonen aan een hoog opgeleide met als functie "vuil werk opknappen" , verplicht aan te nemen! gelachen dat ze daar hebben bij de VDAB ![]() (een ervaring van een collega van mij). |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Bovendien heb je er waarschijnlijk geen idee van wat een bulk aan sollicitatie mails op bedrijven toekomen. Vaak enkel CV's , zonder enig begeleidend schrijven, zonder zelfs maar de vermelding waarvoor men solliciteert. Sorry, maar das linea recta vuilbak hoor. Laatst gewijzigd door JBM : 9 juli 2014 om 08:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Krijgen sollicitanten dan ook 'n cursus (werk-)enthousiasme veinzen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ken iemand die bij Ford heeft gewerkt in de jaren 70-80. Toen werden mensen gewoon aangeworven op deze manier: je bood jezelf aan, je zegt wanneer je kan beginnen, en je tekende het contract. Geen CV's, geen gezever, geen testen,....soms zelfs gewoon hele groepen in 1 keer. De complexiteit van de huidige maatschappij is voor mensen met enkel een BSO opleiding of zelfs dat helemaal niet, te moeilijk. Een brief opstellen, een belastingsbrief invullen, etc...is te moeilijk voor hun, terwijl dat wel mensen zijn die vaak goed kunnen en willen werken (heftruck rijden, camion rijden, handenarbeid, etc...). Dit zijn mensen die vaak langdurig in de werkloosheid zitten en echt hulp nodig hebben om CV's op te stellen en brieven te schrijven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ik weet hoe het er op de Ford aan toe ging, ik heb er zelf op de aanwervingsdienst gewerkt. Tijdens de periodes van de grote aanwervingen werden werkzoekenden en masse naar ons gestuurd, en dan bedoel ik letterlijk duizenden per week he. Spreek je Nederlands, Frans, Duits of Engels? Wil je werken in de perserij, lakkerij of in de assemblage? Als op beide vragen positief geantwoord werd kon men aan de slag. Even met de betrokkene tot bij de foreman gaan en hup aan het werk. Die tijden zijn echter voorgoed voorbij. Met Ford vertrekt één van de laatste mega produktie bedrijven uit Belgïe. We leven in een andere realiteit en ook de werkzoekende zal zich daar aan moeten aanpassen. Kleine bedrijven flooden met mails brengt je nergens en levert je al zeker geen job op. Laatst gewijzigd door JBM : 9 juli 2014 om 10:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Not joking, maar ik heb daar al aangedacht voor werklozen en uitkeringstrekkers. Een stoffen afbeelding van een parasiet op de linkerborst en overal kenbaar dragen. Dat zou het probleem pas snel oplossen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het werkt aan twee kanten. Werkgevers antwoorden veel te weinig, profiteurs moeten uit het systeem.
VDAB is trouwens heel zwak, mijn jobs heb ik gevonden ofwel zelf ofwel dankzij mensen die ik ken.
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Inderdaad. Naam, adres, datum, dag en uur, om welke betrekking het ging, omstandige beschrijving van de gebruikte technieken van de sollicitant waaruit zou moeten blijken dat het nep is, enzovoort. Dat noem ik een dossier opmaken. De grootte ervan is irrelevant. Hoe zou jij het dan willen noemen soms? ![]() Nonsens, zei je? Trouwens, er is al jaren geleden een handvest opgemaakt, in samenspraak met de overheid en sociale partners, waarin de werkgevers zich ertoe verbonden om werk te maken inzake het beantwoorden van sollicitaties, zowel gericht als spontaan. Iets waar Unizo blijkbaar niet meer over piept. Werklozen stigmatiseren als profiteurs is inderdaad veel gemakkelijker.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 9 juli 2014 om 10:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Maar blijkbaar moet dat kunnen en moeten dergelijke fraudeurs ook nog beschermd worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het is evenwel niet aan Unizo of bij uitbreiding Voka en/of de werkgevers zelf om dit uit te maken. Verder dien ik vast te stellen dat je niet verder op mijn argumentatie wenst in te gaan. Het is voor Unizo gemakkelijk om te roepen dat nepsollicitanten dienen te worden overgedragen aan de RVA/VDAB. De realiteit is evenwel anders. En dat is het opmaken van een individueel dossier over de sollicitant. Kortom, het is de hype van dit moment om momenteel constant te roepen over werkweigeraars, nepsollicitaties en parasieten van de sociale zekerheid. Komt blijkbaar heel cool over of zoiets.
![]() |
![]() |
#57 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Het hoeft trouwens niet enkel over profiteurs te gaan. Indien de VDAB m.b.t. één kandidaat van verschillende werkgevers hoort dat de kandidaat solliciteert voor een functie waar hij niet voor in aanmerking komt, is het aan de VDAB om die persoon te helpen gerichter te solliciteren. Laatst gewijzigd door JBM : 9 juli 2014 om 11:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De werklozen moeten sollicitatiebewijzen binnenbrengen om een uitkering te kunnen krijgen en die bedrijven zijn te lam om die te geven? Kan niet... Je bent wel met de boterham van die werklozen bezig dus ofwel geef je ze een sollicitatiebewijs ofwel neem je ze aan...
![]() |
![]() |
#59 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Lukraak wat CV's mailen is niet solliciteren. Dat is spammen. Een sollicitatie is op het minst zeggen wie je bent, voor welke functie je wenst te solliciteren en je voorbije ervaringen oplijsten. Laatst gewijzigd door JBM : 9 juli 2014 om 11:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ondertussen verzaken die bedrijven wel aan hun plichten, 't is makkelijk om een hoop papier van tafel te vegen omdat 't niet goed genoeg is, maar voor die mensen is dat papier wel hun hoop op de toekomst en vooral iets dat ze nodig hebben om een uitkering te krijgen tot ze wel op een bedrijf stuiten dat moeite doet... Ik kan Esperanza enkel gelijk geven met Citaat:
Dat is niet de richting die Vlaanderen uit moet...
![]() |