Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juli 2014, 16:37   #41
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Gratis

Oud 22 juli 2014, 16:44   #42
Lance
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Manus Bekijk bericht
Daguitstap naar Overpelt en u vervoegen bij uw lotgenoten, mochten ze er nog staan.
Ik werk deeltijds, mijn lotgenoten, zoals jij ze noemt, niet. Er is toch een wezenlijk verschil tussen mezelf en een zigeuner, of zie ik dat verkeerd? Ik zou me trouwens niet op mijn gemak voelen tussen zigeuners, of ben ik kortzichtig?
Lance is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2014, 16:44   #43
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Zo gaat men in België inderdaad om met mensen met een psychiatrische, psychische problematiek. Het is duidelijk dat de vraagsteller ook last heeft van zulke problemen. Toch is hij bereid te werken, maar dan op zijn tempo. Helaas kan dit bijna alleen in een beschutte werkplaats.

Blijven zoeken naar iets klein en goedkoop in een groene buurt met in de buurt een bedrijvenpark, het zal wel eens uit de lucht vallen.
Dan zijn we weer bij mijn optie twee, zoek professionele hulp.

Maar, zo blijkt, hij reageert er niet op.
Oud 22 juli 2014, 16:46   #44
kameleon
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dan zijn we weer bij mijn optie twee, zoek professionele hulp.

Maar, zo blijkt, hij reageert er niet op.
Ik vermoed dat hij dat al doet, maar het hier niet durft zeggen. Maar wat dan nog ? We weten allemaal dat zoiets niet van vandaag op morgen weg gaat. Nu ja, het kan zeker geen kwaad.
Oud 22 juli 2014, 16:51   #45
Lance
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Zo gaat men in België inderdaad om met mensen met een psychiatrische, psychische problematiek. Het is duidelijk dat de vraagsteller ook last heeft van zulke problemen. Toch is hij bereid te werken, maar dan op zijn tempo. Helaas kan dit bijna alleen in een beschutte werkplaats.

Blijven zoeken naar iets klein en goedkoop in een groene buurt met in de buurt een bedrijvenpark, het zal wel eens uit de lucht vallen.
Ik voel mij niet echt goed wanneer men mij bestempelt als iemand met psychische problematiek. Misschien het bewijs dat ik normaal ben. Is het zo moeilijk in te beelden dat een persoon graag alleen is, fulltime werken als een gevangenisstraf aanziet die hij mentaal niet aan kan en toch normaal in zijn bovenkamer kan zijn?

Misschien is de overgrote meerderheid wel zwakzinnig en ben ik de enige die de absurditeit van de huidige samenleving nog ziet? Je kan het nooit zeker weten.

Laatst gewijzigd door Lance : 22 juli 2014 om 16:55.
Oud 22 juli 2014, 16:55   #46
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lance Bekijk bericht
In de Kempen? En ik werk in de rand rond Brussel en een auto heb ik niet. Gaat gij anders 2 uur op een trein zitten met drie overstappen voor een deeltijdse job. Dan ben ik binnen het jaar compleet op. Trouwens met mijn werkuren (tot 24 u.) is er geen openbaar vervoer meer te vinden.
Dus, samengevat: je wilt veel maar je wil er niks tegenover stellen. Logisch dat je dan nergens terecht kunt.

Leer keuzes maken; probleem opgelost.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2014, 16:56   #47
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik voel mij niet echt goed wanneer men mij bestempeld als iemand met psychische problematiek. Misschien het bewijs dat ik normaal ben. Is het zo moeilijk in te beelden dat een persoon graag alleen is, fulltime werken als een gevangenisstraf aanziet die hij mentaal niet aan kan en toch normaal in zijn bovenkamer kan zijn?
Persoonlijk vind ik toch dat er enige tegenspraak in die zin zit.

Citaat:
Misschien is de overgrote meerderheid wel zwakzinnig en ben ik de enige die de absurditeit van de huidige samenleving nog ziet? Je kan het nooit zeker weten.
Misschien is het dat ja.

Maar ik denk het niet.
Oud 22 juli 2014, 17:04   #48
kameleon
Minister

Standaard

Citaat:

Misschien is het dat ja.

Maar ik denk het niet.
Zijn gedragingen en denkbeelden bevestigen het alleen maar.
Oud 22 juli 2014, 17:08   #49
Lance
Banneling

Standaard

Citaat:

Misschien is het dat ja.

Maar ik denk het niet.
Ooit was er de 14 uren werkdag voor een arbeider, hier in België. Ondertussen zitten we aan 8u/dag. Als je toen tegen die mensen had gezegd dat er een tijd zou komen waarin je met 40 uur/ week werken een stenen huis zou kunnen kopen, dan hadden ze je ook gek verklaard of je bestempeld als een luierik.

M.a.w., ik ben gewoon een visionair.

Laatst gewijzigd door Lance : 22 juli 2014 om 17:10.
Oud 22 juli 2014, 17:14   #50
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
:trololol:
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2014, 17:25   #51
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ooit was er de 14 uren werkdag voor een arbeider, hier in België. Ondertussen zitten we aan 8u/dag. Als je toen tegen die mensen had gezegd dat er een tijd zou komen waarin je met 40 uur/ week werken een stenen huis zou kunnen kopen, dan hadden ze je ook gek verklaard of je bestempeld als een luierik.

Moet gij niet de tafel gaan dekken? Of moet uw moeder dat allemaal doen voor die schamele 300 euro?
Oud 22 juli 2014, 17:50   #52
Lance
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Moet gij niet de tafel gaan dekken? Of moet uw moeder dat allemaal doen voor die schamele 300 euro?
Ge zult het waarschijnlijk niet geloven, maar koken doe ik en mijn moeder dekt de tafel. Qua karakter zijn we echter te verschillend en daarom is het constant ruzie. Daarom wil ik elders wonen.

Huishoudelijk werk zoals bijv. koken aan mijn eigen tempo en op mijn eigen manier doe ik graag. De mensen die mij kennen bestempelen mij dan ook niet als lui. Eerder als gierig of zuinig. En dat is het probleem nu net. Ge kunt in België niet zuinig leven, het moet altijd minstens 50.000 euro kosten, met nog een pakket levenslange zorgen, eisen en verplichtingen erbovenop. Dat vele mensen hiervoor kiezen vind ik best wel moedig.
Oud 22 juli 2014, 18:34   #53
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
sta je al op de wachtlijst voor een sociale woning?
Er is ook nog het SVK, verder weet ik niet of je in aanmerking komt voor huursubsidie.

Je bent duidelijk niet gebeten door de trouwmicroob, dat is al een goed punt.

Met zo'n 1500 € per maand zou je toch kunnen rondkomen denk ik.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2014, 19:02   #54
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Even een korte schets van mezelf: Ik doe deeltijds werk (25u/week) en verdien gemiddeld 1200euro netto/ maand. Ik woon bij mijn moeder in een sociale huurwoning en geef haar 300 euro per maand voor kost en inwoon. Ik heb mentaal niet de kracht om meer uren te presteren, maar profiteren van het systeem wil ik evenmin. Mijn moeder vindt echter dat ik al jaren op haar parasiteer en wilt me het liefst zo snel mogelijk de deur uit.
Ik zou wel alleen willen gaan wonen, maar het is niet zo simpel als ik me had voorgesteld.
Nochtans, ik heb weinig nood aan comfort, ik koop alles tweedehands en wandelen, fietsen en internet zijn voor mij voldoende ontspanning. Al mijn bezittingen kunnen in drie bananendozen en dat deert me niet. Ik haat verspilling en zelfs als ik geld had zou ik zeer bescheiden willen wonen en leven, met zo weinig mogelijk onderhoud, zoveel mogelijk rust en zo weinig mogelijk afval. Van de verspilzucht in onze huidige Westerse samenleving word ik misselijk. Van het lawaai, de vervuiling, de gejaagdheid in onze steden word ik onrustig.
We kennen allemaal de situatie in België: Kleinschalig wonen op campings mag niet, in een stacaravan of chalet op recreatiegrond kan je geen domicilie plaatsen, mobiel wonen is wettelijk moeilijk te regelen, enz. Samenhuizen is voor mij ook geen optie want ik ben allesbehalve sociaal, ik ben teruggetrokken, geniet van het alleen zijn en dan word je als persoon al snel gestigmatiseerd en verstoten. Ik ben slim genoeg om te beseffen dat iemand als ik een vogel voor de kat is wanneer mijn moeder zou sterven. Wat kan ik doen? Is er hoop voor iemand als ik in deze maatschappij en zijn er misschien mensen zoals ik op dit forum die zich in mij herkennen en me raad kunnen geven?
Ik moet even mijn vorige post corrigeren. Met 1200€ per maand valt het inderdaad moeilijk
Nu zeg je wel dat je mentaal niet meer kan presteren. Je zal op de een of andere manier toch van de maatschappij moeten profiteren.

Ik ken iemand die zijn ganse leven misschien hoop en al een paar dagen gewerkt heeft. Hij is nu in de zestig en ik heb hem uit mijn kennissenkring geschrapt omdat ik vernomen heb, en dus niet zoals jij, dat hij vanaf de eerste dag komedie gespeeld heeft en dat een aantal jaren volgehouden heeft. Telkens hem een job werd aangeboden, begon hij (komedie uiteraard) te klagen over stress. In het begin werden hem dan telkens herstellingsdagen toegekend. Hij werd dan een andere job aangeboden .. kortom hij speelde dat spelletje en bleef volhouden

Tegenover elke arts heeft hij koppig volgehouden dat hij stress kreeg, hij veinsde dat hij flauwviel, kortom het volledige pakket ..

Nu meer dan twintig jaar later heeft hij een ruime vergoeding van OCMW en mooie sociale woning enz.. Hij heeft wel even getrouwd geweest, maar die vrouw heeft hem wel met onderling akkoord verlaten.

Je zou toch moeten trachten fulltime te werken, zo moeillijk is dat niet hoor als je een job kan krijgen die je nog graag doet. Want ik blijf erbij dat je toch zo'n € 1500 net per maand zou moeten trachten te verdienen.
Oud 22 juli 2014, 19:11   #55
Lance
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tamil Bekijk bericht
Mob van de dag : een gek die meent niet gek te zijn , is normaal
Dus gij geeft elke dag voor de spiegel toe dat ge gek zijt? En zijt ge dan wel zeker dat het uw spiegelbeeld is waar ge tegen spreekt en niet de geest van uw overleden vader die in uw gedachten rondwaart?
Oud 22 juli 2014, 19:23   #56
Thuleander

Thuleander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom vraag je dat?
Omdat een diep geloof in God je innerlijke rust geeft en sterker maakt om problemen te overwinnen.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2014, 19:29   #57
Lance
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet Bekijk bericht
Ik moet even mijn vorige post corrigeren. Met 1200€ per maand valt het inderdaad moeilijk
Nu zeg je wel dat je mentaal niet meer kan presteren. Je zal op de een of andere manier toch van de maatschappij moeten profiteren.

Ik ken iemand die zijn ganse leven misschien hoop en al een paar dagen gewerkt heeft. Hij is nu in de zestig en ik heb hem uit mijn kennissenkring geschrapt omdat ik vernomen heb, en dus niet zoals jij, dat hij vanaf de eerste dag komedie gespeeld heeft en dat een aantal jaren volgehouden heeft. Telkens hem een job werd aangeboden, begon hij (komedie uiteraard) te klagen over stress. In het begin werden hem dan telkens herstellingsdagen toegekend. Hij werd dan een andere job aangeboden .. kortom hij speelde dat spelletje en bleef volhouden

Tegenover elke arts heeft hij koppig volgehouden dat hij stress kreeg, hij veinsde dat hij flauwviel, kortom het volledige pakket ..

Nu meer dan twintig jaar later heeft hij een ruime vergoeding van OCMW en mooie sociale woning enz.. Hij heeft wel even getrouwd geweest, maar die vrouw heeft hem wel met onderling akkoord verlaten.

Je zou toch moeten trachten fulltime te werken, zo moeillijk is dat niet hoor als je een job kan krijgen die je nog graag doet. Want ik blijf erbij dat je toch zo'n € 1500 net per maand zou moeten trachten te verdienen.
Ik heb het echt wel geprobeerd, om full time te werken. En neen, ik ging fysiek niet flauw vallen, maar mentaal ging het mis. Op een dag besloot ik gewoon om een week thuis te blijven, zonder mijn werkgever te verwittigen, om mentaal terug in evenwicht te komen.
Met 25u/week blijf ik mentaal in evenwicht en heb ik niet het gevoel 'voor niks' te leven. Ik wens ook geen hulp of vergoeding van de overheid, want ik ben fysiek perfect in staat om te werken. Ik verdien weinig, maar ik hoef ook geen huis of luxe. Doch als ik in een woonwagen met een houtstoofje zou willen gaan wonen belet men mij dat en krijg ik problemen met domicilie en andere shit.
Oud 22 juli 2014, 19:41   #58
Thuleander

Thuleander's schermafbeelding

Standaard

Laat je niet opjagen door de modernen, Lance.
Zij willen dat je net als hen materiële pronkzucht najaagt en je daarvoor te pletter zwoegt.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2014, 19:47   #59
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tamil Bekijk bericht
Wat definieer jij als 'ruime vergoeding'?
OCMW alleenstaande is een kleine 800 eur
Ja hij heeft nog andere vergoedingen buiten OCMW denk ik. Invaliditeitsvergoeding .. ik weet het niet zo. Feit is wel dat hij nooit gewerkt heeft en redelijk rondkomt.
Oud 22 juli 2014, 19:48   #60
Lance
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
Omdat een diep geloof in God je innerlijke rust geeft en sterker maakt om problemen te overwinnen.
Soms praat ik wel tegen God of tegen mezelf, ik weet het niet zeker.
Ik geloof wel in een bepaalde kracht, die ervoor zorgt dat het vele kwaad op deze wereld wordt geneutraliseerd door het vele goede, en omgekeerd. Het enige waar ik echt in geloof is relativiteit en voor elke plus bestaat er een min, en omgekeerd. Maar de Bijbel of andere omvangrijke godsdienstige lectuur lees ik niet, want daar krijg ik koppijn van. Ik heb echter wel respect voor jouw geloofsovertuiging, Thuleander.

Zelfs een heiden als Tamil heeft zijn nut in deze wereld, al beseft hij het zelf nog niet.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be