Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 22 augustus 2014, 06:29   #41
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Dat gebeurt volgens mij veel minder dan het omgekeerde. En is ook minder gevaarlijk, hoogstens vervelend. Fietsers kunnen de trage voetgangers aan max. 5 km per uur vrij makkelijk ontwijken. Voetgangers die onverwachte fietsers aan 20 km per uur en meer moeten ontwijken, is al iets minder evident. Uiteraard keur ik het niet goed dat voetgangers zich op fietspaden begeven, maar andersom is dus gevaarlijker.

Ik heb er alle begrip voor dat fietsers aanklagen dat de weginfrastructuur er slecht bijligt. Maar dan moeten ze gaan klagen, voor mijn part via de Fietsersbond, bij de overheid en de bevoegde instanties. Ik heb daar als voetganger eerlijk gezegd geen boodschap aan, ik wil vooral rustig en veilig mij van punt a naar punt b begeven aan stapvoetse snelheid.

Het is vooral het 'comfort' die fietsers noopt om zich op het voetpad te begeven. Bijvoorbeeld wanneer de rijweg bestaat uit kinderkoppen en kasseistroken. De meeste fietsers zijn te lui geworden om hierover te denderen en kiezen dan maar het effen voetpad om zulks te vermijden.

Trouwens, bij gevaarlijke kruispunten of passages hebben fietsers steeds het recht af te stappen en stapvoets met de fiets naast de hand zich over het zebrapad of de trottoir te begeven. Maar ik vrees dat de meeste fietsers, waarvan sommigen uitblinken in machogedrag met hun dure bikskes tegenwoordig, dat absoluut 'uncool' vinden en liever een koppel achteloze voetgangers overhoop rijden dan even af te stappen of zich gewoon reglementair op de weg te begeven.
zoals ik zei, ik hield geen pleidooi voor fietsraces op de stoep !

maar ik heb t geluk van dicht bij de NL grens te wonen en ga dus heeeel veel in NL fietsen.

ik zie de dagelijkse problemen door slechte weginfrastructuur daar veel minder.

deze week nog een topic over gevaar v fietsers op stoep bij werken in t stad 'ik dacht weer nationalestraat? te zien ...

en terecht, dat is gevaarlijk. maar dan zie je ook 1 metertje doorgang voor voetgangers en fietsers langs de werken ...

ik kan me in NL zoiets niet voorstellen ... in zulk geval wordt er daar gekozen om die 1m voor te behouden voor voetgangers, fietsers er te verbieden ... MAAR er wordt wel een wegomlegging voor fietser (straatje rond of zo) aangeduid ...

fietsers vinden een straat om immers veel minder erg dan afstappen.

PS over de voetgangerstunnel...heb daar zelf niet al te veel slechte ervaringen (maar merk ook dat ik de traagste fietser ben, wanneer ik er toch eens doorkom) ... maar kennissen vertellen me dat de problemen in se veroorzaakt worden door de fouten in de fietserstunnel (die 2km verderop ligt) ... roltrappen werden daar vervangen door een absoluut slecht liftensysteem (werkt heel dikwijls niet-zelfs website opgestart om aan te geven wanneer ze weer eens stuk of in onderhoud zijn)... absoluut onbetrouwbare route geworden dus ...
terwijl voetgangers en fietstunnel er eigenlijk al zijn, en dit verkeer absoluut gescheiden zou kunnen worden (als de roltrappen terug geplaatst zouden worden in de fietstunnel)
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2014, 06:30   #42
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet Bekijk bericht
Ik vind hem niet gevaarlijk. Ik denk dat ge dat aan die fietsers moet vragen die een niet onzachte landing tegen de bodem nog net overleefd hebben, nadat ik hen heb leren duiken.
ben jij altijd zo agressief Prof ? of is dat alleen je alter ego achter de PC ?
Oud 22 augustus 2014, 06:36   #43
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Dat gebeurt volgens mij veel minder dan het omgekeerde. En is ook minder gevaarlijk, hoogstens vervelend. Fietsers kunnen de trage voetgangers aan max. 5 km per uur vrij makkelijk ontwijken. Voetgangers die onverwachte fietsers aan 20 km per uur en meer moeten ontwijken, is al iets minder evident. Uiteraard keur ik het niet goed dat voetgangers zich op fietspaden begeven, maar andersom is dus gevaarlijker.

...
had het hier specifiek over wandelaars/toeristen op de kaai

het gevaarlijke hieraan is niet 5 - 20 kmu verschil ... da's geen probleem idd

maar vermits die wandelaars absoluut niet beseffen dat ze op een fietspad staan, zijn die ook niet gewoon aan t wandelen maar aan t kuieren en (gelukkig) onze stad aan t bewonderen, en maken die geregeld een bocht van 90° of staan ze onvoorzien plots stil enzo ... allemaal niet in te schatten en niet te voorziene bewegingen ... da's gevaarlijk, ook als je daar slecht tegen 15 kmu langsfietst.

opnieuw : niet schuld van voetganger én niet schuld van fietser ... slechte en onduidelijke infrastructuur.

wie bedacht het ook om het fietspad voor de kaaimuur (kant stad) en het voetpad achter de kaaimuur (kant scheldekaai) te voorzien ???
een kind kan bedenken dat het net andersom al meteen veel veiliger zou zijn ...
Oud 22 augustus 2014, 11:13   #44
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
deze week nog een topic over gevaar v fietsers op stoep bij werken in t stad 'ik dacht weer nationalestraat? te zien ...
en terecht, dat is gevaarlijk. maar dan zie je ook 1 metertje doorgang voor voetgangers en fietsers langs de werken ...
1m doorgang voor voetgangers en fietsers ? Sorry, daar is niets voorzien voor de fietsers. Maar toch rijden die daar op het voetpad dat alleen voor voetgangers dus is. Het is de dame die mijn weg als voetganger kruisste weer gelukt om mij te ontwijken. Ik ga dus niet opzij, en de volgende heeft het vlaggen.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2014, 11:15   #45
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
ben jij altijd zo agressief Prof ? of is dat alleen je alter ego achter de PC ?
Zie je ? Je bedoelt dus weer dat de voetganger maar opzij moet springen als er zo'n fietser aangereden komt. Heeft weinig met agressiviteit te maken. Bij jullie fietsers is het altijd de ander die maar opzij moet gaan.
Oud 22 augustus 2014, 13:10   #46
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1m doorgang voor voetgangers en fietsers ? Sorry, daar is niets voorzien voor de fietsers. Maar toch rijden die daar op het voetpad dat alleen voor voetgangers dus is. Het is de dame die mijn weg als voetganger kruisste weer gelukt om mij te ontwijken. Ik ga dus niet opzij, en de volgende heeft het vlaggen.
Ik zal u dan volgende keer gewoon met mijn volgeladen fiets aan de hand passeren. Dan ben ik ook een voetganger. Wedden dat ge opzij zult moeten gaan en dat "jij het vlaggen hebt"? Als ge daar woont en winkelt en er dus moet zijn, dan is stapvoets fietsen de beste oplossing voor iedereen. Enkel mensen die zelf nooit fietsen begrijpen dat niet.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2014, 13:22   #47
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
neen, ik bedoelde dit in de betekenis van 1m waar iedereen door moet, de voetgangers én de fietsers (met de fiets aan de hand)

moet je eens iemand kruisen zo op 1 m
Oud 22 augustus 2014, 13:24   #48
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Zie je ? Je bedoelt dus weer dat de voetganger maar opzij moet springen als er zo'n fietser aangereden komt. Heeft weinig met agressiviteit te maken. Bij jullie fietsers is het altijd de ander die maar opzij moet gaan.
nee dat bedoelde ik niet. ik bedoelde wel dat de infrastructuurmakers in B er niks van kennen en of terecht brengen.

en ik vroeg echt naar jouw agressie ... 'mensen tegen de grond kwakken enzo' ...

jij kan dat gewoon vinden, ik vind dat een agressieve houding.
Oud 22 augustus 2014, 13:25   #49
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Ik zal u dan volgende keer gewoon met mijn volgeladen fiets aan de hand passeren. Dan ben ik ook een voetganger. Wedden dat ge opzij zult moeten gaan en dat "jij het vlaggen hebt"? Als ge daar woont en winkelt en er dus moet zijn, dan is stapvoets fietsen de beste oplossing voor iedereen. Enkel mensen die zelf nooit fietsen begrijpen dat niet.
dat is de pragmatische en welwillende oplossing bij de huidige toestand.

de beste oplossing is m.i. een (liefst korte) wegomlegging aanduiden voor fietsers.
Oud 22 augustus 2014, 13:28   #50
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat is de pragmatische en welwillende oplossing bij de huidige toestand.

de beste oplossing is m.i. een (liefst korte) wegomlegging aanduiden voor fietsers.
Citaat:
Als ge daar woont en winkelt en er dus moet zijn, dan is stapvoets fietsen de beste oplossing voor iedereen. Enkel mensen die zelf nooit fietsen begrijpen dat niet.
Oud 22 augustus 2014, 13:36   #51
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Wat trouwens de voetgangerstunnel betreft: daar wordt al zo lang als ik weet in gefietst en ik heb nog nooit van (zware) accidenten gehoord in de voetgangerstunnel. Dat gevaar zal dus wel meevallen. Het is nu ook niet dat die tunnel bepaald smal is... Ge moet daar natuurlijk niet in gaan racen, maar traag fietsen is echt geen enkel probleem.

En de fietserstunnel is afhankelijk van waar je komt en waar je heen moet echt wel een hele omweg. Het is nu niet dat die vlakbij elkaar liggen. Bovendien is de fietstunnel helemaal niet zo fietsvriendelijk. De lift is veel kleiner dan die in de voetgangerstunnel, er zijn geen roltrappen en met de trap is echt niet voor iedereen weggelegd, ondanks de aa aanwezige fietsgoten.
Oud 22 augustus 2014, 13:38   #52
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
oops
Oud 22 augustus 2014, 13:41   #53
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat trouwens de voetgangerstunnel betreft: daar wordt al zo lang als ik weet in gefietst en ik heb nog nooit van (zware) accidenten gehoord in de voetgangerstunnel. Dat gevaar zal dus wel meevallen. Het is nu ook niet dat die tunnel bepaald smal is... Ge moet daar natuurlijk niet in gaan racen, maar traag fietsen is echt geen enkel probleem.

En de fietserstunnel is afhankelijk van waar je komt en waar je heen moet echt wel een hele omweg. Het is nu niet dat die vlakbij elkaar liggen. Bovendien is de fietstunnel helemaal niet zo fietsvriendelijk. De lift is veel kleiner dan die in de voetgangerstunnel, er zijn geen roltrappen en met de trap is echt niet voor iedereen weggelegd, ondanks de aa aanwezige fietsgoten.
fietstunnel is sinds de wissel van roltrappen naar liften een ramp.

en ook die in- en uitgangen (smalle 90°hoek gangen) zijn totaal onaangepast voor fietsers ... wie heeft zoiets verzonnen ???? en waarom wordt die niet aangepast ??

met de fiets valt die afstand echt wel mee...

maar idd een fietsbrug over t Scheld ter hoogte van de voetgangerstunnel zou een reuze aanwinst zijn voor t Stad
Oud 22 augustus 2014, 13:51   #54
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
met de fiets valt die afstand echt wel mee...
Natuurlijk valt die afstand mee, maar toch wel een serieus tijdverschil voor - ik zeg maar wat - een havenarbeider die in de buurt van de voetgangerstunnel woont en met de fiets gaat werken of iemand die op het eilandje woont en wil gaan wandelen in het Sint-Annabos. Ik zie echt niet in waarom je dan die omweg zou moeten maken. Bij mijn weten is de voetgangerstunnel - ondanks zijn naam - van meet af aan bedoelt geweest voor voetgangers én fietsen.

Laatst gewijzigd door Edina : 22 augustus 2014 om 13:53.
Oud 22 augustus 2014, 14:15   #55
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee, want stapvoets fietsen is ook niet toegelaten. Gij behoort tot het linkse groene of rode volkje dat denkt dat iedereen maar opzij moet springen voor een fietser.

En met een volgeladen fiets kunt ge stapvoets naast de fiets stappen ja, dat is alles. Trouwens is voor U blijkbaar "aan de hand passeren" al juist hetzelfde als "stapvoets fietsen". Geeft duidelijk te kennen dat jullie er niets van snappen dat jullie ook plichten hebben en zich aan de verkeersregels moeten aanpassen, als ge die tenminste al snapt.
Oud 22 augustus 2014, 14:22   #56
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
nee dat bedoelde ik niet. ik bedoelde wel dat de infrastructuurmakers in B er niks van kennen en of terecht brengen.

en ik vroeg echt naar jouw agressie ... 'mensen tegen de grond kwakken enzo' ...

jij kan dat gewoon vinden, ik vind dat een agressieve houding.
Kijk Analist, als er zo'n fietser op je komt toegestormt, en ik heb dat trouwens hierboven al uitgelegd, maar zal het nog eens herhalen: dan zijn er 3 mogelijkheden: je bent er mee akkoord dat hij je omverrijd als je niet wil opzij springen, of je duwt hem van je af zodat hij jou niet kan omverrijden. Die derde mogelijkheid is dat je wel opzij springt, maar dat ben jij niet verplicht, en ik doe dat dan ook nooit. En dan kan het hard aankomen voor de fietser als je verplicht bent van je te verdedigen.
Oud 22 augustus 2014, 14:25   #57
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Ge moet daar natuurlijk niet in gaan racen, maar traag fietsen is echt geen enkel probleem.
Voor jou misschien niet, maar het mag niet. Maar je bent wel een egoist op die manier.
Oud 22 augustus 2014, 15:06   #58
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, want stapvoets fietsen is ook niet toegelaten. Gij behoort tot het linkse groene of rode volkje dat denkt dat iedereen maar opzij moet springen voor een fietser.

En met een volgeladen fiets kunt ge stapvoets naast de fiets stappen ja, dat is alles. Trouwens is voor U blijkbaar "aan de hand passeren" al juist hetzelfde als "stapvoets fietsen". Geeft duidelijk te kennen dat jullie er niets van snappen dat jullie ook plichten hebben en zich aan de verkeersregels moeten aanpassen, als ge die tenminste al snapt.
Hoezo, voor mij is dat hetzelfde? Ik geef juist aan dat het niet hetzelfde is, maar begrijpend lezen lukt blijkbaar niet.

Als er maar een meter plaats is, dan zal je mij niet kunnen passeren wanneer ik met mijn volgeladen fiets (lees: fietszakken aan beide zijden gevuld met boodschappen, waaronder uitstekende soepgroenten en stokbrood) volledig reglementair aan de hand over het voetpad loop. U zal dan moeten stoppen en opzij gaan staan om mij te laten passeren wanneer je niet tegen mijn handvat of trapper wil opbotsen. Wanneer ik echter stapvoets met de fiets rij, kunnen wij elkaar zonder enige hinder passeren. Probeer het eens uit, zou ik zo zeggen... Maar iets zegt mij dat jij al heel lang niet meer op een fiets hebt gereden. Laat staan ermee gewinkeld heb!

En het zal je ongetwijfeld verbazen, maar in de Nationalestraat wonen ook mensen. En het is bovendien een winkelstraat. Er zijn dus echt wel een pak mensen die daar moeten zijn met de fiets!
Oud 22 augustus 2014, 15:08   #59
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor jou misschien niet, maar het mag niet. Maar je bent wel een egoist op die manier.
Waar haal je dat vandaan? In de voetgangerstunnel mag wel degelijk gefietst worden hoor. Weliswaar tegen aangepaste snelheid. Wat daarentegen niet mag, is fietsers opzettelijk laten vallen. Dat is niet alleen agressief, maar getuigt bovendien van een zeer slechte inborst.
Oud 26 augustus 2014, 09:07   #60
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Citaat:
maar idd een fietsbrug over t Scheld ter hoogte van de voetgangerstunnel zou een reuze aanwinst zijn voor t Stad
Ze zal inderdaad reuze moeten zijn

Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be