Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 september 2014, 06:01   #41
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Linken naar belachelijke sites helpt uw geloofwaardigheid niet.

De ongetwijfeld indrukwekkende Pakistaande minderheid in het Antieke Rome moet ook nog even op een census wachten.
Des te beter, u moet mij ook niet geloven. Ik geloof mijzelf niet eens.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2014, 07:01   #42
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het christendom gelooft niet in reïncarnatie.
De officiële instellingen of de leer van Christus?
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2014, 08:20   #43
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Wat is de ' leer van Christus ' ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2014, 08:24   #44
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Wat is de ' leer van Christus ' ?
de 'leer van Christus' in de gnostische zin is eerder een zoektocht naar een zelfvervolmaking en spreekt de wedergeboorte niet tegen.
Oud 16 september 2014, 08:42   #45
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
In feite komt het erop neer dat oud en diep ingeworteld volksgeloof door een elite, hier de priesterklasse, uit het volk wordt gezogen, vervormd wordt voor Eigen maatstaven en doeleinden en terug aan het volk wordt opgediend, ontdaan van zijn oorspronkelijke ziel.
Daar de massa slechts een kudde is en het uitwendige voor hen belangrijker is dan de kern loopt dat volk dan plots achter heel andere idealen aan zonder zelfs maar te beseffen dat er veranderingen hebben plaatsgegrepen. Maar sluipend, door de eeuwen heen, is het de verandering die overblijft en buiten misschien in het onderbewuste, is de ziel verloren gegaan.

En zo, gezien uw icoon, wordt Gea, onze aardmoeder, altijd en overal aanwezig en aanspreekbaar voor iedereen, later godin, teken van alle leven gevende en voedende vruchtbaarheid, het symbool van de heilige 'maagd' ver weg in de hemel.
Zo te zien heeft ze ook een hoofddoek aan?
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2014, 08:49   #46
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
de 'leer van Christus' in de gnostische zin is eerder een zoektocht naar een zelfvervolmaking en spreekt de wedergeboorte niet tegen.
Dan bedoel je de gnostische leer van Paulus en die heeft het over de opstanding uit de dood, wat zelfs niks te maken heeft met een fysiek lichaam, maar met psychische opstanding. Het is niet omdat er van wedergeboorte geen sprake is, dat dit wedergeboorte bevestigd .
Oud 16 september 2014, 09:23   #47
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
Zo te zien heeft ze ook een hoofddoek aan?
Inderdaad, bij de Islam heeft ze ook een hoofddoek op gekregen. En wat meer is; de eer van de mannelijke wederhelft hangt ervan af.
Terwijl ik altijd heb geleerd dat mijn eer alleen van mijzelf afhangt zijn ze in de Islam totaal afhankelijk van hun vrouwelijke wederhelft. Straf niet?
Oud 16 september 2014, 09:27   #48
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan bedoel je de gnostische leer van Paulus en die heeft het over de opstanding uit de dood, wat zelfs niks te maken heeft met een fysiek lichaam, maar met psychische opstanding. Het is niet omdat er van wedergeboorte geen sprake is, dat dit wedergeboorte bevestigd .
Voor zover ik weet heb ik niets met Paulus te maken of toch zeker niet met de vrouwenhater, de beknotter van de vrouwelijke vrijheden, waarvoor hij wordt uitgegeven.
Ik ga ervan uit dat de Christelijke leer zich noch specifiek voor, noch tegen de wedergeboorte heeft bekend; terwijl het voor mij, ik spreek hier over wedergeboorte, de evidentie zelve is en ik er geen ogenblik aan twijfel.

Laatst gewijzigd door marie daenen : 16 september 2014 om 09:28.
Oud 16 september 2014, 10:03   #49
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Voor zover ik weet heb ik niets met Paulus te maken of toch zeker niet met de vrouwenhater, de beknotter van de vrouwelijke vrijheden, waarvoor hij wordt uitgegeven.
Dan heb je ook niks te maken met het Christendom, gezien Paulus daar mee begonnen is. En dat Paulus een vrouwenhater zou geweest zijn is een hoax. Dit was toen de algemene hoding tegenover vrouwen.
Citaat:
Ik ga ervan uit dat de Christelijke leer zich noch specifiek voor, noch tegen de wedergeboorte heeft bekend; terwijl het voor mij, ik spreek hier over wedergeboorte, de evidentie zelve is en ik er geen ogenblik aan twijfel.
Heeft zich ook niet uitgesproken over het gebruik van condooms.
( tjonge...)
Oud 16 september 2014, 13:14   #50
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan heb je ook niks te maken met het Christendom, gezien Paulus daar mee begonnen is. En dat Paulus een vrouwenhater zou geweest zijn is een hoax. Dit was toen de algemene hoding tegenover vrouwen.

( tjonge...)
Oei en ik dacht dat de kerk predikte dat de geslachtsdaad enkel kon in het licht van de voortplanting, condooms staan niet in het licht van de voortplanting voor zover ik weet.
Oud 16 september 2014, 13:16   #51
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:

( tjonge...)
Of ik iets te maken heb met het Christendom of niet is noch jij, noch Paulus, die daarover beslissen. De teksten zijn algemeen gekend en ik volg wat ik wil.
Oud 16 september 2014, 13:57   #52
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Of ik iets te maken heb met het Christendom of niet is noch jij, noch Paulus, die daarover beslissen. De teksten zijn algemeen gekend en ik volg wat ik wil.
Daar ben je vrij van, maar kom hier niet aanzetten ' volgens de leer van Jezus ', terwijl deze ' leer ' van Paulus komt. ( bron : Burton L. Mack ' Wie schreven het Nieuwe Testament werkelijk? ' )
Oud 16 september 2014, 13:59   #53
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oei en ik dacht dat de kerk predikte dat de geslachtsdaad enkel kon in het licht van de voortplanting, condooms staan niet in het licht van de voortplanting voor zover ik weet.
Hadden we het hier over het N.T. of over de kerk ?
Oud 18 september 2014, 11:34   #54
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Het katholicisme dankt haar volkse karakter aan haar oorsprong in het judaïsme, of liever, in de tradities van de 12 stammen van Israël. De tempel van JHWH in Jeruzalem had moeten functioneren als centrum van aanbidding, maar deze werd niet als zodanig erkend door de meeste nakomelingen van Israël. De 12 stammen hadden geen behoefte aan een bestuur door Judeeërs en de tempel was gebouwd en werd beheerd door de clan van Herodus, half joden, met een slechte reputatie.

Deze situatie wordt weerspiegeld in de eerste drie evangeliën. Johannes de Doper predikt aan de oever van de Jordaan en niet in de synagoge, Jezus fulmineert tegen de Schriftgeleerden, hij vermijdt Jeruzalem, hij komt in conflict met het Sanhedrin en hij kiest handwerkslieden en ongeletterde mannen uit als zijn apostelen. Jezus predikt aan de oevers van het meer van Galilea en hij is de kampioen van het ongeletterde volk.

Laatst gewijzigd door Piero : 18 september 2014 om 11:37.
Oud 18 september 2014, 21:37   #55
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Het spreekt vanzelf dat de eerste christenen net als de 12 apostelen ongeletterde mensen waren. Ze konden Mozes en de Profeten niet in het Hebreeuws of het Grieks van de Septuagint lezen.

De eerste Bijbelvertalingen in klassiek Latijn en het Syrisch ontstonden in de 2e eeuw in de vorm van fragmenten. De bewaard gebleven manuscripten verschillen nogal van elkaar. BRON
Ze waren evenwel slechts toegankelijk voor de geletterde christenen.

Het behoort tot de Roomse traditie dat de bijbel niet gelezen wordt door het gewone volk.

Laatst gewijzigd door Piero : 18 september 2014 om 21:56.
Oud 18 september 2014, 21:41   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is uw bron voor "de leer van Christus"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2014, 08:21   #57
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Evenwel, de geschiedenis van het katholicisme is niet de geschiedenis van het gewone volk. Het is de geschiedenis van haar kerkvaders, Pappa's en Bisschoppen, van de herders die de kudde van christenen weidden. Zij representeerden Christus, die De Goede Herder wordt genoemd. De Goede Herder is een van de oudste metaforen voor Jezus christus. We vinden hem bij de vroegste christelijke afbeeldingen bij hun graven, in de derde eeuw. Daarvóór gebruikten christenen alleen eenvoudige symbolen, bijvoorbeeld de vis, als iconen. Het idee van De Goede Herder was overigens al bekend in de Romeinse beeldende kunst. Het symboliseerde de persoonlijke verhouding van elke christen met Jezus. Daar heeft de geestelijkheid zich toch aardig tussen gedrongen.

Oud 19 september 2014, 10:30   #58
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Evenwel, de geschiedenis van het katholicisme is niet de geschiedenis van het gewone volk. Het is de geschiedenis van haar kerkvaders, Pappa's en Bisschoppen, van de herders die de kudde van christenen weidden. Zij representeerden Christus, die De Goede Herder wordt genoemd. De Goede Herder is een van de oudste metaforen voor Jezus christus. We vinden hem bij de vroegste christelijke afbeeldingen bij hun graven, in de derde eeuw. Daarvóór gebruikten christenen alleen eenvoudige symbolen, bijvoorbeeld de vis, als iconen. Het idee van De Goede Herder was overigens al bekend in de Romeinse beeldende kunst. Het symboliseerde de persoonlijke verhouding van elke christen met Jezus. Daar heeft de geestelijkheid zich toch aardig tussen gedrongen.

De criophorus is eigenlijk geen christelijke figuur. Het is een heidense. Meer bepaald, het is Hermes de schaapdrager. Een bucolisch personage, te vergelijken met onze kabouters. De vroeger christenen (h)erkenden deze figuur bij de 'heidenen' omdat deze goed paste in de christelijke pastorale thematiek. En zo kreeg hij op de duur een christelijke connotatie.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 september 2014 om 10:38.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2014, 10:45   #59
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

... Voorgaande afbeelding van een fresco uit de catacomben van Rome is erg naturalistisch en verlevendigd met vogels en vegetatie en daarom mijns inziens niet christelijk maar gewoon Romeins. In de catacomben werden voornamelijk 'heidenen' begraven.

Het katholicisme erkent een onderscheid in de klassen rijk en arm. Terwijl in de eerste hoofdstukken van Handelingen nog wordt beschreven dat de eerste christenen hun bezittingen met elkaar delen is dit bij Paulus toch niet het geval. De verhoudingen worden direct scherp getekend in het verhaal over de geboorte van Jezus. Door goddelijke interventie melden zich zowel eenvoudige herders als enkele wijze mannen of koningen bij Jozef en Maria om het kind te vereren. De koningen hebben kostbare geschenken meegebracht. Het zal de arme herders wel meteen duidelijk zijn geweest, Jezus laat zich inpakken door de rijken.

Inderdaad, in veel gevallen hebben de rijken de kerken en kloosters gebouwd en versierd met fresco's en beeldhouwwerk. Cossimo de Medici en nog enkele families verrijkten in de 15e eeuw Florence met kerken en kapellen ter ere van God en zichzelf. Ze noemden het Het Nieuwe Rome. Hun zonen verwierven hoge posities in de kerk en ze inden belasting om ook Rome in zijn oude glorie te doen herleven. De armen bleven arm.
Oud 19 september 2014, 11:11   #60
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
... Voorgaande afbeelding van een fresco uit de catacomben van Rome is erg naturalistisch en verlevendigd met vogels en vegetatie en daarom mijns inziens niet christelijk maar gewoon Romeins. In de catacomben werden voornamelijk 'heidenen' begraven.

Het katholicisme erkent een onderscheid in de klassen rijk en arm. Terwijl in de eerste hoofdstukken van Handelingen nog wordt beschreven dat de eerste christenen hun bezittingen met elkaar delen is dit bij Paulus toch niet het geval. De verhoudingen worden direct scherp getekend in het verhaal over de geboorte van Jezus. Door goddelijke interventie melden zich zowel eenvoudige herders als enkele wijze mannen of koningen bij Jozef en Maria om het kind te vereren. De koningen hebben kostbare geschenken meegebracht. Het zal de arme herders wel meteen duidelijk zijn geweest, Jezus laat zich inpakken door de rijken.

Inderdaad, in veel gevallen hebben de rijken de kerken en kloosters gebouwd en versierd met fresco's en beeldhouwwerk. Cossimo de Medici en nog enkele families verrijkten in de 15e eeuw Florence met kerken en kapellen ter ere van God en zichzelf. Ze noemden het Het Nieuwe Rome. Hun zonen verwierven hoge posities in de kerk en ze inden belasting om ook Rome in zijn oude glorie te doen herleven. De armen bleven arm.

We vinden de criophorus ook terug op olielampen. In het bijzonder op de olielampen van pottenbakker ANNISER (Annius Serapiodorus) uit Ostia. Op dit ogenblik lijken de meeste onderzoekers eraan te twijfelen of de criophori wel een christelijke connotatie bezitten. Een opmerkelijke lamp die in Berlijn wordt bewaard en rond 200 of vroeger gedateerd is, toont evenwel een schaapdrager met zeven sterren, zon en maan –een gangbaar idyllisch ensemble zoals we die ook op andere lampen aantreffen- maar tegelijk Noachs ark en de Jonasscènes. Dezelfde pottenbakker Anniser echter ontwierp ook lampen met heidense voorstellingen (Bacchus binnen een laurierkrans, gecombineerd met bustes van Isis enen Sarapis of Diana en Hercules), én, zo menen sommigen, van de christelijke ‘Goede Herder’- voorstellingen. Indien dit klopt, dan zouden christenen en heidenen gebruik hebben gemaakt van een gemeenschappelijke beeldtaal.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 september 2014 om 11:21.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be