Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 november 2014, 17:52   #41
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Zich anders voelen is niet hetzelfde als niet lusten. Ik voel me ook anders dan een Vlaming maar ik heb geen enkel probleem met Vlamingen en Vlaanderen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2014, 17:53   #42
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Logisch dat ze ons minder en minder lusten, de tegenstellingen worden groter en groter. Zij stemmen hoofdzakelijk links en wij hoofdzakelijk rechts. Zij willen profiteren, wij willen hard werken...
Alle Walen zijn werkloos? Men voelt echt de gratis haat van u tegenover de Walen.
Oud 22 november 2014, 17:54   #43
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat dacht je maar...
Een Vlaming is een inwoner van Vlaanderen, punt aan de lijn.
Dat hij voor of tegen België is, verandert er niets van.
Oud 22 november 2014, 17:59   #44
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Ik zie nergens staan dat ze ons 'niet lusten', enkel dat ze zich anders voelen.
Voil�*.
Oud 22 november 2014, 19:07   #45
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Toch maar opletten met al die artikels. Nog niet zo lang geleden in dezelfde Knack:

(13/05/2014 om 09:34)

'Vlamingen en Walen kijken naar elkaar met respect, sympathie en bewondering' (KU Leuven)
Vlamingen en Walen kijken voornamelijk naar elkaar met respect, sympathie en bewondering, blijkt uit een interuniversitaire studie. Toch worden deze positieve gevoelens door beide taalgroepen onderschat, terwijl de woede tegenover elkaar wordt overschat.

Het is maar dat men het weet.
Ja vooral in Leuven kunnen ze van die wederzijdse sympathie goed meespreken

Nooit van "Leuven Vlaams" gehoord zeker ?

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 22 november 2014 om 19:08.
Witte Kaproen is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2014, 09:36   #46
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Toch maar opletten met al die artikels. Nog niet zo lang geleden in dezelfde Knack:

(13/05/2014 om 09:34)

'Vlamingen en Walen kijken naar elkaar met respect, sympathie en bewondering' (KU Leuven)
Vlamingen en Walen kijken voornamelijk naar elkaar met respect, sympathie en bewondering, blijkt uit een interuniversitaire studie. Toch worden deze positieve gevoelens door beide taalgroepen onderschat, terwijl de woede tegenover elkaar wordt overschat.

Het is maar dat men het weet.
Wie kan me nog geloven?

Twee Walen op de drie (66,1 procent) voelen zich volgens een onderzoek 'eerder anders' of 'heel anders' dan de Vlamingen. En terwijl ze zich minder verwant voelen met Vlaanderen, voelen steeds meer Walen verwantschap met Frankrijk.
Wat duidelijk uit het onderzoek blijkt, is dat Walen een toenadering voelen tot de Fransen: 54,9 procent van de ondervraagde, voelt zich eerder anders of heel anders dan de Fransen, dat is een duidelijke daling tegenover tien jaar geleden.

IWEPS meent te kunnen concluderen dat het taalkundige en culturele aspect begint te domineren, ten koste van het gevoel dat Walen en Vlamingen samen tot een Belgische natie behoren.

http://www.knack.be/nieuws/belgie/wa...al-512335.html
Titel: Walen voelen zich minder verwant met Vlamingen, meer met Fransen

Laatst gewijzigd door cato : 25 november 2014 om 09:38.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2014, 10:04   #47
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Wie kan me nog geloven?

Twee Walen op de drie (66,1 procent) voelen zich volgens een onderzoek 'eerder anders' of 'heel anders' dan de Vlamingen. En terwijl ze zich minder verwant voelen met Vlaanderen, voelen steeds meer Walen verwantschap met Frankrijk.
Wat duidelijk uit het onderzoek blijkt, is dat Walen een toenadering voelen tot de Fransen: 54,9 procent van de ondervraagde, voelt zich eerder anders of heel anders dan de Fransen, dat is een duidelijke daling tegenover tien jaar geleden.

IWEPS meent te kunnen concluderen dat het taalkundige en culturele aspect begint te domineren, ten koste van het gevoel dat Walen en Vlamingen samen tot een Belgische natie behoren.

http://www.knack.be/nieuws/belgie/wa...al-512335.html
Titel: Walen voelen zich minder verwant met Vlamingen, meer met Fransen
Het is maar zo lang al het breed is. Een K.U.L. - onderzoek van en paar jaar geleden zei weer wat anders en concludeerde:

Citaat:
Verschillen tussen Vlaanderen en Wallonië zijn er, maar ze zijn kleiner, complexer en beter verklaarbaar dan algemeen wordt aangenomen
.
Ander onderzoek wees uit dat de Vlamingen meer op Walen trekken dan op Nederlanders.

Recent bleek nu ook met de stakingen dat -ik geloof volgens de gezegdes van een Nederlandse prof.- Vlamingen meer 'Latijns' zijn dan Nederlanders. En meer 'anarchistisch'. Nederlanders lopen meer braaf in het rijtje.

En zo ziet u maar.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 25 november 2014 om 10:08.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2014, 10:24   #48
cato

Standaard

Citaat:
Het is maar zo lang al het breed is. Een K.U.L. - onderzoek van en paar jaar geleden zei weer wat anders en concludeerde:

.
Ander onderzoek wees uit dat de Vlamingen meer op Walen trekken dan op Nederlanders.

Recent bleek nu ook met de stakingen dat -ik geloof volgens de gezegdes van een Nederlandse prof.- Vlamingen meer 'Latijns' zijn dan Nederlanders. En meer 'anarchistisch'. Nederlanders lopen meer braaf in het rijtje.

En zo ziet u maar.

Belgen zijn net al Grieken en Spanjaarden ,
ze hebben te lang onder dictatuur geleefd en daarom al die stakingen,
die u verheerlijkt tot anarchisme.

Nederlanders zijn al eeuwen gewend om met tegenstellingen om te gaan ,
om te polderen en hun verantwoordelijkheid te nemen.
Dat is het verschil.

Omdat Nederlanders zo eigenzinnig en opstandig zijn,
bestaat de Nederlandse onafhankelijkheid al meer dan 400 jaar,
Een van de eerste onafhankelijk staten in Europa.

Omdat de Vlamingen zo braaf zijn ,gaan ze nog steeds gebukt
onder Belgie en zijn ze nog steeds niet onafhankelijk.

Verschillen overduidelijk.
Oud 25 november 2014, 11:03   #49
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat is het verschil.

Ik verheerlijk niets. U moet lezen wat ik schrijf. En niet uw wensen voor werkelijkheid nemen.
Oud 25 november 2014, 11:06   #50
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat is het verschil.

'
Nederlanders zijn helemaal niet opstandig. Ze zijn gedwee als lammeren die al even gedwee achter de onbenullige Oranjes hollen. Het zijn kleinburgelijke lui die er als de dood voor zijn om 'boven de korenmaat' te leven Met hun mond hebben ze veel praat, maar dat is het dan.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 25 november 2014 om 11:12.
Oud 25 november 2014, 12:11   #51
S-K
Partijlid

S-K's schermafbeelding

Standaard

Wat klopt eigenlijk van al die beweringen die ik geregeld online hoor dat de Walen voor een groot deel Vlaamse roots zouden hebben? Nu kan ik mij niet aan de indruk ontrekken dat er veel Waalse politici Vlaamse familienamen dragen, bv. Reynders, Spitaels, De Motte, etc, maar zijn deze percentages daadwerkelijk hoog? Brussel buitengelaten..Bedoel specifiek Wallonië.
S-K is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2014, 20:19   #52
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S-K Bekijk bericht
Wat klopt eigenlijk van al die beweringen die ik geregeld online hoor dat de Walen voor een groot deel Vlaamse roots zouden hebben? Nu kan ik mij niet aan de indruk ontrekken dat er veel Waalse politici Vlaamse familienamen dragen, bv. Reynders, Spitaels, De Motte, etc, maar zijn deze percentages daadwerkelijk hoog? Brussel buitengelaten..Bedoel specifiek Wallonië.
In Luik, Charleroi, La Louvière en andere voormalige industriegebieden zeker en vast. Langs de taalgrens ook. Daarbuiten minder, maar ze zijn overal wel te vinden.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2014, 23:13   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
In Luik, Charleroi, La Louvière en andere voormalige industriegebieden zeker en vast. Langs de taalgrens ook. Daarbuiten minder, maar ze zijn overal wel te vinden.
Ook sterke aanwezigheid op het Henegouwse platteland, waar veel West- en Oost-Vlaamse boeren een boerderij kochten. Juist die groep bleef trouwens nog het langst Nederlands onder mekaar spreken. Tot voor kort werd er zelfs nog een maandelijks blad uitgegeven. Als ik mij niet vergis, bestaat de vereniging van uitgeweken Vlaamse landbouwers nog steeds.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2014, 00:21   #54
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook sterke aanwezigheid op het Henegouwse platteland, waar veel West- en Oost-Vlaamse boeren een boerderij kochten. Juist die groep bleef trouwens nog het langst Nederlands onder mekaar spreken. Tot voor kort werd er zelfs nog een maandelijks blad uitgegeven. Als ik mij niet vergis, bestaat de vereniging van uitgeweken Vlaamse landbouwers nog steeds.
En intussen hebben ze er mooi kleine Waaltjes gemaakt die zich eens tegen ons zullen keren.
Nerlandstaligen in Vlaanderen houden zou het speerpunt van een nieuwe vlaamsnationale politiek moeten zijn.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 november 2014 om 00:25.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2014, 00:22   #55
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseAllochtoon Bekijk bericht
wat een zwak antwoord,omdat je ergens terecht kunt met de taal waarmee je bent opgevoed identificeer je je erook mee
Ik identificeer mij zelfs met Surinamers.
En dat is niet zwak maar sterk!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 november 2014 om 00:23.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2014, 09:32   #56
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S-K Bekijk bericht
Tip: ga naar volgende link: www.familienaam.be/
Type een aantal familienamen naar keuze. Let op: hoofdlettergevoelig. U zal merken dat een naam als Claessens, Colson, Bollen, Beckers.. meer voorkomt in Wallonië dan bv Oost of West-Vlaanderen. En dat is maar gedeeltelijk te verklaren door Nederlandstaligen die in de Waalse industrie gingen wonen en werken
Hetgeen meteen aantoont dat er een veel grotere familiale band is tussen bv Luikenaars en Limburgers, dan tussen Limburgers en Oost/West-Vlamingen.
De bewering dat er twee volkeren leven in België, gescheiden door de taalgrens is zever.

EDIT: doe datzelfde bij een gelijkaardige Nederlandse site: http://www.meertens.knaw.nl/nfb/
U merkt dat familienamen weinig tot niks met (taal)grenzen te maken hebben.

Laatst gewijzigd door pajoske : 26 november 2014 om 09:37.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2014, 10:44   #57
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Tip: ga naar volgende link: www.familienaam.be/
Type een aantal familienamen naar keuze. Let op: hoofdlettergevoelig. U zal merken dat een naam als Claessens, Colson, Bollen, Beckers.. meer voorkomt in Wallonië dan bv Oost of West-Vlaanderen. En dat is maar gedeeltelijk te verklaren door Nederlandstaligen die in de Waalse industrie gingen wonen en werken
Hetgeen meteen aantoont dat er een veel grotere familiale band is tussen bv Luikenaars en Limburgers, dan tussen Limburgers en Oost/West-Vlamingen.
De bewering dat er twee volkeren leven in België, gescheiden door de taalgrens is zever.

EDIT: doe datzelfde bij een gelijkaardige Nederlandse site: http://www.meertens.knaw.nl/nfb/
U merkt dat familienamen weinig tot niks met (taal)grenzen te maken hebben.
Nederland heeft heel veel familienamen ,die oorspronkelijk uit Vlaanderen en Duitsland komen.
Dit is op de site familienamen soms moeilijk te zien,
omdat in Nederland de familienamen mee zijn gegaan met de nieuwe spelling van 1870.
Vlaanderen heeft toen de oude spelling gehouden van voor 1870 ,ook voor de familienamen.

De migranten die naar Wallonie zijn getrokken wegens werk en de industrie, zijn natuurlijk na verloop van tijd geen Vlamingen meer ,
zoals de Amerikanen met Engelse, Duitse en Nederlandse oorsprong nu Amerikanen zijn en geen Nederlanders of Engelsen.
Oud 26 november 2014, 10:48   #58
cato

Standaard

Citaat:
Het is het imago van opstandigheid dat ze graag de wereld in sturen terwijl ze helemaal niet zo zijn zoals jij correct beschrijft,lijkt wel alsof je ze heel goed kent
citaat Trouw:

Leuk, Nederlanders in de collegezaal
DJENNA PERREIJN − 26/11/14, 01:37
Ze presteren matig, maar Antwerpen omarmt Hollandse studenten

Laag collegegeld, een ruime keuze aan bier en gewoon Nederlands praten. Met de invoering van het leenstelsel zullen dit jaar nog meer Nederlandse studenten zich gaan oriënteren op een studie in Vlaanderen. Studeren in België is ook aantrekkelijk omdat er plek is voor iedereen: er wordt bijna niet aan selectie aan de poort gedaan.

Voor de Nederlanders niets dan goed nieuws, maar in België zelf begint nu de twijfel toe te slaan. Elke Nederlandse student kost de Belgische staat 10.000 euro per jaar. Een zinloze investering als de student na zijn studie direct de trein terug pakt naar Nederland.

Toch is het hoger onderwijs blij met de goedgebekte Hollanders. En ook studentenstad Antwerpen zegt dat het dom zou zijn om de Nederlanders te weren: "We doen er alles aan om de Hollanders na hun studie snel te begeleiden naar een starterswoning en een baan", laat de woordvoerder van burgemeester Bart de Wever weten.

De burgemeester van Antwerpen ziet de internationale studenten ondanks hun matige resultaten graag komen. "Als havenstad kunnen wij ze goed gebruiken in de logistiek. Antwerpen heeft jonge Nederlanders veel te bieden, maar dan moeten ze wel blijven", aldus de woordvoerder.

http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archi...legezaal.dhtml

Laatst gewijzigd door cato : 26 november 2014 om 10:48.
Oud 26 november 2014, 11:05   #59
cato

Standaard

Citaat:
ben je nu blij dat je herkent in de zever van dewever...
die uitsluitend het geld van de investering terug verdiend wilt zien
Ik ben blij dat studenten die in Nederland moeilijk toegelaten worden,
in Vlaanderen wel kunnen studeren.

Op jullie reactie van de brave en onderdanige Hollanders ,
constateer ik dat de Nederlandse studenten in het hoger onderwijs niet
als volgzaam en braaf worden gezien.

Dus u en het Oosten zitten kennelijk te fantaseren in eigen wereld

Laatst gewijzigd door cato : 26 november 2014 om 11:06.
Oud 26 november 2014, 12:15   #60
cato

Standaard

Citaat:
ja dat zal wel vermits ze nergens anders terecht kunnen om daarna terug de trein te pakken richting Holland met hun diploma op zak...
Zoals je ook hebt gelezen presteren ze maar matig wat ze waarschijnlijk zullen compenseren met een grote bek....
Enigszins begrijpelijk dat men deze hollandertjes op de vlaamse markt wilt behouden vermits ze anders hun investering hierdoor verliezen
Ook Nederland krijgt veel studenten uit andere landen.
Vele vertrekken weer na hun studie en een deel blijft hangen.
Zo is het ook in Vlaanderen.
Het is toch begrijpelijk dat BDW liever studenten uit Nederland heeft,
dan uit Oost Europa of Arabische landen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be