Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 oktober 2004, 04:10   #41
Sam
Provinciaal Gedeputeerde

Sam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
voor humor ben ik normaal te vinden, maar deze thread vind ik niet grappig. soit, we hebben niet allemaal hetzelfde gevoel voor humor hé. leve de diversiteit
Gelukkig !

Nuja zat zo te denken,

als zijzelf geen greintje respect tonen voor de Vlaamse samenleving, spreekt het dan voor zich dat sommigen ook geen respect meer kunnen opbrengen voor hen, snap je ?

Je kun niet blijven toegeven, er komt es een moment dat je zegt: "Dit is erover".

Dan komen er vanzelfsprekend dergelijke reacties.

Sam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2004, 06:42   #42
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Steeds meer meisjes willen zich manifesteren, nog een beetje opgehitst door het Vrouwenoverlegcomité en een paar "minderwaardige" (Dewael) cultuurfanatici en de strijd kan losbarsten !
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.

Laatst gewijzigd door ancapa : 6 oktober 2004 om 06:42.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2004, 09:46   #43
ICE-MAN
Parlementslid

ICE-MAN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam
Gelukkig !

Nuja zat zo te denken,

als zijzelf geen greintje respect tonen voor de Vlaamse samenleving, spreekt het dan voor zich dat sommigen ook geen respect meer kunnen opbrengen voor hen, snap je ?

Je kun niet blijven toegeven, er komt es een moment dat je zegt: "Dit is erover".

Dan komen er vanzelfsprekend dergelijke reacties.
Wat velen hier NIET schijnen te begrijpen is dat als je in "hun" thuislanden gewoond én gewerkt hebt én moeite gedaan om niemand voor de voeten te lopen en begrip op te brengen voor hun "cultuur", de hoofddoekjes hier "erg" provocerend overkomen, en woesssssssssjjj ...... daar gaat je RESPECT !

enkele jaren geleden in de haven van Kalkan in Turkije vertelde me een gepensionneerde turkse zeekapitein die zowat de halve wereld afgevaren had dat hij ook eens in "Belgium" op bezoek was bij turkse landgenoten in "a place called Lokkeren's or so" dat hij écht bang was geweest en geschrokken hoe een achtergestelde mentaliteit die kerels er op nahielden !
Oud 6 oktober 2004, 10:15   #44
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

De moslims hebben het zichzelf ergens aangedaan. Op de aanklacht dat de hoofddoek vernederend was voor de vrouw antwoorden ze dat het dragen ervan niet verplicht was maar dat de vrouwen er zelf voor kozen. Nu, dat is hun goed recht, maar dan doet een verbod op een hoofddoek ook geen enkele afbreuk aan de vrijheid van godsdienst. Want je kan moslim zijn zonder hoofddoek ook.

Nog niet zo lang geleden waren uniforms verplicht op de scholen, niemand kloeg er over, toch niet in die mate dat kinderen van school wegbleven of dat er rechtzaken over moesten gehouden worden. Als nu overdadige piercings, hoerige kleren en ja ook hoofddeksels geweerd worden, moeten ze niet klagen, ze mogen blij zijn dat ze er zonder duur uniform vanaf geraken.
Oud 6 oktober 2004, 10:24   #45
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik zie het probleem echt niet. Als die meiskes nu een hoofddoek willen dragen, so what? Als je dat wil verbieden, wie is hier dan de religieuze fanaat?

Oud 6 oktober 2004, 10:26   #46
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
Ik zie het probleem echt niet. Als die meiskes nu een hoofddoek willen dragen, so what? Als je dat wil verbieden, wie is hier dan de religieuze fanaat?
Het gaat op een verbod op specifieke plaatsen, zoals in school. Het is niet eerlijk als andere meisjes wel kledingsvoorschriften moeten volgen, en moslimmeisjes niet. Het gaat om een principe van gelijkheid, meer niet.
Oud 6 oktober 2004, 10:28   #47
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Processen aanspannen komt zeker de goede verstandhouding tussen de betrokken partijen niet ten goede.
Wellicht drijven ze nog meer mensen in de armen van het blok.
Goe bezig.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2004, 10:40   #48
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseBelg
Het gaat op een verbod op specifieke plaatsen, zoals in school. Het is niet eerlijk als andere meisjes wel kledingsvoorschriften moeten volgen, en moslimmeisjes niet. Het gaat om een principe van gelijkheid, meer niet.
Mja. Stel dat ik in het schoolreglement zet 'Iedereen die VlaamseBelg heet moet 2 keer zoveel huiswerk maken'. Als ik die regel dan eerlijk en consequent toepas, is het dan ineens een eerlijke regel? Die moslim-meisjes weten heus wel dat zij specifiek geviseerd worden door een hoofddoeken-verbod.

Kledingvoorschriften dienen om de maatschappelijke normen van zedigheid en fatsoenlijkheid te onderhouden. In alle schoolreglementen staat dat te korte rokjes verboden zijn. Nu bestaan er mensen die nog striktere regels hebben dan wij qua zedigheid en fatsoenlijkheid. Ik vind het raar dat we die willen dwingen tot gedrag dat in hun eigen ogen losbandig is.

"U mag de school niet binnen, want u loopt er te preuts bij". Dat is waar het hoofdoekenverbod op neerkomt. Ik vind het gewoon bizar.

Oud 6 oktober 2004, 10:42   #49
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan moet je scholen ook verbieden om gelijk welke kledingvoorschriften op te leggen? Geen uniformen meer, geen witte t-shirts voor de turnles, naakt mag ook.

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2004, 10:55   #50
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Kledingvoorschriften dienen om de maatschappelijke normen van zedigheid en fatsoenlijkheid te onderhouden. In alle schoolreglementen staat dat te korte rokjes verboden zijn. Nu bestaan er mensen die nog striktere regels hebben dan wij qua zedigheid en fatsoenlijkheid. Ik vind het raar dat we die willen dwingen tot gedrag dat in hun eigen ogen losbandig is.

"U mag de school niet binnen, want u loopt er te preuts bij". Dat is waar het hoofdoekenverbod op neerkomt. Ik vind het gewoon bizar.
Die hoofddoeken zijn een religieus en politiek statement geworden, waar ze vroeger werden verbrand als uiting van godsdienstvrijheid, worden ze nu juist gedragen met dezelfde slogans.

De reden waarom ik pro verbod ben is om te voorkomen wat op sommige plaatsen in Frankrijk is gebeurd. Daar is het nu gewoonweg gevaarlijk om als ongesluierde vrouw over straat te lopen.

En laat ons realistisch zijn, binnen een half jaar is iedereen die discussie vergeten en gaan moslimmeisjes weer gewoon zonder hoofddoek over straat.
Oud 6 oktober 2004, 10:57   #51
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Of bezie het als volgt: in sommige Afrikaanse stammen lopen de vrouwen rond met blote borsten. Stel dat je met je vriendin naar zo'n dorp verhuist, zou je vriendin het dan tof vinden als ze kwamen zeggen: "Sorry, je moet je kleden volgens onze normen en ook met blote borsten rondlopen". De meeste Westerse vrouwen zouden dat niet zo prettig vinden. Dat is exact dezelfde situatie als moslims te dwingen met 'bloot' haar te lopen.

Oud 6 oktober 2004, 11:00   #52
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Of bezie het als volgt: in sommige Afrikaanse stammen lopen de vrouwen rond met blote borsten. Stel dat je met je vriendin naar zo'n dorp verhuist, zou je vriendin het dan tof vinden als ze kwamen zeggen: "Sorry, je moet je kleden volgens onze normen en ook met blote borsten rondlopen". De meeste Westerse vrouwen zouden dat niet zo prettig vinden. Dat is exact dezelfde situatie als moslims te dwingen met 'bloot' haar te lopen.
Dan hebben die meeste westerse vrouwen daar niks te zoeken, als dat de voorwaarde is. Ik wil dan wel nog als ontwikkelingshelper naar ginds vertrekken hoor.
Oud 6 oktober 2004, 11:04   #53
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Dit is een grote gigantische kut discussie van "ik heb gelijk" en "nee ik heb gelijk".
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2004, 11:05   #54
DenDuvel
Vreemdeling

DenDuvel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als een vrouw naar daar wil verhuizen, dan zal ze ook moeten weten welke gebruiken er daar zijn. En dan heeft ze de keuze: of ze gaat niet, of ze gaat wel en past zich aan. Als een vrouw niet zo wil rond lopen, dan moet ze maar niet naar daar gaan!

Laatst gewijzigd door DenDuvel : 6 oktober 2004 om 11:14. Reden: Typfout
DenDuvel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2004, 11:11   #55
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
Dit is een grote gigantische kut discussie van "ik heb gelijk" en "nee ik heb gelijk".
En heb jij nu gelijk, of heb je niet gelijk?

Oud 6 oktober 2004, 11:13   #56
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DenDuvel
Als een vrouw naar daar wil verhuizen, dan zal ze ook moeten weten welke gerbuiken er daar zijn. En dan heeft ze de keuze: of ze gaat niet, of ze gaat wel en past zich aan. Als een vrouw niet zo wil rond lopen, dan moet ze maar niet naar daar gaan!
Ok, maar wat als men de regels ineens verandert NADAT ze daar al jaren woont en intussen zelf al een dochter heeft?

Oud 6 oktober 2004, 11:25   #57
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Ik moet eens heel hartelijk lachen wanneer ik sommigen een betoog hoor opzetten over een zgn. "Westerse variant van de islam", die dan moderner zou moeten zijn, de westerse waarden zou moeten incorporeren en zich zo beter zou moeten inschakelen in onze cultuur...

Vorig weekend kreeg ik bezoek van een koppel vrienden die na 5 jaar in Brussel gewoond en gewerkt te hebben, zijn verhuisd naar Marokko (diplomaten). En hun verhaal was wel heel verhelderend. De manier waarop de Marokkaanse gemeenschap hier leeft verschilt heel sterk van de cultuur in Marokko... veel ouderwetser, enggeestiger, teruggetrokken, intolerant, etc... Heeft er alles mee te maken dat voor de emigranten "de tijd blijft stilstaan" eens ze hun vaderland verlaten, terwijl een cultuur natuurlijk een dynamisch gegeven is. Voeg daarbij het evidente cultuurconflict en je krijgt situaties waar het zgn. "multiculturele model" dat sommigen maar blijven verdedigen, eerder leidt tot het escaleren van die cultuurconflicten, dan wel tot synthese (laat staan synergie).

Stukje bij beetje begint het besef te groeien dat men pas van "openheid" en "tolerantie" kan gewagen wanneer je zelf ongegeneerd jezelf kan zijn; bewust van je identiteit en zelfverzekerd in dialoog kan treden. Het verbod op hoofddeksels in de klas is al zo oud als de straat, en er is geen zinnige reden te bedenken waarom dit zou moeten aangepast worden. In de mate dat dit al zou botsen met de "godsdienstvrijheid", kan je stellen dat men zich als kandidaat-immigrant dan maar moet bezinnen of het wel interessant is om je te vestigen in een cultuur die geen voorzieningen kent om je in je religieuze maniërismen te accomoderen.

Ik zou bvb. nooit kunnen verdragen dat mijn echtgenote verplicht zou zijn om een hoofddoek te dragen en het verbod op een frisse pint op een terraske als het heel warm is zie ik ook niet zitten... Vandaar dat ik het niet zou overwegen om in Saoedi-Arabië te gaan wonen en werken, zélfs al zou m'n werkgever dat van mij verlangen (en er ook rijkelijk voor zou betalen).

Of om het heel kort te zeggen: ik zie niet in waarom wij onszelf in het Westen compleet zouden moeten wegcijferen om een soort passepartout-samenleving te creëren waar niemand echt gelukkig mee is.
Oud 6 oktober 2004, 11:30   #58
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseBelg
Die hoofddoeken zijn een religieus en politiek statement geworden, waar ze vroeger werden verbrand als uiting van godsdienstvrijheid, worden ze nu juist gedragen met dezelfde slogans.

De reden waarom ik pro verbod ben is om te voorkomen wat op sommige plaatsen in Frankrijk is gebeurd. Daar is het nu gewoonweg gevaarlijk om als ongesluierde vrouw over straat te lopen.
Dan moet deze aggressie bestreden worden. Je gaat toch ook geen banken verbieden omdat er bankovervallen gebeuren?

Citaat:
En laat ons realistisch zijn, binnen een half jaar is iedereen die discussie vergeten en gaan moslimmeisjes weer gewoon zonder hoofddoek over straat.
Misschien wel, misschien niet. Het hoofdoekenverbod is blijkbaar een goed-bedoelde maatregel om integratie te bevorderen, maar nu zie ik enkel het omgekeerde effect:

1. De allochtonen voelen zich (zoals gewoonlijk) geviseerd. Voor 1 keer hebben ze geen ongelijk. Een hoofdoekenverbod is een nutteloze en nodeloze maatregel.

2. De autochtonen zijn gepiqueerd omdat de allochtonen weer eens staan te roepen dat ze geviseerd worden. "Kijk, ze willen weer eens een speciale behandeling".

En zo wordt de kloof tussen beide gemeenschappen weer wat groter.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2004, 11:32   #59
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als scholen hoofddeksels in de klas verbieden, wie is dan de religieuze fanaat.
Of nee, het heeft niets met religie te maken natuurlijk.
Anders zou het in moslimlanden toch ook niet verboden zijn.
Oud 6 oktober 2004, 11:34   #60
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mja. Stel dat ik in het schoolreglement zet 'Iedereen die VlaamseBelg heet moet 2 keer zoveel huiswerk maken'. Als ik die regel dan eerlijk en consequent toepas, is het dan ineens een eerlijke regel? Die moslim-meisjes weten heus wel dat zij specifiek geviseerd worden door een hoofddoeken-verbod.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be