Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 17 februari 2015, 20:42   #41
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Als je dat niet inziet, scheelt er iets met uw redeneringsvermogen. Objectief gezien heeft de fiets enorm veel voordelen t.o.v. andere transportmiddelen.

- Je hebt geen last van de files en draagt er niet aan bij.
- Je verplaatst je stil en milieuvriendelijk.
- Je doet je dagelijkse beweging tijdens anders verloren pendeltijd.
- Goed voor je algehele gezondheid, conditie, gewicht. Zeker is tijden waar obesitas en suikerziekte boomen. Tevens goed voor de ziektekosten.
- Je bent ook minder vaak ziek.
- Je rijdt geen dieren of mensen dood.
- Het is goedkoop en je kan vaak een fietsvergoeding bekomen.
- Je komt relax aan op je werk en 's avonds thuis doordat je door te fietsen ( sporten ) stress hormoon afbouwt.
- Je hebt nauwelijks parkeerruimte nodig en hoeft er niet eindeloos naar te zoeken.
- Je vertrekt wanneer je wil en je pendeltijd is steeds identiek.

...
In de hoop natuurlijk dat ze je binnen onafzienbare tijd niet onderste boven rijden...wat ik je niet toewens voor alle duidelijkheid.

Nu denk ik niet dat aan mijn redeneringsvermogen veel scheelt.Maar of U er gaat in slagen mijoenen anderen hun redeneringsvermogen bij te schaven en of warm te maken voor uw pleidooi is nog maar de vraag.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 17 februari 2015 om 20:46.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2015, 20:47   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik denk dat aan mijn redeneringsvermogen niet zo veel scheelt.Maar of U er gaat in slagen mijoenen anderen hun redeneringsvermogen bij te schaven is nog maar de vraag.
Blijkbaar wel, daar uit een document van de FOD Mobiliteit en Vervoer (22 oktober 2014) blijkt dat de stedelingen steeds vaker hun auto in de garage laten staan om zich anders te verplaatsen. Ook bij studenten zien we die evolutie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2015, 20:50   #43
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uit cijfers van de fietsvergoeding voor de Vlaamse ambtenaren blijkt dat er bijna 6000 personeelsleden met de fiets komen. Dat cijfers is over de jaren redelijk stabiel, maar wat opvalt, is dat het kilometeraantal blijft stijgen. M.a.w. mensen zijn blijkbaar tegenwoordig bereid grotere afstanden met de fiets te overbruggen dan enkele jaren geleden.
Hoe bewijzen die dat ? Of volstaat het om gewoon op erewoord te verklaren dat je met de fiets komt ?
Oud 17 februari 2015, 20:52   #44
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Blijkbaar wel, daar uit een document van de FOD Mobiliteit en Vervoer (22 oktober 2014) blijkt dat de stedelingen steeds vaker hun auto in de garage laten staan om zich anders te verplaatsen. Ook bij studenten zien we die evolutie.
Ik zie in Brussel dan ook wekelijks 1 persoon die blijkbaar naar het werk fietst tussen een paar tienduizenden auto's.
Oud 17 februari 2015, 21:00   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe bewijzen die dat ? Of volstaat het om gewoon op erewoord te verklaren dat je met de fiets komt ?
Er is ook controle, hoor. Mensen die betrapt worden op frauduleuze aangiftes, moeten hun volledige fietsvergoeding die ze ooit hebben ontvangen terugbetalen. Het is een serieuze stok achter de deur.
Oud 17 februari 2015, 21:01   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zie in Brussel dan ook wekelijks 1 persoon die blijkbaar naar het werk fietst tussen een paar tienduizenden auto's.
De fietsinfrastructuur in Brussel staat dan ook lichtjaren achter met heel wat andere steden in Vlaanderen.
Oud 17 februari 2015, 21:09   #47
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oud 17 februari 2015, 21:10   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
De fietsinfrastructuur in Brussel staat dan ook lichtjaren achter met heel wat andere steden in Vlaanderen.
Oud 17 februari 2015, 21:13   #49
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is waar ....maar vergis je niet in tegenstelling tot Vlaanderen is Brussel heel heuvelachtig.....en zoals ik al eerder schreef.....speelt dat een grote rol....Het is niet voor niets dat fietsen vnml heel populair is en was in vlakke streken.
Oud 17 februari 2015, 21:16   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is waar ....maar vergis je niet in tegenstelling tot Vlaanderen is Brussel heel heuvelachtig.....en zoals ik al eerder schreef.....speelt dat een grote rol....Het is niet voor niets dat fietsen vnml heel populair is en was in vlakke streken.
Heel heuvelachtig? Ik heb al meermaals door Brussel gefietst. Utilitair als recreatief (o.a. de Groene Wandeling). Er zijn een paar pittige stukjes, maar voor het overige valt het heel goed mee.
Oud 17 februari 2015, 21:33   #51
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heel heuvelachtig? Ik heb al meermaals door Brussel gefietst. Utilitair als recreatief (o.a. de Groene Wandeling). Er zijn een paar pittige stukjes, maar voor het overige valt het heel goed mee.
90 % van de mensen heeft totaal geen conditie.Rij maar eens van Brussel naar je thuis in het pajottenland.....ongeveer 10 kilometer bergop en meestal tegenwind...Ik zie het Maggie De Block niet direct doen.....en op de ministeries en in de verzekeringskantoren zitten veel Maggies.
Oud 17 februari 2015, 21:45   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
90 % van de mensen heeft totaal geen conditie.Rij maar eens van Brussel naar je thuis in het pajottenland.....ongeveer 10 kilometer bergop en meestal tegenwind...Ik zie het Maggie De Block niet direct doen.....en op de ministeries en in de verzekeringskantoren zitten veel Maggies.
Conditie bouw je op. Op een bepaald moment heb ik, na jaren stilstand, ook weer met de fiets beginnen te rijden. Het kostte me toen ook moeite. Hier past het oude spreekwoord: "Waar een wil is, is een weg."

En lukt het niet op eigen kracht, dan is er die wondere uitvinding van de elektrische fiets. Een succesartikel vandaag de dag.
Oud 19 februari 2015, 16:43   #53
Clicquot
Lokaal Raadslid

Clicquot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Ik wens het de aanstokers van die onzin toe dat ze op latere leeftijd slecht te been zijn, zodat ze het kunnen vergeten om ooit nog eens naar het stadscentrum te kunnen gaan shoppen, koffie drinken, etc.
Ik gun ze een oude dag, gekluisterd op hun bejaardenkamertje zonder bezoek (diesel te duur voor de kinderen-geen parkeerplaats) en met enkel uitzicht op de grauwe lucht door hun zo klein mogelijke geluidsdicht geïsoleerde eco-venstertje.
En als het kan wil ik ook kunnen lachen als een van hun vrienden of verwanten crepeert omdat de MUGziekenwagen wegens de talrijke verkeersremmers en autovrije zones niet tijdig in een kliniek raakt...
Mijn wens zal uitkomen als die groene kiekens en eco-flikkers verder het beleid blijven bepalen.
toppie!

Een volle kar van de supermarkt achter uw fiets hangen is ook écht handig
Clicquot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2015, 11:02   #54
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
De stad waar ik woon is ook behoorlijk heuvelachtig. Toch wordt fietsen ook hier steeds populairder. Het OV zelf is ook behoorlijk populair. Een derde van de gezinnen heeft hier niet eens een auto...
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2015, 11:09   #55
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clicquot Bekijk bericht
toppie!

Een volle kar van de supermarkt achter uw fiets hangen is ook écht handig
Dat kan prima. Doe ik zelf regelmatig. Moet je wel het juiste karretje voor hebben.

Dit bijvoorbeeld:

http://www.leggero.ch/transportanhan...olley-max.html
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2015, 11:24   #56
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wens het de aanstokers van die onzin toe dat ze op latere leeftijd slecht te been zijn, zodat ze het kunnen vergeten om ooit nog eens naar het stadscentrum te kunnen gaan shoppen, koffie drinken, etc.
Ik gun ze een oude dag, gekluisterd op hun bejaardenkamertje zonder bezoek (diesel te duur voor de kinderen-geen parkeerplaats) en met enkel uitzicht op de grauwe lucht door hun zo klein mogelijke geluidsdicht geïsoleerde eco-venstertje.
En als het kan wil ik ook kunnen lachen als een van hun vrienden of verwanten crepeert omdat de MUGziekenwagen wegens de talrijke verkeersremmers en autovrije zones niet tijdig in een kliniek raakt...
Mijn wens zal uitkomen als die groene kiekens en eco-flikkers verder het beleid blijven bepalen.
De combinatie met openbaar vervoer betekent een betere mobiliteit voor ouderen. Al gedacjt aan tachtigers die niet of niet meer met de auto kunnen rijden.

Draag zoveel argumenten aan als je wil, maar span de belangen van ouderen niet voor uw petrolhead-opinie.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2015, 13:08   #57
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
De combinatie met openbaar vervoer betekent een betere mobiliteit voor ouderen.
Ik hoop dat je dit als grap bedoelt.

Citaat:
Al gedacjt aan tachtigers die niet of niet meer met de auto kunnen rijden.
Ja daar denk ik aan wanneer ik merk dat die groenen onder het mom van mobiliteit zowel oud als jong precies immobiel maken met hun autovrije steden.
Precies daarom wens ik al die groenen een pijnlijk immobiele oude dag, omdat ze het dan aan zichzelf te danken hebben.

Citaat:
Draag zoveel argumenten aan als je wil, maar span de belangen van ouderen niet voor uw petrolhead-opinie.
Wanneer op leugenachtige wijze immobilisme bewerkstelligd wordt onder het mom van mobiliteit, dan zijn er geen argumenten nodig.
Ik kan enkel wensen dat jullie groene anti-(auto)mobielen zelf slachtoffer worden van jullie idiote fetishen.
Oud 21 februari 2015, 13:15   #58
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Irrelevante praat.
Citaat:
Net zomin als iedereen de trein of bus kan nemen, kan natuurlijk niet iedereen de fiets nemen voor de woon – werk verplaatsing.
Net wat ik zeg.
Dus zo irrelevant was ik niet bezig.

Citaat:
De realiteit is echter dat de helft van de werknemers binnen de 10 km van de woonst werk, 70 procent binnen de 20 km. Met een e-bike kan je afstanden tot 20 km vlot overbruggen, zelfs al ben je 60 jaar.
In de zomer misschien.
Maar laat dat toevallig de periode zijn waarin het minst gewerkt wordt.

Citaat:
Het is bovendien goed voor je hart in tegenstelling tot autorijden dat er net nefast voor is. Kortom, er is net een enorm groei potentieel voor de fiets, dat is de objectieve vaststelling en conclusie.
Eigenlijk hoef ik het gezondheidsargument niet, want ten eerste is het nep, en ten tweede hoef ik geen betutteling vanuit een debiele ideologie zoals de groene.

Fietsen in weer en wind is immers helemaal niet gezond, noch bij koud noch bij warm weer.
Bovendien schept het voor de meesten zowel hygiënische als vestimentaire problemen
En last but not least: voor grotere verplaatsingen is het dikke onzin.

Die argumenten staan als een huis, en meer dan 'irrelevant!' kwaken, schijn je er niet tegen in te brengen.
Citaat:
U bedoelt wellicht een kuddedier dat zich door zijn koppigheid, egoïsme en oogkleppen gedrag overal hopeloos vastrijdt in die files.
Of hoe de zogezegde "vooruitgang" eigenlijk een achteruitgang is.
Allemaal als verzopen kiekens of zwetende otters gaan werken is wél vooruitgang?
Oud 21 februari 2015, 14:16   #59
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

De auto blijft hét vervoermiddel bij uitstek bij woon-werk (71 %), zelfs bij woon-schoolverkeer moet de auto (25 % aandeel) amper onderdoen tov andere.
Dit enkel voor Vlaanderen (dat nog redelijk vlak is)

Citaat:
http://www.milieurapport.be/nl/feite...schoolverkeer/

Figuur 1 toont dat 71 % van de woon-werkverplaatsingen met de auto gebeurde in 2009-2010. De fiets en het openbaar vervoer (trein, bus, tram, metro) hadden een vergelijkbaar aandeel, respectievelijk 12 % en 11 %. Ongeveer 3 % van de verplaatsingen gebeurde te voet. Het aandeel van de motor-, bromfiets en snorfiets bedroeg in 2009-2010 ongeveer 2 %. De verdeling over de verschillende vervoermiddelen blijkt zeer stabiel. Er zijn geen significante verschillen vast te stellen tussen de periode 2009-2010 en de twee vorige periodes. Het aandeel van openbaar vervoer, bedrijfsvervoer, fiets en te voet was 27 % in 2009-2010. Dit is nog ver verwijderd van het streefcijfer van 40 % tegen 2020, zoals vooropgesteld in het Pact2020.

Figuur 2 toont dat de modale verdeling van het woon-schoolverkeer er helemaal anders uitziet vergeleken met het woon-werkverkeer. Het gaat dan ook om kinderen, jongeren en studenten in het basis-, secundair en hoger onderwijs. De fiets is het belangrijkste vervoermiddel voor woon-schoolverkeer. In 2009-2010 ging ongeveer een derde van de jongeren met de fiets naar school. Ook de auto en het openbaar vervoer zijn belangrijk. In 25 % van de gevallen werd men met de auto gebracht en even dikwijls nam men het openbaar vervoer. De lijnbus werd daarbij door jongeren meer dan dubbel zo vaak gebruikt dan de trein. 10 % van de scholieren ging te voet. Ruim 70 % van de schoolverplaatsingen gebeurde dus ‘duurzaam’: met het openbaar vervoer, de fiets, het schoolvervoer (autocar) of te voet. De verschuivingen in de periode 2009-2010 ten opzichte van 2008-2009 lijken op het eerste zicht groot voor de modi fiets en lijnbus maar toch zijn de verschillen niet significant.

De gemiddelde woon-schoolafstand bedroeg 9,3 km. Ruim een derde van de jongeren woont op minder dan 2,5 km van de school, ruim de helft op minder dan 5 km, driekwart woont in een straal van 10 km. Dit betekent dat er zeker nog ruimte is voor het vergroten van het fietsaandeel.
Qua openbaar personenvervoer -in % personenkilometers- is er niet veel veranderd, auto-moto had een aandeel van 84 % in 2000 wat gedaald is naar 81 % in 2011 na 2011 spreken ze zelfs van een stagnatie OV lijnbus/tram (wat doen ze verkeerd ? teveel zagen en pesten ? ? :
Citaat:
http://www.milieurapport.be/nl/feite...rsonenvervoer/

Modale aandeel van auto/moto daalde niet verder de laatste jaren

Het totaal aantal personenkilometers (privé en openbaar vervoer) afgelegd in Vlaanderen bleef het laatste decennium stijgen. In 2011 lag het 15 % hoger dan in 2000 en bedroeg 81,84 miljard pkm.

In 2011 was de modale verdeling van het personenvervoer:

81 % voor de auto en moto
6 % voor de lijnbus en tram
8 % voor de trein
5% voor de autocar

In 2000 was de modale verdeling van het personenvervoer:

84 % voor de auto en moto
4 % voor de lijnbus en tram
6 % voor de trein
6% voor de autocar

Het openbaar vervoer realiseerde wel een beperkte modale verschuiving, maar de auto is nog steeds het favoriete vervoermiddel. In de periode 2000-2007 daalde het modale aandeel van de auto/moto, maar de laatste jaren wijzigde dat aandeel bijna niet meer.

Openbaar vervoer met lijnbus/tram stagneerde in 2011

De transportstromen van het personenvervoer, uitgedrukt in personenkilometers, zijn een maat voor de activiteit van de sector transport. In 2010 bedroeg het aantal personenkilometers met de auto/moto 65,81 miljard, 10 % hoger dan in 2000 en bijna 2 % hoger dan in het crisisjaar 2009. Het voorlopige cijfer voor 2011 duidt op een stabilisatie. Het vervoer met de auto of moto steeg de laatste tien jaar in Vlaanderen minder snel dan voorheen. De toegenomen verzadiging van de wegen kan hiervoor een verklaring zijn. De toename van het wegverkeer in het laatste decennium was hoofdzakelijk een gevolg van het groeiende wagenpark. Het gemiddeld aantal jaarlijks afgelegde kilometers per personenwagen bleef relatief constant. Het vervoer per autocar verminderde de laatste vier jaar terug en daalde in 2011 onder het niveau van 2000.

In de periode 2000-2010 steeg het openbaar vervoer met de lijnbus/tram spectaculair. Een gericht prijzenbeleid en een verruimd aanbod stimuleerden het gebruik. Het aantal personenkilometers verdubbelde. Door bezuinigingen bij de Lijn kromp het aanbod in 2011. Dit leidde tot een kentering met een stabilisatie van het aantal personenkilometers. Het spoor bleef de laatste jaren verder toenemen. Het binnenlands vervoer bleef stijgen door het succes van goedkopere tarieven en een stijging van de abonnementen, vooral via het systeem van derdebetalers. Het internationale reizigersverkeer steeg verder in 2011 maar viel met 1 % terug in 2012.

Laatst gewijzigd door Micele : 21 februari 2015 om 14:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2015, 20:26   #60
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Allemaal als verzopen kiekens of zwetende otters gaan werken is wél vooruitgang?
Net zoals een groot aandeel van de bekrompen Belgen weet u niet waarover u praat en oordeelt u op basis van vooroordelen. In zo'n gevallen is het soms beter te zwijgen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be