Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 27 februari 2015, 11:29   #41
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

+1
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2015, 11:34   #42
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
En hoeveel komt ge er zo tegen?
Ik bitter weinig, in elk geval veel minder dan rechts voorbijstekers omdat daar iemand een veilige afstand houdt.
Daar meer controle op houden is dringender dan die enkelingen die te lang blijven plakken.
Ik doe dan ook weinig wegen waar rechts geen kat rijdt.
Ik vraag mij trouwens af waarom men dan op het middenvak gaat rijden.
Dagelijks...Tussen Aalst en Brussel zowel 's morgens als 's avonds. Honderden meters vrij op het eerste maar toch aan 100km/uur blijven tuffen op het tweede. Gewoon te lui om te veranderen.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2015, 11:40   #43
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Dagelijks...Tussen Aalst en Brussel zowel 's morgens als 's avonds. Honderden meters vrij op het eerste maar toch aan 100km/uur blijven tuffen op het tweede. Gewoon te lui om te veranderen.
Tussen Aalst en Brussel en rechts geen kat.......
Sta mij toe dat nogal ongeloofwaardig te vinden.
Maar goed, zelfs dan heb ik er geen last van, ik rij meestal op het derde.

Laatst gewijzigd door Bobke : 27 februari 2015 om 11:43.
Oud 27 februari 2015, 15:01   #44
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
Deze morgen omstreeks 6.15 uur op de E19 Mechelen - Vilvoorde. Ik kom in Mechelen Noord er op gereden en zit al op het rechtse baanvak achter een vrachtwagen (Poolse nummerplaat). Het duurt even voor ik naar het middelste baanvak kan omdat er daar ook twee vrachtwagens rijden (een Nederlandse en Roemeense nummerplaat). Ze zijn de vrachtwagen op het rechtse baanvak aan het voorbij steken (denk met minder dan 1 km/ur verschil). Na zeker 5 kilometer op het rechtse baanvak te hangen ben ik toch al op het middelste baanvak geraakt. Maar op het linkse baanvak proberen te rijden = zelfmoord. Werfcamionetten plakken bumper tegen bumper en zet je je richtingaanwijzer op om naar links te willen gaan dan krijg je grootlichten te zien en toeters te horen. Plus de vele skoda's, audi's en BMW bedrijfswagens die je nog liever rammen dan je er tussen te laten. Ter hoogte van de afrit brucargo hingen de vrachtwagens nog steeds naast elkaar en had de eerste vrachtwagen (Nederlandse nummerplaat) het door dat hij de rechtse vrachtwagen niet voorbij ging geraken. Dus die vond het niet beter dan even zijn gas te lossen zodat hij terug achteraan op het rechtse vak kon invoegen. Op dat moment zakte de snelheid op het middelste baanvak tot een gevaarlijke 80 km/uur!!! Met aan mijn achterbumper een andere tientonner die het leuk vond om te bumperkleven en af en toe met zijn grootlichten te flitsen. Aan de splitsing in Vilvoorde-Zaventem ging het naar amper 40 km/uur omdat sommigen naar de rechtse afslag moesten en anderen weer plotseling naar de linkse afslag reden. En dit terwijl de werfcamionetten nog steeds langs u kwamen gevlogen.

Dus links blijven rijden = gevaarlijk. En ze mogen dit van mij veel strenger beboeten. Maar een veel strengere en striktere wetgeving op vrachtwagens en werfcamionetten is veel dringender nodig. Want dat zijn de cowboys op de weg. En zij veroorzaken een groot deel van alle files, verkeersagressie en ongevallen. Een totaal inhaalverbod van vrachtwagens en lichte vracht. Een snelheidsbegrenzer van 90 km/uur en een digitale tachograaf. Met de verplichte rustpauzes, ook voor camionetten en SUV's onder lichte vracht. En zolang de politiek en organisaties als febiac dat niet willen in zien zal het van kwaad naar erger gaan.
Klinkt allemaal zeer herkenbaar. Helaas.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2015, 18:47   #45
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Dan nog even een vraagje: hoeveel doden vallen er volgens jou dan door net de verplichting om per se rechts te moeten rijden ? Volgens mij aanzienlijk meer dan die 65 op 17 jaar (minder dan 4 per jaar voor heel NL).
Een verkeersregel opvolgen kan geen ongevaloorzaak zijn, en louter het feit dat men op de snelweg rechts rijdt volgens de interpretatie van de betreffende verkeersregels Art 9 en Art 16 dus ook niet.

Citaat:
U lijkt er ook vanuit te gaan dat mensen die zich niet aan deze regels houden bewust provoceren,
Neen daar ga ik niet vanuit, ik ben me bewust dat relatief veel bestuurders (even) verstrooid kunnen zijn en onoplettend rijden (ook niet ongevaarlijk), ik zal me dus helemaal niet rap geprovoceerd voelen als ik minutenlang achter zo iemand blijf hangen, zodra ik iemand achter me zie aankomen, zal ik met plezier die voorbijlaten en het spelletje onbewust hinderen vanop het rechtervak en op veiligheidsafstand bekijken.

Citaat:
maar dat is in de meeste gevallen zeker niet zo. Het is niet zo dat mensen dat opzettelijk doen om de anderen te treiteren, maar vaak ook omdat de omstandigheden hen daartoe dwingen.
De omstandigheden staan duidelijk beschreven in artikels 9 en 16.6 worden die opgevolgd is er geen probleem, die omstandigheden zijn ruim interpreteerbaar. Maar té is té hé. En aan de max snelheid rijden is zeker geen excuus om een verkeersregel te overtreden.

Citaat:
En waarom vindt u Duitsland steeds het walhalla ?
Hoezo vind ik dat ? In elk geval hebben ze veel meer verstand van verkeersveiligheid en hun handhaving dat bewijzen hun cijfers.

Citaat:
De situatie in België is gans anders dan in Duitsland
De situatie is helemaal niet -gans- anders als Duitsland, ze hebben dezelfde verkeersregel en Duitsland heeft ca. 2,6 maal meer begrenste autobahnkilometers als België totale snelwegkilometers heeft. Duitsers rijden op BE-snelwegen evenzo als Belgen op D-autobahnen.

Citaat:
, het is dus ook een beetje appelen met citroenen vergelijken.
Ik zou echt niet weten waarom, ook niet op de autobahnen die aanbevolen 130 kmh hebben, daar kan men wel steeds zonder struikrovers vlotter inhalen, en door een hoger snelheidverschil heeft men daardoor ook minder dodehoekoponthoud, en hun boetecatalogus betreffende rechts rijden is niet verschillend op beperkte of onbeperkte autobahnen, moest je dat bedoelen.

Citaat:
Allicht heb je in D vele streken waar het rustig genoeg is op de baan om nooit of te nimmer links te moeten blijven rijden
Stropopredenering ? BE heeft ook veel zeer rustige streken dus totaal irrelevant. D heeft heel wat ballingsgebieden met meer snelwegen per 1000 km², een paar zelfs dichtbevolkter als Vlaanderen.

Citaat:
, in ons landje met al die op- en afrittencomplexen en talloze ringwegen en filevorming is de rechterrijstrook aanhouden vaak onmogelijk.
Hilarisch, alleen Nordrhein-Westfalen met zijn 18 miljoen inwoner is veel dichtbevolkter, heeft meer transitverkeer en bovendien dikwijls frequentere op - afrittencomplexen als Vlaanderen alleen al.

Citaat:
Daar heb je geen ingewikkelde statistiek voor nodig om dat in te zien.
Jij weet er alleszins zeer weinig van, en ziet het niet:
bvb de A40 tussen Essen en Dortmund, dus op ~ 32 km tel ik 19 op/afritten en 4 snelwegwisselaars, voldoende voor jou ?
De A40 is (behalve het eerste stuk tot ~ 6e afrit) meestal begrenst op 120 kmh en 100 kmh, om veiligheids en milieuredenen. De A40 is pakweg 50 % een 3+3 autobahn:

Is ca. 100 km lang en heeft quasi 45 afritten-wsselaars:

Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bundesautobahn_40
http://de.wikipedia.org/wiki/Bundesautobahn_40
Grens met ander EU-land
1 Grensovergang Straelen
Tankstation Restaurant Rasthof Niederdorf
Afrit autosnelweg 2 Straelen 221
Afrit autosnelweg 3 Wankum
Afrit autosnelweg 4 Wachtendonk
Afrit autosnelweg 5 Kempen
Afrit autosnelweg 6 Kerken 9
Afrit autosnelweg 7 Neukirchen-Vluyn
Knooppunt van wegen 8 Kreuz Moers 57E31
Afrit autosnelweg 9 Moers-Zentrum
Afrit autosnelweg 10 Duisburg-Rheinhausen
Afrit autosnelweg 11 Duisburg-Homberg
Brug over het water Rijn
Afrit autosnelweg 12 Duisburg-Häfen
Knooppunt van wegen 13 Kreuz Duisburg 59
Knooppunt van wegen 14 Kreuz Kaiserberg 3E34 E35
Afrit autosnelweg 15 Mülheim an der Ruhr
Afrit autosnelweg 16 Mülheim-Styrum 223
Afrit autosnelweg 17 Mülheim-Dümpten
Afrit autosnelweg 18 Mülheim-Winkhausen
Afrit autosnelweg 19 Mülheim-Heißen 1
Afrit autosnelweg 20 Mülheim-Heimaterde
Afrit autosnelweg 21 Essen-Frohnhausen
Afrit autosnelweg 22 Essen-Holsterhausen
Afrit autosnelweg 23 Essen-Zentrum
Knooppunt van wegen 24 Dreieck Essen-Ost 52
Afrit autosnelweg 26 Essen-Frillendorf
Afrit autosnelweg 27 Essen-Kray
Afrit autosnelweg 28 Gelsenkirchen-Süd 227
Knooppunt van wegen 29 Dreieck Bochum-West
Afrit autosnelweg 30 Bochum-Wattenscheid
Afrit autosnelweg 31 Dückerweg
Tankstation Restaurant Rasthof Dückerweg
Tankstation Restaurant Rasthof Bochum-Vietingstraße
Afrit autosnelweg 32 Bochum-Stahlhause
Tankstation Restaurant Rasthof Bochum Wattenscheider Str./-Darpestr.
Afrit autosnelweg 33 Bochum-Hamme
Afrit autosnelweg 34 Freudenbergstraße 226
Afrit autosnelweg 35 Bochum-Zentrum 51
Afrit autosnelweg 36 Bochum-Ruhrstadion
Afrit autosnelweg 37 Bochum-Harpen
Knooppunt van wegen 38 Kreuz Bochum 43
Afrit autosnelweg 39 Bochum-Werne
Afrit autosnelweg 40 Dortmund-Lütgendortmund 235
Tankstation Restaurant Rasthof Somborn
Afrit autosnelweg 41 Dortmund-Kley
Knooppunt van wegen 42 Kreuz Dortmund-West 45E41
Afrit autosnelweg 43 Dortmund-Dorstfeld
Afrit autosnelweg 44 Dortmund-Barop
Afrit autosnelweg 45 Dortmund 1

De Autobahn 42 is 58 km lang en heeft 27 afritten + wisselaars:

Citaat:
Knooppunt van wegen 1 Kreuz Kamp-Lintfort 57E31
Zeichen 101.svg Radarkontrolle Vmax 80 km/h Pfeil oben.svg
Afrit autosnelweg 2 Moers-Nord
Afrit autosnelweg 3 Duisburg-Baerl
Viaduct Beeckerwerther Rheinbrücke 1012 m lang
Afrit autosnelweg 4 Duisburg-Beeckerwerth Down-l.pngUp-l.png
Afrit autosnelweg 5 Duisburg-Beeck
Viaduct Bahnbrücke 60 m lang
Viaduct Hochstraße 320 m lang
Knooppunt van wegen 6 Kreuz Duisburg-Nord 59
Afrit autosnelweg 7 Duisburg-Neumühl
Knooppunt van wegen 8 Kreuz Oberhausen-West 3E34E35
Afrit autosnelweg 9 Oberhausen-Buschhausen
Viaduct Straßenbrücke 80 m lang
Viaduct Emscherbrücke 510 m lang
Afrit autosnelweg 10 Oberhausen-Zentrum 223 516
Afrit autosnelweg 11 Oberhausen-Neue Mitte
Afrit autosnelweg 12 Bottrop-Süd
Viaduct Emscherbrücke 390 m / 430 m lang
Viaduct Brücke Rhein-Herne-Kanal 590 m lang
Knooppunt van wegen 13 Kreuz Essen-Nord 224
Afrit autosnelweg 14 Essen-Altenessen
Afrit autosnelweg 15 Gelsenkirchen-Heßler
Afrit autosnelweg 16 Gelsenkirchen-Zentrum
Afrit autosnelweg 16 Gelsenkirchen-Zentrum
Afrit autosnelweg 17 Gelsenkirchen-Schalke Autohof.svg
Afrit autosnelweg 18 Gelsenkirchen-Bismarck
Viaduct Brücke Hüller Bach 50 m lang
Afrit autosnelweg 19 Herne-Wange
Viaduct Straßenbrücke 50 m lang
Afrit autosnelweg 20 Herne-Crange 226
Knooppunt van wegen 21 Kreuz Herne 43
Afrit autosnelweg 22 Herne-Baukau
Afrit autosnelweg 23 Herne-Horsthausen
Viaduct Bahnbrücke 50 m lang
Afrit autosnelweg 24 Herne-Börnig
Parkeerplaats Rastplatz mit WC Holthauser Bruch / Lusebrink
Afrit autosnelweg 25 Castrop-Rauxel-Bladenhorst
Afrit autosnelweg 26 Castrop-Rauxel 235
Knooppunt van wegen 27 Kreuz Castrop-Rauxel-Ost 45E41

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bundesautobahn_42
http://de.wikipedia.org/wiki/Bundesautobahn_42

Dus de A40 en A42 hebben om de 2,1 km gemiddeld een afrit of snelwegwisselaar, de A42 heeft ook maar zeer weinig onbeperkte stukken en ook gedeeltelijk 3+3 (vooral in het begin van W naar O).

Laatst gewijzigd door Micele : 27 februari 2015 om 19:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2015, 19:02   #46
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geldt die nog wel ?
Ik keer alleen terug naar het rechtse vak wanneer dat over grotere afstand vrij is.
Zelden dus in de spits hier in Vlaanderen.
Steeds wisselen van vak lijkt mij ook niet bevordelijk voor de veiligheid.
Kostte me enkele jaren geleden 150 euro.

Blijvend links rijden is enkel toegestaan als het druk is. Het is verboden als je niemand hindert (zoals ik toen).
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2015, 20:35   #47
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Kostte me enkele jaren geleden 150 euro.

Blijvend links rijden is enkel toegestaan als het druk is. Het is verboden als je niemand hindert (zoals ik toen).
Spreekt vanzelf, dus vrijwel altijd in de spits.
En ik begrijp heus wel dat niemand naar rechts gaat uitwijken.
Ge kent het spreekwoord: "opgestaan plaats vergaan".
In dit geval "rechtsgegaan".
Lees maar het relaas van Porche hierboven.
Oud 27 februari 2015, 20:39   #48
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Blijvend links rijden is enkel toegestaan als het druk is.
Zoals het ook in de wegcode staat (op identieke soorten rijbanen 1° en 2°):

Citaat:
# 9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :

op rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;

op rijbanen met éénrichtingsverkeer;
en/of
Citaat:
16.6. Geschiedt het inhalen links, dan moet de bestuurder zijn plaats rechts opnieuw innemen, zodra hij zulks zonder bezwaar kan doen, na zijn voornemen kenbaar gemaakt te hebben door middel van de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing uitgevoerd is.

De bestuurder moet echter zijn plaats rechts niet terug innemen wanneer hij onmiddellijk opnieuw wil inhalen :

op rijbanen met tweerichtingsverkeer, in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;

op rijbanen met éénrichtingsverkeer.
Bij zeer druk verkeer zoals # Art 9.5 is er geen sprake van inhalen:
Citaat:
16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.

http://www.wegcode.be/wetteksten/sec...code/174-art16

Laatst gewijzigd door Micele : 27 februari 2015 om 20:59.
Oud 28 februari 2015, 08:47   #49
Rikm
Lokaal Raadslid

Rikm's schermafbeelding

Standaard

Er worden nogal wat situaties door elkaar gehaspeld, lijkt me.

Op onze vaak drukke snelwegen met veel vrachtvervoer, bevind ik me zelf ook heel vaak op het linker rijvak. Tegen een snelheid (waar dat mogelijk is) van 120 per uur (iets meer op de meter, ten gerieve van de foutenmarge), zodat niemand me in theorie mag voorbijsteken. Zelden heb ik in druk verkeer de behoefte om naar rechts te gaan, behalve op zeldzame lange vrije stroken. Doe je dat wel, dan wordt je op de middenstrook voortdurend gesneden door inhalende vrachtwagens en op de rechterrijstrook wordt je naar 90 per uur en minder gedwongen en zit je geplet tussen vrachtwagens, waar je nauwelijks nog tussenuit geraakt.
120 per uur dus, op het linker rijvak. En dit mogelijkerwijs tot ergernis van degenen die harder rijden, en dus permanent een zware overtreding begaan. Of méér dan één: bumperkleven, lichtsignalen. Ze zullen toch moeten wachten tot ik een behoorlijke vrije strook op de rechter-of middenberm tegenkom. En dan ga ik opzij voor de veiligheid, niet omwille van de neurose van de achterligger...
Rikm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2015, 11:30   #50
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rikm Bekijk bericht

Op onze vaak drukke snelwegen met veel vrachtvervoer, bevind ik me zelf ook heel vaak op het linker rijvak. Tegen een snelheid (waar dat mogelijk is) van 120 per uur (iets meer op de meter, ten gerieve van de foutenmarge), zodat niemand me in theorie mag voorbijsteken. Zelden heb ik in druk verkeer de behoefte om naar rechts te gaan, behalve op zeldzame lange vrije stroken. Doe je dat wel, dan wordt je op de middenstrook voortdurend gesneden door inhalende vrachtwagens en op de rechterrijstrook wordt je naar 90 per uur en minder gedwongen en zit je geplet tussen vrachtwagens, waar je nauwelijks nog tussenuit geraakt.
120 per uur dus, op het linker rijvak. En dit mogelijkerwijs tot ergernis van degenen die harder rijden, en dus permanent een zware overtreding begaan. Of méér dan één: bumperkleven, lichtsignalen. Ze zullen toch moeten wachten tot ik een behoorlijke vrije strook op de rechter-of middenberm tegenkom. En dan ga ik opzij voor de veiligheid, niet omwille van de neurose van de achterligger...
Hieruit blijkt dat je de verkeersregels art 9 en art 16 en andere opvolgt, daar is niets mis mee. Aangezien veiligheidsafstand en inhaalverboden en voorrang en ritsen** op onze snelwegen niet of amper gehandhaafd worden, worden zulke situaties ook dikwijls in de hand gewerkt.

- - - - - - - - - - - - - - -

Nog maar eens : op onze nog vaker rustige snelwegen.... een dag heeft 24 uren en een week 7 dagen, en de Vlaamse ruit is niet gans Vlaanderen ... en Gewest Wallonië heeft iets meer snelwegkilometers als Gewest Vlaanderen enz...
Maar het gaat natuurlijk erom als er minder druk verkeer is (EN DAT IS relatief HEEL VAAK) en er mogelijkheden in overvloed zijn terug naar rechts te gaan
.

** Ik lees net (krant) dat bij fileverkeer door een versmalling nog altijd 4 op de 10 bestuurders niet begrijpen waar geritst en laten ritsen moet geschieden, dit zelfs 1 jaar na wetgeving en voorafgegaan door talrijke jaren van acties.
Zelfs daar weten ze niet dat in de nabijheid van de versmalling er voldoende afstand moet gelaten worden zodat men enkel daar beurtelings kan ritsen en laten ritsen.
Naja... 6 op 10 correcte ritsen-laten ritsen is ook al wat..., gelukkig hebben de meesten uit hun trips in het buitenland geleerd waar die ritswet al 14 jaar bestaat (D).
Verleden jaar waren er maar 4 op de 10 correcte ritsers (1 maand na de wet) volgens VAB-testje:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...verkeerd.dhtml

Laatst gewijzigd door Micele : 28 februari 2015 om 11:57.
Oud 28 februari 2015, 12:01   #51
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rikm Bekijk bericht

+1
Met dat verschil dat ik waar mogelijk 130 op de teller rijd.
In de praktijk dus aan de snelheid van de verkeersstroom.
Oud 28 februari 2015, 14:28   #52
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tussen Aalst en Brussel en rechts geen kat.......
Sta mij toe dat nogal ongeloofwaardig te vinden.
Maar goed, zelfs dan heb ik er geen last van, ik rij meestal op het derde.
voor stroken van een paar honderd meter is dat zeker het geval, maar ja, te tam hé om te veranderen.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2015, 14:42   #53
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
voor stroken van een paar honderd meter is dat zeker het geval, maar ja, te tam hé om te veranderen.
Hopelijk trekt de economie niet te snel weer aan....want dan gaan er nog een pak meer camionettes bedrijfswagens en vrachtwagens bijkomen

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 28 februari 2015 om 14:43.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2015, 17:33   #54
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die zullen er ook wel zijn.
Maar lees eens #40, ook dat kan de reden zijn.
Het gebeurd ook wel dat drie en vier dichtslibben terwijl de rechtse vakken onderbezet zijn.
Moeilijk om er over te oordelen zonder de situatie te zien.
Feit is dat we graag de schuld bij anderen leggen
Oud 1 maart 2015, 02:25   #55
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nog maar eens : op onze nog vaker rustige snelwegen.... een dag heeft 24 uren en een week 7 dagen, en de Vlaamse ruit is niet gans Vlaanderen ... en Gewest Wallonië heeft iets meer snelwegkilometers als Gewest Vlaanderen enz...
Maar het gaat natuurlijk erom als er minder druk verkeer is (EN DAT IS relatief HEEL VAAK) en er mogelijkheden in overvloed zijn terug naar rechts te gaan.

** Ik lees net (krant) dat bij fileverkeer door een versmalling nog altijd 4 op de 10 bestuurders niet begrijpen waar geritst en laten ritsen moet geschieden, dit zelfs 1 jaar na wetgeving en voorafgegaan door talrijke jaren van acties.
Zelfs daar weten ze niet dat in de nabijheid van de versmalling er voldoende afstand moet gelaten worden zodat men enkel daar beurtelings kan ritsen en laten ritsen.
Naja... 6 op 10 correcte ritsen-laten ritsen is ook al wat..., gelukkig hebben de meesten uit hun trips in het buitenland geleerd waar die ritswet al 14 jaar bestaat (D).
Verleden jaar waren er maar 4 op de 10 correcte ritsers (1 maand na de wet) volgens VAB-testje"
Op die heel vaak mogelijke momenten scheuren ze liefst zo hard ze kunnen op het linkse vak... waar zit je dan met het gelul over rechts rijden?

De mensen weten maar verdomd goed de regels maar iedereen lapt ze aan hun laars, de ene wat meer als de ander en bewust, niet onbewust. Anders ben je verstandelijk gehandicapt.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2015, 08:25   #56
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gij dan ook te tam om te veranderen zeker ?
In de ochtendspits is het zo druk, dat ik daar goed zit op het middelste rijvak.
Vb. aan de oprit van Aalst, kunnen de Aalstenaren dan veilig en gemakkelijk oprijden.

Ik hou niet van zigzaggen.

En wie echt kwaad is op linksrijders, is dat meestal alleen maar omdat hij denkt dat de baan alleen voor hem, en alleen aan zijn hoge snelheid voorbehouden is. (de Schoof rijdt zeer zelden links, rijdt liever 100 tot 110 rechts, en uitzonderlijk midden ...)

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2015, 09:06   #57
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Op die heel vaak mogelijke momenten scheuren ze liefst zo hard ze kunnen op het linkse vak... waar zit je dan met het gelul over rechts rijden?

De mensen weten maar verdomd goed de regels maar iedereen lapt ze aan hun laars, de ene wat meer als de ander en bewust, niet onbewust. Anders ben je verstandelijk gehandicapt.
Ge weet toch dat verkeersregels er alleen voor anderen, vooral het traag verkeer, zijn?
Oud 1 maart 2015, 12:21   #58
lohabra
Schepen

Standaard

Citaat:
Het lijkt mij nogal moeilijk op uw zelfde lijn te blijven en in te halen.
Zeker als je dat zowel links als rechts mag.
Nu volstaat een blik in de linkse spiegel om te zien of iemand u aan het inhalen is.
Jajaa, en zo zijn er al veel ongevallen gebeurd.

Best toch maar even over de schouder kijken ook. Iets met "dode" en "hoek". Een correcte kijktechniek, nog altijd niet iedereen gegeven blijkbaar.
lohabra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2015, 12:45   #59
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het lijkt mij nogal moeilijk op uw zelfde lijn te blijven en in te halen.
Zeker als je dat zowel links als rechts mag.
Nu volstaat een blik in de linkse spiegel om te zien of iemand u aan het inhalen is.
Als je op de middenstrook rijdt, en je wilt veilig naar de linkerrijstrook, dan moet je "checken" (goed kijken ... bla bla ...)
en
als je op de middenstrook rijdt, en je wilt veilig naar de rechterrijstrook, dan moet je "checken" (goed kijken ... bla bla ...).

Voor mij is de enige goede reden tot het verbieden van rechts inhalen, het kalmeren van het verkeer.
Beletten dat hormonenduiveltjes gaan zigzaggen van ik kan niet meer.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2015, 19:25   #60
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als je op de middenstrook rijdt, en je wilt veilig naar de linkerrijstrook, dan moet je "checken" (goed kijken ... bla bla ...)
en
als je op de middenstrook rijdt, en je wilt veilig naar de rechterrijstrook, dan moet je "checken" (goed kijken ... bla bla ...).

Voor mij is de enige goede reden tot het verbieden van rechts inhalen, het kalmeren van het verkeer.
Beletten dat hormonenduiveltjes gaan zigzaggen van ik kan niet meer.

.
Ge hebt gelijk, eigenlijk maakt het niet uit bij het inhalen, wel bij het terugkeren naar de eigen rijstrook natuurlijk.
Maar inderdaad, goed kijken voor men een maneuver maakt is de boodschap.
Als iedereen dat doet hebben we weinig regeltjes meer nodig, maar zelfs met regels kunnen we de ongevallen blijkbaar niet vermijden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be