Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Bekijk resultaten enquête: Interplanetaire reizen voor de mens:
mogelijk 11 57,89%
onmogelijk 6 31,58%
eerst zien , dan geloven 1 5,26%
zever in pakskes 2 10,53%
pure scene-fiction 1 5,26%
beam me up , scotty 0 0%
Asjemenou 0 0%
Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen , meneer ?? 0 0%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 19. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 25 maart 2015, 14:16   #41
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
D�*t is een goede post
niettegenstaande we hier in K&K zijn.
wat zegt het reglement eigenlijk over zoiets ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2015, 14:19   #42
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
We zijn alleen in dit heelal!
iedereen is een eenzaam eiland.
Oud 25 maart 2015, 14:27   #43
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En ze zijn het momenteel hier zo grondig aan het verkloten dat het heelal dan helemaal leeg zal zijn aan denkend(?) leven...
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2015, 14:44   #44
Anna List
Banneling

Standaard

het feit dat er nog niemand op bezoek kwam,

is toch wel een zeer sterke aanwijzing voor t feit dat er niemand is.

het zou immers een even kleine kans zijn dat er geen levende wezens zouden zijn die al veel verder ontwikkeld zouden zijn dan wij primitieve aardlingskes ...

ergo ... er is daar niemand.
Oud 25 maart 2015, 14:57   #45
Charlie don't Surf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht

het zou immers een even kleine kans zijn dat er geen levende wezens zouden zijn die al veel verder ontwikkeld zouden zijn dan wij primitieve aardlingskes ...

... buitenaards leven

Laatst gewijzigd door Charlie don't Surf : 25 maart 2015 om 14:58.
Charlie don't Surf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2015, 15:15   #46
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zonder stofzuiger Jupiter geen leven op Aarde mogelijk.
We zijn alleen...
Zelfs als ik het volledig met het eerste deel van die stelling eens zou zijn: er zijn nogal veel gasreuzen in het universum. Zowel de aarde als Jupiter zijn qua samenstelling en positie niet bepaald zeldzaam. En zelfs als ze dat wel waren zijn er nogal veel sterren, waardoor ook hele zeldzame configuraties nog vaak zat voorkomen.

Maar stel, filosofisch bekeken: je neemt de kans dat er in een zonnestelsel leven is als enorm klein, ontiegelijk minuscuul. Harrie Weggelaar's microwezentjes zouden de kans op leven op een gemiddelde planeet nog niet kunnen vinden. Dan nog zit de statistiek tegen, met zoveel sterren is er namelijk geen getal dat je voor die kans in kan vullen waarbij het waarschijnlijk is dat er exact één planeet met leven is. Als je de kans klein genoeg maakt (en dat is echt heel klein) dan wordt nul planeten met leven op den duur zeer waarschijnlijk, maar zolang er een redelijke kans op één planeet met leven is hebben opties als twee of drie planeten met leven ook nog een goede kans, juist doordat er zoveel sterren zijn. Gegeven dat wij bestaan is het dus onwaarschijnlijk dat we alleen zijn, zelfs als je aanneemt dat de omstandigheden waaronder wij ontstaan zijn bijzonder zeldzaam zijn, en eerlijk gezegd zijn er weinig aanwijzingen dat dit zo is.

Sterker nog, de zon is helemaal niet super geschikt om leven te ondersteunen. Leven zou waarschijnlijk beter af zijn bij een oranje dwerg. Die zijn stabieler, bestaan langer en hebben misschien zelfs wel minder troep om hen heen hangen. En ze komen nog vaker voor dan gele dwergen als die van ons ook. Persoonlijk zet ik mijn geld dan ook op de ontdekking van buitenaards leven bij een dichtbij zijnde oranje dwerg. Mijn shortlist bestaat uit de volgende vier systemen:

- 61 Cygni: 2 oranje dwergen (0,70 en 0,63 Mzon) 84 AU van elkaar, geen bekende planeten, 11.4 lichtjaar van ons vandaan. 6,1 miljard jaar oud (onze zon is 4.6 miljard jaar oud).
- Epsilon Indi: oranje dwerg (0,76 Mzon) met twee bruine dwergen (0,066 en 0,047 Mzon) op 1460 AU van de oranje dwerg en 2,1 AU van elkaar. Geen bekende planeten, wel aanwijzingen voor een gasreus op Saturnus-achtige afstand van de oranje dwerg, 11,82 lichtjaar van de zon. 1,3 miljard jaar oud.
- Tau Ceti: gele dwerg (0,78 Mzon). Minstens 5 planeten, allen tussen de 2 en 7 aardmassa's zwaar, een van deze planeten ontvangt wat minder zonnestraling dan Venus, een ander wat minder dan Mars. Dit zijn de zwaarste en de buitenste planeten, wat de mogelijkheid van een kleinere compagnon tussen hen in open laat. De kans dat die binnenste van de twee bewoonbaar is door een dunnere atmosfeer te hebben dan Venus is ook niet weg te cijferen. 11,9 lichtjaar van de zon. 5,8 miljard jaar oud.
- Groombridge 1618 (Gliese 380), oranje dwerg (0,67 Mzon), mogelijk 1 reuzenplaneet ontdekt aan de binnenrand van de bewoonbare zone, wat in ieder geval de mogelijkheid tot bewoonde manen oplevert. 15,8 lichtjaar van de zon. 6,6 miljard jaar oud.

Ik zet hierbij een kratje bier van ergens tussen de grote rivieren en de Ardennen in op dat de eerste bevestigde tekens van leven uit een van deze systemen komen. Ik geef mezelf een kans van 1/10 (een getal dat compleet uit mijn reet getrokken is).

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 25 maart 2015 om 15:25.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2015, 15:24   #47
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Zelfs als ik het volledig met het eerste deel van die stelling eens zou zijn: er zijn nogal veel gasreuzen in het universum. Zowel de aarde als Jupiter zijn qua samenstelling en positie niet bepaald zeldzaam. En zelfs als ze dat wel waren zijn er nogal veel sterren, waardoor ook hele zeldzame configuraties nog vaak zat voorkomen.

Maar stel, filosofisch bekeken: je neemt de kans dat er in een zonnestelsel leven is als enorm klein, ontiegelijk minuscuul. Harrie Weggelaar's microwezentjes zouden de kans op leven op een gemiddelde planeet nog niet kunnen vinden. Dan nog zit de statistiek tegen, met zoveel sterren is er namelijk geen getal dat je voor die kans in kan vullen waarbij het waarschijnlijk is dat er exact één planeet met leven is. Als je de kans klein genoeg maakt (en dat is echt heel klein) dan wordt nul planeten met leven op den duur zeer waarschijnlijk, maar zolang er een redelijke kans op één planeet met leven is hebben opties als twee of drie planeten met leven ook nog een goede kans, juist doordat er zoveel sterren zijn. Gegeven dat wij bestaan is het dus onwaarschijnlijk dat we alleen zijn, zelfs als je aanneemt dat de omstandigheden waaronder wij ontstaan zijn bijzonder zeldzaam zijn, en eerlijk gezegd zijn er weinig aanwijzingen dat dit zo is.

Sterker nog, de zon is helemaal niet super geschikt om leven te ondersteunen. Leven zou waarschijnlijk beter af zijn bij een oranje dwerg. Die zijn stabieler, bestaan langer en hebben misschien zelfs wel minder troep om hen heen hangen. Persoonlijk zet ik mijn geld dan ook op de ontdekking van buitenaards leven bij een dichtbij zijnde oranje dwerg. Mijn shortlist bestaat uit de volgende vier systemen:

- 61 Cygni: 2 oranje dwergen (0,70 en 0,63 Mzon) 84 AU van elkaar, geen bekende planeten, 11.4 lichtjaar van ons vandaan. 6,1 miljard jaar oud (onze zon is 4.6 miljard jaar oud).
- Epsilon Indi: oranje dwerg (0,76 Mzon) met twee bruine dwergen (0,066 en 0,047 Mzon) op 1460 AU van de oranje dwerg en 2,1 AU van elkaar. Geen bekende planeten, wel aanwijzingen voor een gasreus op Saturnus-achtige afstand van de oranje dwerg, 11,82 lichtjaar van de zon. 1,3 miljard jaar oud.
- Tau Ceti: gele dwerg (0,78 Mzon). Minstens 5 planeten, allen tussen de 2 en 7 aardmassa's zwaar, een van deze planeten ontvangt wat minder zonnestraling dan Venus, een ander wat minder dan Mars. Dit zijn de zwaarste en de buitenste planeten, wat de mogelijkheid van een kleinere compagnon tussen hen in open laat. De kans dat die binnenste van de twee bewoonbaar is door een dunnere atmosfeer te hebben dan Venus is ook niet weg te cijferen. 11,9 lichtjaar van de zon. 5,8 miljard jaar oud.
- Groombridge 1618 (Gliese 380), oranje dwerg (0,67 Mzon), mogelijk 1 reuzenplaneet ontdekt aan de binnenrand van de bewoonbare zone, wat in ieder geval de mogelijkheid tot bewoonde manen oplevert. 15,8 lichtjaar van de zon. 6,6 miljard jaar oud.

Ik zet hierbij een kratje bier van ergens tussen de grote rivieren en de Ardennen in op dat de eerste bevestigde tekens van leven uit een van deze systemen komen. Ik geef mezelf een kans van 1/10 (een getal dat compleet uit mijn reet getrokken is).
Als je er Carlsberg van maakt en het tijdsverloop iets nauwkeuriger beschrijft - het moet tenslotte tijdens ons leven zijn anders kan ik fluiten naar mijn bier - dan ben ik je man.
Oud 25 maart 2015, 15:32   #48
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Als je er Carlsberg van maakt en het tijdsverloop iets nauwkeuriger beschrijft - het moet tenslotte tijdens ons leven zijn anders kan ik fluiten naar mijn bier - dan ben ik je man.
Carlsberg it is, maar als ik win mag je met Preminger of (iets makkelijker beschikbaar) Hertog Jan komen aanzetten. Als een van ons twee overlijdt (of het forum verlaat, want dan zijn we ook niet heel traceerbaar meer ) voor er bevestigde tekenen van buitenaards leven zijn wint er niemand.

Overigens bedenk ik me wel net dat er een redelijk risico is dat eventueel buitenaards leven in ons eigen zonnestelsel als eerste ontdekt zou gaan worden, dus daarvoor wil ik graag de beperking toevoegen dat het nog in leven moet zijn. Bij een dode bacterie op Mars blijft de weddenschap lopen, bij een levende (of relatief recent dode, maar dus niet al lang uitgestorven) op (of in) Ceres heb ik verloren. (Voor leven buiten het zonnestelsel is deze beperking lastig op te leggen, daar bestaan de tekenen waarschijnlijk uit de samenstelling van de atmosfeer of het water, een lander of sample return mission zit er voorlopig niet in.)

O, of wilde je graag wedden of er überhaupt iets gevonden wordt binnenkort? Want van het tijdspad heb ik echt geen idee, daar zette ik dan ook niks op in.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 25 maart 2015 om 15:42.
Oud 25 maart 2015, 16:10   #49
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Carlsberg it is, maar als ik win mag je met Preminger of (iets makkelijker beschikbaar) Hertog Jan komen aanzetten. Als een van ons twee overlijdt (of het forum verlaat, want dan zijn we ook niet heel traceerbaar meer ) voor er bevestigde tekenen van buitenaards leven zijn wint er niemand.

Overigens bedenk ik me wel net dat er een redelijk risico is dat eventueel buitenaards leven in ons eigen zonnestelsel als eerste ontdekt zou gaan worden, dus daarvoor wil ik graag de beperking toevoegen dat het nog in leven moet zijn. Bij een dode bacterie op Mars blijft de weddenschap lopen, bij een levende (of relatief recent dode, maar dus niet al lang uitgestorven) op (of in) Ceres heb ik verloren. (Voor leven buiten het zonnestelsel is deze beperking lastig op te leggen, daar bestaan de tekenen waarschijnlijk uit de samenstelling van de atmosfeer of het water, een lander of sample return mission zit er voorlopig niet in.)

O, of wilde je graag wedden of er überhaupt iets gevonden wordt binnenkort? Want van het tijdspad heb ik echt geen idee, daar zette ik dan ook niks op in.
Hm, misschien moeten we ons beperken tot in ons zonnestelsel, want tenslotte zullen we over leven in andere sterrenstelsels nooit bevredigend uitsluitsel krijgen. Men kan misschien wel zeggen, 'de kans is groot dat er daar of ginder leven is, maar veel bewijst dat niet.
Oud 25 maart 2015, 16:37   #50
Bovenbuur

Standaard

De kans dat leven binnen ons zonnestelsel wordt ontdekt in een van de vier eerder genoemde andere zonnestelsels acht ik nul.

In het zonnestelsel pooltje zet ik in op Ceres, als er op Mars niks blijkt te zitten en een Ceres boormissie als proof of concept voor eentje naar Europa gebruikt wordt maak ik een kans. Maar dan ga ik niet wedden tegen "alle andere plekken".
Oud 25 maart 2015, 16:40   #51
Indomitable
Minister-President

Indomitable's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oud 25 maart 2015, 16:47   #52
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Sterker nog, de zon is helemaal niet super geschikt om leven te ondersteunen. Leven zou waarschijnlijk beter af zijn bij een oranje dwerg. Die zijn stabieler, bestaan langer en hebben misschien zelfs wel minder troep om hen heen hangen. En ze komen nog vaker voor dan gele dwergen als die van ons ook. Persoonlijk zet ik mijn geld dan ook op de ontdekking van buitenaards leven bij een dichtbij zijnde oranje dwerg. Mijn shortlist bestaat uit de volgende vier systemen:

Op een schaal van 24 uur leven op Aarde bestaat de mens pas enkele seconden,
Als de gigantische meteoorinslag van 70 miljoen jaar geleden niet was gebeurd zou de evolutie een totaal andere wending hebben genomen.
Oud 25 maart 2015, 16:57   #53
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Op een schaal van 24 uur leven op Aarde bestaat de mens pas enkele seconden,
Als de gigantische meteoorinslag van 70 miljoen jaar geleden niet was gebeurd zou de evolutie een totaal andere wending hebben genomen.
Dat klopt, en zo zijn er nog veel meer events die een enorme impact hadden kunnen hebben, maar bij de meesten was er nog steeds leven geweest.

Maar ook voor de zeldzaamheid van intelligent leven (ik ga even niet op de definitie daarvan in, want dat is weer een geheel eigen rattenhol) geldt: als één beschaving in de Melkweg waarschijnlijk is, dan zijn twee of drie dat ook (en nul). Verspreid over het hele universum wordt dat alleen maar erger. Of die beschavingen elkaar ooit tegen komen, of zelfs maar leren dat de ander bestaat, dat is een hele andere kwestie, en dat zou inderdaad weleens een extreem zeldzame gebeurtenis kunnen zijn, afhankelijk van een aantal factoren. Maar als wij er zijn (en dat zijn we) dan is het waarschijnlijk dat we op zijn minst niet helemaal alleen zijn.

(Geheel terzijde, de zon en aarde bestaan zo'n 4,6 miljard jaar, dus elke tweehonderd miljoen jaar is ongeveer een uur. Dit maakt een seconde grofweg een half miljoen jaar. Één seconde geleden zit je rond de splitsing tussen de voorouders van onszelf en de Neanderthalers. Met "de mens bestaat pas enkele seconden" overdrijft Derk hier dus niet, tenzij je wel een hele ruime definitie van mens neemt en een getal als twaalf "duidelijk meer dan enkele" vindt.)

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 25 maart 2015 om 17:01.
Oud 25 maart 2015, 18:09   #54
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat klopt, en zo zijn er nog veel meer events die een enorme impact hadden kunnen hebben, maar bij de meesten was er nog steeds leven geweest.

Maar ook voor de zeldzaamheid van intelligent leven (ik ga even niet op de definitie daarvan in, want dat is weer een geheel eigen rattenhol) geldt: als één beschaving in de Melkweg waarschijnlijk is, dan zijn twee of drie dat ook (en nul). Verspreid over het hele universum wordt dat alleen maar erger. Of die beschavingen elkaar ooit tegen komen, of zelfs maar leren dat de ander bestaat, dat is een hele andere kwestie, en dat zou inderdaad weleens een extreem zeldzame gebeurtenis kunnen zijn, afhankelijk van een aantal factoren. Maar als wij er zijn (en dat zijn we) dan is het waarschijnlijk dat we op zijn minst niet helemaal alleen zijn.

(Geheel terzijde, de zon en aarde bestaan zo'n 4,6 miljard jaar, dus elke tweehonderd miljoen jaar is ongeveer een uur. Dit maakt een seconde grofweg een half miljoen jaar. Één seconde geleden zit je rond de splitsing tussen de voorouders van onszelf en de Neanderthalers. Met "de mens bestaat pas enkele seconden" overdrijft Derk hier dus niet, tenzij je wel een hele ruime definitie van mens neemt en een getal als twaalf "duidelijk meer dan enkele" vindt.)
Bovendien zijn de meeste sterren dubbelsterren met twee tot zeven sterren die ingewikkelde banen om elkaar beschrijven.
Maar wellicht heeft ook onze zon een zwakke rode dwerg als begeleider.
Oud 25 maart 2015, 18:49   #55
pegasus6869
Banneling

Standaard

Allemol leugens en dikken vetten ziever !!! den schijtpot op !!!
pegasus6869 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2015, 19:58   #56
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Bovendien zijn de meeste sterren dubbelsterren met twee tot zeven sterren die ingewikkelde banen om elkaar beschrijven.
Maar wellicht heeft ook onze zon een zwakke rode dwerg als begeleider.
Een grote planeet zou je me kunnen wijsmaken, misschien zelfs een hele zwakke bruine dwerg als ze ver genoeg weg staat, maar iets dat licht geeft hadden we al wel gevonden. Ik ben geen sterrenkundige, maar die stelling durf ik nog wel in goed vertrouwen in de vakkennis van de mensen die dat wel zijn in te nemen.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 25 maart 2015 om 20:00.
Oud 25 maart 2015, 21:41   #57
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Miljarden lijkt me wat veel en tenslotte heb ik er geen idee van hoeveel planeten er zijn zelfs.
Maar toch hier en daar moet er iets zijn.
Vroeg of laat maken we contact.
En daarna ruzie.
Oud 25 maart 2015, 21:49   #58
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN

Eduard Khil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

niet noodzakelijk.

De wetten van de fysica spelen tegen ons als het gaat over interstellair reizen. Dat is alvast een zeer grote reden nummer één waarom het niet vanzelfsprekend is dat hier nog niemand gepasseerd is. Een tweede is dat we nog maar een goeie 100 jaar of zo sporen nalaten in de ruimte onder de vorm van radiogolven. En dat is niet lang. En die eerste golven die we uitgestuurd hebben zijn dus ook nog niet ver geraakt.

Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2015, 22:26   #59
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
niet noodzakelijk.

De wetten van de fysica spelen tegen ons als het gaat over interstellair reizen. Dat is alvast een zeer grote reden nummer één waarom het niet vanzelfsprekend is dat hier nog niemand gepasseerd is. Een tweede is dat we nog maar een goeie 100 jaar of zo sporen nalaten in de ruimte onder de vorm van radiogolven. En dat is niet lang. En die eerste golven die we uitgestuurd hebben zijn dus ook nog niet ver geraakt.
Daar bovenop hebben we welgeteld één keer een bewust radiosignaal uitgezonden bedoeld voor buitenaardse beschavingen. (Oké, twee keer, in een voetnoot van een artikel dat ik verderop link hebben ze nog eens 10.000 Twitter berichten verstuurd omdat die codering (inclusief taal) vast heel makkelijk te kraken is.) Het Arecibo signaal werd uitgezonden richting bolhoop/ globulair cluster (dat zijn overigens vette dingen, net als dwergsterrenstelsels) M13. Het bericht komt over 25.000 jaar aan, op een locatie waar M13 dan al lang niet meer hangt. En zelfs als dat wel het geval was is 25.000 lichtjaar nogal ver, een radiosignaal raakt helemaal verstrooid als je het zover probeert te sturen, hoe goed je ook richt. Zelfs een laserstraal overleeft dat soort afstanden niet. De rest van onze radiosignalen zijn alleen maar erger, die zijn of compleet ongericht of gericht op iets op aarde (vooruit, of een satelliet) en verstrooien nog veel vlugger. En als er wel ergens een vlaag radio aanwaait moet er nog iemand zitten te luisteren die er ook nog echt iets in hoort.

De zonnestraling door onze atmosfeer is waarschijnlijk nog ons duidelijkste baken, maar maar vanuit een beperkte schijf waar te nemen. Bovendien geeft dat spectrum weg dat er hier leven is (hoge concentratie zuurstof, aanwezigheid van methaan etc) maar niet bepaald dat we kunnen lezen en schrijven. Het enige dat aliens echt kunnen doen (nog steeds uitgaande van een Einsteiniaans universum tot het tegendeel bewezen is) om te testen of er hier iemand woont waar ze een gesprek mee willen voeren is een proefbericht sturen en jaren wachten op antwoord. Hoe zo'n bericht er uit kan zien? Geen idee. Misschien gebruiken ze radiostraling zoals wij lijken te verwachten. Maar wie weet zijn er ook wel aliens die bedacht hebben dat het meest herkenbare signaal een hoogenergetische proton is, waarbij de boodschap natuurlijk gecodeerd zit in de frequentie van de quarkflux, wat iedere intelligente beschaving zou herkennen. Of misschien doen ze wel wat wij doen: luisteren zonder zelf hun positie weg te geven. En misschien, heel misschien, kunnen ze onze communicatie wel afluisteren, en in dat geval hoeven ze waarschijnlijk niks met ons te maken te hebben. (Noot bij die laatste link: Ik ben stiekem best trots dat Randall Munroe twee van mijn vier gokken ook opmerkelijk genoeg vind om mee te nemen. Iedere natuurkundige die bij NASA gewerkt heeft heeft er meer verstand van dan ik.)

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 25 maart 2015 om 22:29.
Oud 25 maart 2015, 23:38   #60
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Theo Maassen:
Ofwel zijn ze dommer dan wij, ofwel zijn ze slimmer.
Als ze slimmer zijn, zouden ze hier al geweest zijn.
(Als ze dommer zijn, dan wil ik er niets mee te maken hebben.)

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be