![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Banneling
|
![]() Het is erger dan ik dacht. Er is een GSM ladertje dat bij mij altijd in zo'n Multi- stekkerdoos zit en op de grond ligt onder een kast. Nu zie ik dat er nog zo'n spul in zit om overal via het stopkontact op internet te kunnnen. Ik kan moeilijk aan die aan/uit knop van die stekkerdoos en ga er zo'n voetschakelaar aan zetten.
En wie zet er zijn modem af ? Je kan een heel ruwe schatting doen van wat zoiets verbruikt door er je hand op te leggen. Ik schat dat mijn modem (die toch handwarm word) samen met zijn bijhorende externe transfo die ook handwarm word zo'n 10W samen verbruiken. Bij bijna iedereen blijft dat het hele jaar door aanstaan. Omdat ik mijn modem altijd afzet met zijn knopje achteraan als ik de woning verlaat, blijft nog enkel zijn transfo in zo'n multigeval steken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Banneling
|
![]() 1 kWh= 1000W gedurende 1 uur. 1Wh is 1W gedurende 1 uur. De term Watt/uur bestaat dan technisch gezien niet, maar voor de leek wil dat hetzelfde zeggen denk ik.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Banneling
|
![]() Wel super als gij denkt dat het zo simpel is moet ge de volgende vraag eens stellen aan uw energieleverancier (antwoord op de vraag dat wel nodig is om het verbruik te kunnen berekenen): Wat kost mij, of wat betaal ik voor 1kWh. Ge gaat in een geen geval een antwoord krijgen op uw vraag omdat volgens hen teveel factoren zijn waar ekening mee dient gehouden te worden. Zelfs toen ik vroeg om een ruwe schatting te maken werd mij geantwoord dat dat ook niet kon. Ik heb dan een tijdje later die vraag ook eens gesteld aan Test-aankoop. Met hetzelfde resultaat. Doe de test en bel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het zijn details maar toch geeft het aan dat er geen begrip achter zit. Als ex-leerkracht fysica ben ik daar nogal gevoelig aan, sorry. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er is geen afgenomen vermogen, dus geen stroomverbruik, dus geen opwarming. Behalve door lekstromen, maar dat gaat dan over micro-amperes en een opwarming met een fractie van een graad celcius. Een opladertje van 10W die een jaar lang inzit (zonder dat er opladingen gebeuren) kost u minder dan 10 eurocent per jaar. Uittrekken verslijt de contactpunten en zorgt ervoor dat de oplader sneller moet vervangen worden en kost dus meer dan hem continu te laten inzitten. ![]() Je helpt er jezelf en het mileu mee. (duurzaamheid is ook : langer werken met dezelfde toestellen) Laatst gewijzigd door parcifal : 30 maart 2015 om 15:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Europees Commissaris
|
![]() Hangt af van de afstand tot een antennepunt. Hoe verder, hoe krachtiger hij gaat zenden en dus verbruiken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Banneling
|
![]() Is dat een vraag ? Er is wel stroomverbruik. Alleszins is er al stroomverbruik omdat het juist warm word, anders zou het niet warm worden. Maar, en hier denk ik enkel aan de oudere ladertjes/kleine tansfo's waar een transformator dus in zit die de spanning van 220V wisselstroom omzet naar pakwek 10V wisselstroom met daarachter een gelijkrichter "kring" die dat omzet naar ong. 10V= of lager 5V=. Dat primair gedeelte van de transformator bestaat uit een spoeltje dat magnetisme opwekt, vandaar de warmte. Al de rest zou ons te ver leiden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je kan je oplader modelleren tot een RLC-kring met misschien 1 of 2 Ohm impedantie, en bijna nul stroom als er niet opgeladen wordt (10^-6 A). De warmteontwikkeling is I^2 R : dat is dus 1 of 2 * 10^-12 Watt. Het is niet nul, maar het scheelt niet veel. |
|
![]() |
![]() |