![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, verdedig jij maar een creatuur dat mensen hun kiesrecht wil afnemen en ons terug plaatst naar de politieke prehistorie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat gaat iemand die in zijn leven nog geen twee jaar gewerkt heeft nu gaan bepalen. Zo iemand weet niets. Zo iemand weet niet waarvoor hij stemt. Wat is die stem dan meer waard dan de idee dat zo iemand heeft dat hij ook zijn steenje heeft bijgedragen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar heb ik en jij geen enkele inspraak in en dat is maar goed ook. Het algemeen enkelvoudig stemrecht is een democratische verworvenheid en wie niet mentaal is blijven steken voor 1893 weet waarom de stem van iedereen belangrijk is. Ook die van gepensioneerden, ook invaliden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik durfde geen voorspellingen te doen maar rekende wel op "verrassingen die niemand verwachtte". Jij zou dat ook beter doen, Peterke. In Belgique zijn er immers geen zekerheden meer. Wie weet wie over vier jaar naar de confederatie grijpt om Belgique nog wat op poten te houden. Ik weet het, het ziet er op dit ogenblik niet naar uit dat het confederalisme de eerstvolgende jaren ter sprake komt, maar het zag er evenmin naar uit dat de MR zich de woede van Franstalig Belgique op de hals zou durven halen door met de separatisten in zee te gaan.
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vrijheden en rechten waar onze voorouders voor hebben gevochten, daar marchandeer je niet mee. Die verkwansel je niet, daar zit je als burger niet schamper over te doen dat deze of gene dat niet verdient. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Om iemand ''positief'' te discrimineren moet je altijd iemand anders negatief discrimineren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het systeem zoals het vandaag bestaat zit vrij goed in elkaar. Ik blijf er echter bij dat er een voorwaarde aan moet worden gebonden. Die voorwaarde gaf ik reeds: minimum twee jaar actief zijn op de arbeidsmarkt of samenwonen bij partner die die ervaring heeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Inderdaad, vreemdelingen zijn een andere, niet-vergelijkbare groep als het op politieke rechten aankomt. Zoals eerder gesteld, informeer je eerst vooraleer je onzin schrijft. Citaat:
Het is moeilijk te vatten, dat begrijp ik, maar ons systeem zit nu eenmaal zo in elkaar.
![]() |
![]() |
#50 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Precies!
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat te doen met invaliden die niet kunnen werken? Wat met doppers die maatschappelijk geëngageerd zijn? Wat met HP Lovercraft? Wat met de zovele mensen die werken maar die eigenlijk geen kaas van politiek gegeten hebben? Kortom, wat heeft "werken" te maken met "burgerschap"?
![]() |
![]() |
#52 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Arme wereld, arme vreemdelingen, want alleen de Belgen, de Grieken en de Luxemburgers hebben het geluk om over dat fameuze centrale kenmerk van politieke rechten te beschikken genaamd: stemplicht. ![]()
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een dwaze huisvrouw met hello-kitty sokken aan die alleen maar goed is om soep te koken ==> mag kiezen omdat haar man meer dan 2 jaar werkt ? Een student burgerlijk ingenieur in zijn laatste jaar ==> mag niet stemmen want werkt nog geen twee jaar ? Een werknemer in een beschutte werkplaats die daar drie jaar werkt maar niet eens beseft wat politiek eigenlijk is ==> mag kiezen van jou ? Het voorwaardelijk maken van stemrecht is de poort openzetten naar selectie van het potentiële kiespubliek. Een in dergelijk kiessysteem ontstaan parlement zal enkel oog hebben op de belangen van dat deel van de maatschappij dat hen verkiest. De legitimiteit van een parlementaire democratie daalt of stijgt naargelang de participatiegraad van de burgers bij het verkiezen van datzelfde parlement daalt of stijgt. Jouw suggestie doet die in belangrijke mate dalen, en sluit iedereen die niet actief werkt uit van burgerschap. Dat is een perversie van democratie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Minister-President
|
![]() de NVA zal nooit stemrecht willen invoeren.
ze zou haar kiesvee, de foert-stemmers, verliezen.
“Conservatism is the blind and fear-filled worship of dead radicals.” -- Mark Twain "Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler Laatst gewijzigd door Sywen : 7 mei 2015 om 08:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat uw andere voorbeelden betreft heeft u wel een punt natuurlijk. Toch, die doldwaze huisvrouw met haar afstotelijke hello kitty sokken, stemt vandaag ook, net zoals die werknemer in een beschutte werkplaats. En nogmaals, mijn punt is niet dat je moet werken om te mogen stemmen; wel dat je minimum twee jaar gewerkt moet hebben. Dat is toch wel een belangrijk verschil dacht ik? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Daarnaast, heeft u wel gelijk wat betreft invaliden. In bepaalde gevallen is iemand gewoon niet in staat om te werken. Dan vind ik inderdaad wel, dat ook die groep het recht moet hebben om een stem uit te brengen. Doppers, zoals ik hierboven beschrijf, moeten dat niet hebben. Mogen dat niet hebben. Enerzijds niet willen bijdragen aan de samenleving, anderzijds wel mee het beleid willen bepalen ... neen, dat niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat had je van mij niet verwacht, hé?
![]() Citaat:
Citaat:
Perceptie =/= juridisch concept. Ik praat dan ook over België, niet de andere landen.
![]() |
![]() |
#58 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ken(de) zelfs studenten die dat deden. Citaat:
Eigenlijk draai jij de Amerikaanse filosofie om: no taxation without representation wordt no representation without taxation. Wat inderdaad overeenkomt met een 19de eeuwse opvatting van het begrip "burgerschap", net het punt van Pandareus.
![]() |
![]() |
#59 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is niet omdat je ergens een verband ziet, met een oud systeem, dat beide systemen identiek zijn. Je moet toch wel de nuance tussen beide onderkennen? In de 19de eeuw, was het uitgesloten dat vrouwen of vreemdelingen een stem uitbrachten. Waar leest u dat ik dat terug wil brengen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je hebt in je ophemeling van de rooien en blauwen ook vergeten te vermelden dat koning AlbertI aan de kant van de rooien stond die tegen het stemrecht voor vrouwe waren. De rooien vreesden (terecht) dat het stemrecht voor vrouwen de kaloten de volstrekte meerderheid zou opleveren. AlbertI kocht de sympathie van de rode republikeinen door het stemrecht voor vrouwen tegen te houden.
![]() |