Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 11 mei 2015, 15:09   #41
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Vertel mij eventjes welke dienst een burger kan verplichten een werk aan te nemen op een plaats die hij, rekening houdend met zijn mogelijkheden, niet kan bereiken?
Opnieuw een ambtenaren antwoord. "rekening houdend met zijn mogelijkheden"
Ga terug naar de 60km vogelvlucht en ik zal mijn best doen om een antwoord te vinden.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2015, 16:57   #42
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
heb nu juist een fiets gekocht,en de auto verkocht,vinden jullie dit een goed idéé
Als ge u spoedt krijgt ge nog een gratis abonnement van De Lijn. Voor het hele gezin zelfs denk ik.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2015, 17:01   #43
DewareJakob

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik neem aan dat u dus netjes achter een fietser blijft rijden als u in een fietsstraat rijdt?
Ik mis even de relevantie, maar dat gebeurt wel meer op dit forum. mijn punt was de relatie tussen de verschillende weggebruikers, en hun houding die door gevaarlijke reglementering in gang wordt gehouden, maar ik ga je toch antwoorden.
In mijn buurt ken ik één fietsstraat. Als ik om één of andere reden achter een fietser moet blijven rijden, dan zal ik dat doen. Als ik als fietser daar kom, dan geef ik de ruimte aan de auto als dat kan.

Citaat:
Verkeer is geen oorlog, en voor degene die dat wel vinden: jullie horen niet thuis in het verkeer!

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 11 mei 2015 om 17:05.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2015, 17:29   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Spreek voor jezelf.
Ik doe dat. Vraag is evenwel of onze grote moraalridder ook hier de wet zal navolgen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2015, 17:32   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Ik mis even de relevantie, maar dat gebeurt wel meer op dit forum. mijn punt was de relatie tussen de verschillende weggebruikers, en hun houding die door gevaarlijke reglementering in gang wordt gehouden, maar ik ga je toch antwoorden.
In mijn buurt ken ik één fietsstraat. Als ik om één of andere reden achter een fietser moet blijven rijden, dan zal ik dat doen. Als ik als fietser daar kom, dan geef ik de ruimte aan de auto als dat kan.
Dan ontgaat u wat een fietsstraat eigenlijk is. Als automobilist blijf je immers achter fietsers aanrijden, niet omwille van "een of andere reden", maar louter en alleen omdat het om een fietsstraat gaat. Een automobilist mag hier een fietser niet inhalen, iets wat uitdrukkelijk in de wet staat vermeld.

http://wegcode.be/wetteksten/secties...04-art22novies
Oud 11 mei 2015, 17:54   #46
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan ontgaat u wat een fietsstraat eigenlijk is. Als automobilist blijf je immers achter fietsers aanrijden, niet omwille van "een of andere reden", maar louter en alleen omdat het om een fietsstraat gaat. Een automobilist mag hier een fietser niet inhalen, iets wat uitdrukkelijk in de wet staat vermeld.

Ja, de 'fietsstraat', volgens de Fietserbond geniet je hier als fietser 'absolute voorrang' (link), wat zeker niet staat in artikel 22 van de wegcode...

Zelfs de wegbeheerder herhaalt die onzin...

Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2015, 19:35   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Ja, de 'fietsstraat', volgens de Fietserbond geniet je hier als fietser 'absolute voorrang' ...

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 11 mei 2015 om 19:36.
Oud 11 mei 2015, 19:36   #48
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als uw situatie het toelaat, is dat een bijzonder goed idee. Daarenboven zult u jaarlijks een leuke spaarpot overhouden.
En je hoeft niet te zeuren dat je niet mag dan 120 per uur.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2015, 19:36   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, dat klopt. De opmerking van de Fietsersbond betreft niet de regeling op de kruispunten en wie daar voorrang heeft, maar wel de verkeersstroom. En hier staat de fiets bovenaan de rangorde. De auto volgt. Figuurlijk en letterlijk.
Oud 11 mei 2015, 19:38   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
En je hoeft niet te zeuren dat je niet mag dan 120 per uur.
???
Oud 11 mei 2015, 19:48   #51
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, de 'fietsstraat', volgens de Fietserbond geniet je hier als fietser 'absolute voorrang' (link), wat zeker niet staat in artikel 22 van de wegcode...

Zelfs de wegbeheerder herhaalt die onzin...

De wegwanbeheerder en de debiele fietsersbond op zijn best, zoals gewoonlijk.

Citaat:
Artikel 22novies. Verkeer in fietsstraten

In fietsstraten mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.

Laatst gewijzigd door Micele : 11 mei 2015 om 19:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2015, 19:51   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De wegwanbeheerder en de debiele fietsersbond op zijn best, zoals gewoonlijk.
Citaat:
De opmerking van de Fietsersbond betreft niet de regeling op de kruispunten en wie daar voorrang heeft, maar wel de verkeersstroom. En hier staat de fiets bovenaan de rangorde. De auto volgt. Figuurlijk en letterlijk.
Oud 11 mei 2015, 20:11   #53
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat schreef de fietsersbond niet, de fietsersbond schreef absolute voorrang, in het vet.

Citaat:
Betekenis ' absoluut '
Je hebt gezocht op het woord: absoluut.

1ab·so·luut (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
1
volstrekt, helemaal: absoluut stil
2
volkomen: absoluut onmogelijk
3
onbeperkt: de absolute macht
- See more at: http://www.vandale.nl/opzoeken?patte...n#.VVD9Avntmko
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door "fiersersbond"
Fietsstraat: auto te gast

Een fietsstraat is een straat waar fietsers de belangrijkste weggebruikers zijn, maar waar ook motorvoertuigen zijn toegestaan en waar er specifieke gedragsregels gelden ten aanzien van fietsers. Fietsers mogen de ganse breedte van de rijbaan (eenrichtingsverkeer) of de helft van de rijbaan langs de rechterzijde (tweerichtingsverkeer) gebruiken. Auto's mogen de fietsers niet inhalen en de snelheid mag nooit hoger liggen dan 30 km/u.

In tegenstelling tot de wegen die specifiek voorbehouden zijn voor fietsers (en voetgangers en ruiters, aangeduid met verkeersbord F99a), laat de fietsstraat auto’s toe. Het fietsverkeer geniet echter absolute voorrang en auto's zijn er dus als het ware te gast. In tegenstelling tot erfzones blijven er voetpaden beschikbaar.

Een fietsstraat wordt gesignaleerd met verkeersborden die het begin en het einde van de fietsstraat aanduiden.

Meer informatie over de definiëring en het toepassingsgebied van de fietsstraat: Vademecum Fietsvoorzieningen, Hoofdstuk 3 (p.6).

http://www.fietsersbond.be/infrastructuur/fietsstraat
En zelfs hun eigen referte lezen ze niet.

In één context. Dus debiel, alle fietsers - die dat lezen - en niet de wet Art 22novies lezen - denken dus dat ze absolute of onbeperkte-volkomen voorrang genieten op motorvoertuigen, kruist er een motorvoertuig vanuit de andere richting (bij een tweerichtingsfietsstraat) gaan ze wslk ook nog spookrijden.

Het is toch helemaal geen probleem voor een motorvoertuig dat ze een fietser niet mogen inhalen en beide niet meer als 30 kmh mogen. Er zijn talrijke situaties waar een motorvoertuig dat sowieso niet kan, zelfs op de snelweg als men + 30 km file heeft. Ochottekes toch.

En op gewone wegen is het dikwijls zo dat men een fietser niet kan inhalen, als ik daarbij aan het fietsparadijs in Limburg denk waar vele smalle wegen zijn waar men een fietser dikwijls niet kan inhalen en men moet volgen tot dat er voldoende plaats of een verharde brede berm is waar men veilig voorbij kan.

Citaat:

In fietsstraten mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.
Als een fietser zich laat voorbijrijden door even te stoppen, is er geen sprake van inhalen.

Citaat:
De opmerking van de Fietsersbond betreft niet de regeling op de kruispunten en wie daar voorrang heeft, maar wel de verkeersstroom. En hier staat de fiets bovenaan de rangorde. De auto volgt. Figuurlijk en letterlijk.
Als de fiets vooraan rijdt...

[Kindergarten] Als er een of meerdere fietsers achter een auto rijden dan is het zo, de fietsers en de auto mogen niet sneller als 30 kmh en de fietser kan wslk de auto toch niet inhalen [/néh néh Kindergarten]

Laatst gewijzigd door Micele : 11 mei 2015 om 20:28.
Oud 11 mei 2015, 20:23   #54
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
....
1) De wegcode stelt niet dat het verkeersbord voor fietsstraat ontheven wordt bij het volgende kruispunt, het kan evengoed de hoedanigheid van een zone-bord hebben. Hier in Gent wordt de hoedanigheid fietsstraat netjes ontheven voor ieder kruispunt en gelden de gewone voorrangsregels, maar dat is niet overal zo (bijv. de Louizalaan in Brussel), moet de fietser dan voorrang aan rechts verlenen (op een fietspad heeft de fietser die van links komt normaal voorrang, vanuit een fietsstraat niet ??)

2) Bij oversteekplaatsen moeten fietser nog altijd voorrang verlenen aan voetgangers, fietsstraat of niet (niet dat het elders altijd gebeurt....)
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2015, 20:24   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat schreef de fietsersbond niet, de fietsersbond schreef absolute voorrang, in het vet.
Ja, alleen niet hoe u het opvat. Dat heb ik u uitgelegd. Jammer dat u het niet wil begrijpen.
Oud 11 mei 2015, 20:25   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1) De wegcode stelt niet ...
Ik stel dat ook niet. Toch even lezen voor u reageert? Dat kan helpen, hoor!
Oud 11 mei 2015, 20:39   #57
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, alleen niet hoe u het opvat. Dat heb ik u uitgelegd. Jammer dat u het niet wil begrijpen.
Daar gaat het niet over, het gaat over de dwaze communicatie van de Fiersersbond op zijn website; en over de dwaze borden van de wegbeheerder.

Fiersersbond schreef ABSOLUTE voorrang in zijn context, dat woord hoort er gewoon niet in.
Bord-wegbeheerder leest duidelijk ALTIJD voorrang, idem.

De basis van elke wet is het juiste gebruik van de taal, de wet is duidelijk GEEN enkel woord of maar iets tussen de regels is er sprake van voorrang, NERGENS ! Enkel een inhaalverbod.

Citaat:

Motorvoertuigen mogen fietsers niet inhalen, dat is alles. En dat is dus helemaal niet ongewoon, er zijn talriijke situaties op smalle wegen waar dat een tijdje niet kan of mag (Art 40ter: http://wegcode.be/wetteksten/secties...e/213-art40ter ).

Laatst gewijzigd door Micele : 11 mei 2015 om 20:40.
Oud 11 mei 2015, 20:45   #58
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1) De wegcode stelt niet dat het verkeersbord voor fietsstraat ontheven wordt bij het volgende kruispunt, het kan evengoed de hoedanigheid van een zone-bord hebben. Hier in Gent wordt de hoedanigheid fietsstraat netjes ontheven voor ieder kruispunt en gelden de gewone voorrangsregels, maar dat is niet overal zo (bijv. de Louizalaan in Brussel), moet de fietser dan voorrang aan rechts verlenen (op een fietspad heeft de fietser die van links komt normaal voorrang, vanuit een fietsstraat niet ??)
Als een verkeersbord niet zichtbaar genoeg opgesteld staat of niet opgesteld staat (niet herhaald na kp, en dus niet gezien), of niet volgens het reglement kan men Art 5 inroepen:
Citaat:
Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.
De fietsstraatborden F111 en F113/einde hebben wslk een zonale betekenis, maar aangezien ze nog niet in het reglement (of MB 1976) voor de wegbeheerder opgenomen zijn, weten we het niet zeker.

Deze aanwijzingsborden vindt men nog altijd niet in het MB 1976 plaatsingsvoorwaarden verkeerstekens, ttz onderaan in Art 12...
Citaat:
F111. Begin van een fietsstraat.
De vermelding "Fietsstraat" op het verkeersbord is facultatief.
F113 F113. Einde van een fietsstraat.
De vermelding "Fietsstraat" op het verkeersbord is facultatief.
F117 F117. Begin van een lage emissiezone.
F118 F118. Einde van een lage emissiezone.
Citaat:
http://wegcode.be/wetteksten/secties...6/866-hs2art12

1 OKTOBER 1976. - Ministerieel besluit houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
[B.S. 14.10.1976]

Hoofdstuk II. Verkeersborden

Artikel 12. Aanwijzingsborden
F111. ?
F113 ?
F117 ?
F118 ?

Laatst gewijzigd door Micele : 11 mei 2015 om 21:05.
Oud 11 mei 2015, 20:59   #59
DewareJakob

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dus mag ik als fietser geen auto doorlaten.??????????? Wie is er hier aan het doordraven eigenlijk. Of 'heb ik het weer niet begrepen', een reactie die men te vaak uit jouw hoek krijgt terwijl je in één adem de argumenten van de ander negeert.
Oud 11 mei 2015, 21:09   #60
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Dus mag ik als fietser geen auto doorlaten.???????????
Natuurlijk mag je dat.
Citaat:
16.1. Het inhalen geldt slechts ten aanzien van bestuurders die in beweging zijn.
En als je vóór een fietser rijdt met de auto hoef je de fietser ook niet door te laten als je niet hinderend te traag rijdt. (wslk zal er toch geen plaats genoeg zijn)

Laatst gewijzigd door Micele : 11 mei 2015 om 21:22.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be