![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() ![]()
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Gouverneur
|
![]() Altijd even de plak hebben op iemand,een discussie buiten deze thread.
Vraag me af hoe deze personen thuis zijn?Als ze al een persoon aanvallen op een wildvreemde op een forum?Hoe zijn die dan thuis zeg! |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Minister-President
|
![]() Veel hangt af van de modaliteiten om te weten of het een goed of een slecht idee is, maar chapeau voor Ben Weyts dat hij de knuppel in het hoenderhok durft gooien.
Een intelligente kilometerheffing houdt rekening met een aantal factoren, zoals de beschikbaarheid van alternatieven (op een as met een goede treinverbinding betaal je meer dan wanneer die niet bestaat), risico op filevorming (in de spits betaal je meer), en uiteraard de graad van vervuiling van het voertuig in kwestie. Een Smart vervuilt minder door omvang en aandrijving dan pakweg een 5-deurs Volvo van eind jaren '90, die laatste zou dus ook meer moeten betalen per km. Hoe de exacte formule eruit moet zien, daar moet en zal over gediscussieerd worden, ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat bijvoorbeeld een ritje van 30 km over rustige lokale wegen in de Kempen minder gaat kosten, dan een rit van 5 km tijdens de avondspits in Brussel. En dan natuurlijk de opbrengsten gebruiken voor wegenonderhoud en het verbeteren van de alternatieven...
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Voor die vervuiling hebben we de jaarlijkse verkeersbelasting en de accijnzen toch al? Nog eens driedubbel belasten? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Minister-President
|
![]() Ik zie de km-heffing niet alleen als een belasting, maar vooral ook als sturingsmechanisme. En mits de modaliteiten verfijnd genoeg zijn, werkt dat een pak beter dan de verkeersbelasting, die even hard aankomt voor wie de auto slechts gebruikt om eens per week naar de supermarkt te rijden, dan wie elke dag van zijn villawijk in Brasschaat naar de Wetstraat rijdt om te gaan werken. Die wordt wat mij betreft dan ook beter afgeschaft, of op zijn minst flink verminderd, zoals ook Ben Weyts voorstelt.
De accijnzen zijn dan weer geen goed systeem voor een klein land als het onze, waar de grens nooit ver weg is en er al snel over de grens geshopt wordt. Een beetje vrachtauto rijdt tegenwoordig zonder problemen van de haven van Rotterdam naar Frankrijk zonder tanken, een personenwagen ook. Het laat ook de vele internationale gebruikers van ons wegennet niet meebetalen, wat uiteindelijk toch ook het doel moet zijn. Nu, ik zou de accijnzen op benzine en diesel wel behouden als extra steuntje voor de alternatieve brandstoffen, maar voor de maatschappelijke en milieukosten van het verkeer te dragen, volstaan ze niet. Een km-heffing doet dat beter.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Of Waterstof? Waar de technologie nog belange na niet goed genoeg voor is. Waterstof is trouwens een energiedrager, de energie moet nog in het waterstof gestopt worden.... Of bedoel je elektrische auto's? Elektriciteit die misschien door een steenkoolcentrale geproduceerd wordt. Een hoop batterijen die zeer intensief gemijnd worden. Elektrische auto's die men vorig jaar (denk ik) als vennootschap voor 110% kon aftrekken van de belastingen (100% elektrische auto = 110% gratis). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Minister-President
|
![]() Voorlopers moet je een steuntje gunnen, ook bio-brandstoffen (die kan niet alleen uit voedingsgewassen gehaald worden), ook experimentele technologieën, tot ze op eigen benen kunnen staan. Maar ook die voertuigen zouden een km-heffing moeten betalen, en ik zou bio-diesel ook niet helemaal vrijstellen van accijnzen. Maar mijn grootste probleem is, dat onze mobiliteit eigenlijk te goedkoop is, en automobiele mobiliteit nog het meest. Wat verkeer aan uitstoot, maar ook aan ruimtebeslag, verkeersopstoppingen, verkeersongevallen... kost aan de maatschappij, wordt amper vergoed door de beperkte belasting die er op wordt geheven, ik ben dus niet tegen een belastingsverhoging op gemotoriseerd verkeer, natuurlijk gecompenseerd door een belastingverlaging elders.
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Minister-President
|
![]() Je moet toegeven, Jan, dat Oost-Limburg niet meteen verwend wordt door onze bovenstebeste NMBS qua verbindingen. En er zitten elders nog gaten in het netwerk, waar de trein geen alternatief vormt voor de auto, tenminste niet voor de hele rit. Natuurlijk, de pendelaar uit Maasmechelen uit Pajoskes voorbeeld moet niet helemaal naar Brussel rijden met de auto, hij zou ook tot Genk of Hasselt kunnen rijden, en vanaf daar de trein nemen. En als ik mijn goesting zou krijgen, zouden die eerste km nog het goedkoopst zijn, ook.
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat heeft dat eigenlijk te maken met de bewering dat de kilometerheffing voor de inwoners van de Ruit goedkoper zal uitvallen? Het zal misschien omgekeerd zijn, daar men bij het vastleggen van de tarieven gerust de mate van uitbouw van het OV kan meenemen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En alweer wordt de benzineauto onterecht stiefmoederlijk behandeld.
De benzineauto betaalt namelijk 58 % teveel qua externe marginale kosten: Citaat:
@groentje vertelt dus onzin. En vergeet de baten van het individueel personenvervoer. Citaat:
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 22 mei 2015 om 21:10. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Europees Commissaris
|
![]() Juist omgekeerd. Dit forum brengt het slechtste in de mensen naar boven : politiek.
![]() |
#56 |
Gouverneur
|
![]() Verschil tusen dier(euhh mens) en dier.Dier werkt op instinct,de mens op intelligentie(voor mij de rede dat de wereld naar de knoppen gaat).
Waarom nog stemmen op mensen op universitair niveau?Alles gaat in tegenovergestelde richting uit.Niks geraakt nog opgelost.Discussies onderling in partijen van wie is de slimste,terwijl wij domoren weer altijd voor die intelligente domoren kiezen. Zet een paar verstandige hardwerkende boeren rechtstreeks komende van het veld aan het beleid in dit land,alles is opgelost! Waarom zijn het allemaal die rechten hebben gestudeerd,die hier het beleid voeren? Laatst gewijzigd door fabianen : 22 mei 2015 om 21:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Alleen hoor je ministers vnml praten over hoeveel MEER deze taks gaat opbrengen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Nog los daarvan, het zijn inderdaad vooral dieselwagens die bijna stelselmatig onder de norm scoren, een verhoging dringt zich op. Maar dan krijg je natuurlijk zowat elke dieselrijder tegen je, en gezien er in ons land driekwart van de auto's op diesel rijdt, zijn dat wel heel veel stemmen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ook logisch, daar al het buitenlands vrachtverkeer dat, in heel veel gevallen geen cent bijdraagt, nu ook een flinke stuiver zal moeten neertellen voor het gebruik van onze autosnelwegen. Terecht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() En je hoeft al die pagina´s niet te doorlezen vermits het al in de eerste 2 paginas van de samnvatting staat, daarbij vindt men in de inhoudstafel direct wat men wil vinden. Daarbij citeerde ik het letterljk (wat ik meestal doe). Citaat:
Citaat:
Daar komt nog NOx bij, bij de diesel ook tot gemiddeld 10x meer uitstoot in de praktijk, ook bij euronorm 6 is dat nog 8x meer NOx-uitstoot als bij benzineauto´s* (wetenschappelijk getest in de praktijk, rijdende testapparatuur, niet volgens euronorm-testbank-labo aan achterhaalde snelheden waarop de autoindustrie zijn motoren precies kan prepareren) *of tot 6x maal meer als opgelegde grenswaarde van 80 mg/km: http://www.bondbeterleefmilieu.be/page.php/15/show/881 Soit, andere landen hebben die ontradingsmaatregelen tegen dieselauto´s toen-1988 wel genomen en stelselmatig opgedreven (ook autoland bij uitstek Duitsland, al sinds 1985 ##), maar dwaas_BE en nog een paar andere zoals Frankrijk (diesellobby van hun automerken ?) en Luxemburg, niet. Naja geklaag dat sowieso niet helpt: in 1988 had BE maar een minderheid dieselauto´s (20 % aandeel) toen ging het nog zeer gemakkelijk, ook in 1998 (36 %) ging het nog gemakkelijk. Maar vanaf 2006-2008 toen zelfs de accijnscompenserende wegentaks voor dieselauto´s afgeschaft werd en men nog CO2-premies (3 en 15 %) ging uitdelen voor kleine en middenklasse diesels was het hek helemaal van de dam. Men heeft dus nooit naar de wetenschap geluisterd. Nu heeft ons personenwagenpark 62, 3 % dieselaandeel of het vervuilendste personenwagenpark van Europa, want dieselwagens rijden gemiddeld duidelijk de meeste kms zodat dieselwagens ca. 80 % km-aandeel hebben. ook: Citaat:
Citaat:
Trouwens ook het lichte CO2-voordeel voor de diesel is al 5 jaar ingehaald door de moderne benzineauto. Ook CNG-auto´s heeft onze staat nooit gepromoot, en LPG kwam door die absurde dieselpolitiek nooit van de grond. Als nasmijter de laatste onheilspellende studie over de gevolgen van ultrafijnstof: http://www.sciencedaily.com/releases...0518121147.htm uit Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Kraftfa...nd)#Geschichte http://de.wikipedia.org/wiki/F%C3%BC...schutzgesetzes
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 23 mei 2015 om 11:18. |
||||||
![]() |
![]() |