Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juni 2012, 14:38   #41
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
Hoeveel moeite ga je moeten doen om dat eerherstel te verkrijgen?
Eerherstel omdat je flest voor een diploma?
Ik heb al dikke nonsens gehoord, maar dit slaat echt alles.
Oud 20 juni 2012, 14:52   #42
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Uw separatistische betrachtingen worden slechts door een miniem deel van de Vlaamse bevolking als gunstig en gewenst aangevoeld.
Stop dus met pretentieus te pretenderen alsof ge uw diploma opgeofferd hebt voor ons algemeen welzijn: ge had meer goesting om met uw lief te gaan betogen in weerwil van uw profs hun waarschuwingen.
Had België nog unitair geweest, het ware veel demokratischer geweest.
Al dat gedoe van u en uw mallote flamingante kompanen, heeft ons nog niks dan financiële ellende gebracht.
De geschiedenis wordt hier weer eens herschreven door de ultra-belgicisten. De splitsing van de Leuvense universiteit was helemaal geen specifiek 'flamingante' eis, dat werd breed gedragen door heel Vlaanderen. Logisch ook, want het had een uitgesproken sociale dimensie; zo werden Vlaamse studenten (nota bene in een Vlaamse stad) systematisch achtergesteld op vlak van materiaal en de ruimte die ze ter beschikking kregen. Alleen het bourgeois-franskiljons krapuul van de PVV was tegen.

Anderzijds geniet ik er wel van hoe je jezelf op quasi-BUB'se wijze mijlenver van de publieke opinie plaatst. Klassieke BUB-dilemma: je moet ervoor zorgen dat normale, breed gedragen eisen als verregaand en 'flamingant' worden aanzien, maar tegelijkertijd is slechts een kleine minderheid van de bevolking Vlaamsgezind. Dat koorddansen is altijd entertainend om te aanschouwen. Oppassen dat je niet valt, Staaf.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2012, 15:01   #43
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
De geschiedenis wordt hier weer eens herschreven door de ultra-belgicisten. De splitsing van de Leuvense universiteit was helemaal geen specifiek 'flamingante' eis, dat werd breed gedragen door heel Vlaanderen. Logisch ook, want het had een uitgesproken sociale dimensie; zo werden Vlaamse studenten (nota bene in een Vlaamse stad) systematisch achtergesteld op vlak van materiaal en de ruimte die ze ter beschikking kregen. Alleen het bourgeois-franskiljons krapuul van de PVV was tegen.
In die periode was in Vlaanderen het aandeel van mensen met academische ambities, die bij die splitsing eventueel belang konden hebben, echt niet zo groot als jij hier wil laten uitschijnen.
De doorsnee Vlaming-ârbeider-lagere bediende-kleine zelfstandige was immers niet bemiddeld genoeg om zijn kinderen hoger onderwijs te laten genieten.

Citaat:
Anderzijds geniet ik er wel van hoe je jezelf op quasi-BUB'se wijze mijlenver van de publieke opinie plaatst. Klassieke BUB-dilemma: je moet ervoor zorgen dat normale, breed gedragen eisen als verregaand en 'flamingant' worden aanzien, maar tegelijkertijd is slechts een kleine minderheid van de bevolking Vlaamsgezind. Dat koorddansen is altijd entertainend om te aanschouwen. Oppassen dat je niet valt, Staaf.
Oud 20 juni 2012, 17:28   #44
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:

Hij is al gevallen in de zinsnede "in weerwil van uw profs". Iedereen behalve SS weet, dat de profs zich ook achter de staking schaarden en achter de splitsing. Ik genoot van zo goed als AL de plaatselijke profs niets dan sympathie, met uitzondering van 1 die uit de hand van de rector moest eten, omdat zijn burgerrechten als collaborateur geschrapt waren en hij toch les mocht geven en toch examen mocht afnemen. En niet ontoevallig belast was met de controle van de activiteiten van de Praeses en van de hoogstudentenclub... Kortom, een CREATUUR.

Laatst gewijzigd door eno2 : 20 juni 2012 om 17:29.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2012, 17:38   #45
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
We zijn nu 2012, dus 1967 is 45 jaar geleden.
In al die jaren is heel het systeem verandert en had ENO2 reeds lang kunnen bewijzen dat de rector fout zat. Die enkel al door zijn examen opnieuw te doen via de toenmalige middenjury.
De "middenjury" levert geen diploma's af voor het hoger onderwijs.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2012, 18:18   #46
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
De "middenjury" levert geen diploma's af voor het hoger onderwijs.
Niet volledig waar.
Je kan voor hoger onderwijs een examencontract afsluiten met een onderwijsinstelling en dan op dezelfde wijze als met de centrale examencommissie zelfstandig studeren en je proeven afleggen.
http://www.ond.vlaanderen.be/hogeron.../studenten.htm
Oud 20 juni 2012, 23:04   #47
eno2
Banneling

Standaard

Ik moest dan nog wel misdienaaar spelen, ongelovig zijnde. Maar de Griekse premier Samaras moet zich 47 jaar laten nog door de Griekse Bisschoppen laten inzweren

Praeses-President spelen is wel een mis waard....

Laatst gewijzigd door eno2 : 20 juni 2012 om 23:05.
Oud 22 juni 2012, 12:04   #48
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik moest dan nog wel misdienaaar spelen, ongelovig zijnde.
Wat een horror.
Al dat gezeul met die loodzware hosties, terwijl het zaad van de pastoor langs je billen afglijdt...
Oud 22 juni 2012, 12:10   #49
eno2
Banneling

Standaard

Hij had eens moeten weten dat ik geen voorbehoedsmiddelen gebruikte. Dat zou zeker zijn goedkeuring weggedragen hebben, al kon ik dan geen ingenieur worden.
Oud 23 juni 2012, 04:01   #50
Groentje-18

Standaard

Ik maak met hiergenoemde onderwijsinstelling ook serieuze fratsen mee.

Mooie mission statements en buitenkant, lijkt allemaal in orde, tot je iets voorhebt en daardoor het parcours iets minder gewoon bewandeld ...

Eigenlijk echt niet schoon meer en zeer wraakroepend, wat ze me daar gelapt hebben / nog aan het lappen zijn / ...
Een advocaat vinden of een beroep doen op juridische hulp is dat echter ook, zeker als je eigenlijk overdag geen tijd hebt om contact op te nemen met de juiste instanties ...
Oud 23 juni 2012, 11:40   #51
(neo)geopolitiek
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Irené Maes was zijn naam.
Omdat hij rector was van het Hoger Technisch instituut in Oostende diende ik zijn mis, als praeses van de studentenclub de Golfbreker.Ik verbasterde toen heel wat latijn, ook bij cantussen.

Het jaar stond op 1967

Ik was ook tegelijk vice-voorzitter van de Vlaamse Vereniging van studenten (VVS, bestaat nog)
en voorzitter van NUHO, niet universitair hoger onderwijs(naamveranderd)

Met Paul Aerts, voorzitter VVS en Paul Goossens, praeses KUL-studenten, organiseerde ik de Mars op Leuven en een veertiendaagse algemene studentenstaking. De professoren sloten zich daarbij aan.

Een paar weken voor de Mars en de staking dreigde Irene dat ik AL mijn functies moest neerleggen om me te concentreren op mijn studie, dat ik er anders niet door zou zijn. Volgens hem moest ik ook mijn lief laten staan, vrijen was niet ernstig, als je studeerde.

Ik weigerde zowel het een als het ander.

Toen de staking en de Mars voorbij waren, convoqueerde Irene mijn moeder en deelde haar mee dat ik niet geschikt was om Technisch Ingenieur te worden(ik zat in het laatste jaar zonder één tweede zit, en ik werkte in de vacanties om mijn studies te betalen).
Volgens hem moest ik stante pede naar een sociaal Hoger Instituut gaan studeren.
Dat was twee maand voor de eindexamens.

Ik bleef weigeren.

Hij gooide een paar van mijn naaste medewerkers de school uit.
Omdat hij grote media-heibel vreesde, moest mijn likwidatie iets zorgvuldiger gebeuren, omfloerster, tersluiks.

Toen ik mij zoals gewoonlijk aanbood op de Firma Talpe Kortemark om mijn eindthesis af te werken, kreeg ik van Directeur Talpe, wiens twee zonen op het HTI studeerden, en die woest was vanwege de staking, te horen dat ik niet meer naar binnen mocht, omdat 'ik toch nooit een diploma zou halen'.

De Heer Gaby D., technisch directeur bij Talpe Kortemark, en in het burgerleven mijn nonkel, vertelde mij dat de opdracht om mij te verwijderen rechtstreeks van Irené kwam.

Toch werkte ik koppig mijn thesis thuis af en drukte hem.

De proffen sympathiseerden met de studenten. Maar Irene had er ééntje in zijn macht. Dat was Prof Simoens. Deze was ook aangeduid om de activiteiten van de Golfbreker te controleren. Ik was geacht bij hem op voorhand alles te rapporteren, maar deed dat nooit.

Prof Simoens bezat geen burgerrechten, een gevolg van zijn collaboratie met de Nazi's in de oorlog. Hij nam wel examens af, onder het toezicht van een tweede Prof Beirnaert, die parallel met Simoens hetzelfde vak tegelijkertijd afnam bij elke student. Het achterpoortje van Irene.
Simoens gaf mij een onmogelijk laag cijfer voor Thermodynamica terwijl Beirlandt mij een hoog cijfer gaf. Het saldo gaf een degelijke buis te zien.

Daardoor kwam ik in de deliberatie terecht (mijn totaalscore was zestig procent op alle vakken).
Dat was nog de tijd toen de rector, die zelf geen examens afnam, wel het beslissende woord had in de deliberaties.

De teerling was geworpen...

Van de lichting van 1967 was er maar één leerling verworpen van de tweeënvijftig in het laatste jaar: Eno2.

Op een privé-afscheidsetentje met een aantal profs kwam ik naaldje tot draadje te weten hoe de deliberatie zich afgespeeld had.

Het ging van kwaad naar erger.

In '68 zat ik in de Kazerne de Hemptinne in Heverlee, Leuven, geconfisqeerd met het helepeleton KRO's, toen de studenten in betoging de Kazerne naderden.
We kregen drie kogels scherp voor onze fall-geweren.
Ik dacht dat deze meestal pas afgestudeerden eerder op hun officieren zouden geschoten hebben. Onbetrouwbare troepen...

Irene herhaalde in '68 hetzelfde grapje dat hij met mij uitgehaald had.
IK weet er het fijne niet van, maar hij weigerde een tiental dapperen hun diploma.
Een paar van die gastjes hadden ouders die niet totaal onbemiddeld waren zoals mijn alleenstaande moeder en schoenstikster, en gingen voor de rechtbank
Irene ging snel op pensioen.

Vandenbussche, de nieuwe directeur, gaf mij het recht de examens over te doen zonder de lessen te volgen, maar dat was twee jaar later, terwijl ik al werkte, en ik had niet de mogelijkheden om het laatste jaar over te doen.

Eno2

waarom zolang gewacht om je zaak aan te kaarten? Hier op het forum ga je buiten het medeleven van "sommigen" weinig bereiken
Oud 23 juni 2012, 15:17   #52
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door (neo)geopolitiek Bekijk bericht
waarom zolang gewacht om je zaak aan te kaarten? Hier op het forum ga je buiten het medeleven van "sommigen" weinig bereiken
Ik kon geen kant op.
Zo krijgt het nog de aandacht van enkelen.
Toch een leuk verhaaltje,niet?
Mogelijk ga ik nog een hoop heibel schoppen, bij het episcopaat, dan heb ik als oud en onschuldig slachtoffer van machtsmisbruik ook niets meer te verliezen. En wel bij mijn eerste verlof in België,dat hopelijk nog lang uitblijft. De enige directe getuigen, mijn arme moeder en mijn tante, dreigen binnenkort te verdwijnen. Ik ga ze een schriftelijke verklaring laten tekenen om mijn akties te verantwoorden, een verklaring, die mijn verhaal hier bevestigt.

Laatst gewijzigd door eno2 : 23 juni 2012 om 15:24.
Oud 23 juni 2012, 17:19   #53
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mogelijk ga ik nog een hoop heibel schoppen, bij het episcopaat, dan heb ik als oud en onschuldig slachtoffer van machtsmisbruik ook niets meer te verliezen.
ENO2: Monseigneur, ik ben boos!!!
Biskop: Waarom mijn zoon?
ENO2: Omdat ik vijftig jaar geleden mijn diplom niet gekregen heb!!!
Biskop: Oef, ik dacht al dat je door een van onze werknemers misbruikt was.
Ga heen in vrede.
Ge moogt mijn ring kussen.
En mijn gat ook, als het u niet aanstaat.
ENO2: Dank u Monseigneur. Smak, smak, smakkerdesmak.
Oud 23 juni 2012, 17:26   #54
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Eigenlijk echt niet schoon meer en zeer wraakroepend, wat ze me daar gelapt hebben / nog aan het lappen zijn / ...
En, wat hebben ze je gelapt?
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2012, 18:27   #55
Groentje-18

Standaard

Citaat:
En, wat hebben ze je gelapt?
Ik geloof dat ik het daar hier al vaak over gehad heb, in meerdere threads zelf. Ik wil er nu liever niet op terugkomen, want eerlijk gezegd ben ik voor min. een week niet goed als ik eraan terugdenk.

Dingen die absoluut niet door de beugel kunnen dus en die deze instelling volledig onwaardig zijn en voluit indruisen tegen al haar eigen regels, terwijl ze niet het minste respect tonen voor situaties die volledig buiten je macht vallen en ze er nochtans wel mee uitpakken... Laat me het zo stellen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be