![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het heeft geen enkele zin om strafzaken te vergelijken met andere takken van het recht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dat is het wat Belgie wil, rechtvaardigheid voor de volkeren in dit onland...
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik antwoordde hem dat het niet meer nodig was vermits ik ondertussen zelf een echte advocaat had genomen.
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je zoiets in Nederland te berde brengt dan geloven ze je niet eens. In Nederland hebben ze een rechtssysteem dat kan tellen.
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In het bijzonder de procedureregels (gerechtelijk wetboek en wetboek van strafvordering) zijn verouderd, incoherent en onnodig ingewikkeld. Er liggen al jaren voorstellen voor om daaraan te verhelpen. Maar zoals met zoveel dingen begint iedereen uitgebreid de nadelen van die voorstellen aan te halen. En men blijft verder hobbelen met procedureregels waar nog veel meer nadelen aan vasthangen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Er wordt hier nauwelijks of niet ingegaan op het idee dat Van Steenbrugge lanceert.
De vraag of hij een goede of een slechte strafpleiter is, of Sven Mary zijn succes aan zijn vader dankt of niet, of procedurefouten tot nietigheid van een onderzoek mogen leiden, etc. lijkt me niet erg relevant. Zijn voorstel is dus, als ik het goed begrepen heb, om advocaten een ambtenarenstatuut te geven. Is dat de beste manier om voor iedereen in gelijke mate het 'recht op verdediging' te garanderen? Waarom wel, waarom niet? Allez, opternieft. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Europees Commissaris
|
![]() En vooral: wat zou dat kosten?
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan" Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas" Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw" |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Van Steenbrugge vergeet dat hij en zijn confraters zelf hun verantwoordelijkheid kunnen nemen. Je kan perfect een goede rechtsbijstand organiseren voor cliënten met minder middelen. Door bvb 10% van je zaken aan dat soort klanten te besteden. Zolang de andere zaken voldoende opbrengen hoeft dat geen probleem te zijn. Binnen een kantoor een werking opzetten waarbij dat soort zaken door minder ervaren advocaten wordt voorbereid, en de betere een kwaliteitszorg doen, ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan" Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas" Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als advocaten ambtenaren worden kan de klant volgens mij geen advocaat meer kiezen en omgekeerd de advocaat niet selectief zijn op klanten. Net zoals ik nu niet kan kiezen aan welke politieagent ik een verklaring wil afleggen of door welke agent ik beboet wil worden. Dat zal dus geen oplossing zijn voor het probleem om iedereen "de beste" strafpleiter te kunnen bezorgen.
Als het enkel kwestie van prijs is zijn er andere oplossingen mogelijk. Huisdokters moeten toch ook geen ambtenaar worden om medische zorg voor iedereen mogelijk te maken ? En zo kunnen we nog min of meer onze huisdokter kiezen.
![]() |
#53 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je zou ook meer advocaten in het bestaande pro deosysteem kunnen inschakelen. Maar dan zal je het moeten opleggen. Of tussen pro deo en de volle pot betalen een soort verlaagd tarief voor de groep die net niet in aanmerking komt voor pro deo. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bof, �* 8 uur/dag is 2.000€/dag. Ik ken weinig armoezaaiers die daar aan geraken. En dan mag het nog "brutto" zijn.
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als werknemer hoef je je natuurlijk geen druk te maken over huurkosten van het bedrijfsgebouw, kosten van nutsvoorzieningen, kosten van personeel (bij advocatenkantoren gaat dit bijvoorbeeld over boekhouder, secretaresse, kuispersoneel...)... Die €250 per uur heeft nog een lange weg te gaan vooraleer het resulteert in een brutovergoeding. Ik beweer niet dat dat weinig is, maar €250 per uur aan een advocaat betalen betekent helemaal niet dat die advocaat €250 per uur bruto verdient. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |