Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 oktober 2004, 17:45   #41
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Public energy
[size=2]De VS financieren juist de ballen als ze er geen munt uit kunnen slagen. Denk jij dat de VS ooit een penny in 'the axis of evil' heeft gestoken? Dat heeft hun nochtans niet weerhouden om zich te gaan moeien geen reden.

[/size]
Dat is maar hoe je het bekijkt. Toen de Mudjahedin in Afghanistan tegen de Russen vocht kregen ze massa's geld via Pakistan. Bij de Mudjahedin zat ook de Taliban.

En ten tijde van de oorlog tussen Irak en Iran kreeg Irak ook materiaal van de Amerikanen.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2004, 18:08   #42
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

laat ons hier maar zwijgen over het buitenland
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2004, 18:18   #43
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
laat ons hier maar zwijgen over het buitenland
akkoord, maar de waarheid heeft ook zijn rechten.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2004, 18:21   #44
doornroosje
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
De "Walen" kopen jaarlijks voor verschillende miljarden aan euro's in Brussel en het Vlaams Gewest.

Dat zouden ze in uw scenario wel eens niet meer kunnen doen zodat de gemiddelde Nederlandstalige er alleen maar bij zal verliezen.
En hoeveel vlamingen doen dan in omgekeerde richting en als die dat dan ook ens niet meer zouden doen?

Ge moet hier nog een beetje komen dreigen stukske Blubber.
Of betekend
BUB = Bijzonder Unfaire Belgen mss.
doornroosje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2004, 18:24   #45
snoodaard
Gouverneur

snoodaard's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar snoodaard
Standaard

Citaat:
De "Walen" kopen jaarlijks voor verschillende miljarden aan euro's in Brussel en het Vlaams Gewest.

Dat zouden ze in uw scenario wel eens niet meer kunnen doen zodat de gemiddelde Nederlandstalige er alleen maar bij zal verliezen.
Ik ga ook wel eens naar ons buurland beginned met een D(dardennen).Ik beschouw dit niet als een transfer als ik er geld uitgeef voor een trappist.

Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen
snoodaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2004, 18:27   #46
snoodaard
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mosasaurus
Met 75 euro per maand extra zou ik ook al tevreden zijn

Daar heb ik 8 jaar extra ancienniteit voor nodig
Ikke 10 jaar enne dan stopt mijn ancienniteit.

Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen
Oud 21 oktober 2004, 18:35   #47
snoodaard
Gouverneur

Standaard

Als je rekent van 11,1 miljard en 60% werkenden dan betaalt iedereen die werkt meer dan 3000€ per jaar aan de walen .Splitsen die zooi!

Oud 21 oktober 2004, 18:36   #48
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Wij hebben gewacht op de resultaten van een officieële studie, uitgevoerd door de ambtenaren van de Vlaamse overheid. U zal het met me eens zijn dat een studie uitgevoerd door professionele ambtenaren met beschikking over alle bronnenmateriaal een tikje geloofwaardiger is in een discussie dan die van de
N-VA of het VB zelf, nietwaar?
Blijkbaar waren de cijfers van het VB anders wél correct. Men zou hen dus beter excuses aanbieden en in het vervolg wat minder makkelijk roepen dat het VB 'overdrijft'.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2004, 19:29   #49
Public energy
Provinciaal Statenlid

Public energy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde
Dat is maar hoe je het bekijkt. Toen de Mudjahedin in Afghanistan tegen de Russen vocht kregen ze massa's geld via Pakistan. Bij de Mudjahedin zat ook de Taliban.

En ten tijde van de oorlog tussen Irak en Iran kreeg Irak ook materiaal van de Amerikanen.
[size=2]
Juist, alleen bestreed de VS de revolutionair Iran en de USSR niet enkel om ideologische of morele redenen, maar ook om strategische en financiele redenen. Met andere autoritaire regimes als dat van de Shah en de Taliban kon men immers in olierijk gebied wel lucratieve contracten afsluiten. Ook in het Irak van de 80er jaren is uit het westen naar hartelust geinvesteerd geweest.

Mijn punt is dat de VS zowat de laatste is die de moraalridder moet gaan uithangen, zij laten zich enkel drijven door geld, waar zitten ze anders nu om de mensen in Pakistan en Myanmar te bevrijden van hun dictatoriale regimes?

[/size]
Public energy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2004, 20:03   #50
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mosasaurus
en de KBCstudiedienst dan??? KBC is ongeloofwaardig zeker?

6,6 miljard vloeit naar Wallonië
De Standaard 21-10-2004 Pag. 2

Zelfs op lange termijn blijven transfers aanzwellen

BRUSSEL - De geldstromen van Vlaanderen naar Wallonië en Brussel bedroegen vorig jaar 6,6 miljard euro, een historisch record. Dat blijkt uit de langverwachte studie die de Vlaamse administratie Abifim heeft opgesteld in opdracht van de Vlaamse regering. In tegenstelling tot wat wel eens wordt beweerd, zal die geldstroom ook op lange termijn blijven toenemen.
De studie is destijds besteld door de toenmalige Vlaamse minister-president Patrick Dewael (VLD). Diens opvolger Bart Somers kreeg ze op 9 juli, een maand na de verkiezingen. Pas nu komen de resultaten naar boven omdat Vlaams parlementslid Bart De Wever (NV-A) de kwestie volgende week aankaart in het Vlaams Parlement. De zogenaamde financiële transfers betekenen dat een gewest meer bijdraagt tot de belastingen en sociale zekerheid, dan dat het er profijt uit haalt. Sinds de jaren zestig bestaat
er een voortdurende transfer van Vlaanderen naar Wallonië en sinds de jaren negentig ook naar Brussel.
De geldstromen vinden plaats in de federale overheidsbegroting (in 2003 1,52 miljard), de financiering van de gemeenschappen en gewesten (1,32 miljard) en de sociale
zekerheid (3,74 miljard), alles samen goed voor 6,6 miljard. Dat is meer dan de KBC-studiedienst, die voor 2002 was uitgekomen op een bedrag van 5,4 miljard euro.
Bovendien zal de geldstroom volgens de Vlaamse administratie in dezelfde richting blijven aanzwellen - in 2020 zelfs tot 8,78 miljard - tenzij in Brussel en Wallonië de
tewerkstellingsgraad plots spectaculair zou toenemen.
In de cijfers zijn de overheidsschuld en interestlasten niet meegerekend, hoewel ook die een herverdeling tussen de gewesten inhouden. ,,Ik heb die berekening wel gemaakt en
kom zo tot een extra transfer van 4,7 miljard, wat de totale geldstroom naar de Franstaligen op 11,3 miljard euro brengt'', zegt De Wever. ,,Dat is bijna 2.000 euro per Vlaming
per jaar.''
U stelt zelf vast dat KBC, tot voor kort geleid door een Vlaams-nationalist Vermeiren, op een lager cijfer uitkwam.

Leg me ook eens uit waarom men met geen woord rept over het terugverdieneffect, d.w.z. de miljarden-aankopen die Franstaligen doen in Noord-België (winkelen, kusttoerisme, onroerende goederen, diensten, etc)?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2004, 20:05   #51
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Blijkbaar waren de cijfers van het VB anders wél correct. Men zou hen dus beter excuses aanbieden en in het vervolg wat minder makkelijk roepen dat het VB 'overdrijft'.
Zelfs deze studie is niet objectief omdat ze uitgaat van de klagende partij. In elk geval spreekt ze die van het VB radicaal tegen. Moeten ze daar klungels hebben zeg, zich zomaar met 5 miljard euro of meer vergissen. Wat gaat dat geven als die mannen ooit eens macht zouden krijgen?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2004, 20:21   #52
mulder7
Schepen

mulder7's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelfs deze studie is niet objectief omdat ze uitgaat van de klagende partij. In elk geval spreekt ze die van het VB radicaal tegen. Moeten ze daar klungels hebben zeg, zich zomaar met 5 miljard euro of meer vergissen. Wat gaat dat geven als die mannen ooit eens macht zouden krijgen?
Opgesteld door de "klagende partij", "flaminganten", allemaal bollocks, mijn, beste. Waarom is het van franstalige kant uiterst stil geworden nadat men in allerijl de studie van mijnheer 8) professor emeritus Hannes aan een kritisch onderzoek had onderworpen?
Professor en historicus Luc De Vos: (...) België en 's lands belangen zijn al langer een utopie. Niemand ijvert ervoor. Het land bestaat nog bij gratie van de monarchie en de nationale voetbalploeg. Restanten uit een verleden, zonder slagkracht in de moderne politiek (...), HLN, 23/9/2004, p.12.
mulder7 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2004, 20:33   #53
janPieter
Lokaal Raadslid

Standaard

Heb reeds vele getallen gehoord de laatste dagen in diverse forums,
21 miljard voor wallonie,
11 miljard voor wallonie,
6,6 miljard voor wallonie
Nu blijkt het uiteindelijk maar 6,6 miljard te zijn voor wallonie EN brussel samen.
Dit is voor ons rijke vlamingen, een van de rijkste regio's in de wereld toch wel een habbekrats zeker.
En dan nog te bedenken dat dit van bedrijfsinkomsten afkomstig is, het kost aan de bevolking niets,louter onbaatzuchtige collective solidariteit

Laatst gewijzigd door janPieter : 21 oktober 2004 om 20:40.
janPieter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2004, 20:55   #54
Fezz
Vreemdeling

Standaard

Dat dit door sommige nog wordt ontkend, de belgicisten zijn blijkbaar de complete waanzin nabij.
Hoe zou Vlaanderen er voorstaan als die elk jaar 11.3 miljard euro zou krijgen?
En dan zijn er nog mensen die durven beweren dat Vlaanderen bulkt van het egoïsme, welke regio ergens ter wereld heeft ooit zoveel afgestaan, aan een anderstalige regio? die ons dan nog behandeld als vuil, zoals uit de onze welgekende geschiedenis blijkt....

Laatst gewijzigd door Fezz : 21 oktober 2004 om 20:59.
Fezz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2004, 20:59   #55
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U stelt zelf vast dat KBC, tot voor kort geleid door een Vlaams-nationalist Vermeiren, op een lager cijfer uitkwam.

Leg me ook eens uit waarom men met geen woord rept over het terugverdieneffect, d.w.z. de miljarden-aankopen die Franstaligen doen in Noord-België (winkelen, kusttoerisme, onroerende goederen, diensten, etc)?
alsof vlamingen in wallonie geen aankopen doen, misschien nog meer dan omgekeerd, dus kan ook dat eigenlijk nog een transfert inhouden
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2004, 21:01   #56
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janPieter
Nu blijkt het uiteindelijk maar 6,6 miljard te zijn voor wallonie EN brussel samen.
Dit is voor ons rijke vlamingen, een van de rijkste regio's in de wereld toch wel een habbekrats zeker.
En dan nog te bedenken dat dit van bedrijfsinkomsten afkomstig is, het kost aan de bevolking niets,louter onbaatzuchtige collective solidariteit
wanneer u meer dan 6 procent van het vlaamse bbp een habbekrats noemt zegt dat veel over uw economische inzicht. verder heb ik nog niets gehoord over een studie die 21 miljard aangeeft, die 6.6 en 11 miljard zijn die juiste cijfers respectievelijk zonder en met het surplus aan rente op de staatsschuld die door vlaanderen wordt gedragen
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2004, 21:42   #57
doornroosje
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Die dan wel uit Vlaanderen komt nietwaar!
doornroosje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2004, 22:13   #58
Sam
Provinciaal Gedeputeerde

Sam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik stel voor dat jij per maand 150 (= toch maar een gabbekrats voor je) uitgeeft aan de noodlijdende vlaamse bevolking die in armoede leeft.

Doen!

Es kijken hoe die gabbekrats dan overkomt bij je....

Sam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2004, 23:54   #59
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Hebben wij dat ooit geroepen? Wij hebben die cijfers nooit geciteerd of overgenomen, omdat ze door een partij met een duidelijke visie op de Belgische constructie komt, net als wij. Zou jij een studie van de BUB dan wel vertrouwen?
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2004, 23:56   #60
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Als de Vlaemsche administratie zulke studies maakt (waar is ze?), dan zijn die van de B.U.B. minstens even geloofwaardig.
Ik wacht nog steeds op uw staving dat de studie van professionele vastbenoemde ambtenaren minder of even geloofwaardig zou zijn als die van een uitgesproken belgicistische partij die er alle belang bij heeft die transfers zo laag mogelijk te maken.

Laatst gewijzigd door zorroaster : 21 oktober 2004 om 23:56.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be