![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De geldstromen van Vlaanderen naar Wallonië en Brussel bedroegen vorig jaar 6,6 miljard euro, een historisch record.
Dat blijkt uit de langverwachte studie die de Vlaamse administratie Abifim heeft opgesteld in opdracht van de Vlaamse regering. In tegenstelling tot wat wel eens wordt beweerd, zal die geldstroom ook op lange termijn blijven toenemen. Sinds de jaren '60 bestaat er een voortdurende transfer van Vlaanderen naar Wallonië en sinds de jaren '90 ook naar Brussel. De geldstromen vinden plaats in de federale overheidsbegroting (1,52 miljard in 2003), de financiering van gemeenschappen en gewesten (1,32 miljard euro) en de sociale zekerheid (3,74 miljard), samen 6,6 miljard. Worden de overheidsschuld en de intresten meegerekend, komt N-VA-volksvertegenwoordiger Bart De Wever (foto) op een extra transfer van 4,7 miljard euro, wat de totale geldstroom op 11,3 miljard euro brengt. "Bijna 2.000 euro per Vlaming per jaar", aldus De Wever. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Hmmm volgens mij heeft de Wever zijn oren bij ons komen leggen
![]()
![]() |
#4 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Correct!
Mja misschien concluderen dat de NiVeAnen echt veel achter komen, als men nu nog maar met resultaten komt aandraven. Het Blok maakte allang te voren de juiste conclusie over die schandalige bedragen. Leuk! Nu nog de mensen er bewust van maken!
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() jaarlijks vloeit 6,6 miljard Euro (264 miljard BEF) van Vlaanderen naar
Wallonie! Een kleine berekening: we zijn met 6 miljoen Vlamingen. Geen rekening houdende met de activiteitsgraad (studenten, werklozen en gepensioneerden), dan gaat er per Vlaming jaarlijks 1100 Euro (44.000 BEF) naar Wallonie. Echter dit getal is niet juist. Enkel zij die werk hebben betalen hieraan (kijk maar eens naar het verschil tussen je bruto en nettoloon) 62,9% van de Vlamingen is productief (bron nationaal instituut voor statistieken gaat werken. Dit zijn dus 3.774.000 werkende Vlamingen. Deze dragen dus jaarlijks 1750 Euro (70.590 bef) af naar Wallonie en Brussel 'vrijwillig'. Maandelijks is dat 145 EUR (5.800 BEF). Dus stel je voor dat je indien Vlaanderen onafhankelijk wordt , je een loonopslag krijgt van 145 EUR, zou dat niet welkom zijn????? Zou dat niet kunnen helpen tegen de verzuring???? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De meeste transfers worden betaald door bedrijven, waaronder veel buitenlandse, die in héél België actief zijn. De transfers liggen daardoor veel lager dan men doorgaans meent te denken. Maar doe zo maar verder, hoor, de opiniepeilingen zien er steeds beter uit voor ons. ![]() Laatst gewijzigd door Hans1 : 21 oktober 2004 om 11:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
N-VA of het VB zelf, nietwaar? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Bub en studie in 1 zin ......
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
6,6 miljard vloeit naar Wallonië De Standaard 21-10-2004 Pag. 2 Zelfs op lange termijn blijven transfers aanzwellen BRUSSEL - De geldstromen van Vlaanderen naar Wallonië en Brussel bedroegen vorig jaar 6,6 miljard euro, een historisch record. Dat blijkt uit de langverwachte studie die de Vlaamse administratie Abifim heeft opgesteld in opdracht van de Vlaamse regering. In tegenstelling tot wat wel eens wordt beweerd, zal die geldstroom ook op lange termijn blijven toenemen. De studie is destijds besteld door de toenmalige Vlaamse minister-president Patrick Dewael (VLD). Diens opvolger Bart Somers kreeg ze op 9 juli, een maand na de verkiezingen. Pas nu komen de resultaten naar boven omdat Vlaams parlementslid Bart De Wever (NV-A) de kwestie volgende week aankaart in het Vlaams Parlement. De zogenaamde financiële transfers betekenen dat een gewest meer bijdraagt tot de belastingen en sociale zekerheid, dan dat het er profijt uit haalt. Sinds de jaren zestig bestaat er een voortdurende transfer van Vlaanderen naar Wallonië en sinds de jaren negentig ook naar Brussel. De geldstromen vinden plaats in de federale overheidsbegroting (in 2003 1,52 miljard), de financiering van de gemeenschappen en gewesten (1,32 miljard) en de sociale zekerheid (3,74 miljard), alles samen goed voor 6,6 miljard. Dat is meer dan de KBC-studiedienst, die voor 2002 was uitgekomen op een bedrag van 5,4 miljard euro. Bovendien zal de geldstroom volgens de Vlaamse administratie in dezelfde richting blijven aanzwellen - in 2020 zelfs tot 8,78 miljard - tenzij in Brussel en Wallonië de tewerkstellingsgraad plots spectaculair zou toenemen. In de cijfers zijn de overheidsschuld en interestlasten niet meegerekend, hoewel ook die een herverdeling tussen de gewesten inhouden. ,,Ik heb die berekening wel gemaakt en kom zo tot een extra transfer van 4,7 miljard, wat de totale geldstroom naar de Franstaligen op 11,3 miljard euro brengt'', zegt De Wever. ,,Dat is bijna 2.000 euro per Vlaming per jaar.'' |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() of nog Bub en geloofwaardig in 1 zin .....
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat zouden ze in uw scenario wel eens niet meer kunnen doen zodat de gemiddelde Nederlandstalige er alleen maar bij zal verliezen. Laatst gewijzigd door Hans1 : 21 oktober 2004 om 11:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() Hoeveel goeds voor de Vlaamse mensen zou de Vlaamse regering hiermee kunnen doen in een zelfstandig Vlaanderen ....
't is godverdomme een schande..
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
en hoeveel miljarende spenderen de Vlamingen in Wallonie Hans ? Goe geprobeerd ... allez ... voor zover natuurlijk...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dus jouw uitspraak slaat nergens op, die zou waar zijn mochten de Vlamingen nooit iets in Wallonie aankopen.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
wraakroepend is het godverdomme |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Indien we 150 euro per maand meer zouden krijgen, wordt er ook meer geconsumeerd, dus ook meere uitgegeven.. En daar zou Wallonie en Brussel ook weer van kunnen profiteren... Een WIN - WIN situatie dus Laatst gewijzigd door Mosasaurus : 21 oktober 2004 om 11:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als je een som maakt van al het geld dat pakweg de laatste 75 jaar door de Vlamingen aan de Walen is gegeven dan is het een duizelingwekkend hoog bedrag.
En toch krijgen we stank voor dank, want de Walen en de franstalige Brusselaars blijven even arrogant, alles blokkeren wat de Vlamingen wensen en alles eisen wat ze maar willen. Hoe een Vlaming lid kan zijn van een Belgicistische organisatie is mij een raadsel. Laatst gewijzigd door Antoon : 21 oktober 2004 om 11:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() 6,6 of 11 miljard per jaar. Dat is diefstal verdorie. En dan durft Verhofstadt ons nog beliegen dat de criminilateit daalt. De diefstal stijgt verdorie nog elk jaar.
![]() |
![]() |