Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 november 2015, 15:47   #41
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

De hamvraag is trouwens: mogen leerlingen in een artistieke richting dan geen politiek geïnspireerde kunstwerken maken?
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2015, 15:48   #42
smiley

smiley's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Blijkbaar is het jou ontgaan dat er nog wel wat andere mogelijkheden zijn. Niet alleen zijn er Vlaams-nationalisten die zich ook wereldburger voelen/noemen (zelfs ter rechter zijde), maar bovendien zijn er ook mensen die lak hebben aan nationalisme, of dat nu Vlaams, Belgisch, of wat dan ook is. En dat heeft niets met pretentie te maken.
Moslims bvb
http://forums.marokko.nl/archive/ind...onalisme-.html
Oud 13 november 2015, 15:54   #43
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Maar natuurlijk wel, Belgisch nationalisten zijn net mensen die beweren wereldburger te zijn en die beweren lak te hebben aan nationalisme. Ik heb geen greintje nationalistische gevoelens in mij, maar van zodra ik begin over een andere indeling van onze staat krijg ik "Belgische wereldburgers" zoals jij over mijn dank en ja, dat heeft alles met pretentie te maken.
Hoe definieer je Belgisch nationalisme? Ben nu wel heel curieus.
In ieder geval begrijp je duidelijk niet wat mensen die zeggen dat ze wereldburgers zijn willen zeggen. En een andere mening dan jou hebben staat dus blijkbaar gelijk met pretentie. Over pretentie gesproken!

Citaat:
Het feit dat je trouwens weer geen graten ziet in dat politieke statement zegt weer genoeg.
Dus leerlingen in een artistieke richting mogen van jou geen werken maken met een politieke boodschap. Dan kunnen ze die richting beter opdoeken.
Oud 13 november 2015, 15:55   #44
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door smiley Bekijk bericht
Ga je me nu vertellen dat er geen nationalistische moslims zijn?
Oud 13 november 2015, 16:01   #45
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
De hamvraag is trouwens: mogen leerlingen in een artistieke richting dan geen politiek geïnspireerde kunstwerken maken?
Toch wel, maar niet in de gang.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2015, 16:04   #46
smiley

Standaard

Citaat:
Ga je me nu vertellen dat er geen nationalistische moslims zijn?
De islam van 'profeet' Mohammed is tegen nationalisme. Je kan de islam niet leren kennen door te kijken wat sommige 'moslims' doen of zeggen. Er zijn er zo veel die hun eigen tekstjes niet kennen, als ze al kunnen lezen.
Oud 13 november 2015, 16:04   #47
smiley

Standaard

Citaat:
Dan is de vraag. Waar hebben ze die politieke ideeen vandaan ? Van de school of van thuis uit ?
Oud 13 november 2015, 16:05   #48
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe definieer je Belgisch nationalisme? Ben nu wel heel curieus.
In ieder geval begrijp je duidelijk niet wat mensen die zeggen dat ze wereldburgers zijn willen zeggen. En een andere mening dan jou hebben staat dus blijkbaar gelijk met pretentie. Over pretentie gesproken!
Ik begrijp maar al te goed wat ze willen zeggen. Alleen zijn ze ook onwaarschijnlijk hypocriet met hun aanschurken bij het Belgisch nationalisme. Je kan geen nationalist en wereldburger zijn. Wereldburger zijn betekent per definitie dat je elk nationalistisch gevoel laat varen. Mensen die vanavond weer als gekken staan te juichen als de Rode Duivels een goal maken, of met hun Vlaamse vlag staan te zwaaien als Sven Nys een cross wint, zijn geen wereldburgers. Laurette Onckelinx en co die staan te applaudiseren voor de nr 1 van de FIFA ranking, dat zijn geen wereldburgers. Pas op, daar is niets mis mee, maar doe dan ook niet hypocriet ten opzicht van Vlaams nationalisten.

En jij mag er gerust een andere mening op na houden, dat prententieuze komt heus niet door die afwijkende mening. Misschien moet je het wat meer gaan zoeken in dat belerende toontje

Citaat:
Dus leerlingen in een artistieke richting mogen van jou geen werken maken met een politieke boodschap. Dan kunnen ze die richting beter opdoeken.
Natuurlijk mag die leerlinge dat doen, de school echter mag dat niet. Doordat de school die tekening echter al zowat een decennium toelaat, maakt ze blijvend een politiek statement naar zowel de buitenwereld als naar nieuwe leerlingen die elke dag opnieuw geconfronteerd worden met de boodschap die deze school uitdraagt, gesubsidieerd met overheidsmiddelen. Iemand die niet inziet dat er iets grondig mis is met dergelijke boodschap, die is van slechte wil.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 13 november 2015 om 16:08.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2015, 16:07   #49
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door smiley Bekijk bericht
Belgicisten... kan zijn, Ik ken er nog die niet vies zijn om Vlamingen met nazis of racisten te vergelijken. Sympathisanten van Abou jah jah en zijn Movement X bvb. Abou jah jah is nog steeds graag gezien in 'progressieve' kringen.
U kent Abou Jahjah dan toch niet echt hoor.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2015, 16:08   #50
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De hamvraag is: mogen alle strekkingen dat?
Oud 13 november 2015, 16:10   #51
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals ik al zei, zou dat mi geen enkel verschil maken voor de boodschap. Ik betwijfel ook sterk of Belgische nationalisten daarover zouden vallen... Grappig ook dat Vlaams-nationalisten zich geviseerd voelen. Er staat toch Vlaming en geen Vlaams-nationalisten? Ik ben ook Vlaming hoor.
Waarom is dat grappig? Het hoeft toch niet te verwonderen, gezien de Belgische context, dat sommigen tot op de dag van vandaag nogal laag bij de grondse propaganda produceren om het Vlaams nationalisme aan het nazisme te pogen linken. Daarbij collaboreerde het Belgische establishment ook met de nazi's. Alleen gingen die in grote mate vrijuit na de oorlog. Tegenwoordig is het eerder racisme te noemen dan anti racisme de associatie tussen Vlamingen of Vlaams nationalisten en nazisme te maken. Maar het is een tendens die nog steeds populair blijkt te zijn bij Belgisch nationalisten. Zeker in het zuiden van het land en in de hoofdstad. De gevoeligheden van Vlaams nationalisten terzake dienen dus niet te verwonderen.

Ik herinner me ook iets 'grappigs': een PVDA betoging gericht tegen het 'nationalisme' waar men geschaard achter een grote Belgische vlag het lied 'Leve België' zong op de grote markt in Brussel. Een ultra nationalistische symbolische daad maar volgens de betogers gericht tégen "het nationalisme". Dit soort van absurditeiten komt men in België tegen. Het is alsof slechts het Vlaams nationalisme als écht nationalisme gezien wordt in België. Ik vermoed eenzelfde bizarre distortionering van de realiteit bij de makers van deze muurschildering. Het Vlaams nationalisme is nationalisme, het Belgisch nationalisme is dat niet, als we de Belgisch nationalisten dienen te geloven. De media proberen dit beeld trouwens te bestendigen is me opgevallen.

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2015, 16:15   #52
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat zou jij ervan vinden moesten we jouw kunstwerken aanpassen wanneer ze ons niet aanstaan?
Dat is sinds lang deel van mijn 'kunstfilosofie'. Ook kunst heeft geen recht een eeuwigdurende plaats in de wereld op te eisen. Ik kom dikwijls een rond punt tegen waaraan ik graag zou verder werken, met respect voor het bestaande. Ik kan niet verwachten dat men dat niet ook met mijn werk zal doen. Maar toegegeven, mijn 'kunstparadigma' is iets te revolutionair voor de hedendaagse kunstwereld heb ik zo de indruk.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 13 november 2015 om 16:19.
Oud 13 november 2015, 16:17   #53
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onafhankelijk van de inhoud van de boodschap? Onafhankelijk van de eventueel racistische vooroordelen die al dan niet expliciet in die boodschap aanwezig zijn?

Website
Oud 13 november 2015, 16:25   #54
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Onafhankelijk van de inhoud van de boodschap? Onafhankelijk van de eventueel racistische vooroordelen die al dan niet expliciet in die boodschap aanwezig zijn?
Men zou zich de vraag kunnen stellen of de slogan "ik ben Vlaming en daar ben ik trots op" daar zo lang zou gestaan hebben...
Oud 13 november 2015, 16:32   #55
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Men zou zich de vraag kunnen stellen of de slogan "ik ben Vlaming en daar ben ik trots op" daar zo lang zou gestaan hebben...
Te weinig tijd om nu op alles te antwoorden, maar er is toch wel een verschil tussen een kunstwerk en een slogan denk ik. Ik denk dus ook niet dat als het werk tot zijn slogan was beperkt gebleven het er zou hangen. Maar voor de rest mag er wat mij betreft kunst zijn met een politieke boodschap van elke politieke strekking. Zo lang die boodschap niet strafbaar is natuurlijk.
Oud 13 november 2015, 16:48   #56
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En het kunstwerk dat het best het gedachtengoed van de school weergeeft moet dan in het groot, in de gang, aangebracht worden ?
Van hersenspoeling gesproken. Het is nog erger dan vroeger in de katholieke scholen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2015, 16:50   #57
Mindset
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Dit kan inderdaad niet...
ik zag in een school met slogans als: "allemaal vluchteling"
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2015, 16:52   #58
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
En het kunstwerk dat het best het gedachtengoed van de school weergeeft moet dan in het groot, in de gang, aangebracht worden ?
Van hersenspoeling gesproken. Het is nog erger dan vroeger in de katholieke scholen.
Blijkbaar is het links doctrinair fanatisme van directeur en een flink deel van het personeel zodanig groot dat ze er zich geen rekenschap van geven dat dergelijk muurgeklieder een trefzekere anti-propaganda is in het nadeel van hun school.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2015, 16:58   #59
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Blijkbaar is het links doctrinair fanatisme van directeur en een flink deel van het personeel zodanig groot dat ze er zich geen rekenschap van geven dat dergelijk muurgeklieder een trefzekere anti-propaganda is in het nadeel van hun school.
Hoe meer de directie op de Vlamingen kapt,
hoe aantrekkelijker de Vlaamse Onafhankelijkheid wordt in de ogen van de leerlingen.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2015, 17:23   #60
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Te weinig tijd om nu op alles te antwoorden, maar er is toch wel een verschil tussen een kunstwerk en een slogan denk ik. Ik denk dus ook niet dat als het werk tot zijn slogan was beperkt gebleven het er zou hangen. Maar voor de rest mag er wat mij betreft kunst zijn met een politieke boodschap van elke politieke strekking. Zo lang die boodschap niet strafbaar is natuurlijk.
De slogan op die muur is wel degelijk een slogan.
De vraag was: hoe lang zou een andere slogan, genre "ik ben Vlaming en daar ben ik fier op", op de muur van een school kunnen blijven staan?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be