Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 februari 2016, 11:16   #41
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
We laten ze dan de keuze.
Geen verplichte outplacement in ruil voor een beperking van de werkloosheid in de tijd. Akkoord?
ik heb toch ook vragen bij dat outplacement.

Een werknemer met 30 jaar dienst moet 1 maand van zijn opzegvergoeding laten vallen om outplacementcursus te volgen om snel een nieuwe job te vinden. Hij/zij moet de studie van zijn of haar kinderen zelf bekostigen. Die student verdient (bijna) niks. (bijna=misschien beetje vakantiewerk als daar tijd voor overblijft)

Een jongere met slechts een paar jaren actief werk omdat hij/zij tijdens de studieperiode liever lui dan moe was wordt dan weer beloond. Want die mag gratis een opleiding volgen in een knelpuntberoep met behoud van hoge werkloosheidsuitkering.

Daar klopt toch iets niet hé.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2016, 11:26   #42
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
We laten ze dan de keuze.
Geen verplichte outplacement in ruil voor een beperking van de werkloosheid in de tijd. Akkoord?
Werkloosheid is reeds sedert 1993 beperkt in tijd ; vroeger artikel 80 (langdurige werkloze) en nu met het activeringsbeleid (oa inschakelingsvergoeding die beperkt is).
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2016, 11:27   #43
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
ik heb toch ook vragen bij dat outplacement.

Een werknemer met 30 jaar dienst moet 1 maand van zijn opzegvergoeding laten vallen om outplacementcursus te volgen om snel een nieuwe job te vinden.
Outplacement kost gemiddeld 7.000 Euro!
Oud 24 februari 2016, 11:30   #44
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
De overheid zou die voor ALLE werknemers (dus ook voor de parttime verkoopster bij de bakker) kunnen ophoesten in ruil voor een werkloosheid beperkt in de tijd (bv 24 maanden).
Zou je dat beter vinden?
In ruil voor afschaffing van het ambtenarenstatuut en de gelijkschakeling van alle pensioenen naar 1 uniforme berekening is dat bespreekbaar.
u vergeet wel dat wij 1,3 miljoen mensen hebben die leven van een werkloosheidsuitkering en dat dit aantal reeds in 2020 de 2 miljoen zal overschrijden wegens de digitalisering en automatisering en de onmogelijkheid vd overheid om zijn massa's ambtenaren te onderhouden.
U gaat dan bekomen dat miljoenen mensen zonder inkomen zitten.
Dat draait altijd uit op burgeroorlog!

Laatst gewijzigd door demonen : 24 februari 2016 om 11:31.
Oud 24 februari 2016, 11:34   #45
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Een jongere met slechts een paar jaren actief werk omdat hij/zij tijdens de studieperiode liever lui dan moe was wordt dan weer beloond.
1/ niet iedereen is even slim.
2/ indien dat wel zo was en iedereen ingenieur of dokter wordt zal uw werkloosheidsgraad niet veranderen.
Oud 24 februari 2016, 11:41   #46
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar het is ook niet verboden om elders een job aan te nemen. Dan is die ontslagvergoeding wél pure winst.

Wij zitten in het begin vd ergste naoorlogse crisis waar werk steeds zeldzamer wordt.
U gaat ervan uit dat iedereen ander werk kan aannemen. De realiteit spreekt dat tegen!
U moet ook de gevolgen afwegen : uw werkloosheidsuitkering wordt berekend op uw laatste loon. Ik ben er zeker van dat U dat mee zult opnemen in uw overweging om elders aan de slag te gaan (tegenwoordig is dat meestal zeer tijdelijk!!). Zo een beslissing kan zeer verregaande gevolgen hebben : een swt-er kan zo tot 100.000 Euro minder pensioen trekken door te gaan werken (zelfs zeer kort)!

Bent u statutair? Wist U dat een alleenstaande werkloze ca. 972 euro per maand krijgt waar hij of zij alles van moet betalen + kosten moet maken om te solliciteren. Niks aan sociale voordelen want dat is voorbehouden voor de leefloners en niet voor de werklozen. Armoede troef dus en daar kiezen mensen echt niet zelf voor.

Laatst gewijzigd door demonen : 24 februari 2016 om 11:53.
Oud 24 februari 2016, 12:02   #47
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Je draait de zaken om.
Een bedrijf heeft de keuze om een ontslagen werknemer de opzegtermijn te laten uitdoen, of om de werknemer uit te betalen.
Veel bedrijven gaan failliet of delokaliseren en zeggen dat ze insolvabel zijn!
U krijgt dan niets!!
Bent U statutair?
Oud 24 februari 2016, 12:42   #48
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Veel bedrijven gaan failliet of delokaliseren en zeggen dat ze insolvabel zijn!
U krijgt dan niets!!
Bent U statutair?
Werknemers staan na de rzs en belastingontvanger bij de eerste in de rij ingeval van faillissement.
Wordt hij niet uitbetaald dan krijgt hij natuurlijk een werkloosheidsuitkering.

Je ziet overal statutairen, hé?
Oud 24 februari 2016, 13:05   #49
coro
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Je draait de zaken om.
Een bedrijf heeft de keuze om een ontslagen werknemer de opzegtermijn te laten uitdoen, of om de werknemer uit te betalen.
Maw, de eventuele ontslagvergoeding is loon (voor de opzegtermijn waarvoor je geen prestaties hoefde voor te verrichten) en geen bonus.
Als een bedrijf zoals Ford de deuren sluit hebben ze geen keuze om de werknemers ineens uit te betalen.
Iedereen heeft tenslotte een andere opzegtermijn en eens een deel zijn opzegtermijn gedaan heeft, kan het bedrijf niet meer functioneren.
Laat staan dat de werknemers 'betrouwbaar' zouden zijn.

Het is dus logisch dat je geen uitkering krijgt gedurende je normale wettelijke opzegtermijn.
Maar het is ook niet verboden om elders een job aan te nemen. Dan is die ontslagvergoeding wél pure winst.

De overheid zou die voor ALLE werknemers (dus ook voor de parttime verkoopster bij de bakker) kunnen ophoesten in ruil voor een werkloosheid beperkt in de tijd (bv 24 maanden).
Zou je dat beter vinden?
Dat verstaat hij niet joh!!! Doe geen moeite!
coro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2016, 13:09   #50
coro
Parlementslid

Standaard

Citaat:
In ruil voor afschaffing van het ambtenarenstatuut en de gelijkschakeling van alle pensioenen naar 1 uniforme berekening is dat bespreekbaar.
u vergeet wel dat wij 1,3 miljoen mensen hebben die leven van een werkloosheidsuitkering en dat dit aantal reeds in 2020 de 2 miljoen zal overschrijden wegens de digitalisering en automatisering en de onmogelijkheid vd overheid om zijn massa's ambtenaren te onderhouden.
U gaat dan bekomen dat miljoenen mensen zonder inkomen zitten.
Dat draait altijd uit op burgeroorlog!
Waarom moet je er altijd ambtenaren bijsleuren. Wat heeft dat nu te moeten met outplacement. Wat ben jij toch een zagevent zeg!Blijf toch eens bij de les en niet bij jouw fetish. Is dat nu zo moeilijk?
Oud 24 februari 2016, 13:10   #51
coro
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Werknemers staan na de rzs en belastingontvanger bij de eerste in de rij ingeval van faillissement.
Wordt hij niet uitbetaald dan krijgt hij natuurlijk een werkloosheidsuitkering.

Je ziet overal statutairen, hé?
Dat is je nu pas opgevallen????
Oud 24 februari 2016, 13:14   #52
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coro Bekijk bericht
Waarom moet je er altijd ambtenaren bijsleuren. Wat heeft dat nu te moeten met outplacement. Wat ben jij toch een zagevent zeg!Blijf toch eens bij de les en niet bij jouw fetish. Is dat nu zo moeilijk?
Kan hij het helpen dat er hier op dit forum zoveel ambtenaren zitten, die altijd gelijk hebben?
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2016, 13:49   #53
pajoske

Standaard

Citaat:
1/ niet iedereen is even slim.
2/ indien dat wel zo was en iedereen ingenieur of dokter wordt zal uw werkloosheidsgraad niet veranderen.
1 Daar moet ge mij niet van overtuigen. Maar zowel bij de slimmen en bij de minder slimmen zijn er die weinig motivatie hebben.
Wie op zijn 25e bekwaam geacht wordt op kosten van de belastingbetaler een diploma verpleegster te behalen beschikte op zijn 15e ook over voldoende capaciteiten om dat diploma te behalen. Mits zij de nodige inspanningen leverden natuurlijk.

2 Er is op dit ogenblik nog steeds een tekort aan ingenieurs en dokters (vooral tandartsen). Ik ben overtuigd dat er nog wel een heel aantal jongeren rondlopen die wel over de geestelijke capaciteit beschikken om die diploma's te halen. Maar bij sommigen mankeert de motivatie.
Oud 24 februari 2016, 14:31   #54
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1 Daar moet ge mij niet van overtuigen. Maar zowel bij de slimmen en bij de minder slimmen zijn er die weinig motivatie hebben.
Wie op zijn 25e bekwaam geacht wordt op kosten van de belastingbetaler een diploma verpleegster te behalen beschikte op zijn 15e ook over voldoende capaciteiten om dat diploma te behalen. Mits zij de nodige inspanningen leverden natuurlijk.

2 Er is op dit ogenblik nog steeds een tekort aan ingenieurs en dokters (vooral tandartsen). Ik ben overtuigd dat er nog wel een heel aantal jongeren rondlopen die wel over de geestelijke capaciteit beschikken om die diploma's te halen. Maar bij sommigen mankeert de motivatie.
Hier vind je alle gegevens en aantallen studenten van hogescholen en universiteiten met de gekozen richtingen.

https://www.vlaanderen.be/nl/publica...jaar-2015-2016

Hier vind je alles over selectie en weigering aan hogescholen en universiteiten.

https://books.google.be/books?id=2KJ...gering&f=false

Zo gemakkelijk als jij het voorstelt is het dus ook niet.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2016, 15:56   #55
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Hier vind je alle gegevens en aantallen studenten van hogescholen en universiteiten met de gekozen richtingen.

https://www.vlaanderen.be/nl/publica...jaar-2015-2016

Hier vind je alles over selectie en weigering aan hogescholen en universiteiten.

https://books.google.be/books?id=2KJ...gering&f=false

Zo gemakkelijk als jij het voorstelt is het dus ook niet.
Ik heb nooit geschreven dat het gemakkelijk is, en zeker al niet dat iedereen elke richting aankan.
Maar ik heb mij wel vragen gesteld bij het feit dat oudere werklozen moeten betalen voor een outplacementcursus die meestal niks uithaalt, terwijl jongeren gepamperd worden.

Citaat:
Voltijdse knelpuntopleidingen: via de VDAB gratis studeren + werkloosheidsuitkering

Wil je graag voltijds studeren om een diploma te halen voor de zogenaamde knelpuntberoepen, jobs waarvoor de vacatures moeilijk ingevuld geraken?

Je kan deze studies gratis volgen als je aan de nodige voorwaarden voldoet. Je inschrijvingsgeld en leermateriaal worden terugbetaald door VDAB. Bovendien behoud je je werkloosheidsuitkering.

De studies die je gratis kan volgen, vind je in de VDAB opleidingendatabank als je bij doelgroep 'werkzoekende' kiest en bij trefwoord 'okot' ingeeft (= OnderwijsKwalificerend OpleidingsTraject). Opgepast: sommige opleidingen worden enkel in bepaalde regio’s aangeboden, simpelweg omdat het knelpunt zich soms ook enkel regionaal stelt.

Je kan zo'n studie gratis volgen als je aan deze voorwaarden beantwoordt:

Je bent ingeschreven bij VDAB als werkzoekende.
Je beschikt niet over een diploma secundair (als je een studie secundair onderwijs wil volgen) of hoger onderwijs (als je een studie hoger onderwijs wil volgen).
Je bent minstens 22 jaar óf het is langer dan 2 jaar geleden dat je voltijds onderwijs volgde.
Je kan je vrijmaken om voltijds te studeren.
Je ontvangt van de VDAB een positieve beoordeling tot studiedeelname.
bron: http://www.jobat.be/nl/artikels/stud...ijgen-het-kan/

Kijk ik ken zo verschillende jongeren die dat traject volgen. Terwijl mijn kinderen studeerden en inspanningen leverden waren die anderen de toerist aan het uithangen.
Nu studeren zij gratis, en worden daarbuiten nog eens betaald om te studeren. En als ik het goed heb worden die dopjaren nog gelijkgesteld aan gewerkte jaren voor de berekening van de loopbaan bij hun pensioen.

Mag ik mij daar dan kritische bedenkingen over maken?
Oud 24 februari 2016, 16:17   #56
coro
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Kan hij het helpen dat er hier op dit forum zoveel ambtenaren zitten, die altijd gelijk hebben?
Hij DENKT dat het ambtenaren zijn. Zelfs al zijn het geen ambtenaren, in zijn zwakke geest blijven alle forummers die het niet met hem eens zijn, ambtenaren. Hij bevestigt dat telkens opnieuw in zijn antwoord! Verifieer maar!

Precies dat element, dat kennelijk eigen is aan zijn PTSS-aandoening, maakt het zo uitermate vermoeiend!

Laatst gewijzigd door coro : 24 februari 2016 om 16:25.
Oud 24 februari 2016, 16:24   #57
coro
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik heb nooit geschreven dat het gemakkelijk is, en zeker al niet dat iedereen elke richting aankan.
Maar ik heb mij wel vragen gesteld bij het feit dat oudere werklozen moeten betalen voor een outplacementcursus die meestal niks uithaalt, terwijl jongeren gepamperd worden.

bron: http://www.jobat.be/nl/artikels/stud...ijgen-het-kan/

Kijk ik ken zo verschillende jongeren die dat traject volgen. Terwijl mijn kinderen studeerden en inspanningen leverden waren die anderen de toerist aan het uithangen.
Nu studeren zij gratis, en worden daarbuiten nog eens betaald om te studeren. En als ik het goed heb worden die dopjaren nog gelijkgesteld aan gewerkte jaren voor de berekening van de loopbaan bij hun pensioen.

Mag ik mij daar dan kritische bedenkingen over maken?
Ik denk dat je 'bedenkingen' mag hebben en 'kritische vragen', maar met 'kritische bedenkingen' kan je alle kanten uit, vrees ik.

Jij gooit meteen iedereen op dezelfde hoop (de toerist uithangen....). Heb je enige bron die aantoont dat de meerderheid die nu dergelijke opleidingen volgen 'de toerist hebben uitgehangen'. Indien wel, dan geef ik je overschot van gelijk. Indien niet echter....dimmen aub!
Oud 24 februari 2016, 17:02   #58
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Want die mag gratis een opleiding volgen in een knelpuntberoep met behoud van hoge werkloosheidsuitkering.

Daar klopt toch iets niet hé.
Detacheringen kosten elke werkdag twee elektriciens hun job.
De Belgische elektriciens kunnen de concurrentiestrijd met gedetacheerde Oost- en Zuid-Europeanen niet aan, waardoor steeds meer van hen hun job verliezen. In twee jaar tijd verdwenen meer dan 1.000 banen.

http://www.tijd.be/politiek_economie...36322-3136.art

De meeste knelpuntberoepen zijn beroepen die te duur zijn om door een belg gedaan te worden.
In de bouw, tuin- en fruitbouw, transport, etc is zowat elke job een knelpuntberoep!
Oud 24 februari 2016, 17:03   #59
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coro Bekijk bericht
Hij DENKT dat het ambtenaren zijn. Zelfs al zijn het geen ambtenaren, in zijn zwakke geest blijven alle forummers die het niet met hem eens zijn, ambtenaren. Hij bevestigt dat telkens opnieuw in zijn antwoord! Verifieer maar!

Precies dat element, dat kennelijk eigen is aan zijn PTSS-aandoening, maakt het zo uitermate vermoeiend!
U zegt dat U geen ambtenaar zijt.
Mijn vraag ; bent U statutair of contractueel?
Oud 24 februari 2016, 17:05   #60
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Terwijl mijn kinderen studeerden en inspanningen leverden waren die anderen de toerist aan het uithangen.
Ik neem aan dat uw kinderen uit een warm en beschermd nest kwamen en dat ze aangemoedigd werden om te leren, te lezen en kennis op te doen.
Niet elk kind heeft dat voorrecht.
Meer wens ik hier niet op te zeggen!!

Laatst gewijzigd door demonen : 24 februari 2016 om 17:06.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be