Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 februari 2016, 06:30   #41
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Misschien?
Is het al niet effectief de 2e taal? Al die Engelse en Amerikaanse series op TV. En wat is het resultaat? Bedroevend.
Maar dat is niet het ergste.
Nee, er zijn hier bollebozen die denken dat het zeer goed is!
Veel meer dan tv taal kunnen ze ook niet oppikken hee, aan 12 jarigen slechts 2u per week engelse taal geven is een garantie op minimaal resultaat.

Rutten heeft gelijk met haar punt dat taalonderricht veel vroeger zou moeten starten. Men maakt er hier een karikatuur van dat dit enkel op frans sloeg. Dat was het voorbeeld. Ze preciseerde zelfs door te zeggen "moet dat per se het frans zijn ? " Met de huidige regelgeving doen we het niet. Er zal niets veranderen. Kinderen zullen blijven engels broebelen op het niveau van bootvluchtelingen en velen zullen tegen hun zin blijven vele uren frans volgen.
Maar op één ding kon ik haar totaal niet volgen : er is inderdaad een politiek akkoord om het onderwijsplan uit te voeren, niet om het aan te passen. Zij weet ook zeer goed dat ze hier haar voet zet in de materie die bij de tsjeven zit, logisch dat die reageren alsof ze door een horzel gestoken zijn.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2016, 06:33   #42
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Veel meer dan tv taal kunnen ze ook niet oppikken hee, aan 12 jarigen slechts 2u per week engelse taal geven is een garantie op minimaal resultaat.

Rutten heeft gelijk met haar punt dat taalonderricht veel vroeger zou moeten starten. Men maakt er hier een karikatuur van dat dit enkel op frans sloeg. Dat was het voorbeeld. Ze preciseerde zelfs door te zeggen "moet dat per se het frans zijn ? " Met de huidige regelgeving doen we het niet. Er zal niets veranderen. Kinderen zullen blijven engels broebelen op het niveau van bootvluchtelingen en velen zullen tegen hun zin blijven vele uren frans volgen.
Maar op één ding kon ik haar totaal niet volgen : er is inderdaad een politiek akkoord om het onderwijsplan uit te voeren, niet om het aan te passen. Zij weet ook zeer goed dat ze hier haar voet zet in de materie die bij de tsjeven zit, logisch dat die reageren alsof ze door een horzel gestoken zijn.
Dat laatste zijn, volgens mij, politieke spelletjes.

Laatst gewijzigd door Sukkelaar : 26 februari 2016 om 06:34.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2016, 06:39   #43
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa Bekijk bericht
Dat kan dat madamke geen kloten schelen,ze heeft als laatste strohalm tegen de NVA-tsunami gekozen voor het Belgischisme en daarvoor moet elke logica wijken.
Doe de moeite om het interview nog eens te beluisteren, dit heeft niets met belgicisme te maken. Het is ook totaal niet tegen n-va gericht.
Haar voorstel maakt zou het mogelijk maken van kinderen veel vroeger dan nu mag al engels te geven. Is dat slecht ? Ik dacht van niet. Dat in sommige streken van dit land men dan wellicht zou kiezen om de kinderen dan vroeger frans te geven is ook waar, maar ook dat zou dan een individuele keuze van die betrokken ouders zijn. Nu regelt de overheid alles, en het leerplan is niet goed. Tenminste : dat komt mij zo voor als ik naar het eindresultaat kijk.

Maar dit nu politiek voorstellen is zinloos, hier komt niets van. CD&V zowel als N-VA zal dit voorstel de vuilbak ingooien. Rutten probeert in te breken in een dossier dat gesloten is. Ten vroegste naar een volgende legislatuur toe kan men daarover een debat in het parlement opstarten en voorbereiden. Maar het regeerakkoord zullen zij nooit willen aanpassen op dat punt.
Oud 26 februari 2016, 06:41   #44
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Misschien kunnen we dit wat verbeteren door Engels als tweede taal te promoten.
Promoten zal niets veranderen : kinderen kunnen in het huidige regelgevende kader geen engels krijgen voor ze in het middelbaar zitten.
Oud 26 februari 2016, 06:50   #45
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Dat laatste zijn, volgens mij, politieke spelletjes.
Jammer genoeg is een volwassen debat over onderwijs in vlaanderen een utopie. Dat is met verve bewezen in het vlaams parlement tijdens de vorige legislatuur...
Men heeft daar een plan dat geschreven was door de man met het meest expertise in de sector en vanuit een sterke visie zitten torpederen, vanuit een demagogisch mantra dat het de sterkste leerlingen naar beneden zou nivelleren. Door dat lang genoeg te herhalen, heeft men het debat kunnen kapen en het eindresultaat is een compromis dat nauwlijks de stilstand overstijgt.
Oud 26 februari 2016, 07:52   #46
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Wel werkman zo een uitspraak stemt mij triest. Ik heb veel gehad aan geschiedenis en iets minder aan aardrijkskunde.
De geschiedenis leert ons het heden beter te begrijpen opdat het mensdom geen of minstens minder foute beslissingen zou nemen. Ik veronderstel dat je dan ook geen musea gaat bezoeken en nog erger niet naar andere landen reist?
Het mensdom heeft in de geschiedenis steeds de mens zoveel mogelijk dom gehouden.
Meestal door religies uit te vinden, met goddelijke wetten, die de simpele van geest braaf en dom moest houden, zodat de macht en de bijkomende rijkdom kwam te liggen bij een elite, die zich nooit geschaamd heeft om ganse bevolkingen uit te roeien, om die verrijking in stand te houden en uit te breiden.
Zelfs de elite van de verslagenen wist zich meestal te redden, door zich na het sterven van de simpele, op tijd over te geven.

En ik heb veel musea en sites uit de oudheid bezocht.

In het heden zie je hetzelfde verhaal enkel geglobaliseerd en het stukje van de verrijking dat de elite wil afstaan in het heden, is ter compensatie van de volledige vernietiging van de mensheid, ten koste van hun steeds grotere winsthonger.

Gifstoffen in groenten en fruit en de natuur, antibiotica en synthetische stoffen in dieren, vervuilde en leeggeviste zeeën en oceanen, en de luchtverontreiniging niet vergeten.
Op politici moet niemand nog rekenen, die palaveren zich rijk door de echte heersers van de financiële en industriële wereld te blijven verdedigen, tot op het punt van no return.

Ja, de geschiedenis en aardrijkskunde brengen me veel bij.

En dit zowel in het Engels, Frans, Duits en Nederlands.

Laatst gewijzigd door subocaj : 26 februari 2016 om 07:56.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2016, 09:59   #47
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Je zou verwachten dat een oelewapper die al +1.000 keer is buitengesjot dat die toch al zou weten dat een forumlid geen PA kan rapporteren die niet aan hemzelf is gericht...
Niet dus.

Trouwens, werkman kan misschien wel wat zagen, maar schrijft niets om aanstoot aan te nemen.

De kleine, dat is een ander paar mouwen.
Oud 26 februari 2016, 10:00   #48
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Promoten zal niets veranderen : kinderen kunnen in het huidige regelgevende kader geen engels krijgen voor ze in het middelbaar zitten.
Het gekke is, dat er in de jaren 80, in Vlaanderen, wel een keuzemogelijkheid was tussen frans en engels, voor tweede taal.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2016, 10:12   #49
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien?
Is het al niet effectief de 2e taal? Al die Engelse en Amerikaanse series op TV. En wat is het resultaat? Bedroevend.
Maar dat is niet het ergste.
Nee, er zijn hier bollebozen die denken dat het zeer goed is!
Maar wat maakt het uit of ze denken dat het zeer goed is, als ze er hunne plan maar kunnen in trekken. Het is niet onze taalkennis die voor innovatie zal zorgen, wel onze technische kennis.
Om het anders te zeggen. Kennis van Frans is nuttig/nodig voor een gedeelte van de Vlaamse bevolking, maar kennis van Engels is nuttig/nodig voor zowat de ganse Vlaamse bevolking.

Laatst gewijzigd door Bob : 26 februari 2016 om 10:13.
Oud 26 februari 2016, 10:28   #50
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gekke is, dat er in de jaren 80, in Vlaanderen, wel een keuzemogelijkheid was tussen frans en engels, voor tweede taal.
Spreek je dan van het vrome net ? Of algemeen ?
Oud 26 februari 2016, 10:56   #51
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heb alleen ondervinding met het vrome net. Maar veronderstel dat dit algemeen is. Of niet ?
Oud 26 februari 2016, 11:02   #52
werkman
Europees Commissaris

Standaard

[quote=Bob;8008214]Maar wat maakt het uit of ze denken dat het zeer goed is, als ze er hunne plan maar kunnen in trekken. Het is niet onze taalkennis die voor innovatie zal zorgen, wel onze technische kennis.
Om het anders te zeggen. Kennis van Frans is nuttig/nodig voor een gedeelte van de Vlaamse bevolking, maar kennis van Engels is nuttig/nodig voor zowat de ganse Vlaamse bevolking.[/QUOTE]

Zo zie ik het ook Bob.
Trouwens; niks is vaststaand in dit leven.
In Tjernobyl is een streek bijna groter dan gans België onleefbaar geworden.
In Fukuchima eenzelfde scenario.
Denken dat wat heden is zal blijven duren tot in de eeuwigheid is een gevaarlijke gedachte. Dat hebben onze politiekers nog niet door.
Wat vandaag rendabel is voor hun politieke spelletjes is voor hen alles wat enig belang zal hebben. Hoe het afloopt voor hun kleinkinderen is bijkomstig.
Mogelijk zitten die in de toekomst op hun yacht ergens aan de andere kant van de wereld. En de kleinkinderen van de werkmens naast hun boot in roeibootjes om salade en selder te verkopen?
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2016, 11:08   #53
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Op het middelbaar had ik ook de keuze tussen frans en engels ongeveer 1978-79 en het was geen vrome net.

Op de lagere school van het katholieke net kon dat niet in die tijd, maar misschien was dat niet overal zo.

Laatst gewijzigd door dpg : 26 februari 2016 om 11:13.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2016, 12:05   #54
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Serieus? Waarom is dat evident?
Bekijk eens een filmpke van de Ideale Wereld waar dat de 'president Obama' de markt van Tienen bezoekt en met de plaatselijke bevolking praat ..... Is dat de 'overgrote meerderheid'? Ik schaam mij dood!
Knap argument!
Daar bent u weer met uw valse beschuldigingen.

Dit geeft het probleem van de Vlaams nationalisten weer. De haat tegenover het Frans is zo groot dat ze het Nederlands willen uitleveren aan het Engels.

Jullie respect voor het Nederlands is abominabel laag.
Met dat "evident" bedoel ik dat het niet ontkend kan worden dat sommige ministers geen goed Engels spreken. O.K.?
Wij zullen het Nederlands volstrekt niet "uitleveren aan het Engels". Integendeel, het Nederlands blijft de taal van Vlaanderen. Maar we zullen wél een andere houding aannemen tegenover niet-Nederlandstaligen in Vlaanderen of in Brussel die blijk geven Nederlands niet te kennen (of het gewoon niet willen gebruiken). Dan zullen we hen doodeenvoudig antwoorden in het Engels.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2016, 12:08   #55
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We ? Je begrijpt toch dat je op een forum enkel spreekt voor jezelf ?

https://www.youtube.com/watch?v=YyMFMPjTPgQ
Dat doet hij niet. Hij spreekt voor zowel hemzelf als voor gelijkgezinden. Daar is niets fout aan.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2016, 12:43   #56
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nee, ik ben hier onmisbaar.
Toch wel!Moeten moeten moeten? Wie denkt u dat u bent? De baas van de wereld?
Gij hebt wel dictatoriale neigingen , hé?
Serieus? En doe ik dat dan niet?
Waar zeg ik dat? LEES eerst een wat ik schrijf voor zulke onzin te verkopen, ok?
Nee, ik blijf hier liever op uw zenuwen werken.
Niveau !
Allemaal blablabla, ik heb schitterende argumenten, waar u NIET op ingaat.

Begint niet te wenen, want daar heb ik een hekel aan!
Ik ben de baas van mezelf.
Mijn gedacht zeggen is dus dictatoriaal?
Wat U schrijft in essentie heeft uitsluitend de bedoeling om aan het zeveren te geraken. Ge schrijft trouwens zelf dat het uw bedoeling is om anderen, waaronder ikzelf dus, op de zenuwen te werken.
Had ik reeds lang door hoor.
En uw schitterende argumenten heb ik nergens gevonden.
U mag ze wel opnieuw opsommen hoor. Zo dictatoriaal ben ik dan ook weer niet. Noemt U soms uw tussenkomst door het stellen van de opmerking :"Vlamingen denken dat ze Engels kunnen" een schitterend argument?
Wel, als je begrijpend leest zal je merken dat ik ook vind dat het Engels van de Vlaming beter moet. En dat de school daarom moet beginnen met op jeugdiger leeftijd dus het Engels moet onderwijzen als tweede taal. En waarom ik Engels boven Frans verkies heb ik voldoende uiteen gezet.
Als U denkt dat het Frans moet zijn dan mag U uw standpunten uiteen zetten.
Ik wacht af. Het is hier tenslotte een forum met een debatcultuur.
En Panda heeft mijn inbreng door hoor. Ik zie geen afwijzing in zijn stellingname. En dat ik als oudere soms een beetje zaag is zelfs niet verwonderlijk. Maar ik verwijs naar mijn bevindingen.
En die zijn nefast te noemen voor wat betreft het taalonderricht.
Ik zal een voorbeeld geven.
Een van de regels in de Duitse spraakkunst is het verschil tussen nominatief en datief in een zinsbouw. Hoeveel leerlingen kennen nog de voorzetsels wanneer datief moet toegepast worden op mannelijke woorden?
Wel ik ken ze nog hoor. Hier komen ze :"aus, bei, mit, nach, von, seit, zu"
Maar velen van mijn klasgenoten kennen ze niet meer en dit ondanks het een van de belangrijkste regels is om het Duits te beheersen.
En daarom heb ik de neiging om soms tweemaal hetzelfde te zeggen.
Maar ik zeg toch iets dan dat soms zinvol is. Dat is debatteren trouwens.
En als U nu zou toegeven dat U een Belgicist bent die omwille van uw politieke strekking niet wil dat de Vlaming uit zijn Benelux-kooi geraakt dan waren we al een stap verder.
Of is de reden soms dat U wel Frans beheert en die voorsprong wil behouden?
En dat U daarom ook ons nageslacht wil opzadelen met hetgeen in dit land al tweehonderd jaar scheef loopt?
Geef mij uw echte argumenten of zwijg.
Ik vraag niet beter als een debat. Maar geen zever.
Want dan wordt ik dictatoriaal. Ik heb al mijn hele leven naar politiek gezever moeten luisteren in dit land. Ik ben zelfs allergisch geworden voor zever. En om reeds uiteengezette redenen verkies ik dan ook Engels boven Frans. Nu onze politiekers nog.
Trouwens België bestaat niet meer. België is de hoofdstad van Europa.
En daaruit volgend wordt er reeds meer Engels gesproken rond Brussel dan Frans. Tenzij misschien om den brode Frans nodig is om te kunnen werken
bij een aristocratisch individu dat alleen Frans wil spreken als baas.
En erger U niet verder man. U werkt mij niet op de zenuwen hoor.
Je geeft me alleen maar argumenten bij om mijn mening te staven.

Laatst gewijzigd door werkman : 26 februari 2016 om 12:48.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2016, 12:50   #57
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat doet hij niet. Hij spreekt voor zowel hemzelf als voor gelijkgezinden. Daar is niets fout aan.
Als je spreekt als woordvoerder van een vereniging kan dat uiteraard kloppen, maar niet als indviduele burger. Dan spreek je voor jezelf. Niemand van ons kan voor zijn buurman spreken. Wie zich dat recht meent te mogen toe-eigenen loopt naast zijn schoenen. Spreken in de pluralis majestatis is ongepast.
Oud 26 februari 2016, 13:07   #58
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...
De haat tegenover het Frans is zo groot
...
Hoe zou dat komen?
Oud 26 februari 2016, 13:13   #59
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heb alleen ondervinding met het vrome net. Maar veronderstel dat dit algemeen is. Of niet ?
Toen ik in '80 uit het atheneum kwam had ik zeker nooit de keuze gehad. Ik weet het dus niet.
Oud 26 februari 2016, 13:23   #60
Rahowa
Europees Commissaris

Rahowa's schermafbeelding

Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Standaard

Citaat:
Misschien kunnen we dit wat verbeteren door Engels als tweede taal te promoten.
Zoals overal ter wereld.Overal?Nee in een klein deelstaatje ijvert colaboratrice Gwendolinix voor het behoud van het Frans.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be