![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Wat mankeert er volgens jou met diegene die Nederlanders als zijn volk ziet (even terzijde van de technische betekenis, ik praat nu over iemands eigen visie).
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een staat behoort om democratisch te functioneren en rechtsgelijkheid te garanderen aan haar inwoners een afgebakend gebied te hebben. Op dit ogenblik is dat België. Vlaanderen afsplitsen en al wat daarna volgens sommigen behoort te gebeuren is puur speculatie en luchtkasteel op drijfzand neergepoot. Let wel, mocht Vlaanderen ooit willen federeren met Nederland, en op wederzijds verzoek: so be it. Afspraken maken kan met elk land, en van onderop verbanden aangaan is veel beter dan het Belgische top-down federalisme dat ons opgedrongen werd. Ik hekel doodgewoon de hypocriete afzeik van Groot-Nederlanders die wél de Belgische monarchie verguizen, maar geen graten zien in het Huis van Oranje. Geef toe: het getuigt op zijn minst gezegd van weinig konsekwentie.
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
En ja, ik vind het ook vaag als de ene monarchie weg moet voor een andere, maar de Belgische monarchie straalt voor veel van hen een soort vreemde overheersing uit. Daar kan jij het niet mee eens zijn, prima, maar velen voelen dat en dar kan je niet om heen.
![]() |
![]() |
#44 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik hou me liefst aan de 'technische' omschrijving zoals jij het heet. Een afgebakend gebied, waar iedereen die er wil wonen, ongeacht de plaats waar hij op de wereld verscheen, de nationaliteit krijgt en dezelfde rechten en plichten. Citaat:
Ik heb noch met de tricolore, noch met de Oranje-monarchie een probleem. 't Is een brok cultuur en amuzement. Ik hou persoonlijk niet van voetbal, maar gun het de liefhebbers in beide landen. Wie echter beweert dat hij wél van Wesley Sonck houdt als hij in België opdraaft, maar niet als hij voor Ajax speelt, die verkoopt lulkoek.
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#46 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() En idd ik ben ALTIJD voor de BENE-clubs in internationale wedstrijden... Heb zelfs de Rode Duivels gesupport tijdens het WK in Japen/Korea ![]()
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Democratie wil zeggen dat deburger souverein is. Daarvoor dient het bindend referendum op volksinitiatief (BROV) er te komen. Eens dit instrument voorhanden, kan wat mij betreft zelfs een koning(in) democratische legitimiteit krijgen, wanneer er geen referendum voor troonsafstand gevraagd wordt, of wanneer een dergelijk referendum geen meerderheid haalt. Doch als het je kan geruststellen: ik vind inderdaad principieel een monarchie niet democratisch. Zeker niet als ze meer dan louter protocollaire functie heeft en weegt op het bestuur.
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je familie kan alleen al door huwelijk een andere nationaliteit krijgen. Daardoor verminderen de reële banden toch niet? Het 'spelen bij een nadere club' hoeft helemaal geen doorsnijden van familie- of andere banden te betekenen. Jij voelt dat enkel zo aan omdat je aan volk en nationaliteit zaken verbindt uit een lang vervlogen romantisch-nationalistische tijd. Met het oog op mondialisering behoort nationaliteit een strikt technisch begrip te worden, een contract a.h.w. Voor de tijd dat je ergens wil verblijven, heb je de rechten en plichten van het afgebakende gebied waartoe je verblijfplaats behoort. Niet meer niet minder.
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 29 oktober 2004 om 20:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat staat daar los van.
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als dat zo is, waarom reageer je dan zo heftig op iemand die zich meer betrokken voelt met Nederlanders dan met Walen?
![]() |
#51 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |||||||
Burger
|
![]() Citaat:
En met het sterker worden van Europa is ook stilaan de tijd gekomen dat men zich kan afvragen of het niet beter is dat men de Beneluxlanden samenbrengt in een hechter verband dan het Beneluxverdrag toelaat. In die zin zijn historische banden tussen NL en B die Willem de Spreker aanhaalde relevant, dit in tegenstelling tot jouw Romeinse "frats". Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
[size=2]http://oud.refdag.nl/for/010613for01.html[/size] http://www.liberales.be/cgi-bin/show...kesteinerfdeel Laatst gewijzigd door Wilhelmus : 30 oktober 2004 om 12:01. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() 95% van de Belgen willen geen onafhankelijk Vlaanderen. Dat is het enige dat telt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niet tussen Belgen en Nederlanders. Allerminst de reeds bestaande tussen Vlamingen en Walen. Citaat:
Historische banden zijn m.i. geen dwingende argumenten om hic et nunc te federeren. Citaat:
Inzake federeren is het belachelijk om of//of als dwingende conditie voorop te stellen. Het ware, gezonde ontvlechtende federalisme gebeurt van de basis uit naargelang de behoeften. Met deze partner voor die zaken én met een andere voor andere zaken. Citaat:
Merk wel dat ze analoog is aan een andere die ik wens te hekelen. De grond van de zaak blijft: historische banden kunnen niet als dwingende reden beschouwd worden om te federeren. Citaat:
Het ene voor het ander inruilen is van hunnentwege een uiterst inkonsekwent zwak argument.
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De peilingen van de afgelopen weken. Niet alle kranten zeggen hetzelfde, maar men kan wel besluiten dat gemiddeld 88% van de Belgen géén splitsing wil.
![]() |
#58 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#59 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()