Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 oktober 2004, 19:19   #41
De Vliegende Hollander
Gouverneur

De Vliegende Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Verklaar eens ff a.u.b.
Ik begrijp niet waar je naartoe wil.
Ik heb nooit afkeer van mensen omwille van hun taal.
Ik eveneens niet, maar jij reageerde nogal heftig op de uitspraak van iemand op het forum die de Nederlanders als zijn volksgenoten ziet. De vraag is dan eigenlijk simpel:

Wat mankeert er volgens jou met diegene die Nederlanders als zijn volk ziet (even terzijde van de technische betekenis, ik praat nu over iemands eigen visie).
Oud 29 oktober 2004, 19:30   #42
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Vliegende Hollander
Ik eveneens niet, maar jij reageerde nogal heftig op de uitspraak van iemand op het forum die de Nederlanders als zijn volksgenoten ziet. De vraag is dan eigenlijk simpel:

Wat mankeert er volgens jou met diegene die Nederlanders als zijn volk ziet (even terzijde van de technische betekenis, ik praat nu over iemands eigen visie).
Ik bekijk volk inderdaad louter technisch zonder Bloed&Bodem-connotaties.

Een staat behoort om democratisch te functioneren en rechtsgelijkheid te garanderen aan haar inwoners een afgebakend gebied te hebben.

Op dit ogenblik is dat België.
Vlaanderen afsplitsen en al wat daarna volgens sommigen behoort te gebeuren is puur speculatie en luchtkasteel op drijfzand neergepoot.

Let wel, mocht Vlaanderen ooit willen federeren met Nederland, en op wederzijds verzoek: so be it.
Afspraken maken kan met elk land, en van onderop verbanden aangaan is veel beter dan het Belgische top-down federalisme dat ons opgedrongen werd.

Ik hekel doodgewoon de hypocriete afzeik van Groot-Nederlanders die wél de Belgische monarchie verguizen, maar geen graten zien in het Huis van Oranje.
Geef toe: het getuigt op zijn minst gezegd van weinig konsekwentie.
Oud 29 oktober 2004, 19:40   #43
De Vliegende Hollander
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Een staat behoort om democratisch te functioneren en rechtsgelijkheid te garanderen aan haar inwoners een afgebakend gebied te hebben.

Vlaanderen afsplitsen en al wat daarna volgens sommigen behoort te gebeuren is puur speculatie en luchtkasteel op drijfzand neergepoot.

Let wel, mocht Vlaanderen ooit willen federeren met Nederland, en op wederzijds verzoek: so be it.
Afspraken maken kan met elk land, en van onderop verbanden aangaan is veel beter dan het Belgische top-down federalisme dat ons opgedrongen werd.

Ik hekel doodgewoon de hypocriete afzeik van Groot-Nederlanders die wél de Belgische monarchie verguizen, maar geen graten zien in het Huis van Oranje.
Bloed en Bodem??!? Doe eens even normaal joh! Ik heb helemaal niks met dat soort nazistische theoriën en niet iedereeen die dat voelt heeft dat soort gevoelens erbij. Wat is dat voor onzin, omdat iemand zich verbonden voelt met een volk aan de andere kant van grens is het meteen een nazi!? Kom op Staaf, dat is gewoon dom.
En ja, ik vind het ook vaag als de ene monarchie weg moet voor een andere, maar de Belgische monarchie straalt voor veel van hen een soort vreemde overheersing uit. Daar kan jij het niet mee eens zijn, prima, maar velen voelen dat en dar kan je niet om heen.
Oud 29 oktober 2004, 19:49   #44
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bloed en Bodem??!? Doe eens even normaal joh! Ik heb helemaal niks met dat soort nazistische theoriën en niet iedereeen die dat voelt heeft dat soort gevoelens erbij. Wat is dat voor onzin, omdat iemand zich verbonden voelt met een volk aan de andere kant van grens is het meteen een nazi!? Kom op Staaf, dat is gewoon dom.
Voor mijn part zijn alle gevoelens die je aan 'volk' etc. toeschrijft verwant aan wat de nazi's onder die naam hanteerden om de mensen dul te maken.

Ik hou me liefst aan de 'technische' omschrijving zoals jij het heet.
Een afgebakend gebied, waar iedereen die er wil wonen, ongeacht de plaats waar hij op de wereld verscheen, de nationaliteit krijgt en dezelfde rechten en plichten.

Citaat:
En ja, ik vind het ook vaag als de ene monarchie weg moet voor een andere, maar de Belgische monarchie straalt voor veel van hen een soort vreemde overheersing uit. Daar kan jij het niet mee eens zijn, prima, maar velen voelen dat en dar kan je niet om heen.
Akkoord.
Ik heb noch met de tricolore, noch met de Oranje-monarchie een probleem.
't Is een brok cultuur en amuzement.

Ik hou persoonlijk niet van voetbal, maar gun het de liefhebbers in beide landen.
Wie echter beweert dat hij wél van Wesley Sonck houdt als hij in België opdraaft, maar niet als hij voor Ajax speelt, die verkoopt lulkoek.
Oud 29 oktober 2004, 19:54   #45
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Veel beter ware om hier de democratie in te voeren.
Dus toch een voorstander van een gekozen staatshoof??? Dus tegen de monarchie en voor de republiek?

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2004, 19:56   #46
De Vliegende Hollander
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Voor mijn part zijn alle gevoelens die je aan 'volk' etc. toeschrijft verwant aan wat de nazi's onder die naam hanteerden om de mensen dul te maken.

Ik hou me liefst aan de 'technische' omschrijving zoals jij het heet.
Een afgebakend gebied, waar iedereen die er wil wonen, ongeacht de plaats waar hij op de wereld verscheen, de nationaliteit krijgt en dezelfde rechten en plichten.

Akkoord.
Ik heb noch met de tricolore, noch met de Oranje-monarchie een probleem.
't Is een brok cultuur en amuzement.

Ik hou persoonlijk niet van voetbal, maar gun het de liefhebbers in beide landen.
Wie echter beweert dat hij wél van Wesley Sonck houdt als hij in België opdraaft, maar niet als hij voor Ajax speelt, die verkoopt lulkoek.
Natuurlijk een beetje wereldvreemd als je een gevoelssubject als wat/wie is mijn volk jij je alleen laat leiden door technische afbakeningen (wat als je familie over de grens woont ---> nee, is geen volk van mij, is buitenlands )

En idd ik ben ALTIJD voor de BENE-clubs in internationale wedstrijden... Heb zelfs de Rode Duivels gesupport tijdens het WK in Japen/Korea
Oud 29 oktober 2004, 20:21   #47
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Dus toch een voorstander van een gekozen staatshoof??? Dus tegen de monarchie en voor de republiek?
Hola Paula!

Democratie wil zeggen dat deburger souverein is.
Daarvoor dient het bindend referendum op volksinitiatief (BROV) er te komen.
Eens dit instrument voorhanden, kan wat mij betreft zelfs een koning(in) democratische legitimiteit krijgen, wanneer er geen referendum voor troonsafstand gevraagd wordt, of wanneer een dergelijk referendum geen meerderheid haalt.

Doch als het je kan geruststellen: ik vind inderdaad principieel een monarchie niet democratisch. Zeker niet als ze meer dan louter protocollaire functie heeft en weegt op het bestuur.
Oud 29 oktober 2004, 20:25   #48
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk een beetje wereldvreemd als je een gevoelssubject als wat/wie is mijn volk jij je alleen laat leiden door technische afbakeningen (wat als je familie over de grens woont ---> nee, is geen volk van mij, is buitenlands )
Wat is daar vreemd aan?
Je familie kan alleen al door huwelijk een andere nationaliteit krijgen.
Daardoor verminderen de reële banden toch niet?
Het 'spelen bij een nadere club' hoeft helemaal geen doorsnijden van familie- of andere banden te betekenen.
Jij voelt dat enkel zo aan omdat je aan volk en nationaliteit zaken verbindt uit een lang vervlogen romantisch-nationalistische tijd.

Met het oog op mondialisering behoort nationaliteit een strikt technisch begrip te worden, een contract a.h.w.
Voor de tijd dat je ergens wil verblijven, heb je de rechten en plichten van het afgebakende gebied waartoe je verblijfplaats behoort.
Niet meer niet minder.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 29 oktober 2004 om 20:25.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2004, 20:27   #49
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
(wat als je familie over de grens woont ---> nee, is geen volk van mij, is buitenlands )
Mijn band met iemand verbetert of verslechtert niet naargelang de natie of het volk waartoe hij//zij gaat behoren.
Dat staat daar los van.
Oud 29 oktober 2004, 20:39   #50
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als dat zo is, waarom reageer je dan zo heftig op iemand die zich meer betrokken voelt met Nederlanders dan met Walen?
Oud 29 oktober 2004, 22:50   #51
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Over het algemeen zijn de kampen netjes verdeeld: Begisten kiezen voor het Koningshuis, Flaminganten voor de Republiek...

Zou er ook iemand kiezen voor de Republiek België?
Ik hoop het voor de belgicisten. Al de voorbeeldlanden die zij regelmatig aanhalen van mulitlinguale staten zoals Zuid-Afrika, Zwitserland,... zijn republieken
Oud 30 oktober 2004, 10:34   #52
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Als dat zo is, waarom reageer je dan zo heftig op iemand die zich meer betrokken voelt met Nederlanders dan met Walen?
Ik reageer steeds heftig op mensen die om de verkeerde redens of met hypocrite drogredeneringen mijn Vaderland wensen te belagen.
Oud 30 oktober 2004, 11:55   #53
Wilhelmus
Burger

Wilhelmus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De mensen van 2004 hebben al even weinig te maken met de Nederlanders van 170 jaar terug.
Dat neemt niet weg dat tussen België en Nederland sterke historische banden zijn. En dat een samenwerking tussen beiden heel zinvol is. Met de opkomst van Europa is die samenwerking zelfs nog noodzakelijker geworden. Beide buurlanden moeten immers hun belangen en positie binnen dat eengemaakte Europa kunnen afdwingen.

En met het sterker worden van Europa is ook stilaan de tijd gekomen dat men zich kan afvragen of het niet beter is dat men de Beneluxlanden samenbrengt in een hechter verband dan het Beneluxverdrag toelaat. In die zin zijn historische banden tussen NL en B die Willem de Spreker aanhaalde relevant, dit in tegenstelling tot jouw Romeinse "frats".

Citaat:
Bon, dan zijn via deze Europese truuk met de duif, de Groot-Nederlanders ook content zonder vooraf België op te splitsen
In het zuiden van het land is er nooit politieke wil geweest om met Nederland samen te werken. Een hechtere samenwerking met Nederland impliceert sowieso een scheuring van België. Ofwel omdat de franstaligen niet meewillen, ofwel omdat de relatie van Vlaanderen /Nederland anders zal zijn dan de relatie Wallonië/ Nederland.

Citaat:
Mocht je het niet begrepen hebben: ik was bloed-ernstig.
Nee, ik had dat niet begrepen. Mij leek die Romeinse uitspraak zo dom dat ik het niet anders kon dan ze als ludiek te beschouwen. Mijn Italië – Europa opmerking moet je daarom ook niet te serieus nemen.

Citaat:
Wie zich op stijl van zijn opponent werpt, doet dit maar al te vaak bij gebrek aan inhoudelijk weerwoord.
Zeer juist, maar ik had m’n inhoudelijke repliek al in punt 1 gegeven.

Citaat:
Het gras is groener aan de Neder-overkant.
Dat is best mogelijk. Maar het blijft een feit dat de Nederlandse monarchie hier het spel intelligenter speelt dan de Belgische. Voor de rest interesseert elke monarchie mij weinig.

Citaat:
… de inkonsekwentie der Groot-Nederlanders…
Als ik inkonsekwenties maak, mag je me daar altijd op wijzen. Met die van de anderen heb ik geen zak te maken.

Citaat:
welke Nederlander is er geïnteresseerd, vragende partij om te federeren met een eventueel zelfstandig Vlaanderen?
Ik zal je er zelfs 2 geven:

[size=2]http://oud.refdag.nl/for/010613for01.html[/size]

http://www.liberales.be/cgi-bin/show...kesteinerfdeel

Laatst gewijzigd door Wilhelmus : 30 oktober 2004 om 12:01.
Wilhelmus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2004, 13:26   #54
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Mooie commentaar, Superstaaf. Daar ben ik het volledig mee eens.

95% van de Belgen willen geen onafhankelijk Vlaanderen. Dat is het enige dat telt.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2004, 13:43   #55
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wilhelmus
Dat neemt niet weg dat tussen België en Nederland sterke historische banden zijn. En dat een samenwerking tussen beiden heel zinvol is.
Ik heb geen a priori probleem met welke (samenwerkingsver)banden dan ook.
Niet tussen Belgen en Nederlanders.
Allerminst de reeds bestaande tussen Vlamingen en Walen.

Citaat:
En met het sterker worden van Europa is ook stilaan de tijd gekomen dat men zich kan afvragen of het niet beter is dat men de Beneluxlanden samenbrengt in een hechter verband dan het Beneluxverdrag toelaat. In die zin zijn historische banden tussen NL en B die Willem de Spreker aanhaalde relevant, dit in tegenstelling tot jouw Romeinse "frats".
Voor mij zijn ze beiden even irrelevant.
Historische banden zijn m.i. geen dwingende argumenten om hic et nunc te federeren.

Citaat:
In het zuiden van het land is er nooit politieke wil geweest om met Nederland samen te werken. Een hechtere samenwerking met Nederland impliceert sowieso een scheuring van België.
Dit is kletskoek.
Inzake federeren is het belachelijk om of//of als dwingende conditie voorop te stellen.
Het ware, gezonde ontvlechtende federalisme gebeurt van de basis uit naargelang de behoeften. Met deze partner voor die zaken én met een andere voor andere zaken.

Citaat:
Nee, ik had dat niet begrepen. Mij leek die Romeinse uitspraak zo dom dat ik het niet anders kon dan ze als ludiek te beschouwen.
Mijn 'Romeinse uitspraak' mag je als dom betitelen.
Merk wel dat ze analoog is aan een andere die ik wens te hekelen.
De grond van de zaak blijft: historische banden kunnen niet als dwingende reden beschouwd worden om te federeren.

Citaat:
Dat is best mogelijk. Maar het blijft een feit dat de Nederlandse monarchie hier het spel intelligenter speelt dan de Belgische. Voor de rest interesseert elke monarchie mij weinig.
Ik viseerde uiteraard niet de Nederlanders, doch enkel de Vlaamse anti-monarchisten....
Het ene voor het ander inruilen is van hunnentwege een uiterst inkonsekwent zwak argument.
Oud 30 oktober 2004, 14:53   #56
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
95% van de Belgen willen geen onafhankelijk Vlaanderen. Dat is het enige dat telt.
Ik vraag me nog altijd af hoe u aan die 95% komt??

Oud 30 oktober 2004, 16:12   #57
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

De peilingen van de afgelopen weken. Niet alle kranten zeggen hetzelfde, maar men kan wel besluiten dat gemiddeld 88% van de Belgen géén splitsing wil.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2004, 16:58   #58
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
De peilingen van de afgelopen weken. Niet alle kranten zeggen hetzelfde, maar men kan wel besluiten dat gemiddeld 88% van de Belgen géén splitsing wil.
En van die 88% kan de BUB slechts 0,2% overtuigen om op haar te stemmen. Chapeau!
Oud 30 oktober 2004, 17:59   #59
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Dus van 95% naar 88%. Als het zo doorgaat binnen een aantal berichten minder daan de helft.

Oud 30 oktober 2004, 18:52   #60
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Dus van 95% naar 88%. Als het zo doorgaat binnen een aantal berichten minder daan de helft.
Ach, ze zeggen maar wat, als het hun maar goed uitkomt. Die 95% zal zeker ook terugkomen als de belgicisten in de Vlaamse politiek even relevant zijn als de Carlisten en Jacobieten in de Spaanse resp Britse politiek

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be