Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Onrust en terrorisme in Europa
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Onrust en terrorisme in Europa Parijs, Verviers, ... Discussies over de terreur van Islamitische Staat en Al Qaida op Europese bodem, Islamisten, Mohamedcartoons, en de opkomst van bewegingen Pegida, Vlativa, ...

Discussietools
Oud 1 april 2016, 18:57   #41
viaSanctus
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
En toch hebben die voortdurend de pretentie van te doen alsof het wel iedereen zijn schuld is maar niet de hunne!
omdat je ze over dezelfde kam scheert. uiteraard gaan er dan wijzen in de richting waar schuld te vinden valt. is toch logisch?
viaSanctus is offline  
Oud 1 april 2016, 19:02   #42
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door viaSanctus Bekijk bericht
Met alle respect, maar meningen zoals de jouwe zie ik net als basis voor de ondergang van onze maatschappij en mede een reden waarom bepaalde problemen zo groot zijn geworden. In "jouw" maatschappij wil ik alvast niet leven. Maar gelukkig is het niet aan jou om die te vormen...gelukkig is het aan geen enkele extremist om die te vormen.
Met alle respect, maar dat is het soort antwoorden dat we voortdurend krijgen bij het bespreken van wat er aan het gebeuren is!
Dat zijn "antwoorden" die enkel goed zijn om verder te laten gebeuren wat nu meer en meer aan het gebeuren is.
Zelf ben ik niet meer zo jong, ik zal geen andere maatschappij meer meemaken die diegene waar ik nu in verblijf, toch niet met grote direct voelbare veranderingen.
Maar na mij komen er nog mensen, generaties.
Ik kijk niet uit naar wat er voor hen op komst is...
Schrale troost, dat is gewoon de evolutie van het mensdom, waarschijnlijk.
andev is offline  
Oud 1 april 2016, 19:02   #43
Dirk A
Minister

Dirk A's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
omdat je ze over dezelfde kam scheert. uiteraard gaan er dan wijzen in de richting waar schuld te vinden valt. is toch logisch?
Dat is dan toch het probleem van het ongenuanceerd denken langs hun kant. Want hiermee verklaar je niet, de integratie van Spanjaarden, Italianen enz...
Godsdienst eindigt vaak in een suprematie denken. En godsdienst is extreem belangrijk bij hen.
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier
Dirk A is offline  
Oud 1 april 2016, 19:05   #44
Krates
Banneling

Standaard

Citaat:
Geweld door ons is niet de oplossing...maar is dat wel voor de moslims overal?
Ik zie jou niet als een onderdeel van het "jullie"-gedoe. We kennen elkaar niet, je kunt best een leuke brave vent zijn die in niemand zijn weg loopt. Ik heb het over het algehele plaatje met dat "jullie".
Niet wij zijn het waar niet mee te praten valt! Waar zit het verschil tussen al die andere vreemdelingen van overal ter wereld die hier zonder noemenswaardige problemen rondlopen en de moslims???
En toch hebben die voortdurend de pretentie van te doen alsof het wel iedereen zijn schuld is maar niet de hunne!
Je eerste denkfout is om de moslims als homogene groep te beschouwen, dat zijn ze niet. De islam is geen monolithisch blok, maar een brede waaier aan verschillende stromingen en interpretaties. Is de koran een problematisch boek? Jazeker, zoals zovele religieuze geschriften. De fout die jij maakt is om ze allemaal over dezelfde kam te scheren, want dat is net wat die moslimextremisten willen want dan bevestig je net hun vooroordelen jegens de 'ongelovigen'. De salafistische hardliners moeten hard worden aangepakt daar ben ik absoluut met akkoord, maar bepaalde bevolkingsgroepen stigmatiseren gaat het probleem enkel maar erger maken.

Laatst gewijzigd door Krates : 1 april 2016 om 19:22.
Krates is offline  
Oud 1 april 2016, 19:11   #45
viaSanctus
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk A Bekijk bericht
Volgens mij zijn hiervoor verschillende redenen. Ten eerste, heb je nu het kalifaat dat is uitgeroepen. Dat was niet aanwezig voor de eerste generatie. Ten tweede, had de eerste generatie het gevoel, dat ze hier een nieuw leven konden uitbouwen. Met ongetwijfeld veel frustratie over van alles (naakt op tv, verbod burka, gemengd zwemmen, geen haram op school, ..., maar ook discriminatie, uitsluiting). De eerste generatie heeft zich genesteld in segregatie in bepaalde concentratie gebieden. Dus hier is er ook veel mis, maar aanslagen waren er nog niet bij. Bovendien, zijn het vooral jongeren die beïnvloedbaar zijn (jonger dan 25), om geradicaliseerd te worden (zijn nog op zoek naar identiteit)

Wat gaat de huidige eerste generatie doen, in combinatie met het kalifaat, dat nu gesticht is?
Interessante opmerkingen.

Denk je dat dat zogenaamde kalifaat werkelijk een invloed heeft op de moslims? En in hoeverre wordt dit als legitiem beschouwd?

De kans is groot, dat ziet iedereen, dat dat gebied wordt heroverd. Lijkt me nogal een onnozele afgang van bepaalde professies? M.a.w. de logische redenering is om dit niet te erkennen vanuit de geloofsgemeenschappen.
viaSanctus is offline  
Oud 1 april 2016, 19:23   #46
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
Interessante opmerkingen.

Denk je dat dat zogenaamde kalifaat werkelijk een invloed heeft op de moslims? En in hoeverre wordt dit als legitiem beschouwd?

De kans is groot, dat ziet iedereen, dat dat gebied wordt heroverd. Lijkt me nogal een onnozele afgang van bepaalde professies? M.a.w. de logische redenering is om dit niet te erkennen vanuit de geloofsgemeenschappen.
http://aktueltv.nl/90-turkse-jongere...t-motivaction/
26% van de Turkse Nederlanders en 39% van de Marokkaanse Nederlanders, steunen het kalifaat van IS. Lijkt wel veel te zijn.

https://www.wzb.eu/en/research/migra...-immigrant-int
69,7 % van de Belgische moslims vinden, dat moslimregels belangrijker zijn dan wetten.
_______
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier
Dirk A is offline  
Oud 1 april 2016, 19:23   #47
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Krates Bekijk bericht
Je eerste denkfout is om de moslims als homogene groep te beschouwen, dat zijn ze niet. De islam is geen monolithisch blok, maar een brede waaier aan verschillende stromingen en interpretaties. Is de koran een problematische boek? Jazeker, zoals zovele religieuze geschriften. De fout die jij maakt is om ze allemaal over dezelfde kam te scheren, want dat is net wat die moslimextremisten willen want dan bevestig je net hun vooroordelen jegens de 'ongelovigen'. De salafitische hardliners moeten hard worden aangepakt daar ben ik absoluut met akkoord, maar bepaalde bevolkingsgroepen stigmatiseren gaat het probleem enkel maar erger maken.
Noem 1 democratisch islamitisch land aub? Dat is toch meer dan voldoende bewijs. Democratie en islam gaan niet samen wanneer dringt dat eens door bij sommige mensen hun dikke schedel.
Oud 1 april 2016, 19:25   #48
viaSanctus
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Dat is dan toch het probleem van het ongenuanceerd denken langs hun kant. Want hiermee verklaar je niet, de integratie van Spanjaarden, Italianen enz...
Godsdienst eindigt vaak in een suprematie denken. En godsdienst is extreem belangrijk bij hen.
Ik, woonachtig in Limburg, ken wel meer Italiaanse ouderlingen die bv het Nederlands helemaal niet machtig zijn. Ze leven ook vaak in wijken en isoleren zich ook. een goede vriend van me heeft alle moeite in de wereld gedaan om met een meisje een relatie te onderhouden, maar uiteindelijk werd dit door tegenwerking vanuit hun gemeenschap onmogelijk gemaakt. Is dit een representatie van hun gehele gemeenschap? zeker niet. maar het gebeurt eveneens. mogelijk in mindere of meerdere mate...maar het gebeurt. Niet enkel bij moslims.

ik denk dat je vooral doelt op het feit dat ze 1) minder getaand zijn en 2) de vrouwen geen hoofddoeken dragen. Dit kan onmogelijk de definitie voor integratie zijn.

Dat er is "suprematische" termen wordt gedacht is ook niet exclusief aan religie toe te wijden vind ik. Bewijze daarvan hoeven we niet ver te zoeken. Toch?

Moet er van onze zijde ook niet eens een keertje EFFECTIEF kritisch worden gekeken naar onze waarden, normen en naar haar positie in onze huidige samenleving? We kunnen toch onmogelijk EISEN dat iedereen zich aanpast behalve wijzelf? De wereld verandert ...waarom WIJ samen niet?
viaSanctus is offline  
Oud 1 april 2016, 19:26   #49
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je eerste denkfout is om de moslims als homogene groep te beschouwen, dat zijn ze niet. De islam is geen monolithisch blok, maar een brede waaier aan verschillende stromingen en interpretaties. Is de koran een problematische boek? Jazeker, zoals zovele religieuze geschriften. De fout die jij maakt is om ze allemaal over dezelfde kam te scheren, want dat is net wat die moslimextremisten willen want dan bevestig je net hun vooroordelen jegens de 'ongelovigen'. De salafitische hardliners moeten hard worden aangepakt daar ben ik absoluut met akkoord, maar bepaalde bevolkingsgroepen stigmatiseren gaat het probleem enkel maar erger maken.
Neen, ik maak die fout niet, ik heb het al zovele keren gehoord en gelezen en ik wil dat wel geloven maar...wat hebben we er aan? Wat verandert dat aan het probleem???
We moeten de salafistische hardliners aanpakken. Zal wel zijn maar waarom gebeurt dat al jaren niet? Is dat de oplossing van het probleem? Ik denk het niet, want we doen niets en we zullen daar precies niet in lukken!
Tot vervelens toe heb toch ook al opgemerkt dat ik het niet "over alle moslims heb, die ik over dezelfde kam scheer". Maar je moet dat precies om de twee woorden herhalen zoniet gebaart men dat men van niets weet...
Dat "stigmatiseren van bepaalde groepen" is ook al zo'n dooddoener waar men voortdurend mee afkomt. Maar dat maken zij er vooral zelf van...
Of men pakt het probleem aan of men doet dat niet, en de rest komt vanzelf. Zal men later zoals sommige Duitsers na de oorlog kunnen zeggen:
"We wisten van niets...". Wir haben ess nicht gewusst...
andev is offline  
Oud 1 april 2016, 19:27   #50
viaSanctus
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Noem 1 democratisch islamitisch land aub? Dat is toch meer dan voldoende bewijs. Democratie en islam gaan niet samen wanneer dringt dat eens door bij sommige mensen hun dikke schedel.
Noem mij 1 islamitisch land die niet is gevormd tijdens de "koloniale periode" m.b.h. regeringen die "democratisch" waren?

Probeer je iets minder te focussen op de ander zijn schedel, maar meer op het werkelijke "waarom" der dingen.

Laatst gewijzigd door viaSanctus : 1 april 2016 om 19:28.
viaSanctus is offline  
Oud 1 april 2016, 19:29   #51
Krates
Banneling

Standaard

Citaat:
Tunesië.
Krates is offline  
Oud 1 april 2016, 19:32   #52
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Noem mij 1 islamitisch land die niet is gevormd tijdens de "koloniale periode" m.b.h. regeringen die "democratisch" waren?

Probeer je iets minder te focussen op de ander zijn schedel, maar meer op het werkelijke "waarom" der dingen.
Okay nog een bewijs dan. In die 1500 jaar dat de islam bestaat hoeveel islamieten hebben een nobelprijs gekregen? Hoeveel uitvindingen op wetenschappelijk/technologisch/industrieel of welk vlak dan ook komt uit een islamitisch land? Het valt maar op 1 hand te tellen. Daarvoor toen het nog Perzen waren was er waarschijnlijk een zeer rijke en bruisende cultuur die helemaal kapotgemaakt is door de islam...
Oud 1 april 2016, 19:34   #53
viaSanctus
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Okay nog een bewijs dan. In die 1500 jaar dat de islam bestaat hoeveel islamieten hebben een nobelprijs gekregen? Hoeveel uitvindingen op wetenschappelijk/technologisch/industrieel of welk vlak dan ook komt uit een islamitisch land? Het valt maar op 1 hand te tellen. Daarvoor toen het nog Perzen waren was er waarschijnlijk een zeer rijke en bruisende cultuur die helemaal kapotgemaakt is door de islam...
Heb je die vraag werkelijk gesteld?

...ik ga deze zelf niet binnen koppen
viaSanctus is offline  
Oud 1 april 2016, 19:37   #54
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Vraagje van een heel andere orde: hoe zouden die landen die "een koloniale periode" hebben ondergaan er nu uitzien indien die koloniale periode er nooit geweest was???
De realiteit daar van zou er wel eens minder leuk kunnen uitzien voor die landen dan wat ze nu hebben! Bommen op je kop krijgen is niet leuk, afgeslacht worden als beesten tijdens stammentwisten ook niet!
Stel je voor dat het er nog aan toe zou gaan zoals ten tijde van Mohammed...
Waarmee ik niet zeg dat die koloniale periodes ok waren!
andev is offline  
Oud 1 april 2016, 19:43   #55
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De islam is er de oorzaak van dat vele moslims nog decennia zoniet eeuwen achter lopen. Daar hoeven verder toch geen discussies aan vuil gemaakt worden? Ja, ze hebben ook hier en daar hun gloriemomenten gekend, maar het gaat ons over wat we NU zoal meemaken...
andev is offline  
Oud 1 april 2016, 19:46   #56
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
Ik, woonachtig in Limburg, ken wel meer Italiaanse ouderlingen die bv het Nederlands helemaal niet machtig zijn. Ze leven ook vaak in wijken en isoleren zich ook. een goede vriend van me heeft alle moeite in de wereld gedaan om met een meisje een relatie te onderhouden, maar uiteindelijk werd dit door tegenwerking vanuit hun gemeenschap onmogelijk gemaakt. Is dit een representatie van hun gehele gemeenschap? zeker niet. maar het gebeurt eveneens. mogelijk in mindere of meerdere mate...maar het gebeurt. Niet enkel bij moslims.

ik denk dat je vooral doelt op het feit dat ze 1) minder getaand zijn en 2) de vrouwen geen hoofddoeken dragen. Dit kan onmogelijk de definitie voor integratie zijn.
Wat ik bedoel is, dat een groot aantal zich niet integreert. Ze gaan niet mee op café. Niet naar optredens, enz...
Ik ken een jonge dame uit Venezuela. Ze heeft hier marketing gestudeerd en na 5 jaar (toen was ze 21 ofzo), kon ze perfect Nederlands. Eigenlijk beter dan de gemiddelde Vlaming. Ze begon te solliciteren, maar ze werd niet uitgenodigd op gesprekken, want ze had een zeer moeilijke exotische naam. Ze belde dan naar die bedrijven en zei dan 'ik ben geen moslim'. Ze dacht dat ze geweigerd werd, omdat ze dacht dat de hr persoon, problemen had met moslims aannemen. Dat zegt toch heel veel, niet?

Citaat:
Dat er is "suprematische" termen wordt gedacht is ook niet exclusief aan religie toe te wijden vind ik. Bewijze daarvan hoeven we niet ver te zoeken. Toch?
Dat klopt. Maar bij godsdienst, is het veel meer georganiseerd en geïnstitutionaliseerd.

Citaat:
Moet er van onze zijde ook niet eens een keertje EFFECTIEF kritisch worden gekeken naar onze waarden, normen en naar haar positie in onze huidige samenleving? We kunnen toch onmogelijk EISEN dat iedereen zich aanpast behalve wijzelf? De wereld verandert ...waarom WIJ samen niet?
Gedeeltelijk de sharia invoeren? Zijn we dan zo weinig overtuigd van onszelf?
Ik denk dat onze manier van leven, toch wel verdediging verdient. We zijn er tenslotte in geslaagd om meer dan 50 jaar oorlogsvrij te zijn en iedereen te integreren op basis van wederzijds respect. Gendergelijkheid, vrije meningsuiting, omarmen van homo's, vrijheid, wetenschap, verdraagzaamheid, geweldloosheid, ... Deze waarden zijn onaantastbaar.
Neen. We moeten onze waarden juist, meer gaan verdedigen en meer gaan uitleggen.
Welke normen en waarden houden we tegen van hun?
Dirk A is offline  
Oud 1 april 2016, 19:57   #57
Krates
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, ik maak die fout niet, ik heb het al zovele keren gehoord en gelezen en ik wil dat wel geloven maar...wat hebben we er aan? Wat verandert dat aan het probleem???
We moeten de salafistische hardliners aanpakken. Zal wel zijn maar waarom gebeurt dat al jaren niet? Is dat de oplossing van het probleem? Ik denk het niet, want we doen niets en we zullen daar precies niet in lukken!
Tot vervelens toe heb toch ook al opgemerkt dat ik het niet "over alle moslims heb, die ik over dezelfde kam scheer". Maar je moet dat precies om de twee woorden herhalen zoniet gebaart men dat men van niets weet...
Dat "stigmatiseren van bepaalde groepen" is ook al zo'n dooddoener waar men voortdurend mee afkomt. Maar dat maken zij er vooral zelf van...
Of men pakt het probleem aan of men doet dat niet, en de rest komt vanzelf. Zal men later zoals sommige Duitsers na de oorlog kunnen zeggen:
"We wisten van niets...". Wir haben ess nicht gewusst...
Dan heb ik je verkeerd begrepen. Mijn excuses. Groetjes van een linkse moslimknuffelaar. x

Laatst gewijzigd door Krates : 1 april 2016 om 19:58.
Krates is offline  
Oud 1 april 2016, 19:58   #58
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
Tunesië.
6000 IS strijders zijn afkomstig van Tunesië. Blijkbaar werkt de democratie niet zo goed.
Dirk A is offline  
Oud 1 april 2016, 19:59   #59
Krates
Banneling

Standaard

Citaat:
6000 IS strijders zijn afkomstig van Tunesië. Blijkbaar werkt de democratie niet zo goed.
De 'democratieën' in Europa zijn dan in hetzelfde bedje ziek.
Krates is offline  
Oud 1 april 2016, 20:02   #60
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

https://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_Golden_Age

Ze hebben hun gouden periode gehad met een kalifaat. Maar elke vorm van staatsvorm in een islamitisch land is een onvrije theocratie geweest en dat is zo sinds islam is ontstaan. Dat is omdat de islam een godsdienst is die niet alleen op het religieuze hamert maar ook op een heel politiek systeem, een theocratie.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be