Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 20 april 2016, 16:14   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Waarom zou je met de auto naar Karinthië willen rijden?
Heel eenvoudig: aantal personen die je in een auto kan krijgen tegenover de individuele treinkaarten die je moet kopen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2016, 16:23   #42
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hier doet u alsof u de normale autosnelweg zult kunnen volgen, maar dat zal niet het geval zijn.
Natuurlijk is dat wel het geval, ik rij geen extra omwegen als ik naar eindbestemming Karinthië rij hoor. Ik rij er overigens regelmatig eens naar toe, met de benzinewagen, dan weet ik ook al waar ik moet tanken, natuurlijk beschik ik dan wel niet over de digitale mogelijkheden (Google maps altijd actueel) die een Tesla biedt op zijn 17" scherm en op zijn dashboard:
http://www.teslarati.com/review-tesl...gation-system/

Indien men enkele stukken niet-snelweg neemt (bvb de TMC raad je aan af te rijden wegens snelwegongeval) is dat ook geen probleem, ergens moet je toch weer op een snelweg geraken.

Alle Sucs liggen in de nabijheid van snelwegafritten poepsimpel. Ik heb de indruk dat je geen snelwegkaart met Superchargers kunt lezen scheelt er iets aan je computer of tablet?

Welke route wil jij nemen naar Karinthië? Geef me jouw route en ik zeg waar je kunt snelladen in een fictieve Tesla.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 april 2016 om 16:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2016, 16:26   #43
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En toch haalt men in Noorwegen met een Tesla 85kW in winteromstandigheden tot 375 km toen het eens moest (in winter 2013 toen véél minder Sucs lagen in Noorwegen), nu zal dat zeker niet meer nodig zijn:

Huidig Suc netwerk: http://teslamag.de/news/tesla-motors...-bis-2016-1595

Voor een Tesla geen probleem (120/130 kW) vandaag in Europa: 3644:

, voor andere E-wagens zullen er ondertusen ook al veel meer *Chademo-laadpalen zijn, hoop ik toch (*DC-laadpalen 50 kW), kan men vinden op www indien men een upgedated site vindt: http://www.chademo.com/wp/eumap/
aantal: 3028 in Europa: via

Tesla zou zijn aantal laadpalen verdubbelen tegen 2018, en er zouden nog zwaardere palen komen, Destination Charging genoemd.

Waarom een omweg? Sinds wanneer rijdt niet meer langs autosnelwegen indien met lange afstanden (> 500 km) aflegt? Rij je dan in een land zonder snelwegen?
Overigens met een klassieke benzineauto rij ik graag eens 5 km van de snelwegafrit verder indien ik 10 € kan sparen en eens kort van die snelweg af wil. Jij niet? Tank jij altijd aan die drukke (soms lang wachten) én dure snelwegpompen als je verre afstanden doet?

De huidige idd. Maar dat veranderd in 3 jaar.
En hopelijk zijn de andere merken ook wakker geschoten en gaan die ook 60 kW E-wagens bouwen (Opel Ampera E zal de eerste zijn, vermoedelijk nog 1 jaar vóór Tesla Model 3)

De meeste E-rijders laden bijna altijd enkel thuis op, zelfs de gemiddelde Tesla S-rijder gebruikt pas om de 17 dagen een supercharger (bron Tesla-stats, op 217 Tesla S-gebruikers), 5,5 % of 12/217 heeft nog nooit een Suc gebruikt.

Dat kan ik me voorlopig alleen maar voorstellen, maar in 3 jaar hoop ik eentje (zéér wslk Tesla model 3) te hebben. Maar indien andere merken me kunnen verrassen... zeg nooit nooit.
Dat is niet wat ik lees.

Dat accu’s de winterse temperaturen niet zo tof vinden wisten we natuurlijk al lang. Maar dat het een sterke invloed had op de actieradius van elektrische auto’s is nog niet vaak duidelijk naar voren gekomen. Natuurlijk kunnen we dat op onze sloffen aanvoelen, maar automerken draaien daar liever een beetje omheen. De opgegeven range van de gemiddelde EV is namelijk al niet om over naar huis te schrijven, laat staan in de winter.

AutoBild (01/2014) reisde met de Renault Zoe, Mitsubishi i-MiEV, BMW i3, Nissan Leaf en Tesla Model S af naar de Alpen. De Renault Zoe, die volgens de boekjes 195 km zou moeten kunnen halen, liet het in de kou al na 59 kilometer afweten. De Mitsubishi i-MiEV (150 km) en BMW i3 (160 km) waren niet veel beter, na 61 kilometer was het uit met de pret. De Nissan Leaf (199 km) wist het 69 kilometer vol te houden. Voor de Tesla Model S (500 km) duurde het wat langer, maar ook hier snoepte de kou flink aan de range. Na 207 km stond de grote zakensedan zonder stroom langs de kant van de weg.

(AUTOBLOG.be)

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 april 2016 om 16:32.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2016, 16:35   #44
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
AutoBild (01/2014) reisde met de Renault Zoe, Mitsubishi i-MiEV, BMW i3, Nissan Leaf en Tesla Model S af naar de Alpen. De Renault Zoe, die volgens de boekjes 195 km zou moeten kunnen halen, liet het in de kou al na 59 kilometer afweten. De Mitsubishi i-MiEV (150 km) en BMW i3 (160 km) waren niet veel beter, na 61 kilometer was het uit met de pret. De Nissan Leaf (199 km) wist het 69 kilometer vol te houden. Voor de Tesla Model S (500 km) duurde het wat langer, maar ook hier snoepte de kou flink aan de range. Na 207 km stond de grote zakensedan zonder stroom langs de kant van de weg.[/i]
(AUTOBLOG.be)
Wat jij leest, wslk in zeer slechte winteromstandigheden, namelijk uit deze link:
http://www.autobild.de/artikel/elekt...t-4516067.html

Maar ik gaf een werkelijk realistisch voorbeeld op normale winterse wegen in Noorwegen, natuurlijk aan aangepaste snelheden: 375 km.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 april 2016 om 16:40.
Oud 20 april 2016, 16:40   #45
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat jij leest, maar ik gaf een werkelijk voorbeeld.

207 km, aan welke snelheden en bij welke temperatuur?
want 207 km is ruim voldoende om bij te laden niet ?
Mijn voorbeeld (en) (zijn) is ook een werkelijk voorbeeld (en). Tenminste, indien AutoBild de waarheid spreekt.
Oud 20 april 2016, 16:43   #46
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom zou je met de auto naar Karinthië willen rijden? Voor dergelijke afstanden neem ik de trein of het vliegtuig. De auto dat is voor korte tripjes in de buurt.
ik ben regelmatig met een elektrische (deel)auto onderweg. Ik heb de batterij van deze auto nog nooit onder de 70% gezien...
Dat is onzin.
Oud 20 april 2016, 16:44   #47
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn voorbeeld (en) (zijn) is ook een werkelijk voorbeeld (en). Tenminste, indien AutoBild de waarheid spreekt.
Dan lees de link eens waar en hoe extreem ze getest hebben:

Rijd jij 207 km sportief op besneeuwde bergwegen? Met doorslippende banden door losse sneeuw ?

Citaat:
Weil Winter ja nicht gleich Winter ist, wanderten wir ins österreichische Defereggental aus. In diesem abgelegenen Winkel Tirols testet sonst Pirelli seine Winterreifen. Denn hier gibt es garantiert Schnee und Temperaturen unter dem Gefrierpunkt. Huckepack wurden BMW i3, Tesla Model S, Nissan Leaf, Renault Zoe und Mitsubishi i*MiEV in die Kälte gekarrt. Und mussten dort in fünf Disziplinen – vom Schneehandling bis zur Heizleistung – beweisen, ob sie mehr sein können als modische Schönwetter*-Spielzeuge. So viel schon vorab: Wir hatten vor Ort mit überlasteten Stromnetzen und fliegenden Sicherungen zu kämpfen, die Stromer bemühten sich bei minus drei Grad um möglichst effizientes Aufheizen der Innenräume und versuchten gleichzeitig, noch wenigstens halbwegs akzeptable Reichweiten zu behalten. Das aber gelang längst nicht jedem.

Ein hartes Testprogramm für die fünf Kandidaten

Citaat:
Tesla Model S

Beim Sprint ganz vorne: Das Tesla Model S pflügt mit satten 421 PS durch den lockeren Schnee.
So haben wir getestet: Eine kurvige Bergpassage galt es für die Handlingwertung möglichst schnell zu durcheilen. Auf einer festgefahrenen Messgeraden wurden Traktion und Bremsleistung ermittelt. Für die Reichweite mussten alle fünf Kandidaten ihre Akkus bis zum letzten Watt leer fahren, bei der Heizleistung ging es mit vollen Batterien, aber ohne Vorheizen vom Hotelparkplatz auf die Straße. Assistenzsysteme und Preis wurden schließlich anhand der Preislisten beurteilt. Am Ende verteilen wir für jedes Wertungskapitel bis zu fünf Punkte – wer insgesamt die meisten sammelt, gewinnt den Elektro-Wintertest.
Dan is 207 km heel goed, zeker zonder voorverwarmen en buiten geparkeerd. Een Tesla verwarmt men normaal wat voor als hij nog aan de laadkabel hangt.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 april 2016 om 16:50.
Oud 20 april 2016, 16:48   #48
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan lees de link eens waar en hoe extreem ze getest hebben:

Rijd jij 207 km sportief op besneeuwde bergwegen? Met doorslippende banden ?

Dan is 207 km goed.

Ik heb zulk een experiment (in Scandinavië) al lang geleden gelezen. Staat zelfs op youtube. De Teslarijder had geen enkel probleem. Feit blijft dat de koude erg vreet aan de actieradius van EW. Met een Leaf kom ik in de winter met vrieskou niet eens tot in Brussel vanaf mijn woonplaats. Want 'dan valt hij stil iets achter Leuven', zo vertelde mij een eerlijke verkoper.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 april 2016 om 16:55.
Oud 20 april 2016, 16:56   #49
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb zulk een experiment al lang geleden gelezen. Staat zelfs op youtube. Feit blijft dat de koude erg vreet aan de actieradius van EW.
Logisch, op de Tesla website kun je de buitentemperatuur selecteren en je ziet het rijbereik veranderen. Scheelt ca. 100 km rijbereik bij een Tesla (+ 20°C versus - 10°C), en dat is dan ~ 20 % minder rijbereik.

Doe het eens, je kunt 4 parameters instellen:
snelheid / buitentemp°/ Airco aan of uit | Verwarming aan of uit/ Velgenmaat

onderaan: https://www.teslamotors.com/nl_BE/models?redirect=no Bereik per lading

Op Youtube staat 375 km met een Tesla in Noorwegen op normale winterse wegen aan normale snelheden:
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=yIUwLv5yTsU
04.12.2013
My second Tesla Model S road trip video. This time I was attempting to drive 375 km/225 mi on a single charge, in Norwegian winter conditions. On the way, I also carried a kitten, a flat TV and the belongings of a student moving home to her parents.
Dus de Tesla website vertelt geen zever, bij de wel 90D (90 kW) kwam ik bij -10°C verwarming aan bij meer dan 400 km (404 tot 412 km) aan 100 kmh ingegeven, zelfs een 70 kW (70D) haalde nog 345 km. Dus dat cijfer uit Noorwegen voor een 85 kW is hiermee bevestigd.

En klassieke auto´s verbruiken ook veel meer naargelang weg en omstandigheden, een diesel verbruikt tot 93 % meer, en dat bij een zachte winter op normale wegen zonder sneeuw, deels stadverkeer.
Citaat:
https://www.vab.be/nl/nieuws/2011/3/22/verdieselijking

2. De combinatie van een koude motor en druk stadsverkeer verdubbelt het verbruik van een dieselwagen

Een opmerkelijk resultaat: een korte rit in de stad met veel stilstaand verkeer, een lage gemiddelde snelheid en een koude motor is zeer nefast voor het verbruik:

De dieselwagen wordt de grootste slokop. Het verbruik verdubbelt ongeveer t.o.v. vlot stadsverkeer met een warme motor: + 93%
Citaat:
Met een Leaf kom ik in de winter met vrieskou niet eens tot in Brussel vanaf mijn woonplaats. Want 'dan valt hij stil iets achter Leuven', zo vertelde mij een eerlijke verkoper.
En dat is hoeveel km? Ondertussen heeft een Leaf ook betere accu´s en 6 kW meer (30 kW ipv 24 kW) een Leaf is ook niets voor zeer lange afstanden.
Met de nieuwe 30 kW is alleszins 50 km meer* rijbereik mogelijk "als men normaal rijdt":
http://www.trendsderzukunft.de/elekt...ng/2015/09/14/

Laatst gewijzigd door Micele : 20 april 2016 om 17:22.
Oud 20 april 2016, 17:40   #50
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Heel eenvoudig: aantal personen die je in een auto kan krijgen tegenover de individuele treinkaarten die je moet kopen.
Met een DB Sparpreis is het voor kinderen tot 15 jaar gratis.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2016, 17:41   #51
Zwitser

Standaard

Citaat:
Dat is onzin.
Het is een waarneming. Geen onzin.
... repeat ...
Oud 20 april 2016, 18:08   #52
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is een waarneming. Geen onzin.
U doet precies of dat men de trein moet nemen wanneer men verder reist dan een x-aantal kilometers . Dat is natuurlijk onzin.
Oud 20 april 2016, 18:25   #53
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Er zit ook cobalt in, en dat is niet iets dat je zomaar op het stort gooit.
Ons Belgisch kroonjuweel, Umicore, weet daar raad mee.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2016, 19:02   #54
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Ik kijk al uit naar de eerste belasting op kWh die je in je auto oprijdt.
Oud 20 april 2016, 19:12   #55
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Ik kijk al uit naar de eerste belasting op kWh die je in je auto oprijdt.
Moeten we maar eens niet op al die idioten stemmen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2016, 19:13   #56
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ons Belgisch kroonjuweel, Umicore, weet daar raad mee.
Inderdaad, Umicore is een partner van Tesla.

Citaat:
Umicore zal uit de oude batterijen onder meer kobalt, nikkel en andere metalen halen. Een deel van de batterijen zal kunnen hergebruikt worden in de productie van nieuwe batterijen.
http://www.zdnet.be/article/124653/u...n-van-tesla-s/
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2016, 19:36   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met een DB Sparpreis is het voor kinderen tot 15 jaar gratis.
Er zijn ook al oudere kinderen in het gezin.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2016, 05:03   #58
Zwitser

Standaard

Citaat:
U doet precies of dat men de trein moet nemen wanneer men verder reist dan een x-aantal kilometers . Dat is natuurlijk onzin.
Neen, ik zeg dat _ik_ voor reizen boven een bepaalde afstand de auto of de trein neem. Ik denk dat ik wat betreft mijn eigen handelen en mijn eigen voorkeuren best wel correcte informatie kan geven.

Dus waarom is dit onzin. Ik ben in geen jaren meer met een auto verder dan 20km van mijn woonplaats geweest.

Deze zomer gaat het met vliegtuig en trein naar het VK, en daar ter plekke dan verder met een huurauto om de streek te verkennen. Daarvoor rij ik graag auto. Maar een hele dag achter het stuur zitten om ergens van 1200km verder uit te komen? Daarvoor is mijn tijd mij te kostbaar.
... repeat ...
Oud 21 april 2016, 05:04   #59
Zwitser

Standaard

Citaat:
Er zijn ook al oudere kinderen in het gezin.
En die gaan nog steeds met de ouders mee op vakantie

Nu het enige wat je bewijst is dat de elektrische auto nog niet voor iedereen is. En wat dit betreft is niemand hier het met je oneens.
... repeat ...
Oud 21 april 2016, 07:05   #60
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is onzin.
"En als IK zeg dat iets onzin is, dan IS dat ook zo! Daar wordt dan niet meer over gediscussieerd! Onzin is onzin, omdat IK het zeg! Basta!"
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be